tm Jr
m
'Terrorisme is een slechte communicatiestrategie'
&ZONEN
NIEUWS 13
Terroristen willen aandacht voor hun zaak, maar krijgen die niet
EINDELIJK IS HET ZOVER
Nu te zien in
DeLaMar Theater
HOP KONINKLIJK BIER
Na elke terroristische
aanslag zijn er vaste
rituelen: een plein vol
bloemen en kaarsjes,
mensen die hun af
schuw uitspreken, politici die
elkaar de schuld geven. Maar na
verloop van tijd blijkt er nog een
gemene deler: niemand weet nog
welke boodschap de terrorist
wilde overbrengen.
Dat blijkt uit het promotie
onderzoek De nasleep van Jeanine
de Roy van Zuijdewijn aan het
Institute of Security and Global
Affairs van de Universiteit Leiden.
De Roy van Zuijdewijn bestu
deerde de nasleep van vier recente
terreuraanslagen in West-Europa:
op het vliegveld en de metro van
Brussel (maart 2016), op de boule
vard in Nice (juli 2016), op de
kerstmarkt in Berlijn (december
2016) en bij het concert van Ariana
Grande in Manchester (mei 2017).
De onderzoeker bezocht de steden
die werden getroffen op verschil
lende momenten na de aanslagen.
,,Ja, de bloemen en kaarsjes waren
overal, maar in Duitsland werd
er direct heel erg ingezoomd op
falend beleid, in Frankrijk kwam
er veel oorlogsretoriek vanuit de
overheid. In Engeland vormden
burgers en overheid één front van
solidariteit, terwijl dat in Brussel
juist minder het geval was.''
Burgers willen
vaker rustig
reageren:
'we moeten ons
niet gek laten
maken'
Een andere opvallende conclu
sie: veel burgers vragen na een
aanslag om terughoudendheid
en verzoening, terwijl de autori
teiten juist nogal eens meegaan
in de retoriek en de harde woor
den van de terroristen.
,,In Frankrijk reageerde de toenma
lige president Francois Hollande
heel militair: hij sprak van een
oorlog tegen IS en wilde meer
luchtaanvallen. Terwijl juist bij de
aanslag in Nice nog niet duidelijk
was of IS er wel achter zat. Burgers
willen vaker rustig reageren: 'we
moeten ons niet gek laten maken'.
Dat zag je ook na de aanslag in
Manchester, duizenden mensen
zongen op straat een nummer van
Oasis: Don't look back in anger."
,,De vier aanslagen werden door
IS geclaimd en geframed als reac
tie op de militaire aanwezigheid
van het Westen in Syrië en Irak,
als een strijd tussen de islam en
het Westen. Bij de herdenkingen
ging het helemaal niet meer over
de boodschap van de terroristen.
Natuurlijk wel over de slachtof
fers en soms over kritiek op de
overheid. Je kunt dus stellen dat
terrorisme een slechte communi
catiestrategie is.''
,,Nee. De aanslag zelf is eigenlijk
het voorprogramma. Die is gruwe
lijk voor de mensen die er direct
door worden getroffen, maar de
hoofdact is hoe burgers en auto
riteiten daarna betekenis geven
aan wat er is gebeurd.''
BOEK OP DIANAENZONEN.NL/ADR
vrijdag 3 september 2021
PC
4 - -
Koningin
Maxima liet zich
gisteren tijdens
een werkbezoek
in Limburg uitge
breid informeren
over de productie
van bier. Ze plukte
hop in de velden
van Reijmerstok,
daarna kreeg ze
een rondleiding
in het brouwhuis
van Gulpener. Die
brouwerij won
vorig jaar novem
ber de Koning
Willem I Plaquette
voor Duurzaam
Ondernemen, een
tweejaarlijkse
prijs. De koningin
kreeg gisteren
precies te horen
wat de brouwers
daarvoor allemaal
moeten doen.
FOTO'S BRUNOPRESS
Terroristische aanslagen zijn
vaak groots en gruwelijk om
zo veel mogelijk aandacht te
krijgen voor de zaak waar de
terrorist voor staat. Maar die
vervaagt snel: ,,Bij de herden
kingen gaat het niet over de
boodschap van de dader.''
Cyril Rosman
Leiden
Wat opvalt aan de uitkomsten
van uw onderzoek is dat alle vier
steden en landen verschillend
reageerden direct na de aanslag.
- Jeanine de Roy van
Zuijdewijn, promovenda
Direct na de aanslag gaat het
veel over de daders en hun mo
tief, maar een jaar later is daar
geen aandacht meer voor, con
cludeert u.
'Terrorisme is theater' is een
gevleugelde uitspraak. Een aan
slag is vooral gericht op de toe
schouwers, terroristen willen zo
veel mogelijk aandacht voor hun
boodschap. Kan die wijsheid nu
bij het grofvuil?
THEATERALLIANTIE a MEOIALANE PRESENTEREN
DIANA
EEN KONINKLIJKE MUSICAL