©NDERNEMER Video F1-fans laten zich uitkleden 'Wij kijken naar lange termijn, niet naar waan van de dag' Broodje Verhaal Speciaal: gepeperde tips voor ondernemers van de week Pittige ondernemerstips Verwer Janssen Vermogensmanagement biedt maatwerk in Zuidwest-Nederland Extreem lage rente, herstelde economische groei, hoge vaccinatiegraad én gebrek aan al ternatieven. Het zorgt voor een goede bodem onder aandelenmarkten. Voor steeds meer beleggers is Verwer Janssen een geschikte partner in hun zoektocht naar rendement. De no-nonsens vermogens beheerder is al bijna twintig jaar een gevestigde naam in Noord-Brabant en Zeeland. Er is veel aanwas van nieuwe klanten, terwijl bestaande klanten bijstorten. ,,Ontzorgen is ons werk. Wij beheren als goed huisvader het vermogen voor mensen die het aan tijd, zin of kennis ontbreekt voor beleggen. Zodat ze rustig kunnen gaan slapen", legt algemeen directeur Evert Verwer uit. Nieuw geld Opvallend: de rente is historisch laag en er is toch nog nooit zo veel gespaard. In 2020 spaarde Nederland 42 miljard euro, een verdubbeling ten opzichte van 2019 en ruim het viervoudige van 2018. Oorzaken van de hoge spaarquota zijn met name de pandemie en de huizen prijzen. ,,Bij iedere tijdelijke dip van de aandelenmarkten zien we dat er meteen nieuw geld vanuit spaargelden naar de beurs vloeit. Dat zorgt volgens ons ook komende jaren voor een stevig fundament onder de markt", vult compagnon Walter Janssen aan. „Wij kijken naar de lange termijn en laten ons niet leiden door de waan van de dag. De rust op de financiële markten is na een roerig 2020 weergekeerd. Dat jaar hebben we ondanks alles overwegend positief af kunnen sluiten en 2021 is tot dusverre ook een zeer goed beursjaar voor onze klanten", onderstreept mede-eigenaar Johan van Sprundel. Optimale winstpotentie Verwer Janssen is sinds 2003 uitge groeid tot dé specialist van Zuidwest Nederland in maatwerkportefeuilles met beheersbare risico's en optimale winstpotentie. De overnames in de afge lopen drie jaar zijn naadloos geschied: VIP Vermogensbeheer (Breda), HENS (Rotterdam) en Invest Consult (Prinsen beek). Door die overnames voorziet het kantoor in vier vormen van beleggen: maatwerk, geconcentreerd aandelen beleggen, klassiek vermogensbeheer en VenJ-online. Die laatste vorm is bij voorbeeld geschikt voor (groot)ouders die voor hun (klein)kinderen willen beleggen voor later. ,,Naast maatwerk (vanaf 100.000 euro) en VenJ-online (vanaf 5.000 euro) kan men dus ook te recht voor een offensievere aanpak. We beleggen steeds vaker in duurzaamheid en kansrijke thema's zoals clean techno logy, cybersecurity, fintech, robotisering en automatisering", aldus Verwer. ,,Be- leggen in aandelenfondsen levert zeker op de langere termijn het meeste rende ment op. Het is ook de beste remedie tegen inflatie." O deondernemer.nl Max Verstappen, Red Bull, Formule 1 en de exorbitante bedragen die fans neertellen - ook afgelopen weekend in Zandvoort - voor onder meer shirts, caps en natuurlijk ook entreekaarten. Hoe zit het precies met merchandise en de psychologie erachter? Zelfs ondanks de torenhoge ticketprijzen en parkeerplaatsen tot 200 euro per dag stonden For mule 1-fans in Zandvoort in de rij voor een polo van tachtig piek. Een polo van Red Bull Racing na tuurlijk, of met daarop het voor hen heilige nummer 33 promi nent op de borst. Geld speelt geen rol, zo lijkt het. Waarom kunnen Max Verstappen en onze Dutch Grand Prix vragen wat ze willen? Psychologisch