Johanniter: van kruistocht tot vrijwilligerswerk 10 ZEELAND EXPOSITIE EEN BUNDER KUNST Een Bunder Kunst is altijd een belevenis. Na een jaar coronapauze kun je nu opnieuw terecht in de landschapstuin van de familie Allemekinders. Die ruim baan geeft aan kunstenaars die verleiden, verrassen en confronteren. Monnikenwerk Net als twee jaar geleden is Follies het uitgangs punt. Het draait dus om bouwwerken, die geen ander doel die nen dan beleving. Het begint al met een presentatie van ruim 20 follies op schaal: een staalkaart van fantasie en verbeeldingskracht. Misschien wel de mooiste bij drage is die van Iris van 't Bosch. In een fragiel bouwwerkje op een fundament van een glanzend dienblad hangt een steeds veran derende wolk. Die wordt weer spiegeld in het dienblad en in die wolk zie je een portret van een vrouw. Een poëtisch beeld waarin zijn, dromen en denken samenval len. Soms kun je met weinig veel te weegbrengen. Leo de Nijs plaatste 16 ranke boomstammen in een vierkant bij elkaar. Spichtig wijzen ze de hemel in. In de top resten van menselijke aanwezigheid. Op twee meter hoogte hangt een ne vel. Die verwijst naar het water waarin zulke stammen normaal staan, als markering van mossel percelen. Nu zijn het bakens die jezelf kunt interpreteren. Ik zie ze als een vooruitblik op wat komt als de mensheid niet drastisch zijn koers wijzigt. Dat brengt mij op het Labyrint van Gerard Konings. Je zoekt je een weg door de stad, dwaalt door je leven, zonder te weten waar je uitkomt. Aan het einde een gefragmenteerde spie gel: zelfs een ongebroken confron tatie met jezelf wordt je niet ge gund. In haar follie The blue hour neemt Ellen van Putten je mee in een caleidoscopische droomwe reld. Met deels weggeschilderde voorstellingen als flarden van her inneringen en beelden die je niet kunt duiden. Als je geen greep kunt krijgen op jouw dromen, kun je dan wel greep krijgen op jouw leven? Op een andere manier refereert Kees Wijker daaraan met zijn Deur die niet open kan. Het enige dat er op zit is een andere weg te gaan, zoals de natuur dat doet. Behalve op plekken zoals New Forest van Hein Verwer, die uit houten bal ken een kunstbos stapelde: de stad als verslinder van natuur. De Bunder geeft veel om over na te denken. Dat gaat zeker op voor Burying Thoughts van Rosalinde van Ingen Schenau: drie fragiele monumenten van staaldraad die bijna oplossen in de omgeving. Ze markeren plekken waar gedachten begraven liggen, om ze te kunnen opgraven als de tijd daarvoor rijp is. Een subtiel statement dat ver wijst naar de noodzaak om rich ting en zin te geven aan het men selijk bestaan. Dat bij het meer be nutten van reflectieve mogelijkhe den er beter voor zou staan dat het machteloze Mensbeeld dat Wim Bakker ons voorschotelt. 'Bepaalt techniek ons of is het omgekeerd?' is voor mij het thema dat Ramon de Nennie aansnijdt in zijn wa gentje vol elektronica dat hulpe loos stilstaat. Loek Grootjans sluit daarbij aan met een sterk multi- interpretabel beeld. Hij bouwde op schaal een gebouw waarin ma chines zijn opgeslagen, bedekt met een laag beton. De terugblik gaat verder: in een donkere container kijk je door de ogen van Rob en Taco Maaskant en beleef je de ab surditeit van het menselijk be staan. Dat ook vorm krijgt in de bijdrage van Frank van der Meij- den. In zijn bekende Barbiepop beeldtaal presenteert hij aarde, he mel en hel. 'Is dit waar we vandaan komen en waar we heen gaan?'