Niet alleen de mensen, ook hun huizen moesten op de foto Kleurrijk Staphorst Die vrouwen in plooirokken, met kanten mutsjes en kraplappen en zilveren oorijzers, die wilde Annie van Gemert per se vastleggen. Maar ja, hoe kom je bij de mensen binnen? De fotograaf vermoedde dat ze in het zeer kerkelijke, gesloten Staphorst niet gek zijn op publiciteit. Eerst maar die bontgekleurde boerderijen van buiten fotograferen, dacht Van Gemert ergens in 2017. Terwijl ze met haar camera voor een huis met een groene deur stond, sprak de bewoner haar aan. Of ze het huis wilde zien? Het was alsof ze een openluchtmuseum instapte. Een roodgeschilderd plafond, een potkachel, plavuizen vloeren. Bomvolle servieskasten met bonte kopjes en schotels. Toen dacht ze nog dat dit het enige huis was waar de tijd stil was blijven staan, maar al snel hoorde ze dat veel meer huiskamers in Staphorst er zo uitzagen. Met wanden met opgeschilderde beukenhoutstructuren, rode kasten met appelbloesempatronen, hier en daar een felle kleur blauw om onheil af te weren, groen voor nieuw leven, wit voor reinheid. Haar werd ook verteld dat de jongere generatie in Stap horst weinig opheeft met al die authentieke interieurs. De oude boeren overlijden, de beschilderde tegels worden uit hun keukens gebikt als de nieuwe bewoner zijn intrek neemt. Wie met een rijksmonument te maken heeft en niet met een sloophamer aan de slag kan, zet doodleuk Annie van Gemert komt nog steeds in de bonte woon kamers. Ze heeft met de Staphorsters een band opgebouwd. Niet alleen door de foto's, maar ook door hun aard. 'Tradi tionele goedheid', zo noemt ze het. Ze zijn er eerlijk en oprecht, luisteren naar je, er heerst een vanzelfsprekend vertrouwen tussen de mensen. Nog iets wat aan het ver dwijnen is in deze maatschappij, stelt ze vast. Maar ja. Niet alles is met een camera vast te leggen. een schot voor zo'n tegelwand vol spreuken. Zal je als fotograaf altijd zien: heb je een duidelijk afgebakend thema in je hoofd, kom je erachter dat er nog zoveel meer te vertellen is. En dus maakte Annie van Gemert haar onderwerp breder: niet alleen de huizen en de klederdracht, maar ook de interieurs en het boerenleven moesten op de foto. Ze pakte het simpel aan. Op het moment van de dag dat het licht goed was belde ze aan ('nooit afspreken, dat werkt niet') en gaf dan de foto cadeau die ze eerder van het huis had gemaakt. Daarna werd ze vaak op de thee gevraagd. Dan werd er gekletst en vroeg ze of dit huis ook zo'n mooie woonkamer heeft. Of ze die dan ook mocht fotograferen. En altijd als volgende vraag: of de bewoners zelf ook op de foto willen. Niet iedereen zei ja. Anderen besloten spontaan hun klederdracht uit de kast te trekken. Maar de meeste Staphorsters trof ze al in vol ornaat aan. Die verruilden dan nog even een smoezelig schort voor een schone, streken de haren glad of zetten een fris mutsje op. En dan ging het vanzelf. Over het eindresultaat waren ze altijd te spreken. Verbaasd dat de hele kamer op de foto paste, en trots op wat-ie liet zien. Als hun namen maar niet werden genoemd. Op verdere mediabelangstelling zaten ze niet te wachten. MEZZA29 De foto's van Annie van Gemert zijn gebundeld in Kleurrijk Staphorst 39,95) en te bestellen via annievangemert.com, verkrijgbaar bij boekhandels en tijdens de gelijknamige tentoonstelling (tot 22 december) ook in Museum Staphorst. museumstaphorst.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 109