nationale
vacaturebank
Niemand kan om
DHL heen in
Formule 1-dorp
ECONOMIE 19
dat bedrag dichter bij 50 mil
joen. „Alleen de ticketverkoop
zou die kosten niet dekken. Het
evenement is alleen gelukt om
dat er alsnog eigen partners kon
den komen.''
Ander geldbronnen waren er
niet. ,,In vrijwel alle andere
grand prix zit overheidsgeld, op
Alleen de
ticketverkoop zou
die 50 miljoen aan
kosten niet dekken
die van Groot-Brittannië na.''
Dat is ook een voorwaarde van
FOM. Maar Nederland subsidi
eert commerciële sportevene
menten nooit direct. Wel stak de
welwillende gemeente Zand-
voort ruim 4 miljoen euro in de
ontsluiting van het circuit.
Dat Heineken zich al vroeg
aan de Nederlandse Grand Prix
verbond, vereenvoudigde voor
FOM de komst van lokale spon-
sors. De brouwer is immers sinds
2016 één van de zeventien mondiale
partners van de Formule 1. Die over
eenkomst geeft Heineken het recht
een aantal races met naam en toe
naam te sponsoren.
De brouwer koos tot nu voor Brazi
lië, Italië, Mexico en China, waar nog
aan verdere naamsbekendheid ge
werkt moet worden. ,,Daar schort het
in Nederland niet aan. Maar we zijn
geboren in Amsterdam. Dan kun je
niet wegblijven als er aan 'Amster
dam Beach' een feestje is'', zegt
sponsortopman Hans Erik Tuijt van
Heineken. ,,De Nederlandse Grand
Prix is voor ons een perfecte manier
om te laten zien waar we vandaan
komen met straks beelden van een
race in de duinen, langs de Noordzee,
van al die fietsen en de oranje gloed
op de tribunes.''
200 miljoen mensen
De F1-deal heeft Heineken de afgelo
pen vijf jaar 'aantoonbaar meer
merkbekendheid en waardering' op
geleverd. ,,We bereiken hiermee we
reldwijd 200 miljoen mensen die we
anders niet zouden aanspreken. Ge
meten over een seizoen zien we dat
er een aantoonbare relatie is tussen
de bereidheid om Heinekenproduc-
ten te kopen en onze aanwezigheid in
de Formule 1.''
Wat de zes sponsoren hebben be
taald, is speculeren. Ten minste 2 mil
joen euro, schatten sommige deskun
digen - titelsponsor Heineken een
veelvoud. Sportsponsorgoeroe Frank
van den Wall Bake vindt de vraag
eenzijdig. ,,Iedereen heeft bij sponso
ring altijd de neiging om te vragen:
wat kost het? Maar je moet ook kijken
wat het oplevert. Het is veel meer dan
hopen dat je in beeld komt. J e wordt
als bedrijf beoordeeld op het gezel
schap waarin je verkeert.''
Zo hebben sponsoren het recht
klanten, partners en personeel te fê
teren tijdens de race. ,,Voor ons is de
grand prix vooral een relatie-evene
ment'', zegt Jacques Geijsen van Pon.
,,Per dag ontvangen we 2500 gasten.
En ons onderdeel Gazelle zet een
groot aantal fietsen neer waarmee
mensen naar het circuit en terug
kunnen fietsen.''
Al is steun niet zonder risico. Gaat
iets mis, dan kan het afbreukrisico
groot zijn. Zo trok ING zich in 2008
pijlsnel terug als hoofdsponsor van
het toenmalige Renaultteam toen dat
zich had schuldig gemaakt aan wed
strijdmanipulatie. Michelin kreeg in
2005 een enorme tik toen bleek dat
zijn banden niet waren opgewassen
Je bent als bedrijf niet
blij als er een autowrak
tegen je reclamebord
ligt
tegen het circuit van Indianapolis.
De Fransen verlieten daarop de
Formule 1.
