ZEELAND 13 OPINIE HENDRIK-JAN VAN ARENTHALS^ Er is veel te doen over 'online leren' in het mbo. Digitale leermiddelen zijn echter niet nieuw. Het gaat om een leermiddel, meer niet. Belangrijk is hoe docenten dat inzetten. Die docenten weten ook hoe dat moet; beter dan schoolbestuurders en Kamerleden, stelt Hendrik-Jan van Arenthals, voorzitter van het College van Bestuur van Scalda. Voor iedere onder- wijsprofessional is het vanzelfspre kend. Ieder leer middel moet zo worden ingezet, dat het voor de student meer waarde heeft. We hebben de afge lopen periode vaak gezien hoe het niet moet. Natuurlijk, de flexibili teit en de snelheid waarmee het onderwijs zich in 2020 heeft aan gepast zijn prijzenswaardig. Be grijpelijkerwijs zijn veel docenten eerst blijven lesgeven zoals ze dat altijd deden, maar dan via een scherm. Dit 'onderwijs via een scherm' is echter al snel van min dere kwaliteit. Maar het wordt doorontwikkeld in wat in het on derwijs meestal 'blended learning' wordt genoemd, oftewel 'combi natieleren'. Online is een verrijking Wanneer je online leermiddelen gebruikt waarvoor ze geschikt zijn, leidt dat niet tot leerachter- standen. Integendeel, ze zijn een verrijking, dat weten we al een de cennia. Zo lang je ze maar bewust gebruikt, vanuit een juiste visie. Digitale leermiddelen zijn voor veel studenten uitermate geschikt om via bijvoorbeeld filmpjes of podcasts interactief theorie te le ren, oefentoetsen te maken, enzo voort. Je kunt er vaardigheden zo als spelling of rekenen eindeloos mee trainen. Ze zijn daarentegen minder geschikt voor groepsacti viteiten, zoals een discussie. Een goede combinatieles maakt be wust gebruik van leermiddelen, waaronder digitale. Leermiddelen moeten passen bij de student. Denk aan studen ten met bijzondere ondersteu- ningsvragen. Toen in januari 2021 het fysieke onderwijs in het mid delbaar beroepsonderwijs (mbo) ingeperkt werd, behalve voor 'zorgleerlingen', heeft de Zeeuwse mbo-school Scalda al haar niveau 1 en 2 studenten gedefinieerd als 'zorgleerlingen' en onderwijs op school laten volgen. Dergelijk maatwerk is voor goed onderwijs onmisbaar. Niettemin kunnen middelen als filmpjes en anima ties, oefenen op de computer ook deze studenten helpen. En er was een minderheid van studenten die het online-onderwijs prettig Onderwijsteams moeten leidend zijn bij hoe ze 'combinatieleren' als leermiddel willen inzetten vond, niet alleen vanwege de reis tijd, maar ook omdat ze meer in ei gen tempo konden werken. Docenten zijn de experts Bij dit alles is de docent cruciaal. Die vormt samen met collega's een team van onderwijsprofessio- nals, in het mbo doorgaans geor ganiseerd rondom de tientallen, zeer verschillende opleidingen. Onderwijsteams moeten dan ook leidend zijn bij hoe ze 'combina tieleren' als leermiddel willen in zetten. Niet het management of de bestuurders, al helemaal niet de landelijke politiek, maar zij zijn de vakexperts. Uitspraken van een school als 'wij streven naar twee dagen on line onderwijs' passen nauwe lijks bij het maatwerk dat zo hard nodig is. Schoolbesturen moeten het ontwikkelen van visie in on- derwijsteams faciliteren, inclusief passende professionalisering. Ook daar heeft 'combinatieleren' een meerwaarde, onder dezelfde voor waarden als bij studenten. Simplistisch Een landelijk advies om 'online onderwijs' tot het minimum te beperken is nogal simplistisch. Het dreigt de sprong vooruit van het onderwijs om te zetten in een Echternachprocessie (drie stappen vooruit en twee achteruit). Schoenmaker, houd je bij je poli tieke leest: ondersteun, faciliteer en controleer, maar laat de inhou delijke keuzes aan de onderwijs- professionals zelf over. Daartegen over mag men dan verwachten dat het onderwijs verantwoord keuzes maakt. De inzet van digitale leer middelen op maat en vanuit visie leidt dan niet tot leerachterstan- den, zoals het rücksichtslos inzet ten van onlinelessen dat doet. Ze is dan een van de middelen om ach terstanden in te lopen. Beter on derwijs: het doel heiligt de leer middelen, echt. donderdag 9 september 2021 GO De op deze pagina geplaatste opinie stukken vindt u ook op onze website onder het kopje Opinie Docent heeft meer verstand van onderwijs dan Kamerlid Digitale leermiddelen zijn voor veel studenten uitermate geschikt om via filmpjes of podcasts interactief theorie te leren en oefentoet- sen te maken. foto thinkstock -Hendrik-Jan van Arenthals Hendrik-Jan van Arenthals is voorzitter van het College van Bestuur van Scalda.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 41