©NDERNEMER Cryptohype in sportwereld 'In Europa willen wij doorgroeien naar tien miljoen gebruikers' BTC Direct lanceert nieuw handelsplatform voor cryptocurrency BLOX wordt 'official cryptocurrency partner1 van Ajax, NEC en Club Brugge Bitcoin-app BLOX heeft zich als sponsor verbonden aan Ajax en Club Brugge, de voetbal kampioenen van Nederland en België. Ook NEC wordt gesponsord door het Nijmeegse bedrijf. Directeur Davy Stevens: „Onze tv-commercials deden het goed rond voetbal." De champagne bruiste tijdens het tekenmoment: daar stond Ajax-directeur Edwin van der Sar te toosten met twee jonge ondernemers. Davy Stevens en Mark Bakker zijn dus niet twee aanwinsten van het eerste elftal, maar de nieuwe 'official cryptocurrency partner' van de Amsterdamse recordkampioen. BLOX is één van de grootste crypto-aanbieders in Nederland en maakt het eenvoudig om valuta zoals bitcoin en ethereum te kopen en verhandelen. Het bedrijf wil speciale aanbiedingen gaan doen aan geïnteresseerde Ajax-fans. „Begin dit jaar zijn we tv-reclame gaan inzetten", zegt Stevens, mede-oprichter van BLOX, een simpele app om snel in te stappen in crypto. „Commercials rond voetbalwedstrijden hadden veruit het meeste resultaat. Onze boodschap blijkt effect te hebben op voetbalkijkend publiek. Zo ontstond het idee om ook aan voetbalsponsoring te gaan doen. Via een bevriende spelersmakelaar was het contact met Ajax snel gelegd." Dit jaar is echt het momentum voor crypto- valuta: er is meer aandacht voor en het wordt massaal omarmd. Stevens: „Twee jaar geleden hadden we dit nog niet moeten proberen, want toen was crypto nog iets onbekends waarover veel twij fels bestonden. Met de nieuwe wet- en regelgeving ontstaat meer duidelijkheid. Zo moeten bitcoinbedrijven tegenwoor dig bij DNB geregistreerd staan. We hebben nu echt de tijdgeest mee." BLOX kiest er niet alleen voor om in Nederland actief te worden als sponsor, maar ook in buurland België. „Daar zijn we zelfs nog iets dominanter omdat er minder concurrenten actief zijn", vertelt Stevens. „Als nummer één in de crypto- markt wilden we ons verbinden aan kampioenen, dus kozen we voor Ajax en Club Brugge." De deals zijn niet exact gelijk. „Brugge krijgt het sponsorbedrag uitbetaald in bitcoins. Ajax koos daar als beursgenoteerd bedrijf niet voor." En dan is er nog een derde deal, met 'local hero' NEC uit thuisstad Nijmegen, ook deels uitbetaald in bitcoin. De sponsor activiteiten passen in de Europese groeiambities van BLOX. Stevens: „Wij willen doorgroeien naar tien miljoen ge bruikers. Beleggen in bitcoins was tot voor kort een taboe, maar steeds meer mensen staan ervoor open." O deondernemer.nl Toen stervoetballer Lionel Messi zijn spraakmakende transfer maakte van FC Barcelona naar Paris Saint-Germain, was dat goed nieuws voor cryptobedrij ven. Hij kreeg namelijk een deel van zijn tekenbonus uitbetaald in crypto-currency - goede reclame voor het 'nieuwe' geld. Het gaat daarbij om PSG-tokens, die fans toegang geven tot verschillende clubvoordelen maar ook een waarde vertegenwoordigen. Sinds juni is het PSG-token in waarde verviervoudigd door geruchten over de overstap van Messi naar de Parijse topclub. Ook andere voetbalclubs hebben inmiddels hun eigen fantokens, van Juventus tot Atletico Madrid. De opkomst van deze tokens is veelzeggend over de steeds nau were samenwerking die sport clubs en -bonden aangaan met cryptobedrijven. In de Benelux zien we nu de deals van BLOX met Ajax, NEC en de Belgische kampioen Club Brugge, maar in de rest van Europa en zeker ook in de Verenigde Staten heeft dit al een veel hogere vlucht genomen. Van de Premier League in Groot- Brittannië