Bescherming wet werkt niet Spelen al die gewilde professionals hard to get? intermediair ECONOMIE 17 Stop met zoeken, laatje vinden! De Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) werd begin 2020 van kracht en moest het voor werkgevers aan trekkelijker maken flexwerkers en zzp'ers in dienst te nemen. Met de maatregel draaide het kabinet een aanzienlijk deel van de flexibilise ring van de arbeidsmarkt terug. Die leidde het afgelopen decennium tot een enorme verschuiving van vast naar tijdelijk werk. Volgens analisten van ABN Amro is de WAB haar doel voorbijgescho ten. Weliswaar is flexibel werk per saldo minder aantrekkelijk gewor den, maar in tegenstelling tot de verwachting daalde ook het aantal vaste contracten. Zwaksten Vooruitlopend op de invoering van de WAB wezen werkgevers flexers massaal de deur om te voorkomen hun een contract te moeten geven. Volgens ABN Amro verloren 77.000 van de 1,5 miljoen flexarbei- ders hun werk vanwege de wet, een groot deel vóór de invoering ervan. Vooral de zwaksten op de arbeids markt, laagopgeleiden en jongeren, werden getroffen. Jonge vrouwen werden met name getroffen - bijna 62.000 - omdat vooral in sectoren waar zij werkten (thuiszorg, kinderopvang, winkels) veel werk verdween. Het merendeel heeft volgens ABN 'waarschijnlijk de arbeidsmarkt verlaten'. De 16.000 mannen die hun flexbaan kwijtraakten, vonden gemakkelijker weer werk. De weggestuurde flexwerkers zijn volgens ABN waarschijnlijk niet een-op-een vervangen door vaste contracten. Bedrijven scha kelden veel meer zzp'ers in, deels dezelfde flexwerkers die eerder naar huis werden gestuurd. Daarmee is volgens ABN de dis balans op de arbeidsmarkt juist in stand gehouden. Veel zelfstandigen hebben namelijk te maken met de zelfde problemen als flexkrachten. „Terwijl de WAB juist is bedoeld om voor werkgevers vaste arbeids- W Weggestuurde tijdelijke krachten niet vervangen door vast personeel relaties aantrekkelijker te maken dan flexibele arbeidsrelaties", zegt ABN-analist Kamalika Patra. ,,Uit het onderzoek blijkt echter dat de opgezegde contracten niet aan toonbaar zijn vervangen door vaste contracten en veel mensen in de WW zijn terechtgekomen. Daar blijkt uit dat het doel van de WAB - meer werk en inkomenszeker heid voor werknemers en meer flexibiliteit voor werkgevers - niet is bereikt." Het kabinet heeft volgens demis sionair minister Wouter Koolmees (Sociale Zaken en Werkgelegen heid) al stappen gezet om de ver schillen in kosten voor werkgevers tussen vast en flex te verkleinen. Maar die stappen zijn minder ver gekomen dan gehoopt. ,,De ver schuiving naar zzp blijft een zorg punt. Het is aan een volgend kabi net om door te gaan met maatrege len om de arbeidsmarkt beter te helpen werken." de kersverse luchtvaart minister Barbara Visser is er sindsdien wel wat verbeterd. ,,Het beeld is anders geworden. We zien nu wel meer samenwer king in de sector. Is het daarmee volledig? Nog niet. We zullen ho pelijk verbetering zien, maar nog niet naar 100 procent." Investeringen Visser erkende gisteren tegenover de Tweede Kamer dat er geen directe rol van de vliegersvereni ging in het ISMS-overleg is. ,,Aan het hoogste niveau van overleg in ISMS doen ze niet mee omdat daar alleen partijen zitten die een beslissingsbevoegdheid over investeringen hebben." Dat stelt ook Schiphol, die de regie voert over het veiligheids- overleg. ,,Bij de oprichting van ISMS is afgesproken dat par tijen met de financiële verant woordelijkheid voor de veiligheid uiteindelijk de besluiten nemen", zegt een woordvoerder. ,,Het is Europese regelgeving dat lucht vaartbedrijven verantwoordelijk zijn voor besluiten over veilig heidsmaatregelen. Die mogen we niet delegeren." Maar over die voorwaarde is volgens de vliegers niets te vinden in Nederlandse wetten of Europese regels. ,,Financiële eindverantwoorde lijkheid als voorwaarde om mee te beslissen over veiligheid is een drogreden", zegt VNV-voorzitter Schmid. ,,Het gaat om eindver antwoordelijkheid op het gebied van veiligheid. Die hebben wij. We zijn op Schiphol 500.000 keer per jaar verantwoordelijk voor de veiligheid van een vlucht." Tweede Kamerleden verbaas den zich er gisteren over dat vlie gers op een zijspoor staan. ,,Vol- gens mij moet het niet zo moei lijk zijn om de VNV hier meer voor in te zetten", zei Rudmer Heerema van de VVD. ,,Er kan best formeel iets tegen zijn, maar regel gewoon dat er met hen ge sproken wordt op plekken waar dat relevant is. Ik heb ook begre pen dat het binnen ISMS bij af wegingen over veiligheid ook om financiële consequenties kan gaan. Dat vind ik een belangrijk argument om piloten er meer bij te betrekken." Plaats jouw vacature slim online en bereik ambitieuze professionals op intermediair.nl/boost donderdag 9 september 2021 Flexwerker vliegt er eerder uit Nieuwe regels om de positie van flexwerkers te verbeteren, be reiken juist het tegenoverge stelde. Werkgevers hebben massaal tijdelijk personeel aan de kant gezet om te voorkomen dat ze mensen straks in vaste dienst moeten nemen. Herman Stil Amsterdam Piloten willen meer te zeggen hebben over de veiligheid op Schiphol. FOTO ANP Laatje zien op

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 17