16 ECONOMIE
BREXIT CHAUFFEURSTEKORT
Black Friday en kerstmis dreigen in
het Verenigd Koninkrijk in het water
te vallen door een enorm tekort aan
vrachtwagenchauffeurs. De brexit en de
pandemie zorgen voor een crisis.
Kort
Misleiding aangepakt
Stichting Wakker Dier roept via de Liege-
beestverkiezing 2021 bedrijven op consu
menten niet langer op het verkeerde been te
zetten met misleidende praatjes over die
renwelzijn. Het gaat om de merknaam
'Keurslager', het 'stressloze' kalfsvlees van
Meatlovers, het 'strenge' zuivelkeurmerk
PlanetProof, de 'pure' babyvoeding van Ol-
varit en plofkip met 'optimaal welzijn' in
een gesubsidieerde reclamecampagne van
de kipsector. Volgens de stichting is de mis
leiding schadelijk, want 'écht diervriendelij
kere producten krijgen zo geen kans'.
Inflatie naar 3 procent
De inflatie in de eurozone is in augustus ge
stegen naar 3 procent op jaarbasis, het hoog
ste niveau sinds 2011. Europese statistiekbu
reau Eurostat meldt dat op basis van voorlo
pige cijfers. In juli bedroeg de inflatie nog 2,2
procent vergeleken met dezelfde maand een
jaar eerder. De stijging is vooral veroorzaakt
door de hogere prijzen voor energie. Ook in
dustriële goederen werden flink duurder,
net als voedsel, alcohol en tabak en diensten.
Galapagos
Beursgang Scholt Energy
Energieleverancier Scholt Energy maakt in
september een beursgang in Amsterdam.
Scholt Energy levert gas en stroom aan za
kelijke klanten. Topman Rob van Gennip
verwacht dat het bedrijf Energy door de
beursgang meer bekendheid krijgt. ,,Dat
draagt bij aan het aantrekken van nieuwe
klanten en collega's en ondersteunt daar
mee onze groeistrategie.'' De energieleve
rancier heeft 6500 klanten en verwacht dit
jaar een omzet te boeken van 600 miljoen
euro, tegen 457 miljoen euro in 2020.
Strop door chiptekort
Maruti Suzuki India, de grootste autofabri
kant van India, denkt dat zijn productie vol
gende maand met wel 40 procent kan krim
pen vergeleken met het normale niveau
vanwege de wereldwijde tekorten aan com
puterchips in de auto-industrie. Het bedrijf
zegt dat een fabriek in de deelstaat Haryana
geraakt zal worden, net als een fabriek die
auto's maakt voor de Japanse samenwer
kingspartner Suzuki in de staat Gujarat.
'stressloze'
kalfjes
in een kaal hok
AirFrance/
KLM
Wolters
Kluwer
Liefhebbers van een milkshake krij
gen bij McDonald's nul op het rekest.
Nando's sloot de deuren van vijftig
restaurants door een gebrek aan kip.
Pubs kunnen klanten geen glazen
prosecco meer schenken. Casino's
bellen stad en land af
om de slinkende voor
raad witte wijn en
halloumi aan te vul
len. Het chronische
tekort aan vrachtwa
genchauffeurs zorgt voor paniek bij
bedrijven in het Verenigd Koninkrijk.
Supermarktketen Waitrose, waar
koningin Elizabeth haar boodschap
pen doet, heeft uit vrees voor lege
schappen een drastisch besluit geno
men. Chauffeurs, lang de voetvegen
van het concern, krijgen vette con
tracten voorgelegd om achter het
stuur te kruipen. Met een salaris van
maximaal 65 duizend euro per jaar
kunnen rekruten meer verdienen dan
advocaten, leraren en architecten.
De logistieke sector luidt al lange
tijd de noodklok. Met ongeveer hon
derdduizend vacatures wacht het VK
een karige kerst. De brexit speelt een
belangrijke rol hierin. Tussen de
20.000 en 40.000 Europese chauf
feurs namen ontslag. Velen van hen
keerden terug naar hun vaderland als
gevolg van de onzekerheid over hun
toekomst. De coronacrisis maakte
een terugkeer lastig.
Europeanen moesten tijdig een
verblijfsvergunning aanvragen. Wie
dit vergat of naliet, kan het land niet
zomaar meer in. De Britse overheid
kent alleen werkvisa toe aan mensen
in beroepen die op een speciale lijst
staan. Truckers behoren tot woede
van de industrie niet tot deze groep.
Smeekbedes aan de regering leverden
niets op. Minister Kwasi Kwarteng
van Handel ziet het tijdelijk invlie
gen van buitenlanders niet als een
oplossing, liet hij weten.
Werkloos
Als eind september de zogenaamde
furlough scheme eindigt - gesubsidi
eerd werkloos thuis zitten tijdens de
coronacrisis - keren bijna 2 miljoen
mensen terug op de arbeidsmarkt.
Een groot deel van hen zit dan zon
der baan, aangezien hun oorspronke
lijke functies zijn wegbezuinigd.
Deze Britten zouden volgens Kwar-
teng moeten worden aangemoedigd
om bestuurder van een vrachtwagen
te worden.
In theorie klinkt dit als een prakti
sche oplossing. De realiteit steekt an
ders in elkaar. Met een gemiddelde
leeftijd van 55 jaar trekt de sector al
Het tijdelijk invliegen
van buitenlanders is
geen oplossing voor dit
probleem
jarenlang geen enthousiaste nieuwe
lingen meer aan. Slechts 1 procent van
de voorheen 600.000 chauffeurs
moet nog 25 jaar worden. De lage lo
nen (13,76 euro per uur), de lange
werktijden, de opleidingskosten
(4000 euro) en de gebrekkige voor
zieningen maken het ambt onaan
trekkelijk.
Werkloze Britten trekken om de
zelfde reden hun neus op voor banen
in de landbouw en de vleesindustrie.
Uitzendbureaus kunnen amper ie
mand vinden om aardbeien te
plukken of kalkoenen
te slachten. Oost-Eu
ropeanen, die voor
heen hun ruggen
braken in bollen
velden, zijn ver
dwenen. Litou
wers en Polen
kiezen voor
beter betaalde
betrekkingen in
eigen land of
LIEGEBEESTVERKIEZINGEN
HOOGSTE NIVEAU SINDS 2011
O
<12%
Beleggers zijn
blij dat topman
Van de Stolpe
opstapt.
woensdag 1 september 2021
Techbedrijf
investeert miljar
den in Indiase
PC
Zonder Europese
truckers valt Britse
kerst in het water
ENERGIELEVERANCIER WIL GROEIEN
AUTOFABRIKANT IN DE PROBLEMEN
financiële
techniek.
-U%
Vliegmaatschap
pij heeft last van
toename reis
beperkingen.
-U%
Aandeel uitgever
ging ex-dividend.
Geert Langendorff
Londen
- Kwasi Kwarteng, Handelsminister