Shell krijgt tik op de vingers voor milieuclaim ECONOMIE 17 Verzekeraar wijst op gevaar van psychische overbelasting Niet naar kantoor gaan trekt een zware wissel op werkenden. Het aantal mensen dat uitvalt door een burn-out of andere klachten groeit. Dat blijkt onder meer uit gegevens van verzekeraar ASR en cijfers van salarisverwerker ADP Afgelopen week vestigde Jos Bae- ten, de topman van verzekeraar ASR, al de aandacht op deze trend. ASR is groot in arbeidsongeschikt heidsverzekeringen en merkt dat er meer mensen wegens psychi sche klachten afhaken. ,,Dat is een zorgwekkend fenomeen'', aldus de topman. De verzekeraar begint met een campagne om mensen bewust te maken van het gevaar van psychi sche overbelasting. Daarmee hoopt ASR dat mensen de signalen dat ze overwerkt dreigen te raken, op merken en op tijd gas terugnemen. Een wereldwijd onderzoek van salarisverwerker ADP signaleert eenzelfde trend. Werknemers er varen thuiswerken steeds meer als een last en vinden het moeilijk de balans tussen werk en privé te be waken. Volgens Martijn Brand, alge meen directeur van ADP Neder land, laten de cijfers de impact van de coronacrisis op het privéleven duidelijk zien. ,,Dit is niet verras send, omdat elke werknemer die een gezin heeft, zijn werk-privéba- lans anders heeft moeten inrichten sinds de pandemie uitbrak. Denk aan de kinderen die thuis zijn, de partner die ook thuiswerkt; dat trekt een zware wissel op het ge zinsleven en vraagt aanpassings vermogen.'' Bij vakbond CNV zagen ze het pro- bleem al aankomen. ,,We hebben zelf al twee keer een onderzoek ge daan naar de psychische werkdruk tijdens corona'', zegt CNV-voor- zitter Piet Fortuin (kleine foto). ,,En daar bleek al uit dat de grote druk tot uitval leidt.'' De vakantie periode, normaal een tijd om de accu weer op te laden, heeft dit jaar weinig effect gehad. ,,Wat mij op valt, is dat de somberheid gebleven is. Mensen geven aan niet uitgerust te zijn.'' Opvallend Op zich is het opvallend dat thuis werken als belastend wordt erva ren. Toen bedrijven vorig jaar massaal overgingen g op thuiswerken, j waren de reacties 1 positief. „Toen leek het een mooie oplos sing. Mensen hadden geen reistijd meer en thuiswer ken was erg ef ficiënt", aldus Fortuin. Maar nu thuis werken het 'nieuwe normaal' lijkt te worden, komen de nadelen naar boven. „Mensen maken lange dagen, vaak gaan ze 's avonds nog even door. Ze willen niet ervan beschuldigd worden dat ze thuis de kantjes er vanaf lopen. Mensen die thuis werken, staan de hele dag aan. Dat is belastend'', aldus de vakbonds voorzitter. Daar komt nog bij dat jongeren en alleenstaanden meer last van eenzaamheid hebben. Maar ook andere werknemers missen het kantoor. .„Mensen missen de soci ale contacten. Ze willen weer col lega's zien en naar bijeenkomsten gaan'', weet Fortuin. Dat beeld herkent Hans Bies heuvel, voorzitter van onderne mersorganisatie ONL. „Mensen er varen druk. Dat leidt tot meer uit val.'' In eerste instantie ging ieder een ervan uit dat thuiswerken een paar maanden zou duren en daarna alles weer normaal zou worden. Maar nu is volstrekt niet meer duidelijk hoe lang het zo doorgaat. „Die onze kerheid sloopt men sen." Niet alleen werknemers hebben last van stress. Ook Mensen willen niet ervan beschuldigd worden dat ze de kantjes eraf lopen ondernemers raken psychisch in de knoop door corona, benadrukt Biesheuvel. ,,We hebben een hulp lijn ingesteld waarmee onderne mers in nood kunnen bellen. En die is al zeker tienduizend keer ge beld.'' Een bijkomend probleem is de schaarste aan personeel. ,,Bedrij- ven die goed draaien, hebben moeite om nieuw personeel te vin den'', zegt de