Thuisvoordeel,
bestaat dat eigenlijk
wel in de Formule 1?
II
19
Kostbaar tijdverlies door rode vlaggen
lijks een extra keertje stopte in
Duitsland en Spanje, is puur van
wege Verstappen ook Nederland
nu weer terug op de kalender. En
daar is er maar één de lokale held.
Dat dit niet alleen maar een
pretje is, leerde Verstappen wel
van zijn eigen ex-teammaat Da
niel Ricciardo. Van dichtbij zag hij
jaar na jaar hoe de coureur uit
Perth geleefd werd bij de seizoen
sopener in Melbourne. Hoe hij
van microfoon naar sponsor
praatje werd gesleept, om al volle
dig uitgeknepen aan de kwalifica
tie te beginnen. Ricciardo, toch
goed voor zeven zeges, stond in
Albert Park niet eens één keer op
het podium. ,,Je thuisrace zou je
favoriete race moeten zijn, maar
dat is Melbourne niet voor mij. Ik
probeer er wel van te genieten,
maar het lukt me gewoon niet'',
bekende Ricciardo. ,,Er is gewoon
te veel in die weekenden."
Union Jacks
Nee, dan heeft Hamilton een be
ter track record voor eigen volk. Op
Silverstone was hij de laatste jaren
ongenaakbaar met zeven zeges in
de laatste negen races. ,,Ik ben er al
zo vaak geweest, maar als ik die
zee van mensen met die wappe
rende Union Jacks zie, krijg ik
steeds weer kippenvel. Een ma
gisch gevoel'', aldus Hamilton, die
zich nergens sterker en gemoti
veerder voelt. Voor 'het beste pu
bliek ooit' scoorde hij gemiddeld
17,31 WK-punt, veel beter dan het
puntengemiddelde gerekend over
zijn hele carrière: 14,32 per race.
Maar neem Niki Lauda, die in
Oostenrijk met zeven uitvalbeur-
ten en 'slechts' één zege veel ma
tiger presteerde dan gemiddeld.
Of Ayrton Senna. In 1991 had hij al
26 racezeges en twee wereldtitels
op zijn palmares, maar in Brazilië
wilde het maar niet lukken. Met
alleen nog maar een functione
rende zesde versnelling greep de
superster in de regen dan toch nog
die felbegeerde thuiszege.
Red Bull Racing verwacht bij
een koele kikker als Verstappen
niet al te veel thuiskriebels. ,,Ik
heb niet het idee dat Max er heel
veel last van heeft', aldus team
baas Christian Horner in Zand-
voort. ,,Hij is erg op zichzelf, hier.
Geniet natuurlijk wel van die
steun, die fantastisch mooi is.
Maar we proberen deze race net zo
normaal te benaderen als elke
Grand Prix."
VRIJE TRAINING
FORMULE 1
beide sessies van
gisteren kwamen
dan ook slecht uit. In
de eerste vrije trai
ning stopte de Aston
Martin van Sebas
tian Vettel ermee. In
de middag was het
Lewis Hamilton die
met motorproble
men stilviel. De Mer
cedes was sneller
van de baan ge
haald, maar even
later stond Nikita
Mazepin in de grind
bak en moesten alle
auto's voor de derde
keer naar binnen.
Voor Max Verstap
pen betekende het
dat weer een snelle
ronde werd onder
broken. De snelste
man van de dag was
Charles Leclerc in
de Ferrari. Maar al te
veel conclusies kun
nen daar dus niet uit
worden getrokken.
een baankeuring kwamen, met de
vuilniswagen rijden omdat er geen
geld was iemand in te huren. Dus dit
is wel een momentje. Ik denk dat de
start zondag best emotioneel voor me
wordt. En er kan een Nederlander
winnen. In 1985 hadden we Huub
Rothengatter die veertien ronden
achter lag."
Van de eerste vrije training gaat
veel tijd verloren als Sebastian
Vettel strandt en zijn team meldt
dat zijn auto nog elektrisch gela
den is. Bij gebrek aan kordate
marshals, opent de Duitser zelf
maar een brandblusser. Code
rood, voordat de sessie veilig kan
worden hervat, zijn we 35 minu
ten verder.
In de race van 1985 werden slechts
tien van de 26 auto's geclassificeerd.
De ene na de ander motor plofte,
rookte en lekte, maar van een safety
car had nog niemand gehoord. In de
pitstraat stonden honderden mensen.
