Thuisvoordeel, bestaat dat eigenlijk wel in de Formule 1? II 19 Kostbaar tijdverlies door rode vlaggen lijks een extra keertje stopte in Duitsland en Spanje, is puur van wege Verstappen ook Nederland nu weer terug op de kalender. En daar is er maar één de lokale held. Dat dit niet alleen maar een pretje is, leerde Verstappen wel van zijn eigen ex-teammaat Da niel Ricciardo. Van dichtbij zag hij jaar na jaar hoe de coureur uit Perth geleefd werd bij de seizoen sopener in Melbourne. Hoe hij van microfoon naar sponsor praatje werd gesleept, om al volle dig uitgeknepen aan de kwalifica tie te beginnen. Ricciardo, toch goed voor zeven zeges, stond in Albert Park niet eens één keer op het podium. ,,Je thuisrace zou je favoriete race moeten zijn, maar dat is Melbourne niet voor mij. Ik probeer er wel van te genieten, maar het lukt me gewoon niet'', bekende Ricciardo. ,,Er is gewoon te veel in die weekenden." Union Jacks Nee, dan heeft Hamilton een be ter track record voor eigen volk. Op Silverstone was hij de laatste jaren ongenaakbaar met zeven zeges in de laatste negen races. ,,Ik ben er al zo vaak geweest, maar als ik die zee van mensen met die wappe rende Union Jacks zie, krijg ik steeds weer kippenvel. Een ma gisch gevoel'', aldus Hamilton, die zich nergens sterker en gemoti veerder voelt. Voor 'het beste pu bliek ooit' scoorde hij gemiddeld 17,31 WK-punt, veel beter dan het puntengemiddelde gerekend over zijn hele carrière: 14,32 per race. Maar neem Niki Lauda, die in Oostenrijk met zeven uitvalbeur- ten en 'slechts' één zege veel ma tiger presteerde dan gemiddeld. Of Ayrton Senna. In 1991 had hij al 26 racezeges en twee wereldtitels op zijn palmares, maar in Brazilië wilde het maar niet lukken. Met alleen nog maar een functione rende zesde versnelling greep de superster in de regen dan toch nog die felbegeerde thuiszege. Red Bull Racing verwacht bij een koele kikker als Verstappen niet al te veel thuiskriebels. ,,Ik heb niet het idee dat Max er heel veel last van heeft', aldus team baas Christian Horner in Zand- voort. ,,Hij is erg op zichzelf, hier. Geniet natuurlijk wel van die steun, die fantastisch mooi is. Maar we proberen deze race net zo normaal te benaderen als elke Grand Prix." VRIJE TRAINING FORMULE 1 beide sessies van gisteren kwamen dan ook slecht uit. In de eerste vrije trai ning stopte de Aston Martin van Sebas tian Vettel ermee. In de middag was het Lewis Hamilton die met motorproble men stilviel. De Mer cedes was sneller van de baan ge haald, maar even later stond Nikita Mazepin in de grind bak en moesten alle auto's voor de derde keer naar binnen. Voor Max Verstap pen betekende het dat weer een snelle ronde werd onder broken. De snelste man van de dag was Charles Leclerc in de Ferrari. Maar al te veel conclusies kun nen daar dus niet uit worden getrokken. een baankeuring kwamen, met de vuilniswagen rijden omdat er geen geld was iemand in te huren. Dus dit is wel een momentje. Ik denk dat de start zondag best emotioneel voor me wordt. En er kan een Nederlander winnen. In 1985 hadden we Huub Rothengatter die veertien ronden achter lag." Van de eerste vrije training gaat veel tijd verloren als Sebastian Vettel strandt en zijn team meldt dat zijn auto nog elektrisch gela den is. Bij gebrek aan kordate marshals, opent de Duitser zelf maar een brandblusser. Code rood, voordat de sessie veilig kan worden hervat, zijn we 35 minu ten verder. In de race van 1985 werden slechts tien van de 26 auto's geclassificeerd. De ene na de