II naar vrede in Vlissingen Speuren 10 ZEELAND EXPOSITIE MARINUS VAN DIJKE IN BEWAERSCHOLE De Bewaerschole in Burgh- Haamstede is gestart met een nieuw tweeënhalf- jarig programma. Onder de titel The Future Has Many Histories gaan kunstenaars aan de slag met natuur en geschiedenis van Schouwen- Duiveland. Monnikenwerk Schouwen-Duiveland is in aanvang ontstaan door natuurlijke proces sen. De mens heeft daar steeds meer invloed op uitgeoefend. Op het verleden heb je geen invloed, op de toekomst wel. In de eerste tentoonstelling uit de reeks ging kunstenaar/cura tor Gwen van den Bout daarop in. Zij maakte de geologie van de toe komst zichtbaar, waarin aardlagen en gesteentes zijn vervangen door chemisch hars, plastic, textiel, gips, glasvezel en andere door mensen gemaakte materialen. Momenteel exposeert Marinus van Dijke (Haamstede, 1952) in de Bewaerschole. Al decennia ver beeldt hij de veranderingsproces sen, met name zoals hij ze waar neemt in het duingebied niet ver van zijn huis. In de installatie Teke nen van veranderen richt hij zich op die verder gaat dan het kijken. Een mooi extra is het licht dat binnen valt. De kastanjeboom buiten ver oorzaakt bewegende vlekken op de vloer die me herinneren aan de dynamiek van het stuivende duin zand. Filmstills Het derde onderdeel van de instal latie bestaat uit vijf foto's - wel licht 'filmstills' - met daaromheen tekeningen. In een expressief handschrift geeft Van Dijke op nieuw een beeld van het verande rende duinlandschap. De dyna miek van de natuurlijke processen blijkt keer op keer te complex om te vatten. Dat weten we van de wetenschap, maar die vertelt dat verhaal in woorden, formules en modellen. Van Dijke verbeeldt die complexiteit anders. Zijn films en tekeningen tonen een glimp van het ongrijpbare samenspel van land, water en wind. Hij richt onze aandacht ook op de schoonheid van de vormen en de kracht van de beweging. Maar de waarde van zijn installatie zit hem vooral in het zichtbaar maken van een an dere houding ten opzichte van de natuur. Van Dijke verbindt zich met de natuur, hij beweegt letter lijk mee. Zo heft hij de kunstma tige scheiding van mens en natuur op. En dat is de voorwaarde voor het herstellen van de schade die de mens in ijltempo op de aarde heeft aangericht. Op de tafel in de tuin voor de Bewaerschole ligt een tafelkleed met dezelfde soort lijnen als je binnen ziet. Naald, draad en schaar zijn beschikbaar om de lijnen te borduren. Zo voegt Van Dijke nog iets toe aan het verhaal. Je kunt er zelf aan bijdragen. Samen met an deren. veegde schoolbord. Je ziet en hoort dus een tekening ontstaan waar van de lijnen gestuurd worden door de natuur. Na het zien van de film snap je ook wat er in die nagenoeg lege ex positiezaal aan de hand is. Van Dijke bracht er op de vloer met zwart krijt een vergelijkbaar lij- Zijn films en tekeningen tonen een glimp van het ongrijpbare samenspel van land, water en wind nenspel aan. De schaal is anders van die van het schoolbord. Je er vaart de tekening door al lopend de lijnen te volgen. Van Dijke biedt je dus een fysieke ervaring de ontwikkeling van jonge sikkel duinen, barchanen, op het brede strand van Schouwen-Duiveland. Die vorm zie je vooral in de woes tijn, het Noordzeestrand is er meestal te smal voor. Van Dijke zet de toon al bij bin nenkomst. De vloer van de kleine hal is voorzien van duinzand, dat je deels mee naar binnenloopt. Zo introduceert hij zijn werkterrein. De expositiezaal is nagenoeg leeg, de grijze vloer witgeschilderd. In de ruimte achter de zaal draait een film, de sleutel tot het verhaal. Schoolbord Van Dijke filmde het proces van groei en beweging van de barcha- nen en monteerde de opnamen tot een film van veertien