,,En de vangrail langs de baan was zo
hoog", wijst Peter van Egmond op
kniehoogte. Van de ruim vijfhonderd
Grands Prix die hij fotografeerde,
was Zandvoort 1985 de eerste. ,,Op
het Scheivlak maakte ik in de laatste
ronde een foto van Niki Lauda en
Alain Prost, strijdend om de winst.
Duinen op de achtergrond, een echt
Zandvoort-plaatje. Het werd de
hoofdfoto voor de Autovisie van de
week. Zo'n beeld kun je niet meer
maken, het is één grote hekkenbo-
nanza geworden."
Maar de plaatjes van nu zijn ook
oogstrelend. Verstappen en de rest
rijden inderdaad door die be
loofde 'zee van oranje'. Het circuit
is onherkenbaar veranderd, het
geluid wat milder voor de oren en
de duinen zijn door omstandighe
den leeg. Maar het volksfeest is
minstens zo groot. De Formule 1 is
terug in Nederland.
Hij kent het circuit. Het land. De
taal. Het volk. Het voedsel. Max
Verstappen begint in Zandvoort
aan een unieke ervaring: een race
voor eigen volk, op eigen bodem.
Waar nagenoeg iedereen voor
hem komt en voor hem juicht.
Maar helpt dat alles hem straks in
de Dutch GP? Of werkt het alleen
maar verlammend?
Opvallende statistiek, sinds
Nico Rosberg in 2014 voor het
laatst in Duitsland won, was er
nog maar één Formule 1-coureur
die voor eigen volk zegevierde: Le
wis Hamilton natuurlijk. De re
cordkampioen die overal won de
laatste jaren. Dus ook thuis op Sil-
verstone.
Ik heb hier wel eens
geraced, maar de
auto's zijn nu totaal
anders dantoen
,,Maar iedereen begint hier ge
woon op nul, hoor'', zegt Verstap
pen over Zandvoort, waar hij naar
zijn eigen idee geen voordelen ge
niet. ,,Ik heb hier wel eens een race
gereden (Formule 3, red.), maar
dat heeft bijna iedereen wel. En de
auto's waar we nu mee racen zijn
ook totaal anders dan die we toen
hadden."
Hemelsbreed is Spa-Francor-
champs dichter bij 'zijn' Limburg.
In Oostenrijk - thuisbasis van
sponsor Red Bull - wordt hij al ja
ren bekeken door een legertje
oranjehemden. En misschien is de
straatrace in Monte Carlo nu nog
wel meer dé thuisrace van Ver
stappen. Daar sliep hij de laatste
jaren immers in zijn vertrouwde
bed en kookte zijn moeder een
potje voor hem.
Maar waar Formule 1 in de
hoogtijdagen van Michael Schu
macher én Fernando Alonso jaar-
zaterdag 4 september 2021
GO
van topniveau'
ZANDVOORT Juist
op een nieuw circuit
zijn de twee vrij
dagse vrije trainin
gen van groot be
lang. Teams en cou
reurs hebben die
twee uur op het par
koers nodig om de
ideale afstelling van
de auto te bepalen
en zaken als rijlijnen
en bandenslijtage
vast te stellen. De
drie rode vlaggen in
WK-stand (na 12 van de 23 GP's)
Coureurs
Constructeurs
1. Hamilton
202,5
1.
Mercedes 310
2. Verstappen 199,5
2.
Red Bull 303
3. Norris
113
3.
McLaren 169
4. Bottas
108
4.
Ferrari 165
5. Perez
104
5.
Alpine 80
6. Sainz jr.
83,5
6.
Alpha Tauri 72
7. Leclerc
82
7.
Aston M. 53
8. Ricciardo
56
8.
Williams 20
9. Gasly
54
9.
Alfa Romeo 3
10. Ocon
42
10. Haas 0
Voor het eerst start Max Ver
stappen aan een Grand Prix
voor eigen volk. Maar gaat hem
dat helpen, of is die uitgangs
positie vooral een last? Sinds
2014 wonnen er immers maar
twee coureurs binnen de eigen
landsgrenzen.
Arjan Schouten
Zandvoort
- Max Verstappen (23)
Verstappen
passeert de
duizenden in
oranje ge
klede fans die
allemaal
hopen op een
thuiszege van
de Nederlan
der op het cir
cuit van Zand-
voort.
FOTO ANP