ander motor plofte, rookte en lekte, maar van een safety car had nog niemand gehoord. In de pitstraat stonden honderden mensen. ,,En de vangrail langs de baan was zo hoog", wijst Peter van Egmond op kniehoogte. Van de ruim vijfhonderd Grands Prix die hij fotografeerde, was Zandvoort 1985 de eerste. ,,Op het Scheivlak maakte ik in de laatste ronde een foto van Niki Lauda en Alain Prost, strijdend om de winst. Duinen op de achtergrond, een echt Zandvoort-plaatje. Het werd de hoofdfoto voor de Autovisie van de week. Zo'n beeld kun je niet meer maken, het is één grote hekkenbo- nanza geworden." Maar de plaatjes van nu zijn ook oogstrelend. Verstappen en de rest rijden inderdaad door die be loofde 'zee van oranje'. Het circuit is onherkenbaar veranderd, het geluid wat milder voor de oren en de duinen zijn door omstandighe den leeg. Maar het volksfeest is minstens zo groot. De Formule 1 is terug in Nederland. Hij kent het circuit. Het land. De taal. Het volk. Het voedsel. Max Verstappen begint in Zandvoort aan een unieke ervaring: een race voor eigen volk, op eigen bodem. Waar nagenoeg iedereen voor hem komt en voor hem juicht. Maar helpt dat alles hem straks in de Dutch GP? Of werkt het alleen maar verlammend? Opvallende statistiek, sinds Nico Rosberg in 2014 voor het laatst in Duitsland won, was er nog maar één Formule 1-coureur die voor eigen volk zegevierde: Le wis Hamilton natuurlijk. De re cordkampioen die overal won de laatste jaren. Dus ook thuis op Sil- verstone. Ik heb hier wel eens geraced, maar de auto's zijn nu totaal anders dantoen ,,Maar iedereen begint hier ge woon op nul, hoor'', zegt Verstap pen over Zandvoort, waar hij naar zijn eigen idee geen voordelen ge niet. ,,Ik heb hier wel eens een race gereden (Formule 3, red.), maar dat heeft bijna iedereen wel. En de auto's waar we nu mee racen zijn ook totaal anders dan die we toen hadden." Hemelsbreed is Spa-Francor- champs dichter bij 'zijn' Limburg. In Oostenrijk - thuisbasis van sponsor Red Bull - wordt hij al ja ren bekeken door een legertje oranjehemden. En misschien is de straatrace in Monte Carlo nu nog wel meer dé thuisrace van Ver stappen. Daar sliep hij de laatste jaren immers in zijn vertrouwde bed en kookte zijn moeder een potje voor hem. Maar waar Formule 1 in de hoogtijdagen van Michael Schu macher én Fernando Alonso jaar- zaterdag 4 september 2021 GO van topniveau' ZANDVOORT Juist op een nieuw circuit zijn de twee vrij dagse vrije trainin gen van groot be lang. Teams en cou reurs hebben die twee uur op het par koers nodig om de ideale afstelling van de auto te bepalen en zaken als rijlijnen en bandenslijtage vast te stellen. De drie rode vlaggen in WK-stand (na 12 van de 23 GP's) Coureurs Constructeurs 1. Hamilton 202,5 1. Mercedes 310 2. Verstappen 199,5 2. Red Bull 303 3. Norris 113 3. McLaren 169 4. Bottas 108 4. Ferrari 165 5. Perez 104 5. Alpine 80 6. Sainz jr. 83,5 6. Alpha Tauri 72 7. Leclerc 82 7. Aston M. 53 8. Ricciardo 56 8. Williams 20 9. Gasly 54 9. Alfa Romeo 3 10. Ocon 42 10. Haas 0 Voor het eerst start Max Ver stappen aan een Grand Prix voor eigen volk. Maar gaat hem dat helpen, of is die uitgangs positie vooral een last? Sinds 2014 wonnen er immers maar twee coureurs binnen de eigen landsgrenzen. Arjan Schouten Zandvoort - Max Verstappen (23) Verstappen passeert de duizenden in oranje ge klede fans die allemaal hopen op een thuiszege van de Nederlan der op het cir cuit van Zand- voort. FOTO ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 19