minuten. Die projecteerde hij op een schoolbord. Van Dijke probeerde de contouren van de bewegende vormen met schoolkrijt te volgen, filmde dat proces en projecteert dat op het inmiddels schoonge- Kinderen die aan de kust huppelen, kuilen graven, in de golven springen en plak kerig zijn na het eten van een ijsje. Dat is vrij zijn. Aan het begin van de eerste schoolweek werd het mooi weer. Ik ging naar Vlissingen om me in te beelden dat ik een ze venjarige was. Als kind was ik al gek op zee en mijn moeder nam me 's zomers vanuit Zeist een week mee naar Katwijk of Vlissin- gen. Het laatste vond ze leuker, ze keek graag naar boten. Ik had x- beentjes, duimde en verbaasde me dat mijn opgeblazen ballon aan het touwtje niet omhoog ging zo als op plaatjes. 'Zoals van Banksy', denk ik nu. Deze week liep ik 'op proef een speurtocht voor kinderen. Tijdens de Vredesweek die op 18 septem ber begint (Sint Jacobskerk Vlis- singen, 14.00 uur) worden een week lang activiteiten, waaronder de speurtocht, aangeboden door de Ambassade van Vrede Vlissin- gen, Raad van Kerken Middelburg en de werkgroep Zeeland van het Humanistisch Verbond. Derde generatie De zevenjarige blondjes die nu op het strand spelen behoren tot de derde generatie die in Nederland in vrede leeft. Het aantal slachtof fers ten gevolge van oorlogen is wereldwijd historisch laag. Al thans, in relatie tot eerdere perio den zoals die van de Wereldoorlo gen legt Hans Rosling uit in zijn boek Feitenkennis. Natuurlijk is het lijden van mensen in oorlogen niet veranderd. Het verliezen van geliefden is nog even traumatisch. Maar in Nederland zien we om ons heen vooral de gevolgen van oorlogen en conflicten. Er komen weer vluchtelingen en er zijn films (De Slag om de Schelde), wandel routes, monumenten (Uncle Be ach, Groene Boulevard), struikel stenen (onder meer op de Nieu- wendijk) en exposities (Molukkers in Nederland/Zeeland in de Ambas- sade van Vrede). Wat steeds weer blijkt is dat wie aan het kortste eind trekt in een conflict of oorlog met de bitterste vormen van uit sluiting te maken krijgt (tot ver volging en vernietiging aan toe). Samenleven Vrede voelt normaal, maar is niet vanzelfsprekend. Vrede bewaren vraagt erom dat mensen samen blijven optrekken. Misschien dat daarom ook de speurtocht als titel heeft 'Inclusief samenleven in Vlissingen'. Inclusief betekent dat iedereen mee mag doen. De route loopt door de Scheldestraat (ieder een een winkel!), wijst op de fon tein ter ere van Betje Wolff en Aagje Deken (vrouwenrechten, geen slavernij) en het invaliden toilet. Maar het voelt bij mij niet lekker, het andere dat je op de route ziet: de herdenkplekken, de oorlogsmachinerie. Moeten kinde ren daar met hun neus op worden gedrukt? Kunnen ze niet beter door de golven blijven springen? Het werk van Banksy, een zwartwit van een meisje met een rode hartvormige ballon hoog bo ven haar is iconisch, zeker nadat de kunstenaar bij de veiling in 2018 een papiervernietiger in werking stelde. Nu het werk opnieuw on der de hamer komt, lijkt het be schadigd veel meer waard te zijn. Uit mijn gedachten stijgt een proefballonnetje op: Misschien geldt hetzelfde voor kinderen die van vredesonderwijs krassen op lopen, maar waarvan het hart vol liefde heel blijft. zaterdag 11 september 2021 Meebewegen met de natuur Nico Out RECENSIE T/m 19/9: Marinus van Dijke, Be waerschole, Weststraat 18, Burgh-Haamstede. Vr. t/m zo. 14.00-17.00 uur. Film Tekenen van veranderen. fotosnico out Deel van de installatie Teke nen van veranderen van Marinus van Dijke. José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk Programma vredesweek 2021 staat op vredesweekwalcheren.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 38