Saskia Noort Ooit waren feiten nog gewoon feiten Dierenmens De zeearend van de prins Op een oude foto zien we de prins voldaan rondkijken 12 Saskia Noort schrijft op deze plek wekelijks over nieuws dat haar raakt. Op social media heb ik steeds vaker discussies over de waarheid. Dat gaat meestal zo: iemand post dat de politie heeft bevestigd dat er eigenlijk 250.000 mensen in Amsterdam liepen te de monstreren tegen de coronamaatregelen, maar dat de main stream media dit weigeren af te drukken. Ik reageer dan met mijn eigen observatie als grachtengordelgleuf zijnde, namelijk dat het er inderdaad veel waren, maar zeker geen 250.000. Niet dat ik ze stuk voor stuk geteld heb, maar de hele stad was ontwricht ware het er 250.000 ge weest. Bovendien, waarom zouden de mainstream media dat niet vermel den en waar is die bevestiging door de politie precies? Het antwoord is voorspelbaar. 'Tja, jij hebt jouw waarheid, en ik de mijne. Ik hoop voor je dat je op een dag ook wakker wordt.' Dat verdomde coronavirus heeft ook een pandemie aan dooddoeners veroorzaakt. Zijn er van de waarheid twee, drie of wie weet ontelbaar veel versies? Nee natuurlijk niet. Het is godsonmogelijk dat er zowel 20.000 als 250.000 demonstranten door Amsterdam lopen. Of dat corona wel én niet bestaat. Dat het vaccin levens redt en de enige uitweg uit deze crisis is én vele doden en onvruchtbaren veroorzaakt plus een 5g-chip in je aderen zet. Klimaatverandering kan niet zowel echt als nep zijn. 'Maar wie bepaalt jouw waarheid?' vragen de Facebookwijzen, want zij die in de alternatieve waarheid geloven zijn er meestal als de kippen bij, alsof ze nooit iets anders te doen hebben dan op comments reageren. Dit is waar het gaslighten begint. Tornen aan de waar heid die ik ken, die gebaseerd is op feiten. Maar wie heeft dan deze feiten bepaald? Wetenschap pers, artsen, journalisten, statistieken, waarheids vinders, rechters, de politie? Tot voor kort waren feiten gewoon feiten, en statistieken statistieken. Inmiddels wantrouwt een groeiende groep men sen alles wat aan de basis van onze democratie staat, en ook aan onze democratie zelf. De feiten zijn dat we mogen stemmen, mogen schrijven en zeggen wat we willen, mogen demonstreren ook, de spot mogen drijven met de Jodenvervolging, gratis bescherming tegen het coronavirus mogen weigeren. Ongevaccineerd verplegend personeel mag mensen met een zeer kwetsbare gezondheid verplegen, waar deze kwetsbare patiënt niet mag weten of zijn/haar verzorger gevaccineerd is. En toch, in hun waarheid zuchten we onder een dictatuur en staan ze al met een been in het wappie-concentratiekamp. Hele families en vrienden groepen vallen uit elkaar door de op angst gebaseerde wanen die gezien worden als 'kritisch denken' en 'ontwaken'. Kinderen laten zich stiekem vaccineren, en worden bij ontdekking de deur uitgezet. Liever nemen deze vrijheidsstrijders het levensgevaarlijke ivermectine, een middel dat para sieten bij dieren bestrijdt, of het hartritmestoornissen veroorzakende hydroxychloroquine. Dat de ernstig zieken op de ic nu vooral bestaan uit de wakkeren onder ons, maakt het allemaal ontzettend verdrietig. Want een maal daar, in de kunstmatige coma aan de beademing, wordt pas duidelijk dat er maar een waarheid is, gebaseerd op feiten, en dat je leven gered moet worden door de schapen die je zo hartgrondig bestrijdt. Meestal gaat de krant over mensen. Annemarie Haverkamp schrijft over dieren met een verhaal. Ruim dertig jaar later staat Bernards adelaar nog altijd in het Natuurmuseum op de Holterberg. Een bijzon dere vogel zonder verhaal, want een verhaal is er niet echt. Behalve dan dat ZKH het exotische dier liet op sturen naar de Sallandse Heuvelrug nadat hij daar ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan een nieuw diorama had ge opend. Wat een diorama is? Een soort kijkkast, een vitrine zo je wilt. Of een stilleven, maar dan met opgezette dieren erin. Het museum in Holten begon in 1938 in een schuur als een verza