23
Formule 1-top deelt zorgen over gebrek aan kansen voor jeugdige coureurs
Max als derde
naar sprintrace
Met George Russell straks bij Mercedes
zijn de grootste talenten van de generatie
Verstappen verzekerd van een topteam in de
Formule 1. Maar nieuwe aanwas ontbreekt.
,,Een talent heeft amper de mogelijkheid om te
laten zien wat hij kan."
Car**#
eumuts
Met het topkwartet Charles Leclerc, Max Verstappen, George Russell en Lando Norris kan de sport nog jaren vooruit. fotos ap fi.com, reuters
De toekomst staat, met een top
kwartet. Max Verstappen (23) bij
Red Bull, Charles Leclerc (23) bij
Ferrari, Lando Norris (21) bij McLa
ren en in 2022 ook George Russell
(23) bij Mercedes. Daar kan de
sport jarenlang mee vooruit. En
toch knaagt er iets, proefje als je
goed luistert naar de topfiguren in
Monza. Na alle jubelverhalen over
de sfeer in Zandvoort is de aan
dacht verlegd naar de toekomst van
de sport. Naar één probleem: zo
veel talent, zo weinig plaats.
De crème de la crème van de ge
neratie 1997-1999 is onder dak,
maar nieuwe aanwas ontbreekt
vooralsnog en daar zijn toch wat
zorgen over. Mercedesbaas Toto
Wolff filosofeert in Monza al
hardop over de mogelijkheid om
alle teams met drie auto's te laten
rijden, waarvan een verplicht be
stuurd door een rookie. ,,Want we
moeten er wel voor zorgen dat j ong
talent ook de mogelijkheid krijgt
om op te komen."
Nyck de Vries
Toptalenten a la Verstappen, Nor-
ris en Russell halen het wel op ei
gen kracht. De categorie daar net
onder heeft het lastig. Neem Nyck
de Vries. Iedereen acht hem rijp
voor de Formule 1, maar bij Willi
ams verloor hij de strijd om een
stoel van Alexander Albon. Pijlsnel
opgekomen en ook net zo rap weer
afgeserveerd door Red Bull Racing,
mag Albon daar volgend jaar zijn
carrière uit het slop proberen te
trekken. ,,Het was heel close tussen
Alexander en Nyck'', verklapte
Russell, die nu nog voor Williams
uitkomt en de stoel ook aan de Ne
derlander had gegund. ,,Ze zouden
er allebei prima hebben gepast."
Mooie woorden, maar Mercedes
had de eigen fabriekscoureur liever
FORMULE
als winnaar van de stoelendans ge
zien. Tegelijkertijd is het ook wel
weer typisch Formule 1 dat de
kampioen van de Formule 2 en de
Formule E geen stoel vindt. Al ja
ren wordt gehamerd op meer door
stroming vanuit de eigen racepira
mide, maar De Vries (26) bewijst
dat dit streven in de praktijk niet
van de grond komt.
Op papier is er nog maar één
zitje voor 2022 beschikbaar en de
concurrentie is moordend voor die
stoel bij Alfa Romeo. Teambaas
Fred Vasseur roept in Monza in
elke microfoon dat Antonio Giovi-
nazzi gewoon topkandidaat blijft,
maar hij heeft genoeg te kiezen. De
Chinees Guanyu Zhou, de huidige
nummer 2 van het Formule 2-kam-
pioenschap zou 30 miljoen dollar
mee willen brengen. De Rus Ro
bert Shwartzman testte al voor
Alfa en is op zijn 21ste ook toe aan
een stap. En in de eigen vijver van
Alfa en Sauber zwemt ook nog su
pertalent Théo Pourchaire (18).
Al die kandidaten en maar één
stoel, hét F1-talentenprobleem in
een notendop. Neem Oscar Piastri,
die ook opkomt als een komeet. De
20-jarige Australiër, verbonden
aan Alpine, won al de Formule Re
nault, de Formule 3 en nu gloort
een Formule 2-titel. Maar ook voor
hem gaat straks geen deur open.
Gelimiteerd
Amper wordt er nog getest en trai
ningssessies zijn ingekort. In
Monza wordt nog maar twee keer
één uur getraind. Dus moet de
sport iets. F1-baas Stefano Dome-
nicali zou graag zien dat op de vrij
dagen verplicht een junior een van
de trainingen afwerkt. Een uitste
kend plan, vindt Gerhard Berger.
,,In mijn tijd testten we heel veel,
dat was ook een podium voor jon
kies om hun talent te laten zien'',
vertelt de 62-jarige oud-coureur in
de paddock in Monza. ,,Je moet als
talent immers wel in staat worden
gesteld om te laten zien wat je kunt
in een Formule 1-wagen. Die kan-
KWALIFICATIE
sen zijn nu wel heel gelimiteerd."
Een promotieregeling voor de
Formule 2-kampioen? ,,Nee, dat is
geen Formule 1'', reageert de Oos
tenrijker, met een vieze blik. ,,Hoe
goed was zijn materiaal? Hoeveel
geluk had een coureur? Er spelen
zoveel aspecten mee. Een titel is
een héél sterke boodschap, maar
niet de enige." Een derde rookiecar
vindt Berger wel een 'interessant'
idee. ,,Maar wel een idee met veel
kosten en een flinke impact op de
sport."
Iedereen deelt de zorgen, maar
sta niet gek te kijken als alles straks
bij het oude blijft. Exclusiviteit is
naast een makk ook een kracht van
de Formule 1. Onbereikbaar voor
velen, dus prestigieus. ,,Maar dit is
ook een wereld waarin de allerbes-
ten hun plaats wel vinden'', zegt
Berger. ,,Kijk naar George, Max,
Lando en Charles. Die worden echt
niet over het hoofd gezien.''
GP van Italië
Monza Circuit
11
12
13
14
15
16
17
19
21
22
zaterdag 11 september 2021
GO
LOmHJ
Veel talent, amper plek
Arjan Schouten
Monza
WK-stand (na 13 van de 22 GP's)
Coureurs Constructeurs
1. Verstappen 224,5
1.
Merced. 344,5
2. Hamilton
221,5
2.
Red Bull 323,5
3. Bottas
123
3.
Ferrari 181,5
4. Norris
114
4.
McLaren 170
5. Pérez
108
5.
Alpine 90
6. Leclerc
92
6.
AlphaTauri 84
7. Sainz jr.
89,5
7.
Aston M. 53
8. Gasly
66
8.
Williams 20
9. Ricciardo
56
9.
Alfa Romeo 3
10. Alonso
46
10. Haas 0
MONZA Max Verstappen
heeft tijdens de kwalificatie
van de Grote Prijs van Italië
de derde tijd genoteerd.
Daardoor gaat hij vandaag
ook als derde van start in de
sprintrace, die weer de start
posities voor de race van mor
gen bepaalt. Mercedes-cou-
reurs Valtteri Bottas en Lewis
Hamilton bleven Verstappen
voor. Bottas was een fractie
sneller dan zijn ploeggenoot
en begint de sprintrace vanaf
poleposition.
3
18
20
Ziggo
Sport
Circuit Rondes
5,793 km 53
Afstand
306,720 km
Winaar 2020
Gasly (AlphaTauri)
BRON: AFP FIA
m DRS-inhaalzone
DRS-detectiepunt
Vandaag Morgen
Sprintrace Race
16.30 uur 15.00 uur
Snelheid
(km/uj
T