©NDERNEMER Het Groeicollege: 'Denk groot, groei door en maak impact' Podcast Luister je wel, ondernemer? Hoe de Formule 1 via Netflix slim nieuwe fans scoort van de week 'Ondernemers kunnen samen leren groeien' deondernemer.nl Hedonistische aanpak Hoogleraar Justin Jansen over hoe je als ondernemer kunt leren doorgroeien De wereld verandert en als ondernemer moet je daarmee dealen. „Voor mkb-bedrijven is groei niet vanzelfsprekend", zegt hoogleraar Justin Jansen. ,,Met Het Groeicollege bieden we kennis en inspiratie, maar maken we ook een concreet groeiplan voor jouw bedrijf." Het Groeicollege is een initiatief van het Erasmus Centre for Entrepreneur ship (ECE), nlgroeit en De Ondernemer. Als oprichter van het ECE én docent is Jansen er nauw bij betrokken. ,,Ik richt me op de groei van organisaties", zegt de hoogleraar onder nemerschap. ,,Daarom volgt mijn team al jaren verschillende snelgroeiende bedrijven, zoals Coolblue, Jumbo, Young- Capital en Thuisbezorgd. We analyseren hoe dit soort bedrijven succes boeken en welke stappen zij hebben genomen om zich aan te passen aan veranderingen. Daarbij kijken we naar groei in de breedste zin van het woord. Dus niet alleen naar omzet of personeel, maar ook naar andere vormen van impact. Zoals door slimmer, efficiënter of duurzamer te gaan werken." Klanttevredenheid op één Of je nu een groot of klein bedrijf hebt: de stappen die je moet nemen zijn vaak hetzelfde. Jansen: ,,De eerste stap is gewoon om met mensen te gaan praten: managers, medewerkers, klanten, toe leveranciers. Welke kansen zien zij voor jouw bedrijf? Op basis daarvan kun je plannen maken en uitproberen. Mooi voorbeeld daarvan is de eigen bezorg en installatiedienst van Coolblue. Deze is ontstaan toen bleek dat de externe bezorgdienst waarmee Coolblue eerder werkte, lager werd gewaardeerd door klanten dan andere diensten van het bedrijf. Als pilot hebben ze toen een paar vrachtwagens gehuurd en zijn zelf wasmachines gaan bezorgen. De waar dering voor de 'eigen' service was veel hoger en daarop besloten ze een eigen bezorg- en installatiedienst op te richten." Met Het Groeicollege komen alle aspecten van het ondernemen aan bod in acht hoorcolleges. ,,Daarnaast organiseren we werkcolleges waarbij teams van ondernemers onder begeleiding van een coach samenwerken aan opdrachten en ideeën uitwerken die leiden tot een groeiplan voor je eigen bedrijf", vertelt Jansen. ,,De combinatie van wetenschap pelijke kennis, inspiratie uit de praktijk en de interactie met collega-ondernemers is uniek en wordt door onze deelnemers enorm gewaardeerd. En dan blijkt wat mij betreft ook dat je écht kunt leren hoe je moet groeien. Kort gezegd: denk groot, groei door, maak meer impact." O Hoe lang kun je naar iemand luisteren? Zonder afgeleid te zijn en zonder direct een oordeel te geven? Heb je daar wel eens op gelet? Echt goed luisteren is ook voor onder nemers essentieel. Als ondernemer ontmoet je aan de lopende band nieuwe mensen. Mensen met wie je vaak ook ge sprekken voert. In ieder gesprek is iets nieuws te leren, maar dan is luisteren essentieel. September is door Stichting Nederland Luis tert omgedoopt tot Nederland Luistert Maand. Heel belangrijk, ook voor (zelf)reflectie. Reflectie en feedback Voor mijn masterscriptie aan de Erasmus Universiteit vroeg ik lei- ders uit de zorgsector waar je op moeten letten bij zelfreflectie. Zij noemden opmerkelijk vaak luiste ren als belangrijke vaardigheid. Bij reflectie gaat het om praten en zaken onder woorden brengen, om het hebben over ervaringen. Even belangrijk is het om goed te kunnen luisteren. Doorvragen kan hierbij goed helpen, zeker op het moment