16 ECONOMIE 1^ Schiphol, maatschappijen en verkeersleiding praten over een veiliger luchthaven, maar de piloten worden niet gehoord. Kwalijk, vinden ze. „Om financiële redenen kunnen keuzes worden gemaakt die minder goed uitpakken voor de veiligheid." VLIEGVERKEER PILOTEN Kort TUI vliegt met leeg toestel Reisorganisatie TUI laat enkele keren per week een leeg vliegtuig van Schiphol naar Eindhoven Airport vliegen en terug. Dat gebeurt sinds het begin van het zomersei zoen en duurt tot eind oktober. TUI heeft geen basis op Eindhoven en laat daarom een leeg vliegtuig vanaf Schiphol komen om rei zigers op te halen om door te reizen naar hun eindbestemming. Passagiers worden op de terugweg ook in Eindhoven afgezet, waarna het lege vliegtuig weer naar Schip hol gaat. Producten Ikea niet of nauwelijks leverbaar Ikea kampt met leveringsproblemen en daardoor zijn ook in Nederland producten niet of moeilijk verkrijgbaar. Sommige pro ducten verdwijnen 'in ieder geval voor een bepaalde periode' helemaal uit het assorti ment door de toegenomen vraag en de wereldwijde logistieke problemen in de scheepvaart. Welke producten niet of moei lijk leverbaar zijn, is nog niet bekend. De vraag naar de producten van het Zweedse bedrijf is sinds het begin van de corona- pandemie flink gestegen. Ikea heeft het afgelopen jaar voor het eerst zelf schepen gecharterd en zeecontainers ingekocht. BRITTEN VINDEN VERDRAG ONWERKBAAR EU zoekt oplossing voor Noord-Iers brexitprobleem Vicevoorzitter Maros Sefcovic (foto) van de Europese Commissie reist voor het eerst naar Noord-Ierland om 'de beste oplossing' te zoeken voor de brexitproblemen daar. Handelsafspraken die Brussel en Londen hebben gemaakt in het brexitverdrag zijn volgens de Britten niet werkbaar. Volgens de brexitovereenkomst moeten alle goede ren die Noord-Ierland vanuit Groot-Brittan- nië ingaan voldoen aan de Europese regels en moeten ze daarop worden gecontroleerd in de (lucht-)havens van Noord-Ierland. Dat werd afgesproken om te voorkomen dat er een harde grens tussen het Britse Noord- Ierland en EU-lidstaat Ierland zou ontstaan. KPN Unilever Philips Signify Is het de slager die zijn eigen vlees keurt? Een luchthaven die over zijn eigen veiligheid gaat? Zo ver wil Willem Schmid, voorzitter van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) niet gaan. ,,Vooropstaat dat Schiphol een vei lige luchthaven is. Maar dat is geen vanzelfsprekendheid. En het kan zoveel beter." Sinds de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) de luchtvaart sector in 2017 en 2018 keihard op de vingers tikte vanwege een ge brekkig veiligheidsbesef praten luchthaven, maatschappijen en luchtverkeersleiding daarover bin nen veiligheidsoverleg ISMS. Dat heeft inmiddels een groot aantal maatregelen aangekondigd, waar van een deel is uitgevoerd. Maar pilotenverbond VNV maakt zich zorgen over de dubbelrol van de partners. ,,De spelers in ISMS gaan zowel over nieuwe veiligheidsmaatrege len als over het geld om de veilig heid te verbeteren", zegt Schmid. ,,Daar zit een potentieel span ningsveld: om financiële redenen kan een keuze worden gemaakt die minder optimaal uitpakt voor de veiligheid." Voor piloten geldt die verwe venheid niet. Een gelijkwaardige rol van piloten is volgens de vak vereniging van groot belang bij aanpassingen op het gebied van veiligheid die verdere groei van Schiphol mogelijk moeten maken. ,,We zijn een partij die zonder economisch belang vanuit de praktijk kan meedenken over vei ligheid. Iedereen is erbij gebaat als wij als onafhankelijk partner bij Schiphol is een veilige luchthaven, maar het kan zoveel beter het proces worden betrokken. Wij ervaren dagelijks uit de eerste hand hoe luchthaven, verkeerslei ding, afhandeling en alle andere spelers omgaan met veiligheid." Dan gaat het om nieuwe ideeën voor vliegroutes die geluidshinder beperken", noemt vicevoorzitter Ruud Stegers, bij VNV verant woordelijk voor veiligheidsbeleid, als voorbeeld. ,,Of wijzigingen van vliegprocedures om het risico dat vliegtuigen te dicht bij elkaar ko men te verminderen. Dat zijn za ken waar piloten rechtstreeks bij betrokken zijn en waar we bij uit stek iets aan kunnen bijdragen." Maar de partijen uit het veilig- heidsoverleg wijzen de piloten al sinds de oprichting in 2018 de deur. ,,Onlangs werd duidelijk dat ISMS-partners niet op ons zit ten te wachten", zegt Schmid. ,,Er is geen behoefte aan echte partici patie." Er kunnen wel piloten in werkgroepen van het overleg plaatsnemen, maar die zitten daar dan namens hun luchtvaartmaat schappij en zijn niet bij besluiten betrokken. Praatgroepen Nu het ISMS 'de deur heeft dicht gegooid' heeft VNV haar deel name aan het overleg opgeschort. ,,We mogen hooguit informatie aanleveren in een soort praatgroe pen", aldus Schmid. ,,Daar bedan ken we voor. Als het om veiligheid gaat, is informatie geven en dan maar afwachten of daar wat mee wordt gedaan, niet voldoende." Ook is het volgens VNV volstrekt onduidelijk op welke basis ISMS besluiten neemt en wordt niet verteld waarom bepaalde afwegin gen worden gemaakt. Dat sluit aan bij kritiek van de onafhankelijke Onderzoeksraad voor Veiligheid. Eind vorig jaar herhaalde voorzitter J eroen Dijs- selbloem dat er 'nauwelijks sprake is van autonome veiligheidsverbe teringen' en dat de ontwikkeling van veiligheid op Schiphol 'sterk samenhangt met economi sche belangen'. Bovendien denken de betrokkenen volgens de OVV ten onrechte dat hun veiligheids beleid goed werkt, 'en de minister lijkt dat oordeel te volgen'. Volgens O donderdag 9 september 2021 PC TUSSEN SCHIPHOL EN EINDHOVEN PROBLEMEN IN DE SCHEEPVAART Beleggers zijn blij dat concur rent T-Mobile niet door een prijsvechter is gekocht. De verkoop adviezen voor het levensmidde lenconcern zijn alweer vergeten. Ondanks een koopadvies van analisten zakt het zorgtechno logieconcern. 4# Nieuwe produc ten van de ver lichtingsfabrikant kunnen beleg gers niet beko ren. a> E o Herman Stil Amsterdam -Willem Schmidt, voorzitter vereniging verkeersvliegers

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 16