9 Maximumsnelheid naar 30 kilometer per uur horen gekregen dat het doorgaat - en dan is ook nog eens een deel van het publiek afgezegd. Nu vra gen we ons af: is het momentum niet voorbij? Die geluiden hoor je ook bij de bed and breakfasts." Ze doen hun best, de Zandvoor- ters. Tegen de klippen op. Het HDMZ Museum voor moderne en toegepaste kunst heeft zijn com plete collectie vervangen door een 'race experience'. In de grote zaal worden de helden van het dorp geëerd: Gijs van Lennep, Rob Slo- temaker en Jan Lammers. In het museumcafé kan men 'onder het genot van een hapje en drankje andere autosportfanaten ontmoe ten', ronkt de Zandvoort Evene mentenkrant. Maar al wat er zit: geen autosportfanaten. Pitspils Ga naar lunchroom Rabbel ('Voor een bakkie en een babbel') zeggen ze in het dorp. Daar huist Marcel Busscher, uitvinder van de Pits- pils, 'het snelste pilsje van Neder land'. De grootste onbezoldigde racepromotor van Zandvoort. Daar staat hij in zijn zaak, tussen de raceparafernalia. Van overalls tot helmen, van banden tot toegangs pasjes. Aan het plafond een lamp, gemaakt van een oude velg. ,,Ik kan er nog steeds niet bij dat het gaat gebeuren", zegt hij nog voor hij zichzelf voor heeft kunnen stellen. ,,Nee echt. Wat dit gaat opbrengen, dat valt straks niet meer na te tellen." Al komen er maar tienduizend mensen naar het dorp, zegt hij. ,,Al blijf ik met driehonderd ham burgers zitten, het blijft een cadeautje." Toch kan ook zijn aan stekelijke enthousiasme de zorgen in het dorp niet helemaal verhe len. De cafés moeten om twaalf uur dicht, podia met muziek zijn geschrapt en ook de openbare beeldschermen zijn verboden. ,,Weet je wat het is," zegt Hilly Jansen, directeur van het Zand- voort Museum. ,,We hebben hier teleurstelling op teleurstelling voor de kiezen gekregen. Dan ging het weer door, dan ging het weer niet door. De dag voordat we hier vorig jaar een tentoonstelling zou den openen, moesten we dicht. De mensen zijn bang." Vesting ,,Het dorp wordt een vesting", zegt Peter Tromp, voorzitter van de Ondernemersvereniging Zand voort. „Compleet van de buiten wereld afgesloten." Hij is blij dat de Grand Prix eindelijk doorgaat, daar niet van. ,,Maar als onderne mers weten we niet wat de impact zal zijn. En een ondernemer gaat pas investeren als hij weet waar hij aan toe is." Nee, erg optimistisch over het komende weekend zijn ze in het dorp niet volgens Tromp. De core- business, zegt hij, ligt op het cir cuit. ,,Daar is volop vermaak, ter wijl in het dorp het hele pro gramma is afgelast." Horen we daar irritatie? Welnee, zegt Tromp net iets te joviaal. ,,Ik hou de ondernemers altijd voor: kijk naar de lange termijn. In 2026 moeten we hier nog steeds de Grand Prix hebben, want vergeet niet: er kijken straks op de televi sie 500 miljoen mensen naar Zandvoort. Het zou mooi zijn als die allemaal een keer deze kant op komen, zolang het maar niet tege lijk is." Ik draai mijn stuur met een ruk naar links om de Parisienne te ontwijken die recht op me afrijdt, en meteen daarna hoor ik hard getoeter achter me terwijl een automobilist naast me een obsceen gebaar maakt. Dus draai ik mijn stuur weer naar rechts en rijd met mijn kwetsbare stads- autootje de Champs-Élysées op. Oeps, meteen al een rood licht. Stoppen. Hij springt op groen. Rijden dus. Nee, toch niet: toeris ten blijven doodleuk midden op het zebrapad stilstaan om selfies te nemen. Pas als ze klaar zijn kunnen de auto's verder. Rechts ligt Louis Vuitton, links Cartier. Een tweede stoplicht. Stoppen en verder rijden. Tien meter verder stappen passagiers in een bus, op de rijstrook, we moeten allemaal wachten. En dan weer gas. Een scooter scheurt heen en weer over de rijstroken, auto's moeten vol op hun rem. Als ik driekwart van de beroemde avenue heb afgereden, maak ik de balans op. Ik telde vijf tien stoplichten, één per onge veer 90 meter. Ik telde vier 'bijna- ongelukken'. Ik hoorde continu getoeter en sirenes. En als ik kon doorrijden was mijn gemiddelde snelheid 35 kilometer per uur. Niet slecht. Want het is vakantie: Parijzenaars hebben massaal de stad verlaten. Mijn ritje is een voorbeeld van een zalige rustige dag op de Champs-Élysées. Veiliger Vanaf maandag wordt alles