Stroopwafels in de
paddock, huiveren
in de kombochten
II
tussen tafellaken en servet
21
waaraan hij als coureur deelnam,
ook al is in Zandvoort veel anders
en nieuw. Hij had zichzelf van
sponsorpraatj e naar interview kun
nen slepen, langs hagen van hand
tekeningen- en selfiejagers. Maar
daar past hij voor. ,,Het is belangrijk
om je voorbereiding altijd hetzelfde
te houden. Het zou fout zijn als ik
hier te veel bezig was met zaken die
afleiden van het racen."
Bubbel
Zo ging woensdag een aangekon
digd videobelletje bij een media-
lunch van Heineken niet door, Ver
stappen wilde in zijn 'bubbel' blij
ven. Dit kampioenschap draait om
details en kan zomaar beslist wor
den op één of twee momenten. Al
les wat in potentie kan afleiden, of
energie kost, daar gaat een streep
door. Corona biedt in die zin nog
enig voordeel, een aantal verplich
tingen kan van achter een laptop en
in de paddock is het nog altijd rus
tiger dan andere jaren.
Verstappen wandelde gisteroch
tend een rondje met zijn engineers
mee over het circuit. ,,Er is hier ge
weldig werk verricht", oordeelde de
Limburger. ,,Niet alleen in het bin
nenhalen en organiseren van de
grand prix, maar ook hoe alles is op
geknapt. Het ziet er cool uit, we
gaan hier een hoop lol beleven."
Die zit hem voor Verstappen
maar in één ding: een overwinning
op zondag. Op donderdag is het al
tijd lastig inschatten hoe de ver
houdingen tussen zijn team en
Mercedes zullen liggen, in Zand-
voort is dat helemaal het geval. ,,Het
wordt in eerste instantie een beetje
gokken voor iedereen", doelde hij
op de afstellingen aan de auto op
vrijdag. ,,Na de eerste vrije training
zullen we scherper beeld hebben."
Verstappen heeft vooral zin in de
zaterdag, als hij met minimale
brandstof aan boord over het old
school circuit ('Een fout wordt afge
straft, dat bevalt me wel') kan rij
den. De kwalificatie kan doorslag
gevend zijn - de vrees bestaat dat
inhalen in de race moeilijk gaat
worden - maar Verstappen houdt
ook rekening met 'chaos'.
,,Over het algemeen gebeurt er in
de eerste ronden op een nieuw cir
cuit altijd ietsje meer, iemand kan
zomaar een fout maken. Misschien
krijgen we een heel interessante
race. Misschien is er in de eerste
kombocht een mogelijkheid om
meerdere lijnen te proberen. Die
twee nieuwe kombochten zie je
nergens en geven een speciaal tintje
aan dit circuit."
Verse stroopwafels, het was te
verwachten. Op een centraal punt
in de paddock staan twee bakkers
de hele raceweek rondjes deeg op
wafelijzers te bakken. En ze vallen
behoorlijk in de smaak, bevestigt
een van de twee, als er net weer
een paar monteurs van Red Bull
Racing weglopen met een nog
dampend Hollands wafeltje in de
hand. ,,Ik ben bang dat er gluten in
zitten'', zegt Valtteri Bottas, die
naar andere 'typisch Hollandse'
lekkernijen informeert. ,,Mosse-
len? Oké, ga ik die proberen.''
Formule i is in Nederland en dat
levert al op de mediadag alles op
wat je ervan verwacht had. Cou
reurs die vertellen over Amster
dam, over Max-fans, over de his
torie van Zandvoort en vooral
over het circuit.
F1-auto's zijn niet
gemaakt voor zo'n
hellingsgraad. Dag 1
wordt een leerzame
Veel raceten er al wel eens eer
der, maar in de Formule Renault
of de Formule 3, met minder hoge
snelheid op een circuit dat nog
geen kombochten bevatte. Rou
tinier Fernando Alonso reed er
zelfs nog nooit, dus is er voor de
Spanjaard hulp ingeroepen. Een
van de race-engineers van Alpine
werkte jarenlang samen met Tom
Coronel en die hoefje maar te bel
len en hij staat al voor je neus. Co-
ronel: ,,Ik denk dat ik woensdag
wel vijftien appjes heb gekregen.
