16 ECONOMIE
1^
Schiphol, maatschappijen en verkeersleiding praten over
een veiliger luchthaven, maar de piloten worden niet gehoord.
Kwalijk, vinden ze. „Om financiële redenen kunnen keuzes
worden gemaakt die minder goed uitpakken voor de veiligheid."
VLIEGVERKEER PILOTEN
Kort
TUI vliegt met leeg toestel
Reisorganisatie TUI laat enkele keren per
week een leeg vliegtuig van Schiphol naar
Eindhoven Airport vliegen en terug. Dat
gebeurt sinds het begin van het zomersei
zoen en duurt tot eind oktober. TUI heeft
geen basis op Eindhoven en laat daarom een
leeg vliegtuig vanaf Schiphol komen om rei
zigers op te halen om door te reizen naar
hun eindbestemming. Passagiers worden op
de terugweg ook in Eindhoven afgezet,
waarna het lege vliegtuig weer naar Schip
hol gaat.
Producten Ikea niet of
nauwelijks leverbaar
Ikea kampt met leveringsproblemen en
daardoor zijn ook in Nederland producten
niet of moeilijk verkrijgbaar. Sommige pro
ducten verdwijnen 'in ieder geval voor een
bepaalde periode' helemaal uit het assorti
ment door de toegenomen vraag en de
wereldwijde logistieke problemen in de
scheepvaart. Welke producten niet of moei
lijk leverbaar zijn, is nog niet bekend. De
vraag naar de producten van het Zweedse
bedrijf is sinds het begin van de corona-
pandemie flink gestegen. Ikea heeft het
afgelopen jaar voor het eerst zelf schepen
gecharterd en zeecontainers ingekocht.
BRITTEN VINDEN VERDRAG ONWERKBAAR
EU zoekt oplossing voor
Noord-Iers brexitprobleem
Vicevoorzitter Maros Sefcovic (foto) van de
Europese Commissie reist voor het eerst
naar Noord-Ierland om 'de beste oplossing'
te zoeken voor de brexitproblemen daar.
Handelsafspraken die Brussel en Londen
hebben gemaakt in het brexitverdrag zijn
volgens de Britten niet werkbaar. Volgens
de brexitovereenkomst moeten alle goede
ren die Noord-Ierland vanuit Groot-Brittan-
nië ingaan voldoen aan de Europese regels
en moeten ze daarop worden gecontroleerd
in de (lucht-)havens van Noord-Ierland. Dat
werd afgesproken om te voorkomen dat er
een harde grens tussen het Britse Noord-
Ierland en EU-lidstaat Ierland zou ontstaan.
KPN
Unilever
Philips
Signify
Is het de slager die zijn eigen vlees
keurt? Een luchthaven die over
zijn eigen veiligheid gaat? Zo ver
wil Willem Schmid, voorzitter
van de Vereniging Nederlandse
Verkeersvliegers (VNV) niet gaan.
,,Vooropstaat dat Schiphol een vei
lige luchthaven is. Maar dat is geen
vanzelfsprekendheid. En het kan
zoveel beter."
Sinds de Onderzoeksraad voor
Veiligheid (OVV) de luchtvaart
sector in 2017 en 2018 keihard op
de vingers tikte vanwege een ge
brekkig veiligheidsbesef praten
luchthaven, maatschappijen en
luchtverkeersleiding daarover bin
nen veiligheidsoverleg ISMS. Dat
heeft inmiddels een groot aantal
maatregelen aangekondigd, waar
van een deel is uitgevoerd. Maar
pilotenverbond VNV maakt zich
zorgen over de dubbelrol van de
partners.
,,De spelers in ISMS gaan zowel
over nieuwe veiligheidsmaatrege
len als over het geld om de veilig
heid te verbeteren", zegt Schmid.
,,Daar zit een potentieel span
ningsveld: om financiële redenen
kan een keuze worden gemaakt
die minder optimaal uitpakt voor
de veiligheid."
Voor piloten geldt die verwe
venheid niet. Een gelijkwaardige
rol van piloten is volgens de vak
vereniging van groot belang bij
aanpassingen op het gebied van
veiligheid die verdere groei van
Schiphol mogelijk moeten maken.
,,We zijn een partij die zonder
economisch belang vanuit de
praktijk kan meedenken over vei
ligheid. Iedereen is erbij gebaat als
wij als onafhankelijk partner bij
Schiphol is een veilige
luchthaven, maar het
kan zoveel beter
het proces worden betrokken. Wij
ervaren dagelijks uit de eerste
hand hoe luchthaven, verkeerslei
ding, afhandeling en alle andere
spelers omgaan met veiligheid."
Dan gaat het om nieuwe ideeën
voor vliegroutes die geluidshinder
beperken", noemt vicevoorzitter
Ruud Stegers, bij VNV verant
woordelijk voor veiligheidsbeleid,
als voorbeeld. ,,Of wijzigingen van
vliegprocedures om het risico dat
vliegtuigen te dicht bij elkaar ko
men te verminderen. Dat zijn za
ken waar piloten rechtstreeks bij
betrokken zijn en waar we bij uit
stek iets aan kunnen bijdragen."
Maar de partijen uit het veilig-
heidsoverleg wijzen de piloten al
sinds de oprichting in 2018
de deur. ,,Onlangs werd duidelijk
dat ISMS-partners niet op ons zit
ten te wachten", zegt Schmid. ,,Er
is geen behoefte aan echte partici
patie." Er kunnen wel piloten in
werkgroepen van het overleg
plaatsnemen, maar die zitten daar
dan namens hun luchtvaartmaat
schappij en zijn niet bij besluiten
betrokken.
Praatgroepen
Nu het ISMS 'de deur heeft dicht
gegooid' heeft VNV haar deel
name aan het overleg opgeschort.
,,We mogen hooguit informatie
aanleveren in een soort praatgroe
pen", aldus Schmid. ,,Daar bedan
ken we voor. Als het om veiligheid
gaat, is informatie geven en dan
maar afwachten of daar wat mee
wordt gedaan, niet voldoende."
Ook is het volgens VNV volstrekt
onduidelijk op welke basis ISMS
besluiten neemt en wordt niet
verteld waarom bepaalde afwegin
gen worden gemaakt.
Dat sluit aan bij kritiek van de
onafhankelijke Onderzoeksraad
voor Veiligheid. Eind vorig jaar
herhaalde voorzitter J eroen Dijs-
selbloem dat er 'nauwelijks sprake
is van autonome veiligheidsverbe
teringen' en dat de ontwikkeling
van veiligheid op Schiphol
'sterk samenhangt met economi
sche belangen'. Bovendien denken
de betrokkenen volgens de OVV
ten onrechte dat hun veiligheids
beleid goed werkt, 'en de minister
lijkt dat oordeel te volgen'. Volgens
O
donderdag 9 september 2021
PC
TUSSEN SCHIPHOL EN EINDHOVEN
PROBLEMEN IN DE SCHEEPVAART
Beleggers zijn
blij dat concur
rent T-Mobile
niet door een
prijsvechter is
gekocht.
De verkoop
adviezen voor
het levensmidde
lenconcern zijn
alweer vergeten.
Ondanks een
koopadvies van
analisten zakt
het zorgtechno
logieconcern.
4#
Nieuwe produc
ten van de ver
lichtingsfabrikant
kunnen beleg
gers niet beko
ren.
a>
E
o
Herman Stil
Amsterdam
-Willem Schmidt, voorzitter
vereniging verkeersvliegers