23 Formule 1-top deelt zorgen over gebrek aan kansen voor jeugdige coureurs Max als derde naar sprintrace Met George Russell straks bij Mercedes zijn de grootste talenten van de generatie Verstappen verzekerd van een topteam in de Formule 1. Maar nieuwe aanwas ontbreekt. ,,Een talent heeft amper de mogelijkheid om te laten zien wat hij kan." Car**# eumuts Met het topkwartet Charles Leclerc, Max Verstappen, George Russell en Lando Norris kan de sport nog jaren vooruit. fotos ap fi.com, reuters De toekomst staat, met een top kwartet. Max Verstappen (23) bij Red Bull, Charles Leclerc (23) bij Ferrari, Lando Norris (21) bij McLa ren en in 2022 ook George Russell (23) bij Mercedes. Daar kan de sport jarenlang mee vooruit. En toch knaagt er iets, proefje als je goed luistert naar de topfiguren in Monza. Na alle jubelverhalen over de sfeer in Zandvoort is de aan dacht verlegd naar de toekomst van de sport. Naar één probleem: zo veel talent, zo weinig plaats. De crème de la crème van de ge neratie 1997-1999 is onder dak, maar nieuwe aanwas ontbreekt vooralsnog en daar zijn toch wat zorgen over. Mercedesbaas Toto Wolff filosofeert in Monza al hardop over de mogelijkheid om alle teams met drie auto's te laten rijden, waarvan een verplicht be stuurd door een rookie. ,,Want we moeten er wel voor zorgen dat j ong talent ook de mogelijkheid krijgt om op te komen." Nyck de Vries Toptalenten a la Verstappen, Nor- ris en Russell halen het wel op ei gen kracht. De categorie daar net onder heeft het lastig. Neem Nyck de Vries. Iedereen acht hem rijp voor de Formule 1, maar bij Willi ams verloor hij de strijd om een stoel van Alexander Albon. Pijlsnel opgekomen en ook net zo rap weer afgeserveerd door Red Bull Racing, mag Albon daar volgend jaar zijn carrière uit het slop proberen te trekken. ,,Het was heel close tussen Alexander en Nyck'', verklapte Russell, die nu nog voor Williams uitkomt en de stoel ook aan de Ne derlander had gegund. ,,Ze zouden er allebei prima hebben gepast." Mooie woorden, maar Mercedes had de eigen fabriekscoureur liever FORMULE als winnaar van de stoelendans ge zien. Tegelijkertijd is het ook wel weer typisch Formule 1 dat de kampioen van de Formule 2 en de Formule E geen stoel vindt. Al ja ren wordt gehamerd op meer door stroming vanuit de eigen racepira mide, maar De Vries (26) bewijst dat dit streven in de praktijk niet van de grond komt. Op papier is er nog maar één zitje voor 2022 beschikbaar en de concurrentie is moordend voor die stoel bij Alfa Romeo. Teambaas Fred Vasseur roept in Monza in elke microfoon dat Antonio Giovi- nazzi gewoon topkandidaat blijft, maar hij heeft genoeg te kiezen. De Chinees Guanyu Zhou, de huidige nummer 2 van het Formule 2-kam- pioenschap zou 30 miljoen dollar mee willen brengen. De Rus Ro bert Shwartzman testte al voor Alfa en is op zijn 21ste ook toe aan een stap. En in de eigen vijver van Alfa en Sauber zwemt ook nog su pertalent Théo Pourchaire (18). Al die kandidaten en maar één stoel, hét F1-talentenprobleem in een notendop. Neem Oscar Piastri, die ook opkomt als een komeet. De 20-jarige Australiër, verbonden aan Alpine, won al de Formule Re nault, de Formule 3 en nu gloort een Formule 2-titel. Maar ook voor hem gaat straks geen deur open. Gelimiteerd Amper wordt er nog getest en trai ningssessies zijn ingekort. In Monza wordt nog maar twee keer één uur getraind. Dus moet de sport iets. F1-baas Stefano Dome- nicali zou graag zien dat op de vrij dagen verplicht een junior een van de trainingen afwerkt. Een uitste kend plan, vindt Gerhard Berger. ,,In mijn tijd testten we heel veel, dat was ook een podium voor jon kies om hun talent te laten zien'', vertelt de 62-jarige oud-coureur in de paddock in Monza. ,,Je moet als talent immers wel in staat worden gesteld om te laten zien wat je kunt in een Formule 1-wagen. Die kan- KWALIFICATIE sen zijn nu wel heel gelimiteerd." Een promotieregeling voor de Formule 2-kampioen? ,,Nee, dat is geen Formule 1'', reageert de Oos tenrijker, met een vieze blik. ,,Hoe goed was zijn materiaal? Hoeveel geluk had een coureur? Er spelen zoveel aspecten mee. Een titel is een héél sterke boodschap, maar niet de enige." Een derde rookiecar vindt Berger wel een 'interessant' idee. ,,Maar wel een idee met veel kosten en een flinke impact op de sport." Iedereen deelt de zorgen, maar sta niet gek te kijken als alles straks bij het oude blijft. Exclusiviteit is naast een makk ook een kracht van de Formule 1. Onbereikbaar voor velen, dus prestigieus. ,,Maar dit is ook een wereld waarin de allerbes- ten hun plaats wel vinden'', zegt Berger. ,,Kijk naar George, Max, Lando en Charles. Die worden echt niet over het hoofd gezien.'' GP van Italië Monza Circuit 11 12 13 14 15 16 17 19 21 22 zaterdag 11 september 2021 GO LOmHJ Veel talent, amper plek Arjan Schouten Monza WK-stand (na 13 van de 22 GP's) Coureurs Constructeurs 1. Verstappen 224,5 1. Merced. 344,5 2. Hamilton 221,5 2. Red Bull 323,5 3. Bottas 123 3. Ferrari 181,5 4. Norris 114 4. McLaren 170 5. Pérez 108 5. Alpine 90 6. Leclerc 92 6. AlphaTauri 84 7. Sainz jr. 89,5 7. Aston M. 53 8. Gasly 66 8. Williams 20 9. Ricciardo 56 9. Alfa Romeo 3 10. Alonso 46 10. Haas 0 MONZA Max Verstappen heeft tijdens de kwalificatie van de Grote Prijs van Italië de derde tijd genoteerd. Daardoor gaat hij vandaag ook als derde van start in de sprintrace, die weer de start posities voor de race van mor gen bepaalt. Mercedes-cou- reurs Valtteri Bottas en Lewis Hamilton bleven Verstappen voor. Bottas was een fractie sneller dan zijn ploeggenoot en begint de sprintrace vanaf poleposition. 3 18 20 Ziggo Sport Circuit Rondes 5,793 km 53 Afstand 306,720 km Winaar 2020 Gasly (AlphaTauri) BRON: AFP FIA m DRS-inhaalzone DRS-detectiepunt Vandaag Morgen Sprintrace Race 16.30 uur 15.00 uur Snelheid (km/uj T

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 23