meling diorama's, gemaakt door natuurkenner Piet Bos. Mensen konden er ko men kijken naar de schoonheid van de natuur. Laten we eerlijk zijn, Bernhards arend is niet het fraaiste stuk uit de collec tie. En eigenlijk is het een vreemde vogel, want het museum exposeert alleen Europese soorten. ,,Zijn witte kop is een beetje ge lig'', zegt conservator An ton van Beek als hij hem op een tafel zet. ,,En hier tus sen de veren op de borst zit een kale plek.'' Maar een gegeven Afrikaanse zee arend kun je niet in de bek kijken. Die zet je netjes in het depot en haal je tevoor schijn als het zo uitkomt. Over de opgezette vogel is niets bekend. Hoe kwam Bernhard eraan? Misschien kreeg hij hem zelf ooit als relatiegeschenk, of nam hij hem mee van een van zijn vele reizen. De in 2004 overleden prins-gemaal vloog vaak naar het Afri kaanse continent om er te jagen. In 1961 was hij een BERNARDS ADELAAR van de oprichters van het World Wildlife Fund (WWF) en tot zijn dood bleef hij voorzitter van de Nederlandse tak, het We reld Natuur Fonds. Niet zo wonderlijk dus dat hij een Afrikaanse adelaar in zijn bezit had. Misschien heeft hij hem speciaal voor het museum laten opzetten, kan ook. Conservator Van Beek strijkt met een ganzenveer over het verenkleed van de zeearend. ,,Zo doen we dat", zegt hij, ,,als we een vogel een beetje willen fat soeneren.'' Hij blaast wat stof tussen de poten van daan. De Afrikaanse zee arend is een achterneef van de beroemde bald eagle, sinds 1782 het patriottisti sche symbool van de Ver enigde Staten. Het Afri kaanse familielid is de luidruchtigste van alle zee arenden en roeptfwie-jaa jo-jo-jo als hij zich laat drij ven op de wind. Hij komt voor in het zuiden van Afrika, en dus als muse umstuk in het Neder landse Holten sinds 1988. Bernhards verdwaalde roofvogel is vooral een mooie kapstok voor een charmant en succesvol museum. Zoals gezegd be gon natuurkenner Piet Bos, die ook met een uitklap bare kist vol opgezette die ren door het land reisde, ermee in 1938. Hij maakte vier levensechte wildtafe- relen die hij achter glas plaatste en openstelde voor publiek. Vader Piet droeg zijn liefde voor de natuur over op zoon Kees, die hij als kleine jongen al in een rugzak meedroeg over de Holterberg. Hij leerde zijn kinderen op de grond te liggen tussen de bomen en het bos te ruiken. Kees, die het museum in 1963 over nam, herkende alle wilde reeën er aan hun gezicht. Hij timmerde een stoel in een boom van waaruit hij duizenden uren filmde. Kees prepareerde alle op gezette dieren zelf door het skelet in een houding te zetten, er dan de contouren van het beest omheen te kleien, daar een gipsafdruk van te maken en die dan te bekleden met de gelooide huid. Kees had kunstaca demie gedaan, dus schil derde hij ook alle achter gronden van de diorama's zelf. Hij breidde het mu seum - zonder een cent subsidie - uit met nieuwe zalen en collecties. Voor het jubileum nodigde hij hoogstpersoonlijk prins Bernhard uit. En hij kwam nog ook! De prins opende een diorama van 'Holter- berg 15.000 jaar geleden', toen hier nog rendieren en sneeuwhoenders voor kwamen. Waarschijnlijk moest hij een knop in drukken waarmee het licht aanging, dat weet Anton van Beek niet helemaal ze ker omdat hij hier toen nog niet werkte. Op een oude krantenfoto zien we de prins - anjer op het revers en de handen in de zakken - voldaan rondkijken. Mis schien dacht hij op dat mo ment wel aan die Afri kaanse zeearend die hij thuis nog ergens op de schoorsteenmantel had staan. ft ZATERDAG 11 SEPTEMBER 2021 GO De opgezette Afrikaanse zeearend arriveerde in een houten kist. Op het bijgevoegde briefje stond alleen 'met vriendelijke groet, Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Bernhard'. Daar moesten ze het maar mee doen. Soort: Afrikaanse zeearend Woonplaats: Holten Bijzonderheid: staat in een depot Heeft u een suggestie voor een dier met een ver haal? Mail annemarie.haver- kamp@persgroep. ne t

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 60