m
4
De grand prix in Zandvoort gaat
door, ook het laatste kort geding is
gewonnen. De organisatie krijgt
geen euro overheidssteun, maar
roept toch veel weerstand op in het
land, zo merkt de directie.
INTERVIEW DIRECTIE GRAND PRIX
m
V r
De nacht nadat in Lon
den het contract werd
getekend om de For
mule i terug te halen
naar Nederland, lag
Norbert Chevalier wakker. ,,Oh
mijn god, wat hebben we nu gete
kend? Met een begroting op een
bierviltje, op basis van een onder-
buikgevoel dat iedereen graag
wilde komen en we sponsoren
zouden vinden.'' De directeur van
marketingbureau TIG Sports belde
met zijn collega-directeur Imre
van Leeuwen van Sportvibes, die
ook zijn krabbel had gezet. ,,Wat
hebben we gedaan?''
Van een stikstofdepositie had
den ze nog nooit gehoord, over de
zandhagedis sprak niemand, co
rona was nog een biertje. In de ja
ren die volgden waren er rechtsza
ken van milieugroeperingen, een
uitstel met ruim een jaar en aan
houdende kritiek van opiniema
kers en andere tegenstanders. Sa
men met Robert van Overdijk,
directeur van het circuit in Zand-
voort, kijken ze in de week van de
Grand Prix terug op drie roerige
jaren en vooruit naar drie dagen
die Nederland alsnog trots moeten
maken.
Het lijkt erop dat je nu voor de
Grand Prix bent, of tegen. Waarin
zit hem die polarisatie?
Van Overdijk: ,,Kijk eerst naar de
tijdlijn. Op 14 mei 2019 kondigden
we de terugkeer van de Formule i
aan. Op 28 mei werd de stikstofcri
sis een feit. Wij moesten nog gaan
verbouwen. Daarna kwam de co
ronaperiode, in drie fases. Dit is
gewoon een bizarre tijd geweest.
Tegenstanders krijgen altijd meer
aandacht dan positievelingen. Ter
wijl: als we in 2019 een miljoen
kaarten hadden gehad, hadden we
ze ook verkocht. Dit evenement is
zo on-Nederlands groot, dat ons
platform gebruikt wordt door
mensen om hun standpunt duide
lijk te maken. Als ik met de festi
valsector praat hoor ik: we zijn
niet tegen jullie, maar we willen
wel een geluid maken richting
Den Haag.''
In de Champions Lounge, hoogge
legen achterop het circuit, heeft de
directie van de Dutch Grand Prix
het beste uitzicht over het circuit.
Het binnengewaaide zand wordt
opgezogen, de bar gepoetst.
Chevalier: ,,Toen we het aankon
digden was iedereen nog lyrisch.''
Van Overdijk: ,,De natuurorgani
saties hadden we verwacht, die
kennen we. We zitten in een hart
stikke mooi en kwetsbaar gebied.
Maar feit is: dit is het best ver
gunde evenement ooit in Neder
land. Normaal gesproken krijg je
een evenementenvergunning de
dag na je evenement. Nu is elke
steen vijf keer omgedraaid. We
hebben 36 procedures doorlopen,
zijn zes keer in de rechtbank ge
weest, hebben drie kort gedingen
gehad en twee procedures bij de
Raad van State. We hebben alles
doorstaan. Het kan niet zo zijn dat
iemand zegt dat we de kantjes eraf
lopen, dat is onzin.''
Van Overdijk: ,,Er zijn misverstan
den ontstaan, bijvoorbeeld over de
verbetering van het spoor van
Amsterdam naar Zandvoort. Die
zou er alleen voor de Formule 1
zijn gekomen. Nee: daar werd al
twintig jaar over gediscussieerd,
alleen niemand wilde het bonne
tje oppakken. Dit is het enige
strand in Nederland met een
treinstation, daar profiteert Zand-
voort straks elke zomer van.''
Van Leeuwen: ,,Ander voorbeeld:
er was een partij (Red Bull Racing,
red.) die een vergunning aanvroeg
om met auto's over het strand van
Noordwijk naar Zandvoort te mo
gen rijden. Dat was niet ons idee,
maar het kwam wel door ons.''
van één van de drie private par
tijen in deze organisatie, het cir
cuit. Niet dé eigenaar of de organi
sator van de Dutch Grand Prix.
Om alles dan aan hem op te han
gen...''
zaken worden erbij getrokken,
Amsterdam, noem maar op.''
Van Leeuwen: ,,Zo is dat niet ge
gaan, maar we hebben afgespro
ken daar verder niet op terug te
komen, het zou alleen maar olie op
het vuur gooien. Ik heb mijn excu
ses aangeboden aan het manage
ment van Chef Special. We trek
ken er lessen uit, het zou dom zijn
als we ons nergens iets van zouden
aantrekken. Ook niet handig: toen
bekend werd dat grote festivals
niet mochten doorgaan, hebben
wij niet direct op de site van onze
camping naast het circuit de zin
nen over muziek en eten wegge
haald. Dat kregen we ook om onze
oren. Maar het is gewoon een cam
ping met tenten, waar je kan plas
sen en poepen.''
Van Overdijk: ,,Om het circuit lig
gen nog vier andere campings. Als
we onze camping hadden ge
schrapt, hadden die mensen een
tent geboekt bij de buren. Wat is
het verschil? Er zijn regels en er is
woensdag 1 september 2021
GO
'Ons jongensboek wordt
mooier met tegenwind'
Arjan Schouten
Rik Spekenbrink
Waar komt dat sentiment dan
vandaan?
Had het ook niet te maken met
het niet al te positieve imago van
Prins Bernhard junior?
Van Overdijk: ,,Ook hij valt in de
categorie: hoge bomen vangen veel
wind. Hij heeft een positieve bij
drage geleverd aan het naar Neder
land halen van de Formule 1, hij
heeft het zaadje geplant en de eer
ste gesprekken gevoerd. Maar hij is
een minderheidsaandeelhouder
Vrachtwagens vol materiaal
dat verdwijnt in de garages
van de Formule 1-teams op
het circuit van Zandvoort.
FOTO KOEN LAUREIJ
25 augustus 1985: Niki Lauda
in actie tijdens de laatste For
mule 1-race op Zandvoort.
FOTO ANP
Was het niet slim geweest hem
een keer op te voeren in de
media? Hij zei in alle onrust van
de laatste weken helemaal niets.
Van Overdijk: ,,Dat had gekund.
Maar dan gaat iedereen daar weer
meningen over vormen. Allerlei
t n
r'f fi/i
Waarom werd zijn naam dan wel
gebruikt om een artiest uit te no
digen om gratis te komen optre
den?