Meer treinen straks om de tien minuten Abdeslam wordt 24 uur per dag bewaakt Monsterproces gaat van start 9 Sonia stapte naarde politie. Zij heeft nieuwe aanslagen voorkomen VERDER GEVANGENE444806 Het is een leven dat Sonia niet in de koude kleren is gaan zitten, vertelt haar advocate. ,,Ze wordt ondanks alle beloftes niet goed beschermd. Ze moest vanwege die identiteitswisse ling haar baan opgeven en heeft fi nanciële problemen. Ze heeft het ge voel dat haar leven een leugen is.'' Tijdens het proces de komende maanden zal Sonia haar verhaal doen. Maar niet in de rechtbank. Ze wordt naar een geheime locatie ver- voerd, die de politie heeft uitgekozen. Een speciale politie-eenheid is in de ruimte bij haar, voor haar beveiliging. Met een videoverbinding wordt con tact gemaakt met de rechtszaal. Sonia zal dan - voor publiek, journalisten én verdachten - onherkenbaar in beeld komen en haar verhaal doen. Advocate Maktouf: ,,Er moeten toen in 2015 méér mensen zijn ge weest die wisten dat Abaaoud in Frankrijk was, in Parijs. Dat kan niet anders. Maar Sonia was degene die naar de politie stapte. Zy' is degene die destijds nieuwe aanslagen heeft voorkomen.'' Rijden zonder spoorboekje gebeurt tussen Amsterdam en Eindhoven al sinds eind 2017. Reizigers kunnen daar om de tien minuten een inter city pakken, waardoor ze niet lan ger vooraf hoeven te checken hoe laat hun trein rijdt. Vanaf december laten de spoor wegen intercity's ook op de routes Rotterdam-Schiphol en Schiphol- Nijmegen om de tien minuten rij den. Voordat de nieuwe dienstrege ling ingaat, wordt er eerst veertien woensdagen achter elkaar getest. Die testen zijn absoluut nodig, stellen Platenkamp en Broerse, die bij NS verantwoordelijk zijn voor de invoering. „Logistiek is het een enorm ingewikkelde puzzel. Beide zijn enorm drukbereden trajecten." Zeker het spoor bij Schiphol is vol, daar rijden nu liefst 56 treinen per uur in beide richtingen. ,,Maar ook Delft - op het traject Rotterdam- Schiphol - is een flessenhals." De afgelopen jaren is er door NS en ProRail druk gepuzzeld om alles passend te krijgen. Daarvoor zijn talloze maatregelen genomen. Zo heeft ProRail extra spoor neerge legd tussen Utrecht en Woerden en zijn enkele stations (Delft en Driebergen-Zeist) totaal ver nieuwd. Verder zijn een aantal 'ondersta tions' gemoderniseerd, zodat er ge noeg stroom beschikbaar is voor de extra intercity's. Uiteraard heeft de afdeling incidentenbestrijding ook de risico's in kaart gebracht. ,,Alle- maal noodzakelijke maatregelen om meer treinen veilig te kunnen laten rijden'', stelt ProRail. Voor NS is het een grote uitdaging om treinen exact op tijd te laten rij den. ,,Met zes treinen per uur kan vertraging al snel tot een domino effect leiden. Vandaar dat conduc teurs treinen op de seconde moeten laten vertrekken. We hebben daar voor speciale software ontwikkeld, waarbij ze de seconden op hun smartwatch kunnen zien wegtik ken." Voordeel is dat geleerd kan wor den van de ervaringen op de route Eindhoven-Amsterdam. Tegelijk zijn de nieuwe routes drukker en langer. Treinen rijden in veel geval len van Rotterdam helemaal door naar Nijmegen. De afgelopen jaren hadden NS en ProRail lange routes juist gesplitst om problemen bij storingen beperkt te houden. ,,Nu koppelen we twee corridors weer aan elkaar." Toch overheersen de voordelen voor de reizigers, meent NS. Zij kunnen op twee drukke trajecten vaker een trein in de gewenste rich ting pakken. Tussen Amsterdam en De dienstregeling tussen Amsterdam en Eindhoven leidde al tot reizigersgroei Eindhoven heeft de dienstregeling al tot reizigersgroei geleid. Die hoop is er nu ook. ,,Deze routes zijn na tuurlijk niet voor niets uitgekozen", stellen Broerse en Platenkamp. Reizigersvereniging Rover is