nationale vacaturebank Niemand kan om DHL heen in Formule 1-dorp ECONOMIE 19 dat bedrag dichter bij 50 mil joen. „Alleen de ticketverkoop zou die kosten niet dekken. Het evenement is alleen gelukt om dat er alsnog eigen partners kon den komen.'' Ander geldbronnen waren er niet. ,,In vrijwel alle andere grand prix zit overheidsgeld, op Alleen de ticketverkoop zou die 50 miljoen aan kosten niet dekken die van Groot-Brittannië na.'' Dat is ook een voorwaarde van FOM. Maar Nederland subsidi eert commerciële sportevene menten nooit direct. Wel stak de welwillende gemeente Zand- voort ruim 4 miljoen euro in de ontsluiting van het circuit. Dat Heineken zich al vroeg aan de Nederlandse Grand Prix verbond, vereenvoudigde voor FOM de komst van lokale spon- sors. De brouwer is immers sinds 2016 één van de zeventien mondiale partners van de Formule 1. Die over eenkomst geeft Heineken het recht een aantal races met naam en toe naam te sponsoren. De brouwer koos tot nu voor Brazi lië, Italië, Mexico en China, waar nog aan verdere naamsbekendheid ge werkt moet worden. ,,Daar schort het in Nederland niet aan. Maar we zijn geboren in Amsterdam. Dan kun je niet wegblijven als er aan 'Amster dam Beach' een feestje is'', zegt sponsortopman Hans Erik Tuijt van Heineken. ,,De Nederlandse Grand Prix is voor ons een perfecte manier om te laten zien waar we vandaan komen met straks beelden van een race in de duinen, langs de Noordzee, van al die fietsen en de oranje gloed op de tribunes.'' 200 miljoen mensen De F1-deal heeft Heineken de afgelo pen vijf jaar 'aantoonbaar meer merkbekendheid en waardering' op geleverd. ,,We bereiken hiermee we reldwijd 200 miljoen mensen die we anders niet zouden aanspreken. Ge meten over een seizoen zien we dat er een aantoonbare relatie is tussen de bereidheid om Heinekenproduc- ten te kopen en onze aanwezigheid in de Formule 1.'' Wat de zes sponsoren hebben be taald, is speculeren. Ten minste 2 mil joen euro, schatten sommige deskun digen - titelsponsor Heineken een veelvoud. Sportsponsorgoeroe Frank van den Wall Bake vindt de vraag eenzijdig. ,,Iedereen heeft bij sponso ring altijd de neiging om te vragen: wat kost het? Maar je moet ook kijken wat het oplevert. Het is veel meer dan hopen dat je in beeld komt. J e wordt als bedrijf beoordeeld op het gezel schap waarin je verkeert.'' Zo hebben sponsoren het recht klanten, partners en personeel te fê teren tijdens de race. ,,Voor ons is de grand prix vooral een relatie-evene ment'', zegt Jacques Geijsen van Pon. ,,Per dag ontvangen we 2500 gasten. En ons onderdeel Gazelle zet een groot aantal fietsen neer waarmee mensen naar het circuit en terug kunnen fietsen.'' Al is steun niet zonder risico. Gaat iets mis, dan kan het afbreukrisico groot zijn. Zo trok ING zich in 2008 pijlsnel terug als hoofdsponsor van het toenmalige Renaultteam toen dat zich had schuldig gemaakt aan wed strijdmanipulatie. Michelin kreeg in 2005 een enorme tik toen bleek dat zijn banden niet waren opgewassen Je bent als bedrijf niet blij als er een autowrak tegen je reclamebord ligt tegen het circuit van Indianapolis. De Fransen verlieten daarop de Formule 1. Uitzonderingen, vindt Van den Wall Bake. ,,Je bent als bedrijf niet blij als er een autowrak tegen je recla mebord ligt. Of als zo'n race in het water valt, zoals afgelopen weekend in België. Maar daar word je echt niet op aangekeken.'' Discussies Dat kan anders uitvallen bij maat schappelijke, politieke en juridische discussies. Zoals rond de race in Zandvoort, of die nu om de gevolgen voor natuur en milieu, de uitzonde ringspositie op coronamaatregelen of de strapatsen van circuiteigenaar prins Bernhard gaat. ,,Ik kan me voor stellen dat deze partners niet blij zijn met de op z'n zachtst gezegd amateu ristische communicatie, zoals met die bands die gratis moesten optre den." Tuijt van Heineken houdt zich op de vlakte. ,,De organisatie is verant woordelijk voor de pr, daar hebben wij geen invloed op. Vooropstaat dat wij altijd onze artiesten betalen." Hij erkent dat het evenement er in som mige kringen slecht op staat. ,,Maar onbekend maakt onbemind. Laten we eerst kijken hoe het loopt. Ik be grijp de bezwaren, maar daartegen over staan miljoenen fans die trots zijn dat er weer een Nederlandse Grand Prix is.'' DHL is sinds 2004 of ficieel partner, maar al bijna veertig jaar ver bonden aan de For mule 1. Wereldwijd worden brandstof, banden en onderdelen van de raceauto's en tv-apparatuur ver voerd met trucks, of intercontinentaal met zes vrachtvliegtuigen. Achter het circuit is sinds maandag een compleet dorp opge bouwd met uitklap bare modules die pre cies in een vrachtwa gen passen. De race teams en bedrijven als Porsche en Pirelli heb ben gebouwen neerge zet voor de coureurs en speciale gasten, drie verdiepingen hoog, zodat er goed uitzicht is over het circuit. Vo rig weekend stond het dorp in het Belgische Spa. Zondagavond wordt alles weer afge broken om te verkas- sen naar het Italiaanse Monza, waar 12 sep tember wordt geracet. Wie aan wie betaalt, is onduidelijk. De lo gistieke klus die DHL verricht, is enorm kostbaar, maar de re clame voor een we- reldpubliek is dat ook. Langs heel de pits- straat bijvoorbeeld hangt een gele banner met in het rood DHL. Bij iedere bandenwis sel in beeld. Formule 1 is een ma nier voor het Duitse bedrijf om te laten zien wat het in huis heeft. ,,En het verhaal van Formule 1 past in het verhaal dat we wil len vertellen: innova tie en snelheid'', zegt DHL-manager Nadia Malouli. De pallets met vaten brandstof zijn gele verd. ,,Elk team heeft een eigen mengsel brandstof voor een op timaal resultaat'', zegt Paul Fowler, die bij DHL de logistiek voor de F1 doet. ,,Het meeste komt uit Enge land, dus sinds brexit moet dat allemaal geïmporteerd. ,,Het wordt steeds ingewik kelder. Vroeger paste de Formule 1 in z'n ge heel nog in veertig trucks. Nu zijn het er tien keer zo veel.'' Je vindt je nieuwe baan op nationalevacaturebank.nl wie je ook bent, wat je ook wil worden. fik ben die VLOTTE STARTER die jullie team komt versterken. vrijdag 3 september 2021 GO GP uit de brand - Menno de Pater, Decisio - - Frank van den Wall Bake Het circuit van Zand voort veranderde af gelopen week in één groot reclamebord. Overal waar reclame kan worden gemaakt gebeurt dat ook. Voor DHL bijvoor beeld, de 'logistiek partner' van de F1. Ton Voermans Zandvoort O

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 19