Meer treinen
straks om de
tien minuten
Abdeslam wordt 24 uur per dag bewaakt
Monsterproces
gaat van start
9
Sonia stapte
naarde
politie. Zij
heeft nieuwe
aanslagen
voorkomen
VERDER
GEVANGENE444806
Het is een leven dat Sonia niet in de
koude kleren is gaan zitten, vertelt
haar advocate. ,,Ze wordt ondanks
alle beloftes niet goed beschermd. Ze
moest vanwege die identiteitswisse
ling haar baan opgeven en heeft fi
nanciële problemen. Ze heeft het ge
voel dat haar leven een leugen is.''
Tijdens het proces de komende
maanden zal Sonia haar verhaal
doen. Maar niet in de rechtbank. Ze
wordt naar een geheime locatie ver-
voerd, die de politie heeft uitgekozen.
Een speciale politie-eenheid is in de
ruimte bij haar, voor haar beveiliging.
Met een videoverbinding wordt con
tact gemaakt met de rechtszaal. Sonia
zal dan - voor publiek, journalisten
én verdachten - onherkenbaar in
beeld komen en haar verhaal doen.
Advocate Maktouf: ,,Er moeten
toen in 2015 méér mensen zijn ge
weest die wisten dat Abaaoud in
Frankrijk was, in Parijs. Dat kan niet
anders. Maar Sonia was degene die
naar de politie stapte. Zy' is degene
die destijds nieuwe aanslagen heeft
voorkomen.''
Rijden zonder spoorboekje gebeurt
tussen Amsterdam en Eindhoven al
sinds eind 2017. Reizigers kunnen
daar om de tien minuten een inter
city pakken, waardoor ze niet lan
ger vooraf hoeven te checken hoe
laat hun trein rijdt.
Vanaf december laten de spoor
wegen intercity's ook op de routes
Rotterdam-Schiphol en Schiphol-
Nijmegen om de tien minuten rij
den. Voordat de nieuwe dienstrege
ling ingaat, wordt er eerst veertien
woensdagen achter elkaar getest.
Die testen zijn absoluut nodig,
stellen Platenkamp en Broerse, die
bij NS verantwoordelijk zijn voor
de invoering. „Logistiek is het een
enorm ingewikkelde puzzel. Beide
zijn enorm drukbereden trajecten."
Zeker het spoor bij Schiphol is vol,
daar rijden nu liefst 56 treinen per
uur in beide richtingen. ,,Maar ook
Delft - op het traject Rotterdam-
Schiphol - is een flessenhals."
De afgelopen jaren is er door NS
en ProRail druk gepuzzeld om alles
passend te krijgen. Daarvoor zijn
talloze maatregelen genomen. Zo
heeft ProRail extra spoor neerge
legd tussen Utrecht en Woerden
en zijn enkele stations (Delft en
Driebergen-Zeist) totaal ver
nieuwd.
Verder zijn een aantal 'ondersta
tions' gemoderniseerd, zodat er ge
noeg stroom beschikbaar is voor de
extra intercity's. Uiteraard heeft de
afdeling incidentenbestrijding ook
de risico's in kaart gebracht. ,,Alle-
maal noodzakelijke maatregelen
om meer treinen veilig te kunnen
laten rijden'', stelt ProRail.
Voor NS is het een grote uitdaging
om treinen exact op tijd te laten rij
den. ,,Met zes treinen per uur kan
vertraging al snel tot een domino
effect leiden. Vandaar dat conduc
teurs treinen op de seconde moeten
laten vertrekken. We hebben daar
voor speciale software ontwikkeld,
waarbij ze de seconden op hun
smartwatch kunnen zien wegtik
ken."
Voordeel is dat geleerd kan wor
den van de ervaringen op de route
Eindhoven-Amsterdam. Tegelijk
zijn de nieuwe routes drukker en
langer. Treinen rijden in veel geval
len van Rotterdam helemaal door
naar Nijmegen. De afgelopen jaren
hadden NS en ProRail lange routes
juist gesplitst om problemen bij
storingen beperkt te houden. ,,Nu
koppelen we twee corridors weer
aan elkaar."
Toch overheersen de voordelen
voor de reizigers, meent NS. Zij
kunnen op twee drukke trajecten
vaker een trein in de gewenste rich
ting pakken. Tussen Amsterdam en
De dienstregeling
tussen Amsterdam
en Eindhoven leidde
al tot reizigersgroei
Eindhoven heeft de dienstregeling
al tot reizigersgroei geleid. Die hoop
is er nu ook. ,,Deze routes zijn na
tuurlijk niet voor niets uitgekozen",
stellen Broerse en Platenkamp.