Uitzonderingen, vindt Van den
Wall Bake. ,,Je bent als bedrijf niet
blij als er een autowrak tegen je recla
mebord ligt. Of als zo'n race in het
water valt, zoals afgelopen weekend
in België. Maar daar word je echt niet
op aangekeken.''
Discussies
Dat kan anders uitvallen bij maat
schappelijke, politieke en juridische
discussies. Zoals rond de race in
Zandvoort, of die nu om de gevolgen
voor natuur en milieu, de uitzonde
ringspositie op coronamaatregelen of
de strapatsen van circuiteigenaar
prins Bernhard gaat. ,,Ik kan me voor
stellen dat deze partners niet blij zijn
met de op z'n zachtst gezegd amateu
ristische communicatie, zoals met
die bands die gratis moesten optre
den."
Tuijt van Heineken houdt zich op
de vlakte. ,,De organisatie is verant
woordelijk voor de pr, daar hebben
wij geen invloed op. Vooropstaat dat
wij altijd onze artiesten betalen." Hij
erkent dat het evenement er in som
mige kringen slecht op staat. ,,Maar
onbekend maakt onbemind. Laten
we eerst kijken hoe het loopt. Ik be
grijp de bezwaren, maar daartegen
over staan miljoenen fans die trots
zijn dat er weer een Nederlandse
Grand Prix is.''
DHL is sinds 2004 of
ficieel partner, maar al
bijna veertig jaar ver
bonden aan de For
mule 1. Wereldwijd
worden brandstof,
banden en onderdelen
van de raceauto's en
tv-apparatuur ver
voerd met trucks, of
intercontinentaal met
zes vrachtvliegtuigen.
Achter het circuit is
sinds maandag een
compleet dorp opge
bouwd met uitklap
bare modules die pre
cies in een vrachtwa
gen passen. De race
teams en bedrijven als
Porsche en Pirelli heb
ben gebouwen neerge
zet voor de coureurs
en speciale gasten, drie
verdiepingen hoog,
zodat er goed uitzicht
is over het circuit. Vo
rig weekend stond het
dorp in het Belgische
Spa. Zondagavond
wordt alles weer afge
broken om te verkas-
sen naar het Italiaanse
Monza, waar 12 sep
tember wordt geracet.
Wie aan wie betaalt,
is onduidelijk. De lo
gistieke klus die DHL
verricht, is enorm
kostbaar, maar de re
clame voor een we-
reldpubliek is dat ook.
Langs heel de pits-
straat bijvoorbeeld
hangt een gele banner
met in het rood DHL.
Bij iedere bandenwis
sel in beeld.
Formule 1 is een ma
nier voor het Duitse
bedrijf om te laten
zien wat het in huis
heeft. ,,En het verhaal
van Formule 1 past in
het verhaal dat we wil
len vertellen: innova
tie en snelheid'', zegt
DHL-manager Nadia
Malouli.
De pallets met vaten
brandstof zijn gele
verd. ,,Elk team heeft
een eigen mengsel
brandstof voor een op
timaal resultaat'', zegt
Paul Fowler, die bij
DHL de logistiek voor
de F1 doet. ,,Het
meeste komt uit Enge
land, dus sinds brexit
moet dat allemaal
geïmporteerd. ,,Het
wordt steeds ingewik
kelder. Vroeger paste
de Formule 1 in z'n ge
heel nog in veertig
trucks. Nu zijn het er
tien keer zo veel.''
Je vindt je nieuwe baan op nationalevacaturebank.nl
wie je
ook bent,
wat je ook
wil worden.
fik ben die
VLOTTE
STARTER
die jullie
team komt
versterken.
vrijdag 3 september 2021
GO
GP uit de brand
- Menno de Pater, Decisio
-
- Frank van den Wall Bake
Het circuit van Zand
voort veranderde af
gelopen week in één
groot reclamebord.
Overal waar reclame
kan worden gemaakt
gebeurt dat ook.
Voor DHL bijvoor
beeld, de 'logistiek
partner' van de F1.
Ton Voermans
Zandvoort
O