ZEELAND GEBOEKT Kijken waar anderen niet kijken 12 ZEELAND Marguerite Porete, een gelovige vrouw, maar ketter volgens de kerk. Haar leven eindigde begin 14de eeuw op de brandstapel in Parijs. Toch bleef haar boek Spiegel van de eenvoudige zielen door de eeuwen heen een bestseller. Nu is het voor het eerst in het Nederlands vertaald. Door de uit Middelburg afkomstige Anke Passenier. Het gebeurde op de Place de Grève, sinds 1803 Place de l'Hótel-de- Ville genoemd, in hartje Parijs. De Franse begijn Marguerite Po rete werd daar in 1310 op de brandstapel gezet. Een begijn, een vrome, reli gieuze vrouw. De grootinquisiteur van Parijs had haar schuldig bevonden aan ketterse praktijken. Haar wijdverspreide boek Spiegel van de eenvoudige zielen werd ook in het vuur gegooid. De doodstraf van Marguerite werd succesvol voltrokken, maar haar boek over leefde. Zonder dat de naam van de schrijver bekend was, bleef het populair in kringen waar over meer dan alleen het aardse werd na gedacht. Pas in 1946 kon de Italiaanse historica Romana Guarnieri bewijzen dat Marguerite Porete de auteur was. Daarmee was de mid deleeuwse begijn voor altijd terug op het we reldtoneel. De 'Spiegel' bleef dus zeven eeuwen lang in leven. Het werk was beschikbaar in diverse edities, in het oud-Frans, Latijn, Italiaans, En gels. Sinds deze zomer is de tekst ook in een Nederlandse versie beschikbaar. De uit Mid delburg afkomstige Anke Passenier zorgde voor de vertaling en een uitgebreide inleiding waarin de geëxecuteerde begijn en haar werk in hun tijd worden geplaatst. Mystiek van de vrije geest Marguerite Porete: een vrouw rond 1250 gebo ren in Henegouwen, ze woonde in Doornik en Kamerijk. Waarschijnlijk groeide ze op in een rijke familie, volgens Anke Passenier mogelijk zelfs in adellijke kringen. Ze kon studeren en werd een verkondiger van 'de mystiek van de vrije geest'. Er zijn geen afbeeldingen van haar overgeleverd. Het bij dit artikel afgedrukte schilderij De Annunciatie van Antonello de Messina uit circa 1475 geeft een indruk van hoe een gelovige en gestudeerde vrouw er mogelijk heeft uitgezien. Marguerite trok heel Frankrijk door om haar toehoorders en lezers de weg naar de ware mystiek te wijzen. ,,Het draaide om de eenwording met God", zegt Anke Passenier. ,,Algemeen gesproken kun je zeggen dat je die verbintenis met God kon er varen als je bijvoorbeeld door meditatie in ex tase geraakte. Marguerite beweerde dat je na die extase, als je weer terug was in het dage lijkse leven, een blijvende verbintenis hield met God. Omdat je tijdens die extase 'niets' was geworden. Je vindt die ideeën terug bij de hedendaagse bevindelijken. Daar hoor je zin nen als: hij kroop door het kippenhok van ellende, Marguerite was in haar tijd een soort goeroe, een leermeesteres voor zowel gewone mensen als ook voor universitair geschoolden toen kwam het licht van God. Eerst moet je je zelf helemaal niets vinden, via meditatie, en in dat niets word je toch ook weer God. Mar guerite was in haar tijd een soort goeroe, een leermeesteres voor zowel gewone mensen als ook voor universitair geschoolden." Franciscus van Assisi In die 11de, 12de, 13de eeuw gistte het volop in de katholieke kerk. De protestantse Reforma tie, die voor een schisma binnen het christen dom zou zorgen, was nog ver weg. Onder in vloed van vernieuwers als Franciscus van As- sisi werd een leven in eenvoud en armoede het ideaal. De kerk volgde de nieuwe ontwik kelingen met argusogen. Al te grote afwijkin gen van de officiële leer werden bestreden. Het uitroeien van de Katharen in de 13de eeuw is daarvan het beroemdste voorbeeld. Ook vrouwen mengden zich in het religieuze debat en verenigden zich in kleine groepen die een teruggetrokken, sober bestaan leidden. Zij werden begijnen genoemd. In de tijd dat Mar guerite Porete op de brandstapel belandde, stond de paus op het punt om die vrouwenbe weging te verbieden. Dat gebeurde niet veel later. Anke Passenier werd in 1956 in Middelburg geboren. Na de middelbare school