'We lachten veel en ik dacht: zal Amalia me ook nog leuk vinden als ze me beter verstaat?' Herman Huibert Koch lukken, dan neem ik 's middags een glaasje, en verander ik vier, vijf dingen die ik 's morgens heb opgetikt. Werkt prima.' In 1991 verruilden Herman en Amalia Barcelona voor Amsterdam. Het jaar ervoor was hij met Jiskefet begonnen, aanvankelijk als forens tussen de twee steden. Het programma werd een daverend succes, en intensiever, dus vroeg Koch zijn vrouw of ze niet beter naar Amsterdam konden verhuizen. Dat wilde ze wel. 'Zij was er precies aan toe om zich ook wat los te maken van de familie, want die kan weleens benauwend zijn in Spanje.' Niet dat Koch er klachten over heeft. Jaren lang logeerden ze bij haar familie als ze in Barcelona waren. En bij een van de vele gebruikelijke familie-etentjes in Barcelona ligt de basis van zijn bestseller Het diner, toen hij bedacht een roman te schrijven dat van aperitief via voorgerecht tot dessert en fooi zou lopen. Het onderwerp kwam ook uit de Catalaanse hoofdstad: op tv was voort durend het nieuws over twee jongens uit een keurige wijk die een dakloze vrouw in brand hadden gestoken. Zijn nieuwe roman, Een film met Sophia, heeft als verteller een oudere Nederlandse filmregisseur die in de Verenigde Staten succesvol is maar in eigen land als te commer cieel wordt weggezet. In het eerste hoofdstuk zit regisseur Stanley Forbes thuis op de bank als debuterend actrice Sophia blootvoets de trap komt aflopen. Een meisje van 17. 'Ik wilde proberen juist géén MeToo-verhaal te schrijven, want dat is de tijdgeest van nu, het moment, maar dat waait weer over. Ik begon mijn verhaal met die man, die thuis op de bank zit en een etentje wil aftellen. Ik had toen echt nog geen idee waar het heen zou gaan.' 'Niets! Ik wist zelfs niet wat zijn beroep was. Het moest een interessante man zijn, om naar te luisteren. Langzamerhand kwam het idee dat het zo'n bejaarde filmer was, van mijn leeftijd tot die van Paul Verhoeven. Hij wil een vaderfiguur voor dat meisje zijn, maar voelt zich door zijn leeftijd meer haar grootvader.' 'Tuurlijk, dat ontken ik ook niet, maar ik wilde niet zo'n cliché- verhaal, van meisje wordt lastiggevallen door oudere regisseur. Het meest fascinerende vind ik dat hij denkt: ik moet haar niet zien als een mogelijke liefde of vriendin. Ze is de dochter van een vriend, ik moet haar beschermen. Vertrouw mij, Sophia. En daar heeft hij wel spijt van, dat hij dat vertrouwen toch beschaamt.' Er is een knipoog naar Turks fruit, met een film die De appelboomgaard heet. Juist dat boek van Jan Wolkers wordt nu bekritiseerd, zo van: kan dat nog wel, in deze tijd? 'Turks fruit, dat is toch een onschuldig boek? Al geloof ik graag dat die beeldhouwer inderdaad niet zo leuk is voor zijn vriendin. Maar daarom veroor deel je toch niet het hele boek?' 'Het moet een keer gezegd worden. Het valt echt niet mee. Ik zie weleens een trailer, en dan zie je een boef die tegen een agent zegt: "Kun je me die hand boeien niet wat zachtzinniger om doen", die tóón vooral, dan zap ik al weg. Daar ga ik toch niet naar kijken, een uur lang? We kunnen gewoon niet acteren.' Is dit niet een beetje wraak op hoe Het diner is verfilmd? Daar was je helemaal niet blij mee. 'Ja, dat speelt ook een rol, hoewel in dat geval de Amerikaanse verfilming de slechtste was, de Neder- 16 GEBOREN Arnhem, 5 september 1953 BOEKEN Red ons, Maria Monta- nelli, Het diner, Zomerhuis met zwembad, Geachte heer M., Makkelijk leven (boekenweekgeschenk 2017), Finse dagen, Een film met Sophia TV Jiskefet (o.a. Debiteuren Crediteuren, De dierenwinkel en De Lullo's) GETROUWD met Amalia de Tena VADER van Pablo (26). Wanneer dacht je: ik wil me met MeToo gaan bemoeien? Niet dat een 17-jarig meisje van de trap zou komen lopen. Er zijn zelfs twéé oudere mannen die rivaliseren om het meisje. Weinstein-achtige figuren, dus je bent wel met MeToo bezig. De Nederlandse filmindustrie komt er niet goed vanaf. De verteller vindt de acteurs heel slecht, en 'het meest verwende en zelfingenomen deel van de samenleving'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 88