dat je feedback krijgt of om feedback hebt gevraagd. Feedback ontvangen is essentieel bij reflectie. Het kan je iets leren over jezelf en je handelen. Toch is ook dat een vak apart. Zo moet je jezelf openstellen, geïnteresseerd luisteren, nadenken over wat er wordt gezegd en vooral niet direct reageren, in de verdediging schieten of tegenargumenten geven. Logisch dat dit niet altijd goed gaat: het kan uitmonden in confrontaties, vluchtgedrag of verstarring. Goed kunnen luisteren is daarom essentieel. Hofnar als helper Koningen hadden vroeger hofnar ren die hen hielpen met luisteren. De hofnar was het belangrijkste informatiekanaal van de koning en spioneerde aan de lopende band voor hem. Hij bewoog zich niet alleen vrij door het paleis, maar ook regelmatig daarbuiten. De hofnar kwam in aanraking met zowel de adel als het gewone volk en werd vaak uitgeleend aan andere machthebbers. Zodoende kon hij zijn oor goed te luisteren leggen en de koning van veel nuttige informatie over vriend en vijand voorzien. Tegenwoordig denken we bij spionnen gelijk aan 007 of aan Rusland. Maar meestal gaat het om het bezoek van een ander bedrijf, een evenement of een lezing - om vervolgens met de vraag huiswaarts te keren: 'Hoe kan ik dit voor mijn bedrijf inzetten?' Naar alle waarschijnlijk heid heb jij als ondernemer geen echte hofnar. Toch is het leuk om eens bij jezelf te raden te gaan waar je op let als je luistert en hoe lang je dat echt kunt doen. Alleen al door erbij stil te staan, kan het groei opleveren. Stilstaan is goed. Stilstand niet. Een fijne Nederland Luistert Maand! Wat begint met Netflix, de Formule 1 en de populaire serie Drive to Survive, eindigt in de nieuwe podcast van Aandachtstrekkers met tips voor ondernemers hoe zij zelf die slimme strategie kunnen toepassen om nieuwe fans, klanten en consumenten aan zich te binden. Het is de enorm populaire Netflix-serie Drive to Survive die voor veel nieuwe Formule 1-fans zorgt, niet zozeer een grootscheepse reclame campagne. ,,Ik zie nergens reclame voor het product", roept podcast-presentator Michel Ariëns verbaasd uit. ,,Kun je ook als ondernemer je product loslaten in je contentstrategie om dan alsnog te kunnen verkopen, ook als je geen 200 miljoen marketingbudget hebt?" Co-host Patrick Wessels verklaart het succes van Drive to Survive als volgt: ,,De Formule 1 gaat hier voor de hedonistische benadering, voor de leuk. Het heeft niets met geld of ratio te maken. Hoe verder je weggaat van die ratio, geld en iets willen verkopen, hoe makkelijker het is om door te dringen bij de consument." In het boeiende tweegesprek over het com municeren van merk naar product komen in deze podcast voorbeelden van meerdere bedrijven voorbij - van Unox tot Ziggo en van energiebedrijven tot Febo. volg ons op nmoQti) Aandachtstrekkers MICHEL ARIËNS EN PATRICK WESSELS Beluister deze podcastserie Scan de QR-code om deze afle vering van Aandachtstrekkers te beluisteren. Of ga naar deondernemer.nl/aandacht Ontdek het potentieel van jouw bedrijf en werk aan een persoon lijk groeiplan tijdens Het Groeicollege! Meld je nu aan op hetgroeicollege.nl of via de QR-code. De collegereeks start op 14 oktober, er zijn maar honderd plaatsen beschikbaar. Juri Hoedemakers is een verbinder, coach en inspirator. Hij is auteur van het boek Hofnar gezocht (m/v) over reflectie in je dagelijkse werk. Dit is een wekelijkse uitgave van De Ondernemer De artikelen worden geschreven door de redactie van De Ondernemer, deels in samenwerking met betalende partners. Meer praktische tips en inspirerende verhalen? Ga naar deondernemer.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 19