Farmabedrijf
Galapagos raakt
topman kwijt
II
II
ECONOMIE 17
'Mijn tijd aan het roer van Galapa
gos komt tot een einde', schreefVan
de Stolpe in het bericht waarin zijn
vertrek is aangekondigd. Dat roer
had hij 22 jaar in handen. Van de
Stolpe wordt tijdelijk vervangen
door de financieel directeur, naar
een opvolger wordt gezocht.
Van de Stolpe richtte Galapagos
op in 1999, samen met twee weten
schappers. In mei 2005 ging het be
drijf naar de beurs. Met een intro-
ductiekoers van 7 euro per aandeel
haalde het toen 22 miljoen euro op.
Het duurde vervolgens tien jaar
voor er echt schot kwam in de zaak.
Galapagos had een veelbelovend
medicijn tegen reuma ontwikkeld,
filgotinib. De Amerikaanse farma-
reus Gilead betaalde ruim 700 mil
joen dollar voor het recht om het
medicijn op de Amerikaanse markt
te mogen verkopen.
Reumamedicijnen zijn zeer lu
cratief. Middelen tegen deze aan
doening behoren tot de meestver-
kochte medicijnen wereldwijd. En
de Amerikaanse markt is extra
winstgevend omdat daar veel ho
gere prijzen worden gevraagd. De
Amerikaanse markt voor alleen
reumamedicijnen wordt al op
6 miljard dollar per jaar geschat.
Vanaf dat moment leken de bo
men tot in de hemel te groeien voor
Galapagos. Enkele jaren later nam
Gilead voor 1,1 miljard dollar een
groot belang in het bedrijf en be
taalde het 4 miljard dollar om als
eerste de rechten te krijgen op toe
komstige medicijnen die Galapagos
in de pijplijn had.
De onderneming zwom in het
geld, een luxe die weinig biotech-
bedrijven kennen. Onderzoek en
ontwikkeling van nieuwe genees
middelen is duur en vaak blijken
veelbelovende medicijnen in de
praktijk niet of minder goed te wer
ken. Dat is een reden dat financiers
huiverig zijn geld in biotechbedrij-
ven te steken.
Galapagos had die problemen niet.
Filgotinib kreeg toelating tot de Eu
ropese markt. En de toelatingspro
cedure voor de Amerikaanse markt
werd versneld aangevraagd. Van de
Stolpe zei in 2020 dat Galapagos
dankzij de samenwerking kon uit
groeien tot een van de tien grootste
farmabedrijven ter wereld. Al dat
goede nieuws zorgde voor een
koersexplosie van het aandeel. In
februari vorig jaar piekte dat op zo'n
250 euro.
Vanaf dat moment ging het alle
maal mis. De grootste klap kwam
uit de VS. De FDA, het overheids
orgaan dat beslist of medicijnen op
de Amerikaanse markt mogen ko
men, stelde tot ieders verrassing dat
filgotinib mogelijk tot onvrucht
baarheid bij mannen kon leiden en
keurde het af.
,,Een belachelijk besluit'', aldus
een ingewijde. ,,Die beslissing is ge
baseerd op één studie met muizen.
Galapagos is daar echt genaaid.''
Het nieuws viel slecht bij beleg
gers. De koers vloog onderuit om
nooit meer te herstellen. Inmiddels
noteert het aandeel rond de 50 euro.
Je bent niet alleen
ceo voor de leuke
momenten. Ook bij
crises moet je er zijn
Want naast het debacle met het
reumamedicijn bleken ook andere
veelbelovende middelen toch min
der goed te presteren dan gedacht.
Na de reeks tegenvallers werd
langzaam duidelijk dat de positie
van Van de Stolpe niet te handha
ven was. Zelf hield hij nog lang de
moed erin. Toen de Belgische za
kenkrant De Tijd hem eerder dit jaar
vroeg of hij zou opstappen, ant
woordde hij: ,,Je bent niet alleen ceo
voor de leuke momenten. In crises
moet je er ook staan.''
Het vertrek van Van de Stolpe be
tekent niet het einde van Galapa
gos. Het bedrijf heeft weliswaar
geen kaskrakermedicijn, maar wel
een kas met 5 miljard dollar. De
nieuwe bestuurder kan op zoek
naar overnamekandidaten.
elders in het Verenigd Koninkrijk.
In de logistieke sector laat de pan-
demie zich het sterkst voelen. Tij
dens de lockdowns deden Britten
massaal hun inkopen online. Om aan
de vraag te kunnen voldoen, lokten
bedrijven als Amazon chauffeurs weg
bij concurrenten in de traditionele
sector. Alleen salarisstijgingen bie
den op de korte termijn uitkomst.
Deze extra uitgaven worden straks
doorberekend aan de consument, die
rekening moet houden met duurdere
boodschappen.
Met Black Friday en kerstmis aan
de horizon stuurden directeuren een
brandbrief aan minister Priti Patel
van Binnenlandse Zaken om ver
sneld een commissie te laten kijken
naar de lijst met uitgezonderde be
roepen. Patel, een hardliner, wei
gerde. Europeanen komen in elk ge
val tot april 2022 niet in beeld om
Britse vrachtwagens te besturen.
Medewerkers lieten off the record
wel haastig weten, dat haar 'nee' wel-
Piloten,
chefs,
leraren en
zelfs een
pastoor
informeer
den naar de
cursus
Dilemma
Experts wijzen erop dat deze lokker
tjes op de lange termijn niet werken.
De transportbranche moet vaak ge
noeg nemen met een winstmarge
van 1 a 2 procent. Het stelt de regering
voor een dilemma. Zonder de hulp
van inwoners van de EU krijgen Brit
ten mogelijk geen kalkoen met de
kerst, maar visums toekennen aan
chauffeurs zou gezichtsverlies voor
de brexit-voorstanders betekenen.
licht een 'ja' kon worden. De huidige
truckers lopen op hun tandvlees. De
regering staat sinds juli verruimde
werktijden toe. Burn-outs en ziekte
verzuim nemen navenant toe. Bedrij
ven kunnen niet anders dan flink
met de buidel rammelen om verster
king aan te trekken. James Clifford
van opleidingscentrum HGVT ziet
dat tekenbonussen en hoge salarissen
werken. ,,Piloten, chefs, leraren en
zelfs een pastoor informeerden naar
de cursus'', zei hij tegen The Times.
woensdag 1 september 2021
PC
Topman Onno van de Stolpe
stapt op als topman van bio
technologiebedrijf Galapagos.
Zijn positie was na een reeks te
genvallers onhoudbaar gewor
den.
Peet Vogels
Leiden
- Onno van de Stolpe, ceo
-James Clifford,
opleidingscentrum
HGCT
FOTO'S GETTY IMAGES
De Britten wacht
een karige kerst.
Veel goederen kun
nen door gebrek
aan chauffeurs niet
vervoerd worden.
Onno van de Stolpe moet na tegenslagen weg bij het door hem
opgerichte Galapagos. foto hollandsche hoogte