ONL-voorzitter. ,,Dat betekent dat het zittende perso neel harder moet werken. En de werkdruk is al hoog.'' Zuinig op personeel Biesheuvel drukt ondernemers daarom op het hart zuinig te zijn op hun personeel. ,,Ga het gesprek aan met je mensen over hoe ze zich voelen. En vraag door naar hoe het werkelijk met hen gaat.'' Opvallend is dat uit het ADP-on- derzoek blijkt dat juist Neder landse werknemers zich minder gehoord voelen door hun werkge ver dan werknemers in andere lan den. Fortuin ziet daarbij een rol weggelegd voor de overheid. ,,We hebben al eerder aangedrongen op psychische steunpakketten. Het kabinet heeft goed werk gedaan met de economische steun voor bedrijven, maar er moet ook aan dacht komen voor de psychische gevolgen van thuiswerken.'' Erg optimistisch is hij daar niet over. ,,Het schip is stuurloos. Het kabinet regeert niet en de Tweede Kamer is vreselijk verdeeld.'' Werkgevers en werknemers heb ben vooral behoefte aan duidelijk heid. ,,Nu weten ondernemers niet waar ze aan toe zijn'', zegt Biesheu vel. Als het aan Fortuin ligt, gaan werkgevers en werknemers met elkaar in gesprek om afspraken te maken over het nieuwe werken. De commissie bepaalde in twee za ken dat Shell met de reclames moet stoppen. De uitspraken betroffen reclames op de achterkant van een tankwagen en algehele uitingen voor het programma waarbij tan kende klanten 1 cent per liter extra betalen om de uitstoot te compen seren. De uiting op de vrachtwagen met de tekst 'Ik ben CO2-neutraal op weg' werd door een klager als verwarrend gezien, omdat Shell in een branche werkt die juist veel uit stoot van CO2 veroorzaakt. Shell voerde als verweer aan dat de tekst op de vrachtwagen sloeg, en niet anders kon worden opgevat. De commissie ging daar niet in mee. De term 'op weg zijn' heeft namelijk ook een figuurlijke bete kenis. De tweede klacht betrof verschil lende reclames voor het compensa tieprogramma. Die zijn voorzien van de tekst 'Maak het verschil. Rij CO2-neutraal'. Een groep studen ten van de VU Climate and Sustai- nability Law Clinic vond die tekst te ver gaan. Zij voerden aan dat compensatie door bomen te plan ten door veel wetenschappers als De klagers vonden de uiting op een vrachtwagen verwarrend onvoldoende wordt gezien, omdat de compensatie pas in de toekomst plaatsvindt. Ook kon Shell niet aan tonen dat alle CO2-uitstoot door het betalen van 1 cent extra per liter getankte brandstof wordt gecom penseerd. De studenten werden bijgestaan door Reclame Fossielvrij en Green peace. Die willen dat er een totaal verbod komt op reclames voor fos siele brandstoffen. Die vergelijken zij met tabaksreclames. Beroep Shell kan nog in beroep tegen de twee uitspraken. Het bedrijf bestu deert de uitspraken nog en zal aan de hand daarvan besluiten of het in beroep gaat. Ook kijkt Shell op basis van die bestudering of het zijn ui tingen 'waar nodig zal aanpassen'. Het is niet de eerste keer dat Shell op de vingers wordt getikt inzake haar milieubeleid. Eerder dit jaar verloor de oliemaatschappij een rechtszaak omdat het bedrijf niet voldoende doet om de CO2-uit- stoot te beperken. Die zaak was aangespannen door Milieudefensie. Tegen die uitspraak heeft Shell be roep aangetekend zaterdag 28 augustus 2021 Peet Vogels Rotterdam - Piet Fortuin, CNV Reclame-uitingen van olie- en gasbedrijf Shell over zijn pro gramma voor CO2-compensatie zijn misleidend. Het bedrijf wekt volgens de Reclame Code Com missie de indruk dat het hele be drijf CO2-neutraal opereert en dat compensatie van CO2-uit- stoot door aanplant van bossen alle schadelijke gevolgen weg neemt. ANP Amsterdam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 17