9
Maximumsnelheid naar 30 kilometer per uur
horen gekregen dat het doorgaat -
en dan is ook nog eens een deel
van het publiek afgezegd. Nu vra
gen we ons af: is het momentum
niet voorbij? Die geluiden hoor je
ook bij de bed and breakfasts."
Ze doen hun best, de Zandvoor-
ters. Tegen de klippen op. Het
HDMZ Museum voor moderne en
toegepaste kunst heeft zijn com
plete collectie vervangen door een
'race experience'. In de grote zaal
worden de helden van het dorp
geëerd: Gijs van Lennep, Rob Slo-
temaker en Jan Lammers. In het
museumcafé kan men 'onder het
genot van een hapje en drankje
andere autosportfanaten ontmoe
ten', ronkt de Zandvoort Evene
mentenkrant. Maar al wat er zit:
geen autosportfanaten.
Pitspils
Ga naar lunchroom Rabbel ('Voor
een bakkie en een babbel') zeggen
ze in het dorp. Daar huist Marcel
Busscher, uitvinder van de Pits-
pils, 'het snelste pilsje van Neder
land'. De grootste onbezoldigde
racepromotor van Zandvoort. Daar
staat hij in zijn zaak, tussen de
raceparafernalia. Van overalls tot
helmen, van banden tot toegangs
pasjes. Aan het plafond een lamp,
gemaakt van een oude velg. ,,Ik
kan er nog steeds niet bij dat het
gaat gebeuren", zegt hij nog voor
hij zichzelf voor heeft kunnen
stellen. ,,Nee echt. Wat dit gaat
opbrengen, dat valt straks niet
meer na te tellen."
Al komen er maar tienduizend
mensen naar het dorp, zegt hij.
,,Al blijf ik met driehonderd ham
burgers zitten, het blijft een
cadeautje." Toch kan ook zijn aan
stekelijke enthousiasme de zorgen
in het dorp niet helemaal verhe
len. De cafés moeten om twaalf
uur dicht, podia met muziek zijn
geschrapt en ook de openbare
beeldschermen zijn verboden.
,,Weet je wat het is," zegt Hilly
Jansen, directeur van het Zand-
voort Museum. ,,We hebben hier
teleurstelling op teleurstelling
voor de kiezen gekregen. Dan ging
het weer door, dan ging het weer
niet door. De dag voordat we hier
vorig jaar een tentoonstelling zou
den openen, moesten we dicht. De
mensen zijn bang."
Vesting
,,Het dorp wordt een vesting", zegt
Peter Tromp, voorzitter van de
Ondernemersvereniging Zand
voort. „Compleet van de buiten
wereld afgesloten." Hij is blij dat
de Grand Prix eindelijk doorgaat,
daar niet van. ,,Maar als onderne
mers weten we niet wat de impact
zal zijn. En een ondernemer gaat
pas investeren als hij weet waar hij
aan toe is."
Nee, erg optimistisch over het
komende weekend zijn ze in het
dorp niet volgens Tromp. De core-
business, zegt hij, ligt op het cir
cuit. ,,Daar is volop vermaak, ter
wijl in het dorp het hele pro
gramma is afgelast."
Horen we daar irritatie? Welnee,
zegt Tromp net iets te joviaal. ,,Ik
hou de ondernemers altijd voor:
kijk naar de lange termijn. In 2026
moeten we hier nog steeds de
Grand Prix hebben, want vergeet
niet: er kijken straks op de televi
sie 500 miljoen mensen naar
Zandvoort. Het zou mooi zijn als
die allemaal een keer deze kant op
komen, zolang het maar niet tege
lijk is."
Ik draai mijn stuur met een ruk
naar links om de Parisienne te
ontwijken die recht op me afrijdt,
en meteen daarna hoor ik hard
getoeter achter me terwijl een
automobilist naast me een
obsceen gebaar maakt. Dus draai
ik mijn stuur weer naar rechts en
rijd met mijn kwetsbare stads-
autootje de Champs-Élysées op.
Oeps, meteen al een rood licht.
Stoppen. Hij springt op groen.
Rijden dus. Nee, toch niet: toeris
ten blijven doodleuk midden op
het zebrapad stilstaan om selfies
te nemen. Pas als ze klaar zijn
kunnen de auto's verder.
Rechts ligt Louis Vuitton, links
Cartier. Een tweede stoplicht.
Stoppen en verder rijden. Tien
meter verder stappen passagiers
in een bus, op de rijstrook, we
moeten allemaal wachten. En dan
weer gas. Een scooter scheurt
heen en weer over de rijstroken,
auto's moeten vol op hun rem.
Als ik driekwart van de
beroemde avenue heb afgereden,
maak ik de balans op. Ik telde vijf
tien stoplichten, één per onge
veer 90 meter. Ik telde vier 'bijna-
ongelukken'. Ik hoorde continu
getoeter en sirenes. En als ik kon
doorrijden was mijn gemiddelde
snelheid 35 kilometer per uur.
Niet slecht. Want het is vakantie:
Parijzenaars hebben massaal de
stad verlaten. Mijn ritje is een
voorbeeld van een zalige rustige
dag op de Champs-Élysées.