En vanmorgen nog eentje om vijf
over elf, of ik er echt wel om kwart
over elf kon zijn. Natuurlijk!''
Rond die tijd vertrekken Alonso
en teammaat Esteban Ocon im
mers voor een inspectiewande
ling. En Coronel gaat mee, omdat
er maar weinig mensen op deze
aardbol rondlopen die vaker met
vier wielen onder de kont door de
Tarzanbocht en Scheivlak vlogen.
Coronel: ,,Heel eerlijk, als Lewis
Hamilton had gebeld, had ik ge
zegd: 'sorry, ik ben ziek'. Maar Al
pineEen beetje 'local know
ledge', dat hebben ze toch nodig.''
Ook andere teamdelegaties lo
pen het rondje. En steeds wordt
met vrezende blikken halt gehou
den in de steile kombochten met
een 18 procent hellingshoek. ,,Dat
wordt wel interessant, hoor'',
voorspelt Alonso. ,,F1-auto's zijn
helemaal niet gemaakt voor zo'n
enorme hellingsgraad. Dus we
gaan allemaal veel leren op dag 1."
ren weer tot plaatsing voor een EK
en het bereiken van de finale van de
Nations League. Moeilijk werd het
pas toen Oranje probeerde weer
een volgende stap te zetten, met
meer aanvalskracht. Maar daar wa
ren meer spelers, lees: aanvallers,
van internationaal topniveau voor
nodig. En zeker qua kant en klare
flankaanvallers is die aanwas er
niet.
Balans
Na Koeman kreeg Frank de Boer er
nooit een goede balans in tussen
domineren en controleren in wed
strijden. Nu mag Louis van Gaal
zijn ideeën en aanpak op de
servet/tafellaken-discussie projec
teren. In Oslo zocht hij de sleutel nu
eerst in het gerieven van de meest
bepalende spelers. Hij probeerde de
condities voor hen zo optimaal mo
gelijk te krijgen, in de hoop dat zij
dan het verschil zouden maken.
Het bracht onder andere twee lo
pers op het middenveld (Wijnal-
dum en Klaassen) om spits Depay
te ondersteunen. Frenkie de Jong
stond in zijn eentje écht centraal
voor de defensie en niet als één van
twee middenvelders in die zone. En
er stonden twee echte flankaanval
lers opgesteld.
Maar je zag alweer de dilemma's:
een loper meer opstellen, betekent
een creatieve geest minder.
Na Solbakken schoof Georginio
Wijnaldum aan voor een nababbel
over de wedstrijd. Geconfronteerd
met de gedachten van de trainer zei
hij: ,,Ik ben het daar dus helemaal
mee eens, dat we in Nederland den
ken dat het wel goed komt als we
veel balbezit hebben. Maar we
moeten anders gaan denken. Er is
veel veranderd in het voetbal. In
zijn algemeenheid heb je niet meer
dat de beste teams van de mindere
winnen.''
Hoe verder? ,,1-4-3-3 blijft voor nu
het beste. Maar we missen creativi
teit'', zei Van Gaal. De volgende
klus is morgen tegen Montenegro.
Een ploeg die bijna stiekem punten
sprokkelt en in de groep voorlopig
'gewoon' gelijk staat met Oranje op
zeven punten. Wat wel scheelt: bij
Montenegro loopt geen Erling
Haaland.
vrijdag 3 september 2021
GO
Wereldkampioen Lewis Hamil
ton in het oranje, Fernando
Alonso die Nederlandse hulp
inroept van Tom Coronel en
Valtteri Bottas over Hollandse
lekkernijen. Het internationale
F1-circus geniet in Zandvoort
en kan niet wachten om einde
lijk gas te gaan geven.
Arjan Schouten
Zandvoort
- Fernando Alonso
Hamilton in het oranje. foto afp
Georginio Wijnaldum, Stefan de Vrij en Frenkie de Jong: met
Oranje te groot voor servet en te klein voor tafellaken. foto anp