overwegend positief over de nieuwe tienminutentreinen. Dat was vier jaar geleden bij het spoor boekjesloos rijden tussen Eindho ven en Amsterdam nog anders. ,,Dat kwam omdat de aansluiting in Eindhoven niet goed is. Als je een halfuursdienst laat aansluiten op tienminutentreinen betekent dit dat reizigers regelmatig twintig mi nuten moeten wachten op hun aansluiting", stelt directeur Freek Bos. Dat probleem is er nu veel minder. vFAS scheidingsadvocaten RECHTBANK In het buitenland gehuwd en in Nederland scheiden? Vraag advies bij een vFAS-echtscheidingsadvocaat woensdag 8 september 2021 GO Salah Abdes lam (31) reed in 2015, behan gen met explo sieven, in een Renault Clio naar het Stade de France, het immense sta dion ten noorden van Parijs. Frankrijk voetbalde daar tegen Duitsland en toenmalig presi dent Hollande zat er binnen. Abdelsam zette er drie van zijn medeterroristen af. Die bliezen zich op straat op toen het onmo gelijk bleek om het stadion bin nen te gaan. Abdeslam reed daarna door. Hij liet in Parijs zijn auto achter en gooide zijn vest met explosieven in een vuilnis bak, in een zuidelijke voorstad van Parijs. Technisch onderzoek heeft later aangetoond dat de explosieven defecten vertoon- den, waardoor het bomvest niet werkte. Abdeslam werd opgehaald door handlangers en naar België ge reden. Tijdens die rit zouden ze drie keer staande zijn gehouden door de politie, waarbij twee keer naar hun identiteitspapie- De aanhouding van Abdes lam op 18 maart 2016 in het Belgische Molenbeek. fotos ap ren werd gevraagd. Nergens gingen lampjes branden. Ze mochten steeds doorrijden. In België dook hij onder en in maart 2016 werd hij alsnog op gepakt. Hij werd aan Frankrijk uitgeleverd, waar hij sindsdien in een cel zit als 'gevangene num mer 444806'. Abdeslam wordt 24 uur per dag bewaakt door een vast team van acht mensen. Zij zitten in een cel naast hem en volgen al zijn be wegingen op videoschermen. De aanschaf van het videosysteem kostte alleen al 16.020 euro, aldus Justitie. Verder is er voor 189.552 euro een stoorzender geplaatst, zodat Abdeslam met niemand illegaal kan bellen of communiceren. De terrorist be schikt ook over een cel met een roei- en fietsinstallatie 'die hij soms gebruikt'. - Samia Maktouf, advocate Inschrijven voor een studie bleek moeilijk: de schooldiploma's die de kinderen moesten laten zien, ston den op hun oude naam. NS begint vandaag op de trajec ten Rotterdam-Schiphol en Schiphol-Nijmegen met testrit ten voor treinen die om de tien minuten rijden. Dit is een enorm ingewikkelde puzzel, weten NS- projectmanagers Hesther Pla- tenkamp en Teun Broersen. David Bremmer Utrecht vFAS-Dag van de Scheiding 10 september/www.dagvandescheiding.nl In Frankrijk begint vandaag een van de grootste rechtsza ken uit zijn geschiedenis. Er staan twintig verdachten te recht voor de aanslagen in Pa rijs op 13 november 2015. Tien terroristen vermoordden toen 130 mensen bij het Stade de France, op terrassen en in pop zaal Bataclan. Meer dan 400 mensen raakten gewond. De terroristen werden destijds gedood of bliezen zichzelf op, behalve één: Salah Abdeslam. Hij is de enige dader die nog leeft en te rechtstaat. De negen tien anderen zijn me deplichtigen die ervan worden verdacht vanuit Syrië de aanslagen te hebben voorbereid, of in België en Frankrijk huisves ting, wapens, en vervoer regelden voor de terroristen. De rechtszaak gaat negen maan den duren. Er hebben zich 1800 nabestaanden en overlevenden aangemeld als civiele partij. Van wege die massaliteit en de zware beveiligingseisen is het gerechts gebouw in Parijs verbouwd voor 8 miljoen euro. Voor publiek zijn meer dan tien zalen beschikbaar waar mensen het proces op schermen kunnen volgen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 9