16 ECONOMIE BREXIT CHAUFFEURSTEKORT Black Friday en kerstmis dreigen in het Verenigd Koninkrijk in het water te vallen door een enorm tekort aan vrachtwagenchauffeurs. De brexit en de pandemie zorgen voor een crisis. Kort Misleiding aangepakt Stichting Wakker Dier roept via de Liege- beestverkiezing 2021 bedrijven op consu menten niet langer op het verkeerde been te zetten met misleidende praatjes over die renwelzijn. Het gaat om de merknaam 'Keurslager', het 'stressloze' kalfsvlees van Meatlovers, het 'strenge' zuivelkeurmerk PlanetProof, de 'pure' babyvoeding van Ol- varit en plofkip met 'optimaal welzijn' in een gesubsidieerde reclamecampagne van de kipsector. Volgens de stichting is de mis leiding schadelijk, want 'écht diervriendelij kere producten krijgen zo geen kans'. Inflatie naar 3 procent De inflatie in de eurozone is in augustus ge stegen naar 3 procent op jaarbasis, het hoog ste niveau sinds 2011. Europese statistiekbu reau Eurostat meldt dat op basis van voorlo pige cijfers. In juli bedroeg de inflatie nog 2,2 procent vergeleken met dezelfde maand een jaar eerder. De stijging is vooral veroorzaakt door de hogere prijzen voor energie. Ook in dustriële goederen werden flink duurder, net als voedsel, alcohol en tabak en diensten. Galapagos Beursgang Scholt Energy Energieleverancier Scholt Energy maakt in september een beursgang in Amsterdam. Scholt Energy levert gas en stroom aan za kelijke klanten. Topman Rob van Gennip verwacht dat het bedrijf Energy door de beursgang meer bekendheid krijgt. ,,Dat draagt bij aan het aantrekken van nieuwe klanten en collega's en ondersteunt daar mee onze groeistrategie.'' De energieleve rancier heeft 6500 klanten en verwacht dit jaar een omzet te boeken van 600 miljoen euro, tegen 457 miljoen euro in 2020. Strop door chiptekort Maruti Suzuki India, de grootste autofabri kant van India, denkt dat zijn productie vol gende maand met wel 40 procent kan krim pen vergeleken met het normale niveau vanwege de wereldwijde tekorten aan com puterchips in de auto-industrie. Het bedrijf zegt dat een fabriek in de deelstaat Haryana geraakt zal worden, net als een fabriek die auto's maakt voor de Japanse samenwer kingspartner Suzuki in de staat Gujarat. 'stressloze' kalfjes in een kaal hok AirFrance/ KLM Wolters Kluwer Liefhebbers van een milkshake krij gen bij McDonald's nul op het rekest. Nando's sloot de deuren van vijftig restaurants door een gebrek aan kip. Pubs kunnen klanten geen glazen prosecco meer schenken. Casino's bellen stad en land af om de slinkende voor raad witte wijn en halloumi aan te vul len. Het chronische tekort aan vrachtwa genchauffeurs zorgt voor paniek bij bedrijven in het Verenigd Koninkrijk. Supermarktketen Waitrose, waar koningin Elizabeth haar boodschap pen doet, heeft uit vrees voor lege schappen een drastisch besluit geno men. Chauffeurs, lang de voetvegen van het concern, krijgen vette con tracten voorgelegd om achter het stuur te kruipen. Met een salaris van maximaal 65 duizend euro per jaar kunnen rekruten meer verdienen dan advocaten, leraren en architecten. De logistieke sector luidt al lange tijd de noodklok. Met ongeveer hon derdduizend vacatures wacht het VK een karige kerst. De brexit speelt een belangrijke rol hierin. Tussen de 20.000 en 40.000 Europese chauf feurs namen ontslag. Velen van hen keerden terug naar hun vaderland als gevolg van de onzekerheid over hun toekomst. De coronacrisis maakte een terugkeer lastig. Europeanen moesten tijdig een verblijfsvergunning aanvragen. Wie dit vergat of naliet, kan het land niet zomaar meer in. De Britse overheid kent alleen werkvisa toe aan mensen in beroepen die op een speciale lijst staan. Truckers behoren tot woede van de industrie niet tot deze groep. Smeekbedes aan de regering leverden niets op. Minister Kwasi Kwarteng van Handel ziet het tijdelijk invlie gen van buitenlanders niet als een oplossing, liet hij weten. Werkloos Als eind september de zogenaamde furlough scheme eindigt - gesubsidi eerd werkloos thuis zitten tijdens de coronacrisis - keren bijna 2 miljoen mensen terug op de arbeidsmarkt. Een groot deel van hen zit dan zon der baan, aangezien hun oorspronke lijke functies zijn wegbezuinigd. Deze Britten zouden volgens Kwar- teng moeten worden aangemoedigd om bestuurder van een vrachtwagen te worden. In theorie klinkt dit als een prakti sche oplossing. De realiteit steekt an ders in elkaar. Met een gemiddelde leeftijd van 55 jaar trekt de sector al Het tijdelijk invliegen van buitenlanders is geen oplossing voor dit probleem jarenlang geen enthousiaste nieuwe lingen meer aan. Slechts 1 procent van de voorheen 600.000 chauffeurs moet nog 25 jaar worden. De lage lo nen (13,76 euro per uur), de lange werktijden, de opleidingskosten (4000 euro) en de gebrekkige voor zieningen maken het ambt onaan trekkelijk. Werkloze Britten trekken om de zelfde reden hun neus op voor banen in de landbouw en de vleesindustrie. Uitzendbureaus kunnen amper ie mand vinden om aardbeien te plukken of kalkoenen te slachten. Oost-Eu ropeanen, die voor heen hun ruggen braken in bollen velden, zijn ver dwenen. Litou wers en Polen kiezen voor beter betaalde betrekkingen in eigen land of LIEGEBEESTVERKIEZINGEN HOOGSTE NIVEAU SINDS 2011 O <12% Beleggers zijn blij dat topman Van de Stolpe opstapt. woensdag 1 september 2021 Techbedrijf investeert miljar den in Indiase PC Zonder Europese truckers valt Britse kerst in het water ENERGIELEVERANCIER WIL GROEIEN AUTOFABRIKANT IN DE PROBLEMEN financiële techniek. -U% Vliegmaatschap pij heeft last van toename reis beperkingen. -U% Aandeel uitgever ging ex-dividend. Geert Langendorff Londen - Kwasi Kwarteng, Handelsminister

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 16