Zo kon het dus ook, dacht hij toen hij als tienjarige bij zijn pleeg moeder kwam wonen. Dat iemand zorgzaam is, en begripvol. Bescher mend. Dat er iemand is die je elke avond welterusten kust. Voor Sergio Vyent ging bij Mien een wereld open. Mien, weduwe, moeder van vijf, die daarnaast de zorg op zich had genomen van kinderen die niet thuis konden wonen. Mien, die 's zomers met de caravan naar Slagharen ging, een schare pubers achter zich aan. De vrouw die hem recht in de ogen keek en zag wie hij werkelijk was. 'Het was een warm bad,' blikt hij terug. 'Ik herinner me hoe ik na omzwervingen bij haar kwam in Waalre. Het was er veilig. Er was onvoorwaardelijke liefde. Mijn pleegzus Helma zat op de bank, ik ging naast haar zitten en het voelde meteen goed. Het was een van de belangrijkste keuzes die ik in mijn leven heb gemaakt: niet meer terug naar het kindertehuis.' Mien leeft niet meer, maar de populaire maitre van tv-programma First Dates draagt zijn boek, De liefde volgens Sergio dat deze week verscheen, aan haar op. Bij Mien was hij weg van het ver driet om zijn moeder die liever rondtoerde als achtergrondzangeres dan voor hem en zijn zus te zorgen. Weg van de vader die zich nooit liet zien. SERGIO VYENT TROMMELT met zijn vingers op tafel. De populaire gastheer van het dating- programma mag met zijn charmante voor komen, bronzen stemgeluid en relatieadviezen misschien gezien worden als Doctor Love, maar dat beeld doet de werkelijkheid geweld aan, zegt hij. 'Ik heb niet de waarheid in pacht over de liefde. Dankzij televisie heb ik een imago als liefdesexpert gekregen en dat vind ik geen fijn gevoel. Ik wil wel dat de zaak in balans blijft.' In De Liefde volgens Sergio, een luchtig geschreven, maar persoonlijk verslag over liefde en romantiek, schemert dat andere verhaal over Sergio door. Want in zijn leven gaan rozengeur en maneschijn gepaard met pijn en donderbuien, zoals hij het uitdrukt. Je vader was vertrokken voor je was geboren, je moeder zat als zangeres in de showbizz en had niet veel tijd voor jullie. 'Dat is te kort door de bocht. Ze had jong kinderen gekregen. Te jong denk ik. En ze wilde de muziek niet loslaten. Ze zong in die tijd bij Fruitcake, My Feet Won't Move was hun grote hit. Wij zijn thuis vernoemd naar muzi- kanten, naar Eartha Kitt, Herbie Hancock en ik naar Sergio Mendes. Mijn zus en ik woonden perioden in een kindertehuis, soms kort, soms echt lang, anderhalf jaar. Maar die tijd is voor mij een beetje een blur, ik heb er geen scherpe herinneringen aan.' Hoe kan het dat je daar nauwelijks herinneringen aan hebt? 'Ik vergelijk het met een ongeluk. Dan doet je brein ook: dit laten we maar even. Je kunt doorleven zonder dat je het allemaal oprakelt. Ik had in het kindertehuis geen slechte tijd, de begeleiders waren aardig, maar je wilt natuurlijk liever thuis zijn. Het geeft aan hoe makkelijk je je schikt als kind. Ik was heel meegaand. Alles is belangrijker dan ik, dat idee. Dat draag je met je mee.' Aarzelend: 'Hoe oud was ik toen... ik denk negen. Mijn moeder kwam me niet meer afealen van school. Ik heb mezelf toen de vraag gesteld: blijf ik mezelf pijnigen? Wie is er te vertrouwen? Enough is enough. Het was klaar, ik wilde dat contact niet meer.' 'Ja. Er was geen verdriet, het was een rationele keus.' Pittig voor een jongen van negen. 'Nou...' Denkt na. 'Ik heb het misschien nog niet allemaal verwerkt. Dat jochie zit er nog, diep binnenin, dat moet er nog uit... Dat kind heeft wat gemist.' Je besloot zelf dat je niet meer in het kindertehuis wilde blijven. Waarom was dat? 'Op een gegeven moment word je groter en dan verandert er veel. Ik was negen en had gezien hoe het met die oudere kinderen ging. Er was meer criminaliteit, veel meer agressie, veel meer woede. 14 Jouw moeder, die je eerst nog wel zag, is op een dag zomaar naar Amerika vertrokken. Je kwam bij haar toenmalige vriend in huis, maar daar kon je ook niet blijven. Dat klinkt bijna alsof het een opluchting was.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 94