Qt Mededelingen gemeente niet meer verplicht op papier Hulp aan duikslachtoffers komt in gevaar ZEELAND 3 VERBREKEN BANDEN MET DE SCHELDEPOST A -°e\^\geWed Van Iwaarden wil zelf nog niet vooruitlopen op de inhoud van dat gesprek. Wel zou hij het 'gezien de historie' erg jammer vinden als de banden tussen De Scheldepost en de gemeente verbroken worden, geeft hij aan. Van Iwaarden zegt niet te kunnen beloven dat de gemeente alles wat ze wil, kan blijven plaat sen. ,,Ik zie de gemeente als een ad verteerder, zoals er veel meer zijn. Ons beleid geldt voor iedereen." Maar, benadrukt hij: „Minstens 95 procent van de berichten die zij plaatsen, kunnen en zullen wij ook plaatsen." Van Iwaarden begrijpt dat veel Kapellenaren De Scheldepost zien als 'hun krant'. ,,Dat is ten dele ook waar. Hij is vooral vóór alle inwo ners. Maar de krant is juridisch ge zien vSn Trainews Media. Dus wij zijn verantwoordelijk voor de in houd. En als ondernemer heb ik gelukkig de vrijheid om mijn eigen bedrijfsbeleid te bepalen." Dat laatste zou ook de gemeente Kapelle moeten erkennen, vindt Van Iwaarden. ,,Ik vind het wel ver gaan dat de gemeente druk op een krant uitoefent vanwege de hou ding naar andere partijen." XV, Tot voor kort wa ren Nederlandse gemeenten ver plicht hun mededelin gen en bekendmakin gen op papier te ver spreiden. Die berich ten omvatten zaken als inhoud en uitnodiging voor openbare (ge- meenteraads)vergade- ringen, informatie over verleende ver gunningen, kennisge ving van het feit dat bestemmingsplannen ter inzage liggen en besluiten van het ge meentebestuur. Om de berichten te publiceren, gebruiken gemeenten meestal advertentieruimte in lokale huis-aan-huis- bladen. Sinds 2008 moeten de mededelin gen ook online wor den gezet: in de prak tijk zetten gemeenten daarvoor hun eigen website in. Sinds enkele maan den is papieren ver spreiding niet meer verplicht. Gemeenten moeten hun medede lingen nu op de web- site officielebekend- makingen.nl zetten. Wie de berichten op papier wil hebben, kan daar bij gemeenten wel om vragen: die moeten die dan ver strekken. Service In de praktijk hebben veel gemeenten beslo ten hun mededelingen gewoon nog op de oude manier te ver spreiden, dus in de huis-aan-huisbladen. Dat is vooral service naar mensen die digi taal niet zo goed on derlegd zijn. Het feit dat er geen verplich ting meer is over welke mededelingen er gedaan moeten worden en op welke manier die gecommu niceerd dienen te wor den, geeft gemeenten wel mogelijkheden om ze op een andere manier te presenteren: alleen een selectie van de belangrijkste be richten, of via een vlottere manier van presenteren. Meerdere gemeenten experi menteren daar al mee. Hij is directeur van het Medisch Centrum voor Hyperbare Zuur stoftherapie (MCHZ), dat als zelf standige kliniek is gevestigd in zie kenhuis Adrz in Goes. In het cen trum kunnen patiënten een behan- deling ondergaan in een hyperbare kamer, waar ze via een mondkapje honderd procent zuurstof krijgen toegediend. Daarmee kunnen wonden sneller genezen of pijn- klachten afnemen. Maar in het MCHZ worden ook mensen behan deld die tijdens het duiken de ge vaarlijke decompressieziekte heb ben opgelopen en met spoed be handeld moeten worden. Het MCHZ en het AMC in Amsterdam zijn de enige twee plekken in Ne derland waar duikslachtoffers 24 uur per dag terechtkunnen. Liefdewerk Maar het centrum in Goes krijgt daar geen geld voor. Dat het nu al tien jaar (zo lang bestaat het MCHZ) lukt om toch het hele et- maal beschikbaar te zijn, komt vooral door veel liefdewerk van arts en oprichter Tjeerd van Rees Vel- linga en zijn vrouw, die ook in het centrum werkt. Zij wonen in de buurt en zijn zodoende heel vaak beschikbaar, mocht een duikslacht- offer worden binnengebracht. ,,Maar Tjeerd is inmiddels 67 jaar oud'', zegt Van Tol. ,,Hij heeft zeker nog geen plannen om te stoppen, maar een houdbare situatie is dit niet voor de lange termijn.'' Als Vel- linga op termijn niet meer zelf de bereikbaarheidsdiensten buiten de reguliere uren kan doen, moeten daar andere kundige artsen voor worden aangetrokken, en die moe ten worden betaald. Volgens direc teur Van Tol is daar pakweg een half miljoen euro per jaar voor nodig. ,,En dat is dan nog mét de vrijwil lige inzet van Tjeerd. Als hij in de toekomst een keer helemaal stopt, gaan we meer richting het mil joen.'' De behandeling van een duikslachtoffer wordt al vergoed Volgens de directeur legt het hy- perbaar centrum in Goes nu veel geld toe op het 24 uur beschikbaar zijn. Er zijn tenslotte altijd momen ten dat mensen moeten worden in gehuurd. Hij heeft al aangeklopt bij onder meer de Nederlandse Zorg autoriteit, het ministerie en de zorgverzekeraars, maar dat heeft nog niet voor extra geld gezorgd. Van Tol hoopt binnenkort ook met de provincie in gesprek te gaan. Hij benadrukt dat het extra geld alleen nodig is voor het 24 uur open kun nen houden van het centrum. ,,De behandeling van een duikslachtof- fer wordt al vergoed.'' In 2019 werden in het hyperbaar centrum in Goes 26 duikslachtof- fers behandeld. Vorig jaar waren dat er 14, maar toen werd er in de pro vincie vanwege corona ook veel minder gedoken door met name Belgen. Volgens Van Tol is in het MCHZ nog nooit een duikslachtof- fer overleden. donderdag 9 september 2021 bij krant onacceptabel' M Daniël van Iwaarden, directeur van Trainews Media. foto TRAINEWS MEDIA Martijn de Koning De hulp aan duikslachtoffers in Zeeland is in gevaar. Het cen trum in Goes waar ze nu nog 24 uur per dag snel kunnen worden behandeld, heeft een half mil joen euro nodig om die 24-uurs- dienst overeind te kunnen hou den. Tot nu toe is het vooral door liefdewerk dat dit mogelijk is. ,,Maar dat houdt een keer op", zegt Maarten van Tol. Rob Paardekam Goes - Maarten van Tol, directeur van MCHZ

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 31