Veiliger
Vanaf maandag wordt alles
anders. Dan wordt het écht rus
tig. In vrijwel heel Parijs mag dan
nog maar maximaal 30 kilometer
per uur worden gereden. ,,De
belangrijkste reden is de ver
keersveiligheid'', vertelde wet
houder David Belliard (De Groe
nen) bij de presentatie van de
plannen. ,,Hoe langzamer auto's
rijden, hoe veiliger het is voor
fietsers en voetgangers.'' De
tweede reden: geluidsoverlast.
,,De snelheid verlagen naar 30
zorgt voor 3 decibel minder
geluid. Maar voor bewoners kan
het klinken alsof het geluid hal
veert.'' Het klimaat speelt een
kleine rol: met langzaam rijden
wordt de lucht niet veel schoner.
,,Ik vind het een geweldig
idee!'' zegt Inza, die op een fiets
en met een koeltas vol maaltijden
door Parijs zigzagt. ,,Auto's rijden
hier als gekken. Ik ken heel wat
collega's die zijn aangereden. Au
to's slaan af zonder op ons fietsers
te letten. Bestuurders gooien hun
deur open zonder te kijken wie er
aan komt. Het is hier echt gevaar
lijk op straat!''
Parijs voegt zich in een lange
stoet van steden die met snel
heidsbeperkingen kwamen, maar
meestal alleen in bepaalde wij
ken. De Europese Unie, de Ver
enigde Naties en de Wereld
Gezondheidsorganisatie (WHO)
pleitten allemaal voor '30km per
uur-steden'. 'Straten waar je maar
30 mag rijden, maken de stad
weer leefbaar', schreef de WHO.
Burgemeester Anne Hidalgo
van Parijs liet de afgelopen jaren
al massaal fietspaden en busba
nen aanleggen, ten koste van rij
stroken. Ook kwamen er vignet
ten voor auto's, die aangeven hoe
Parijs is zó'n drukke
stad geworden. Ik
weet zeker dat het
veiliger is als mensen
langzamer rijden
schoon of vuil ze zijn. Op zo
merse dagen met hoge tempera
turen en veel luchtvervuiling
mogen de meest vervuilende
auto's Parijs niet meer in.
Mijn autootje rijdt inmiddels
de Boulevard Saint-Germain op.
Rechts is de beroemde Brasserie
Lipp, links het fameuze Café de
Flore. Een rijstrook is geblok
keerd voor los- en laadwerk, maar
daarna kan ik - dankzij de vakan
tiestilte - best doorrijden. Ik ga op
één moment zelfs 40 kilometer
per uur, net als de bus die gelijk
met me optrekt.
Volgens onderzoek was 39 pro
cent van de Parijzenaars vóór het
plan om héél de stad tot 30-kilo-
meterzone te bombarderen. Nog
eens 20 procent zei vóór te zijn,
als de snelheid op een paar
belangrijke verkeersaders wel
50 kilometer per uur zou blijven.
Dat gebeurt nu ook. Op de ring
weg rond Parijs mag iedereen 70
blijven rijden en op een handvol
grote straten die toegang tot de
stad bieden, blijft 50 toegestaan.
Parkeergarages
,,Ik vind het prima'', vertelt Jean,
een it-specialist die op een bankje
in de zon zijn lunch zit te eten.
,,Parijs is zó'n drukke stad gewor
den. Ik weet zeker dat het veiliger
is als mensen langzamer rijden.''
Sylvia is architect en sjouwt
met tassen en een doos naar haar
werk. ,,Waarom bouwt Parijs
geen grote parkeergarages aan de
rand van de stad? Dan kunnen
mensen vandaar met het open
baar vervoer de stad in. Dat zou
pas echt effect hebben.''
Béatrice, die bij een groot
modehuis werkt, gelooft niet in
de nieuwe maatregelen. ,,Als we
allemaal 30 moeten rijden, zit je
de hele tijd op je dashboard te
kijken zodat je niet te hard rijdt,
in plaats van dat je naar de weg
kijkt. Dat is hartstikke ónveilig!''
Ik neem een laatste bocht en
rijd vlakbij de Notre Dame de
kade langs de Seine op, de Quai
des Grands Augustins. Op de
rechterbanen waar ooit auto's
zoefden, is nu een immens fiets
pad aangelegd. Er is nog maar
weinig ruimte voor auto's en
door de drukte is hard rijden
onmogelijk. Ik tuf vooruit, kan
genieten van het uitzicht, en kijk
op mijn kilometerteller: 30 kilo
meter per uur. Precies zoals de
burgemeester het wil.
PAR 15
zaterdag 28 augustus 2021
GO
Parijs gaat in een
lagere versnelling
Als een gek door Parijs rijden?
Vanaf maandag is 30 kilometer
per uur overal de maximum
snelheid. Dat is niet voor niks.
,,Het is hier echt gevaarlijk op
straat!''
Frank Renout
Parijs
-Jean, it-specialist
1
Nieuwe borden geven aan dat in vrijwel geheel Parijs niet harder
mag worden gereden dan 30 kilometer per uur. foto anp
Vpo^rpretvoor de Grand Prix
jmet de opbltfasbarekartbaan in
Zandvoort.
ifOTpS'èJMÓNL&NSKENS' ■- V'