vertrok ze op haar 18de naar Utrecht om theologie te stu deren. In de doctoraalfase stuitte ze in 1986 op Marguerite Porete. ,,Oud-Frans met mystieke terminologie, dat was wel een worsteling", zegt ze nu. Maar Marguerite liet haar niet meer los. Bij tijd en wijle bleef ze bezig met de vertaling van Le mirouer des simples ames anien- ties, in het Nederlands Spiegel van de eenvou dige zielen. Afgelopen jaar rondde ze het geheel af en mag de publicatie de bekroning worden genoemd van een langdurig en intensief on derzoek. Veel was er in de archieven niet over de geleerde begijn te vinden, alleen de oor konden van het ketterproces en enkele passa ges uit kronieken waren bewaard gebleven. Anke Passenier: ,,Marguerite is opgepakt van wege haar ideeën. Maar er speelde ook een machtsstrijd tussen de Franse koning en de paus. In dat licht was Marguerite een pion in een politiek spel. Ze werd verbrand in het cen trum van Parijs, het huidige Place de l'Hótel- de-Ville, je kunt er nog altijd naar toe." In de inleiding wordt de 'Spiegel' omschre ven als 'een geliefde gids voor het geestelijk le ven'. Dat gold toen en in latere eeuwen. Maar nu? Anke Passenier: ,,Het is een boek voor ie dereen die geïnteresseerd is in mystiek. Je moet iets hebben met mystieke vraagstukken over hoe je in verbinding komt met God. Ook als je geen theologie hebt gestudeerd is de 'Spiegel' een meditatief werk waar je rustig van wordt." Zeeuwse schrijvers Het is geen kunstboek als an dere kunstboeken. O ja, de plaatjes zijn fraai en de ti tel is saai. Maar verder is Oek de Jong in zijn De magie van het beeld allerminst voorspelbaar. In het voorwoord van deze bundel met oorspronkelijk in het Museumtijd schrift verschenen columns is de toon nog slaperig. Het gaat over 'schoonheid die niet te analy seren valt' en 'uiteindelijk blijft het ongrijpbaar'. Maar al snel blij ken de schrijver Oek de Jong en de kunsthistoricus Oek de Jong klaarwakker. Hij geeft zich zonder aarzeling over aan tref fende analyses en grijpt de schoonheid moeiteloos. Kunst is voor hem niet iets wat ver weg is, verbannen naar het re servaat van een mu seum, gevan gen in een lijst. In de eerste beschouwing uit dit boek vraagt hij, de auteur van Opwaai ende zomerjurken, aandacht voor de beroemde foto van Marilyn Mon roe met opwaaiende jurk. In een loflied op Rome verwijst hij met een welgemeend 'zo is het maar net' naar een andere befaamde ro man van zijn hand, Cirkel in het gras, waarin hij beweerde dat je in deze stad 'de meeste schoonheid per vierkante meter' aantreft. Maar hij neemt je ook mee naar de metro van New York en naar het eiland Lanzarote dat door de vereende activiteiten van vulkanen en de kunstenaar César Manrique het huidige aanzien heeft gekregen. Vaak zoekt hij naar de personen achter de kunstenaars, en mis schien nog vaker naar de vrouwen achter deze mannen: de ongeluk kige geliefden van Picasso, het mo del van Matisse. Hij schrijft niet over schilder Carel Willink maar over diens echtgenote Mathilde Willink. Uiteraard signaleert hij, de schrijver met de Zeeuwse ach tergrond, met veel plezier 'haar zware Zeeuwse accent'. In de Ha- gia Sophia in Istanbul tuurt hij niet omhoog, maar gluurt hij om laag: 'Ik ben een liefhebber van dit soort vloeren, van anonieme en in de loop der eeuwen glad gewor den stenen'. Kijken waar anderen niet kijken, daarin is hij bedreven, en dat maakt hem tot zo'n uitste kende kunstschrijver. Ontmoet de kunstenaars, ontmoet Oek de Jong. woensdag 1 september 2021 GO Wekelijkse rubriek met boeken over Zeeland en boeken van Zeeuwse schrijvers Marguerite moest branden Jan van Damme - Anke Passenier A Antonello da Messina: De Annuncia tie, circa 1475. Marguerite Porete: Spiegel van de een voudige zielen, ingeleid en vertaald door Anke Passenier - Uitgeverij Boekenbent, 306 pagina's, 29,95 euro. Marguerite Porete Mario Molegraaf Oek de Jong: De magie van het beeld- Uitgeverij WBOOKS, 152 pagina's, 19,95 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 44