. In het omgekeerde huis van Levien de Putter kun je, geïnspireerd door poëzie van Marian Gaanderse, daar verder over denken. En dan is er altijd nog de hoop die in de natuur zelf besloten ligt. Op De Bunder is die uiteindelijk de bepalende spe ler. We zoenen niet, maar ge kletst wordt er wanneer er een verjaardag wordt gevierd. ,,Zeg, weet jij het verband tussen de Johanniter Orde in Sint Jan ten Heere en de gereformeerde gemeente in Aagtekerke?" Ik kijk zo blanco als ik maar kan. ,,Nou, dat zal ik je eens vertellen." Sint Jan ten Heere ,,Ooit waren hier op Walcheren kloosters van de Orde van Sint Jan in Middelburg en waar nu het buurtschap Sint Jan ten Heere ligt. De orde had ook bezittingen in Wemeldinge en Kattendijke." En al snel zijn we terug in de tijd van de eerste kruistochten. Gelach en hoefgetrappel klinken op de ach tergrond. De geschiedenis blijkt te controleren op de site van de Jo- hanniter Orde: 'Veel gebieden rond de Middellandse Zee waren in de loop van de zevende eeuw voor de christenen verloren ge gaan maar christelijke pelgrims bleven naar het Oosten trekken om de Bijbelse plaatsen te bezoe ken. Omdat deze Pelgrims onder weg nogal wat te verduren kregen, werden er hospitalen opgericht door en voor christenen. In 1048 stichtte een groep kooplieden uit het Italiaanse Amalfi een hospitaal in Jeruzalem. Godfried IV van Bouillon veroverde in 1099 Jeruza lem en bezocht daar ook dit Hos pitaal van Sint Jan. Onder de in druk van de goede werken van het hospitaal, richtte hij een broeder schap op met als doel zorg en on dersteuning van zieken en hulp behoevenden. Veel kruisridders sloten zich aan bij de broeder schap en op 15 februari 1113 er- kende Paus Paschallis II de broe derschap als ridderlijke en religi euze Orde.' Klooster Terug naar Zeeland. DMr vestig den de Heren van Sint Jan zich in 1312 op Walcheren. In Wemeldinge rond 1400 en over het bestaan van een ordehuis in Kattendijke wordt gerept in 1449/1450. Het klooster Kerkwerve wat in de volksmond bekendstond als Sint Jan ter Heere, is in de Tachtigjarige Oorlog ver nield. Het religieus erfgoed is niet meer te bezoeken, maar de Orde is internationaal, springlevend en actief in Zeeland, zo blijkt. De Jo- hanniter Orde heeft de totstand koming van het Hospice in Mid delburg mogelijk gemaakt, uit een legaat van mevrouw De Casem- broot. Zorgstroom Katinka Kersting, van Johanniter Nederland, vertelt: ,,Wij hebben ook regelmatig contact met Zorg- stroom over wat er nodig is voor de vrijwilligers. 'Belevingsgerichte zorg' is een thema dat we nu sa men verkennen. Het welzijn van de cliënt staat daarbij voorop. We bieden trainingen, kennisuitwis seling en soms budget als dat nut tig en nodig lijkt." Het enthousi asme over de samenwerking is wederzijds. Franca Beirnaert, coördinator welzijn en vrijwilliger van Zorgstroom, vertelt: ,,Het overleg is inspirerend. De onder steuning kan ook praktisch zijn, zo hebben we voor onze cliënten de beschikking gekregen over een rolstoelbus." De vrijwilligers van Zorgstroom kunnen deelnemen aan landelijke of online trainings activiteiten van Johanniter Neder land en hun blad lezen, maar ver plicht is dat niet. De christelijke identiteit, ook al is die tegenwoor dig 'inclusief', wordt tenslotte niet door alle vrijwilligers gedeeld. Of er ook een relatie is tussen de Johanniter Orde en de gerefor meerde gemeente, het lijkt me sterk. Maar wie het weet mag het zeggen! zaterdag 28 augustus 2021 Natuur als decor voor kunst Nico Out Recensie The Blue hour van Ellen van Putten. Bakens (links) van Leo de Nijs en La bruta Commedia van Frank van der Meijden. fotos nico out T/m 19/9. Een Bunder Kunst. Panhoeveweg, 's-Heer Arends- kerke. Vr., za. zo. 13.00 - 17.00 uur. Elk weekend ook concerten. Zie: www.eenbunderkunst.nl Tevens expositie Mathisse Arendsen, winnaar Culturele Prijs Gemeente Goes José Baars José Baars schrijft wekelijks over religie en kerken in Zeeland. Kijk voor haar blog op pzc.nl/monnikenwerk Zie ook: johanniter.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 38