gezien is het heel logisch. De fans van de Formule 1 ervaren een vorm van besmetting. En dan gaat het gelukkig (en ho pelijk) een keer niet om Covid-19. In plaats daarvan willen ze zich graag laten besmetten met waar ze zo'n fan van zijn. Kortom: met Verstappen en de Grand Prix van Zandvoort, als onderdeel van de Formule 1 waarvan ze iedere race trouw kijken. Dichterbij Max Verstappen Die Formule 1 en Verstappen zijn normaal gesproken ver weg. Fans kijken de race op televisie en komen niet dichterbij Max dan in de interviews door Jack Plooij en Olav Mol. De coureur zelf is onbe reikbaar, net als de meeste races op locaties over heel de wereld. Een polo, een cap en natuurlijk een kaartje voor de race op Zand- voort brengen daar verandering in. De fans komen zo gevoelsma tig een heel stuk dichterbij. On danks dat Max misschien niet eens weet welke polo's er allemaal van hem verkrijgbaar zijn, gaat ons brein er vanuit dat er een di recte band bestaat. En dat er als het ware een beetje van Verstap pen in de merchandise zit. Daar hebben ze geld voor over, omdat de rol van racefan een deel van hun identiteit is geworden. Het zorgt voor 'transfer of essence'. Kopers krijgen het gevoel 'dichter op de bron' te zitten. Dat effect wordt sterker naarmate de fans letterlijk dichterbij komen. Ten opzichte van de webshop van Verstappen kunnen de polo's op het circuitpark in Zandvoort daarom zomaar enkele tientjes duurder zijn. Positieve besmetting Heel Zandvoort profiteert, ook als het racecircus straks weer is ver trokken. Die positieve besmetting blijft namelijk nog wel even. Al was het maar omdat het brein er onbewust van uit gaat dat je in een polo van Verstappen sneller zal zijn dan in elk ander shirt. Het helpt psychologisch besmet te raken met eigenschappen die daar natuurlijk onmogelijk echt in kunnen zitten. Maar dat maakt voor het betalende brein niet uit. Wel of geen hap nemen van die ene peper? Nee, makkelijk was het zeker niet voor Willem Kors (Leentjes Poeder Pret), Ellyne Bierman (Reflower), Niels Meijssen (Moonback), Sam van Dalen (autobedrijf Italië in de Polder), Ed Bindels (Amac en Food District Liemès), Rob Schalker van fashionmerk A fish named Fred, Karin Veldhuizen van watersportcamping Heeg, Marchel Bulthuis (Electric Motorcycles Nederland) en Audrey van Ham, ceo van Christine Le Duc. Bekijk via de QR-code al hun tips in de compilatie Broodje Verhaal Speciaal. 'Stevige bodem onder de aandelenmarkten' Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Verwer Janssen Vermogensmanagement. Meer info: vermogensmanagers.nl Negen ondernemers kwamen aan het woord in de videoreeks Broodje Verhaal. Alle negen deelden ze na een hapje van die ene peper hun drie ultieme en dus gepeperde onder nemerstips. We hebben alle tips handig op een rij gezet. Nu de 9-delige videocast vanuit de keuken van storytelling-expert Cor Hospes klaar is, heeft De Ondernemer een extra aflevering gemaakt, een compilatie. Ondernemers deel den tijdens hun lunch met Hospes letterlijk de ingrediënten van hun ondernemersverhaal. De pittige ondernemerstips vormden een vast onderdeel van de videoserie. MNDERNEMEH volg ons op Broodje Verhaal COR HOSPES Beluister deze video-serie Scan de QR-code om deze speciale compilatie van Broodje Verhaal te bekijken. Of ga voor alle afleveringen naar deondernemer.nl/broodje Patrick Wessels is consumenten psycholoog. Lees zijn complete column op deondernemer.nl/maxmania Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 19