Reizigersvereniging Rover is
overwegend positief over de
nieuwe tienminutentreinen. Dat
was vier jaar geleden bij het spoor
boekjesloos rijden tussen Eindho
ven en Amsterdam nog anders.
,,Dat kwam omdat de aansluiting in
Eindhoven niet goed is. Als je een
halfuursdienst laat aansluiten op
tienminutentreinen betekent dit
dat reizigers regelmatig twintig mi
nuten moeten wachten op hun
aansluiting", stelt directeur Freek
Bos. Dat probleem is er nu veel
minder.
vFAS scheidingsadvocaten
RECHTBANK
In het buitenland gehuwd en in
Nederland scheiden? Vraag advies bij een
vFAS-echtscheidingsadvocaat
woensdag 8 september 2021
GO
Salah Abdes
lam (31) reed in
2015, behan
gen met explo
sieven, in een
Renault Clio
naar het Stade
de France, het immense sta
dion ten noorden van Parijs.
Frankrijk voetbalde daar tegen
Duitsland en toenmalig presi
dent Hollande zat er binnen.
Abdelsam zette er drie van zijn
medeterroristen af. Die bliezen
zich op straat op toen het onmo
gelijk bleek om het stadion bin
nen te gaan. Abdeslam reed
daarna door. Hij liet in Parijs zijn
auto achter en gooide zijn vest
met explosieven in een vuilnis
bak, in een zuidelijke voorstad
van Parijs. Technisch onderzoek
heeft later aangetoond dat de
explosieven defecten vertoon-
den, waardoor het bomvest niet
werkte.
Abdeslam werd opgehaald door
handlangers en naar België ge
reden. Tijdens die rit zouden ze
drie keer staande zijn gehouden
door de politie, waarbij twee
keer naar hun identiteitspapie-
De aanhouding van Abdes
lam op 18 maart 2016 in het
Belgische Molenbeek. fotos ap
ren werd gevraagd. Nergens
gingen lampjes branden. Ze
mochten steeds doorrijden.
In België dook hij onder en in
maart 2016 werd hij alsnog op
gepakt. Hij werd aan Frankrijk
uitgeleverd, waar hij sindsdien in
een cel zit als 'gevangene num
mer 444806'.
Abdeslam wordt 24 uur per dag
bewaakt door een vast team van
acht mensen. Zij zitten in een cel
naast hem en volgen al zijn be
wegingen op videoschermen. De
aanschaf van het videosysteem
kostte alleen al 16.020 euro,
aldus Justitie. Verder is er voor
189.552 euro een stoorzender
geplaatst, zodat Abdeslam met
niemand illegaal kan bellen of
communiceren. De terrorist be
schikt ook over een cel met een
roei- en fietsinstallatie 'die hij
soms gebruikt'.
- Samia Maktouf,
advocate
Inschrijven voor een studie bleek
moeilijk: de schooldiploma's die de
kinderen moesten laten zien, ston
den op hun oude naam.
NS begint vandaag op de trajec
ten Rotterdam-Schiphol en
Schiphol-Nijmegen met testrit
ten voor treinen die om de tien
minuten rijden. Dit is een enorm
ingewikkelde puzzel, weten NS-
projectmanagers Hesther Pla-
tenkamp en Teun Broersen.
David Bremmer
Utrecht
vFAS-Dag van de Scheiding 10 september/www.dagvandescheiding.nl
In Frankrijk begint vandaag
een van de grootste rechtsza
ken uit zijn geschiedenis. Er
staan twintig verdachten te
recht voor de aanslagen in Pa
rijs op 13 november 2015.
Tien terroristen vermoordden
toen 130 mensen bij het Stade de
France, op terrassen en in pop
zaal Bataclan. Meer dan 400
mensen raakten gewond.
De terroristen werden destijds
gedood of bliezen
zichzelf op, behalve
één: Salah Abdeslam.
Hij is de enige dader
die nog leeft en te
rechtstaat. De negen
tien anderen zijn me
deplichtigen die ervan
worden verdacht vanuit Syrië de
aanslagen te hebben voorbereid,
of in België en Frankrijk huisves
ting, wapens, en vervoer regelden
voor de terroristen.
De rechtszaak gaat negen maan
den duren. Er hebben zich 1800
nabestaanden en overlevenden
aangemeld als civiele partij. Van
wege die massaliteit en de zware
beveiligingseisen is het gerechts
gebouw in Parijs verbouwd voor
8 miljoen euro. Voor publiek zijn
meer dan tien zalen beschikbaar
waar mensen het proces op
schermen kunnen volgen.