Stroopwafels in de paddock, huiveren in de kombochten II tussen tafellaken en servet 21 waaraan hij als coureur deelnam, ook al is in Zandvoort veel anders en nieuw. Hij had zichzelf van sponsorpraatj e naar interview kun nen slepen, langs hagen van hand tekeningen- en selfiejagers. Maar daar past hij voor. ,,Het is belangrijk om je voorbereiding altijd hetzelfde te houden. Het zou fout zijn als ik hier te veel bezig was met zaken die afleiden van het racen." Bubbel Zo ging woensdag een aangekon digd videobelletje bij een media- lunch van Heineken niet door, Ver stappen wilde in zijn 'bubbel' blij ven. Dit kampioenschap draait om details en kan zomaar beslist wor den op één of twee momenten. Al les wat in potentie kan afleiden, of energie kost, daar gaat een streep door. Corona biedt in die zin nog enig voordeel, een aantal verplich tingen kan van achter een laptop en in de paddock is het nog altijd rus tiger dan andere jaren. Verstappen wandelde gisteroch tend een rondje met zijn engineers mee over het circuit. ,,Er is hier ge weldig werk verricht", oordeelde de Limburger. ,,Niet alleen in het bin nenhalen en organiseren van de grand prix, maar ook hoe alles is op geknapt. Het ziet er cool uit, we gaan hier een hoop lol beleven." Die zit hem voor Verstappen maar in één ding: een overwinning op zondag. Op donderdag is het al tijd lastig inschatten hoe de ver houdingen tussen zijn team en Mercedes zullen liggen, in Zand- voort is dat helemaal het geval. ,,Het wordt in eerste instantie een beetje gokken voor iedereen", doelde hij op de afstellingen aan de auto op vrijdag. ,,Na de eerste vrije training zullen we scherper beeld hebben." Verstappen heeft vooral zin in de zaterdag, als hij met minimale brandstof aan boord over het old school circuit ('Een fout wordt afge straft, dat bevalt me wel') kan rij den. De kwalificatie kan doorslag gevend zijn - de vrees bestaat dat inhalen in de race moeilijk gaat worden - maar Verstappen houdt ook rekening met 'chaos'. ,,Over het algemeen gebeurt er in de eerste ronden op een nieuw cir cuit altijd ietsje meer, iemand kan zomaar een fout maken. Misschien krijgen we een heel interessante race. Misschien is er in de eerste kombocht een mogelijkheid om meerdere lijnen te proberen. Die twee nieuwe kombochten zie je nergens en geven een speciaal tintje aan dit circuit." Verse stroopwafels, het was te verwachten. Op een centraal punt in de paddock staan twee bakkers de hele raceweek rondjes deeg op wafelijzers te bakken. En ze vallen behoorlijk in de smaak, bevestigt een van de twee, als er net weer een paar monteurs van Red Bull Racing weglopen met een nog dampend Hollands wafeltje in de hand. ,,Ik ben bang dat er gluten in zitten'', zegt Valtteri Bottas, die naar andere 'typisch Hollandse' lekkernijen informeert. ,,Mosse- len? Oké, ga ik die proberen.'' Formule i is in Nederland en dat levert al op de mediadag alles op wat je ervan verwacht had. Cou reurs die vertellen over Amster dam, over Max-fans, over de his torie van Zandvoort en vooral over het circuit. F1-auto's zijn niet gemaakt voor zo'n hellingsgraad. Dag 1 wordt een leerzame Veel raceten er al wel eens eer der, maar in de Formule Renault of de Formule 3, met minder hoge snelheid op een circuit dat nog geen kombochten bevatte. Rou tinier Fernando Alonso reed er zelfs nog nooit, dus is er voor de Spanjaard hulp ingeroepen. Een van de race-engineers van Alpine werkte jarenlang samen met Tom Coronel en die hoefje maar te bel len en hij staat al voor je neus. Co- ronel: ,,Ik denk dat ik woensdag wel vijftien appjes heb gekregen. En vanmorgen nog eentje om vijf over elf, of ik er echt wel om kwart over elf kon zijn. Natuurlijk!'' Rond die tijd vertrekken Alonso en teammaat Esteban Ocon im mers voor een inspectiewande ling. En Coronel gaat mee, omdat er maar weinig mensen op deze aardbol rondlopen die vaker met vier wielen onder de kont door de Tarzanbocht en Scheivlak vlogen. Coronel: ,,Heel eerlijk, als Lewis Hamilton had gebeld, had ik ge zegd: 'sorry, ik ben ziek'. Maar Al pineEen beetje 'local know ledge', dat hebben ze toch nodig.'' Ook andere teamdelegaties lo pen het rondje. En steeds wordt met vrezende blikken halt gehou den in de steile kombochten met een 18 procent hellingshoek. ,,Dat wordt wel interessant, hoor'', voorspelt Alonso. ,,F1-auto's zijn helemaal niet gemaakt voor zo'n enorme hellingsgraad. Dus we gaan allemaal veel leren op dag 1." ren weer tot plaatsing voor een EK en het bereiken van de finale van de Nations League. Moeilijk werd het pas toen Oranje probeerde weer een volgende stap te zetten, met meer aanvalskracht. Maar daar wa ren meer spelers, lees: aanvallers, van internationaal topniveau voor nodig. En zeker qua kant en klare flankaanvallers is die aanwas er niet. Balans Na Koeman kreeg Frank de Boer er nooit een goede balans in tussen domineren en controleren in wed strijden. Nu mag Louis van Gaal zijn ideeën en aanpak op de servet/tafellaken-discussie projec teren. In Oslo zocht hij de sleutel nu eerst in het gerieven van de meest bepalende spelers. Hij probeerde de condities voor hen zo optimaal mo gelijk te krijgen, in de hoop dat zij dan het verschil zouden maken. Het bracht onder andere twee lo pers op het middenveld (Wijnal- dum en Klaassen) om spits Depay te ondersteunen. Frenkie de Jong stond in zijn eentje écht centraal voor de defensie en niet als één van twee middenvelders in die zone. En er stonden twee echte flankaanval lers opgesteld. Maar je zag alweer de dilemma's: een loper meer opstellen, betekent een creatieve geest minder. Na Solbakken schoof Georginio Wijnaldum aan voor een nababbel over de wedstrijd. Geconfronteerd met de gedachten van de trainer zei hij: ,,Ik ben het daar dus helemaal mee eens, dat we in Nederland den ken dat het wel goed komt als we veel balbezit hebben. Maar we moeten anders gaan denken. Er is veel veranderd in het voetbal. In zijn algemeenheid heb je niet meer dat de beste teams van de mindere winnen.'' Hoe verder? ,,1-4-3-3 blijft voor nu het beste. Maar we missen creativi teit'', zei Van Gaal. De volgende klus is morgen tegen Montenegro. Een ploeg die bijna stiekem punten sprokkelt en in de groep voorlopig 'gewoon' gelijk staat met Oranje op zeven punten. Wat wel scheelt: bij Montenegro loopt geen Erling Haaland. vrijdag 3 september 2021 GO Wereldkampioen Lewis Hamil ton in het oranje, Fernando Alonso die Nederlandse hulp inroept van Tom Coronel en Valtteri Bottas over Hollandse lekkernijen. Het internationale F1-circus geniet in Zandvoort en kan niet wachten om einde lijk gas te gaan geven. Arjan Schouten Zandvoort - Fernando Alonso Hamilton in het oranje. foto afp Georginio Wijnaldum, Stefan de Vrij en Frenkie de Jong: met Oranje te groot voor servet en te klein voor tafellaken. foto anp

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 21