anders. Dan wordt het écht rus tig. In vrijwel heel Parijs mag dan nog maar maximaal 30 kilometer per uur worden gereden. ,,De belangrijkste reden is de ver keersveiligheid'', vertelde wet houder David Belliard (De Groe nen) bij de presentatie van de plannen. ,,Hoe langzamer auto's rijden, hoe veiliger het is voor fietsers en voetgangers.'' De tweede reden: geluidsoverlast. ,,De snelheid verlagen naar 30 zorgt voor 3 decibel minder geluid. Maar voor bewoners kan het klinken alsof het geluid hal veert.'' Het klimaat speelt een kleine rol: met langzaam rijden wordt de lucht niet veel schoner. ,,Ik vind het een geweldig idee!'' zegt Inza, die op een fiets en met een koeltas vol maaltijden door Parijs zigzagt. ,,Auto's rijden hier als gekken. Ik ken heel wat collega's die zijn aangereden. Au to's slaan af zonder op ons fietsers te letten. Bestuurders gooien hun deur open zonder te kijken wie er aan komt. Het is hier echt gevaar lijk op straat!'' Parijs voegt zich in een lange stoet van steden die met snel heidsbeperkingen kwamen, maar meestal alleen in bepaalde wij ken. De Europese Unie, de Ver enigde Naties en de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) pleitten allemaal voor '30km per uur-steden'. 'Straten waar je maar 30 mag rijden, maken de stad weer leefbaar', schreef de WHO. Burgemeester Anne Hidalgo van Parijs liet de afgelopen jaren al massaal fietspaden en busba nen aanleggen, ten koste van rij stroken. Ook kwamen er vignet ten voor auto's, die aangeven hoe Parijs is zó'n drukke stad geworden. Ik weet zeker dat het veiliger is als mensen langzamer rijden schoon of vuil ze zijn. Op zo merse dagen met hoge tempera turen en veel luchtvervuiling mogen de meest vervuilende auto's Parijs niet meer in. Mijn autootje rijdt inmiddels de Boulevard Saint-Germain op. Rechts is de beroemde Brasserie Lipp, links het fameuze Café de Flore. Een rijstrook is geblok keerd voor los- en laadwerk, maar daarna kan ik - dankzij de vakan tiestilte - best doorrijden. Ik ga op één moment zelfs 40 kilometer per uur, net als de bus die gelijk met me optrekt. Volgens onderzoek was 39 pro cent van de Parijzenaars vóór het plan om héél de stad tot 30-kilo- meterzone te bombarderen. Nog eens 20 procent zei vóór te zijn, als de snelheid op een paar belangrijke verkeersaders wel 50 kilometer per uur zou blijven. Dat gebeurt nu ook. Op de ring weg rond Parijs mag iedereen 70 blijven rijden en op een handvol grote straten die toegang tot de stad bieden, blijft 50 toegestaan. Parkeergarages ,,Ik vind het prima'', vertelt Jean, een it-specialist die op een bankje in de zon zijn lunch zit te eten. ,,Parijs is zó'n drukke stad gewor den. Ik weet zeker dat het veiliger is als mensen langzamer rijden.'' Sylvia is architect en sjouwt met tassen en een doos naar haar werk. ,,Waarom bouwt Parijs geen grote parkeergarages aan de rand van de stad? Dan kunnen mensen vandaar met het open baar vervoer de stad in. Dat zou pas echt effect hebben.'' Béatrice, die bij een groot modehuis werkt, gelooft niet in de nieuwe maatregelen. ,,Als we allemaal 30 moeten rijden, zit je de hele tijd op je dashboard te kijken zodat je niet te hard rijdt, in plaats van dat je naar de weg kijkt. Dat is hartstikke ónveilig!'' Ik neem een laatste bocht en rijd vlakbij de Notre Dame de kade langs de Seine op, de Quai des Grands Augustins. Op de rechterbanen waar ooit auto's zoefden, is nu een immens fiets pad aangelegd. Er is nog maar weinig ruimte voor auto's en door de drukte is hard rijden onmogelijk. Ik tuf vooruit, kan genieten van het uitzicht, en kijk op mijn kilometerteller: 30 kilo meter per uur. Precies zoals de burgemeester het wil. PAR 15 zaterdag 28 augustus 2021 GO Parijs gaat in een lagere versnelling Als een gek door Parijs rijden? Vanaf maandag is 30 kilometer per uur overal de maximum snelheid. Dat is niet voor niks. ,,Het is hier echt gevaarlijk op straat!'' Frank Renout Parijs -Jean, it-specialist 1 Nieuwe borden geven aan dat in vrijwel geheel Parijs niet harder mag worden gereden dan 30 kilometer per uur. foto anp Vpo^rpretvoor de Grand Prix jmet de opbltfasbarekartbaan in Zandvoort. ifOTpS'èJMÓNL&NSKENS' ■- V'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 9