tot aan de Primera División in Spanje, in elke grote sportcompetitie kom je crypto currency tegen. De toepassing klinkt soms vrij technisch, maar de essentie is dat dergelijke samenwerkingen goed zijn voor de betrokkenheid van fans én bijdragen aan de zicht baarheid en betrouwbaarheid van cryptogeld. Bovendien lijkt er een mooie overlap te zitten tussen sport- en cryptofans. Vaak zijn het jonge mannen (tussen 25 en 40 jaar oud) die een bovengemid delde interesse hebben in beide werelden. Met de komst van fan tokens raken deze sportfans ook steeds meer vertrouwd met an dere cryptovaluta. Denk dan bij voorbeeld aan bitcoin, ethereum en cardano. De koers speelt daarin natuurlijk een belangrijke rol. Een jaar geleden was bitcoin nog 10.000 euro waard, maar in middels staat de teller op meer dan 40.000 euro. Analisten ver wachten dat de koers in de laatste maanden van 2021 nog minimaal kan verdubbelen. In de praktijk neemt het aantal sportsamenwer- kingen snel toe. De invulling van die partnerships bestaat vaak uit speciale crypto-aanbiedingen voor sportfans. In de grote sport landen weten fans inmiddels niet beter en dat zal straks in Neder land niet anders zijn. 'Beleggen in bitcoins sluit goed aan op voetbalfans' Voetbalsponsoring Ajax, Club Brugge én NEC Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met BLOX. Meer weten over crypto? Scan de QR-code of kijk op: wearebloxxom volg ons op DfSQQH Vandaag lanceert BTC Direct een nieuw platform om te handelen in cryptocur rency. Een belangrijke eigenschap is dat het cryptobedrijf zorgt voor beveiliging van digitale munten, waardoor gebrui kers geen eigen wallet nodig hebben. BTC Direct bestaat sinds 2013 en is daar mee een van de oudste cryptobedrijven van Europa. Het doel is om zo veel mo gelijk mensen kennis te laten maken met bitcoin en andere digitale munten, zoals Ethereum, Cardano en Dogecoin. Gemak, veiligheid en expertise Het nieuwe handelsplatform is speciaal ontwikkeld voor desktop- en mobiele browsers. Gebruikers storten euro's en kunnen hiermee hun favoriete crypto- munten kopen. De focus ligt op gemak, veiligheid en expertise. Ter verlaging van de drempel voor crypto-handel biedt het bedrijf heldere overzichten van koersen en de waarde van je portfolio. Volgens de broker blinken veel platformen uit in toeters en bellen, die traden in de prak tijk alleen maar lastiger maken. Coins worden offline beveiligd Daarom houdt BTC Direct het simpel en hebben gebruikers geen wallet of ont vangstadres nodig. De cryptocurrency's blijven op het platform en worden offline bewaard. Doordat de coins niet in con tact staan met het internet, is de opslag veilig en buiten bereik van hackers. Ook ontvangen gebruikers analyses van huisanalisten - in de toekomst komen hier ook grote, internationale namen bij. Mike Hutting, directeur van BTC Direct: „ledereen heeft recht op een fijne erva ring met cryptocurrency. Door gebrui kers extra, relevante informatie te bie den, weten wij zeker dat iedereen goed geïnformeerd bij ons kan traden." Bezoek het handelsplatform: btcdirectcom FRANK SMITS OVER CRYPTO-PARTNERSHIPS De cryptohype zet door. Dat valt met name op door de steeds warmere band tussen sportorganisaties en grote cryptobedrijven. Zij lijken el kaar gevonden te hebben in relevantie en doelgroep, met fantokens als ultieme uiting van die samenwerking. Handel in fantokens Vertrouwen in cryptovaluta Frank Smits is cryptocurrency-expert bij bitcoinbedrijf BTC Direct Meer info: btcdirecteu Davy Stevens (links op foti jen staan open voor cryptovaluta, ook bij voetbalclubs. Dit is een uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 10