m 4 De grand prix in Zandvoort gaat door, ook het laatste kort geding is gewonnen. De organisatie krijgt geen euro overheidssteun, maar roept toch veel weerstand op in het land, zo merkt de directie. INTERVIEW DIRECTIE GRAND PRIX m V r De nacht nadat in Lon den het contract werd getekend om de For mule i terug te halen naar Nederland, lag Norbert Chevalier wakker. ,,Oh mijn god, wat hebben we nu gete kend? Met een begroting op een bierviltje, op basis van een onder- buikgevoel dat iedereen graag wilde komen en we sponsoren zouden vinden.'' De directeur van marketingbureau TIG Sports belde met zijn collega-directeur Imre van Leeuwen van Sportvibes, die ook zijn krabbel had gezet. ,,Wat hebben we gedaan?'' Van een stikstofdepositie had den ze nog nooit gehoord, over de zandhagedis sprak niemand, co rona was nog een biertje. In de ja ren die volgden waren er rechtsza ken van milieugroeperingen, een uitstel met ruim een jaar en aan houdende kritiek van opiniema kers en andere tegenstanders. Sa men met Robert van Overdijk, directeur van het circuit in Zand- voort, kijken ze in de week van de Grand Prix terug op drie roerige jaren en vooruit naar drie dagen die Nederland alsnog trots moeten maken. Het lijkt erop dat je nu voor de Grand Prix bent, of tegen. Waarin zit hem die polarisatie? Van Overdijk: ,,Kijk eerst naar de tijdlijn. Op 14 mei 2019 kondigden we de terugkeer van de Formule i aan. Op 28 mei werd de stikstofcri sis een feit. Wij moesten nog gaan verbouwen. Daarna kwam de co ronaperiode, in drie fases. Dit is gewoon een bizarre tijd geweest. Tegenstanders krijgen altijd meer aandacht dan positievelingen. Ter wijl: als we in 2019 een miljoen kaarten hadden gehad, hadden we ze ook verkocht. Dit evenement is zo on-Nederlands groot, dat ons platform gebruikt wordt door mensen om hun standpunt duide lijk te maken. Als ik met de festi valsector praat hoor ik: we zijn niet tegen jullie, maar we willen wel een geluid maken richting Den Haag.'' In de Champions Lounge, hoogge legen achterop het circuit, heeft de directie van de Dutch Grand Prix het beste uitzicht over het circuit. Het binnengewaaide zand wordt opgezogen, de bar gepoetst. Chevalier: ,,Toen we het aankon digden was iedereen nog lyrisch.'' Van Overdijk: ,,De natuurorgani saties hadden we verwacht, die kennen we. We zitten in een hart stikke mooi en kwetsbaar gebied. Maar feit is: dit is het best ver gunde evenement ooit in Neder land. Normaal gesproken krijg je een evenementenvergunning de dag na je evenement. Nu is elke steen vijf keer omgedraaid. We hebben 36 procedures doorlopen, zijn zes keer in de rechtbank ge weest, hebben drie kort gedingen gehad en twee procedures bij de Raad van State. We hebben alles doorstaan. Het kan niet zo zijn dat iemand zegt dat we de kantjes eraf lopen, dat is onzin.'' Van Overdijk: ,,Er zijn misverstan den ontstaan, bijvoorbeeld over de verbetering van het spoor van Amsterdam naar Zandvoort. Die zou er alleen voor de Formule 1 zijn gekomen. Nee: daar werd al twintig jaar over gediscussieerd, alleen niemand wilde het bonne tje oppakken. Dit is het enige strand in Nederland met een treinstation, daar profiteert Zand- voort straks elke zomer van.'' Van Leeuwen: ,,Ander voorbeeld: er was een partij (Red Bull Racing, red.) die een vergunning aanvroeg om met auto's over het strand van Noordwijk naar Zandvoort te mo gen rijden. Dat was niet ons idee, maar het kwam wel door ons.'' van één van de drie private par tijen in deze organisatie, het cir cuit. Niet dé eigenaar of de organi sator van de Dutch Grand Prix. Om alles dan aan hem op te han gen...'' zaken worden erbij getrokken, Amsterdam, noem maar op.'' Van Leeuwen: ,,Zo is dat niet ge gaan, maar we hebben afgespro ken daar verder niet op terug te komen, het zou alleen maar olie op het vuur gooien. Ik heb mijn excu ses aangeboden aan het manage ment van Chef Special. We trek ken er lessen uit, het zou dom zijn als we ons nergens iets van zouden aantrekken. Ook niet handig: toen bekend werd dat grote festivals niet mochten doorgaan, hebben wij niet direct op de site van onze camping naast het circuit de zin nen over muziek en eten wegge haald. Dat kregen we ook om onze oren. Maar het is gewoon een cam ping met tenten, waar je kan plas sen en poepen.'' Van Overdijk: ,,Om het circuit lig gen nog vier andere campings. Als we onze camping hadden ge schrapt, hadden die mensen een tent geboekt bij de buren. Wat is het verschil? Er zijn regels en er is woensdag 1 september 2021 GO 'Ons jongensboek wordt mooier met tegenwind' Arjan Schouten Rik Spekenbrink Waar komt dat sentiment dan vandaan? Had het ook niet te maken met het niet al te positieve imago van Prins Bernhard junior? Van Overdijk: ,,Ook hij valt in de categorie: hoge bomen vangen veel wind. Hij heeft een positieve bij drage geleverd aan het naar Neder land halen van de Formule 1, hij heeft het zaadje geplant en de eer ste gesprekken gevoerd. Maar hij is een minderheidsaandeelhouder Vrachtwagens vol materiaal dat verdwijnt in de garages van de Formule 1-teams op het circuit van Zandvoort. FOTO KOEN LAUREIJ 25 augustus 1985: Niki Lauda in actie tijdens de laatste For mule 1-race op Zandvoort. FOTO ANP Was het niet slim geweest hem een keer op te voeren in de media? Hij zei in alle onrust van de laatste weken helemaal niets. Van Overdijk: ,,Dat had gekund. Maar dan gaat iedereen daar weer meningen over vormen. Allerlei t n r'f fi/i Waarom werd zijn naam dan wel gebruikt om een artiest uit te no digen om gratis te komen optre den?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 4