Bescherming wet werkt niet
Spelen al die gewilde
professionals hard to get?
intermediair
ECONOMIE 17
Stop met zoeken, laatje vinden!
De Wet arbeidsmarkt in balans
(WAB) werd begin 2020 van kracht
en moest het voor werkgevers aan
trekkelijker maken flexwerkers en
zzp'ers in dienst te nemen. Met de
maatregel draaide het kabinet een
aanzienlijk deel van de flexibilise
ring van de arbeidsmarkt terug. Die
leidde het afgelopen decennium tot
een enorme verschuiving van vast
naar tijdelijk werk.
Volgens analisten van ABN Amro
is de WAB haar doel voorbijgescho
ten. Weliswaar is flexibel werk per
saldo minder aantrekkelijk gewor
den, maar in tegenstelling tot de
verwachting daalde ook het aantal
vaste contracten.
Zwaksten
Vooruitlopend op de invoering van
de WAB wezen werkgevers flexers
massaal de deur om te voorkomen
hun een contract te moeten geven.
Volgens ABN Amro verloren
77.000 van de 1,5 miljoen flexarbei-
ders hun werk vanwege de wet, een
groot deel vóór de invoering ervan.
Vooral de zwaksten op de arbeids
markt, laagopgeleiden en jongeren,
werden getroffen.
Jonge vrouwen werden met
name getroffen - bijna 62.000 -
omdat vooral in sectoren waar zij
werkten (thuiszorg, kinderopvang,
winkels) veel werk verdween. Het
merendeel heeft volgens ABN
'waarschijnlijk de arbeidsmarkt
verlaten'. De 16.000 mannen die
hun flexbaan kwijtraakten, vonden
gemakkelijker weer werk.
De weggestuurde flexwerkers
zijn volgens ABN waarschijnlijk
niet een-op-een vervangen door
vaste contracten. Bedrijven scha
kelden veel meer zzp'ers in, deels
dezelfde flexwerkers die eerder
naar huis werden gestuurd.
Daarmee is volgens ABN de dis
balans op de arbeidsmarkt juist in
stand gehouden. Veel zelfstandigen
hebben namelijk te maken met de
zelfde problemen als flexkrachten.
„Terwijl de WAB juist is bedoeld
om voor werkgevers vaste arbeids-
W Weggestuurde
tijdelijke krachten
niet vervangen door
vast personeel
relaties aantrekkelijker te maken
dan flexibele arbeidsrelaties", zegt
ABN-analist Kamalika Patra. ,,Uit
het onderzoek blijkt echter dat de
opgezegde contracten niet aan
toonbaar zijn vervangen door vaste
contracten en veel mensen in de
WW zijn terechtgekomen. Daar
blijkt uit dat het doel van de WAB
- meer werk en inkomenszeker
heid voor werknemers en meer
flexibiliteit voor werkgevers - niet
is bereikt."
Het kabinet heeft volgens demis
sionair minister Wouter Koolmees
(Sociale Zaken en Werkgelegen
heid) al stappen gezet om de ver
schillen in kosten voor werkgevers
tussen vast en flex te verkleinen.
Maar die stappen zijn minder ver
gekomen dan gehoopt. ,,De ver
schuiving naar zzp blijft een zorg
punt. Het is aan een volgend kabi
net om door te gaan met maatrege
len om de arbeidsmarkt beter te
helpen werken."
de kersverse luchtvaart
minister Barbara Visser is er
sindsdien wel wat verbeterd.
,,Het beeld is anders geworden.
We zien nu wel meer samenwer
king in de sector. Is het daarmee
volledig? Nog niet. We zullen ho
pelijk verbetering zien, maar nog
niet naar 100 procent."
Investeringen
Visser erkende gisteren tegenover
de Tweede Kamer dat er geen
directe rol van de vliegersvereni
ging in het ISMS-overleg is. ,,Aan
het hoogste niveau van overleg in
ISMS doen ze niet mee omdat
daar alleen partijen zitten die een
beslissingsbevoegdheid over
investeringen hebben."
Dat stelt ook Schiphol, die de
regie voert over het veiligheids-
overleg. ,,Bij de oprichting
van ISMS is afgesproken dat par
tijen met de financiële verant
woordelijkheid voor de veiligheid
uiteindelijk de besluiten nemen",
zegt een woordvoerder. ,,Het is
Europese regelgeving dat lucht
vaartbedrijven verantwoordelijk
zijn voor besluiten over veilig
heidsmaatregelen. Die mogen we
niet delegeren." Maar over die
voorwaarde is volgens de vliegers
niets te vinden in Nederlandse
wetten of Europese regels.
,,Financiële eindverantwoorde
lijkheid als voorwaarde om mee
te beslissen over veiligheid is een
drogreden", zegt VNV-voorzitter
Schmid. ,,Het gaat om eindver
antwoordelijkheid op het gebied
van veiligheid. Die hebben wij.
We zijn op Schiphol 500.000 keer
per jaar verantwoordelijk voor de
veiligheid van een vlucht."
Tweede Kamerleden verbaas
den zich er gisteren over dat vlie
gers op een zijspoor staan. ,,Vol-
gens mij moet het niet zo moei
lijk zijn om de VNV hier meer
voor in te zetten", zei Rudmer
Heerema van de VVD. ,,Er kan
best formeel iets tegen zijn, maar
regel gewoon dat er met hen ge
sproken wordt op plekken waar
dat relevant is. Ik heb ook begre
pen dat het binnen ISMS bij af
wegingen over veiligheid ook om
financiële consequenties kan
gaan. Dat vind ik een belangrijk
argument om piloten er meer bij
te betrekken."
Plaats jouw vacature slim online en bereik ambitieuze
professionals op intermediair.nl/boost
donderdag 9 september 2021
Flexwerker
vliegt er
eerder uit
Nieuwe regels om de positie van
flexwerkers te verbeteren, be
reiken juist het tegenoverge
stelde. Werkgevers hebben
massaal tijdelijk personeel aan
de kant gezet om te voorkomen
dat ze mensen straks in vaste
dienst moeten nemen.
Herman Stil
Amsterdam
Piloten willen meer te zeggen
hebben over de veiligheid op
Schiphol. FOTO ANP
Laatje zien op