14 SCHIPHOL ADP Schiphol zit door het wegblijven van reizigers dieper in de malaise dan verwacht. Maar er gloort hoop; het vliegveldbedrijf kan miljoenen euro's opstrijken nu de Franse partner ADP van zijn belang in de Nederlandse luchthavengroep af wil. Sif Shell Weg vrij voor Franse overname van Leerdammer Het grote Franse zuivelconcern Lactalis mag Leerdammer inlijven. De Europese Com missie heeft toestemming gegeven voor de overname van de Nederlandse kaasmaker. Het Nederlandse Leerdammer was sinds 2002 in Franse handen, als onderdeel van zuivelbedrijf Bel. Dat maakt bijvoorbeeld de Babybel-kaasjes, maar richt zich meer en meer op toetjes. Het veel grotere Lactalis, onder meer bekend van de Président-brie, koopt met Leerdammer 'een opening naar de Nederlandse kaasmarkt', liet het eerder al weten. Lactalis lijft al een jaar of vijftien het ene na het andere bedrijf in en is uitge groeid tot een wereldspeler. Alfen JustEat Takeaway Gebrek aan onderdelen groeiend probleem bij Alfen Laadpalenfabrikant Alfen heeft steeds meer te kampen met 'uitdagingen' in de toeleve ringsketen. Vooral op het gebied van elek tronische componenten is er wereldwijd schaarste. Alfen sloot de eerste helft van het jaar af met meer winst bij een hogere omzet. Vooral de groeiende vraag naar laadpalen voor elektrische auto's zorgde ervoor dat de onderneming meer geld verdiende. Alfen realiseerde een omzet van 115,3 miljoen euro, een stijging met 28 procent ten op zichte van een jaar eerder. Het bedrijfsresul taat kwam uit op 16,9 miljoen euro. Koopgolf na versoepelingen lockdown loopt ten einde Nederlanders hebben deze maand nog altijd meer uitgegeven dan ze in dezelfde periode voor de coronapandemie deden. Maar de in haalslag die consumenten na de heropening maken, lijkt wel op zijn einde te lopen. Dat maakt ING op uit het betaalgedrag in augus tus. Het totaalbedrag aan betalingen via pin, contant en online sinds het begin van au gustus lag 5 procent boven het niveau van voor de coronapandemie. Online geven con sumenten nog altijd 20 procent meer uit dan gemiddeld in de jaren voor 2020. 'Hublink', de combinatie van Schiphol en Aéroports de Paris (ADP) - uitbater van de vliegvelden Orly en Charles de Gaulle - maakte in 2008 een droomstart. In het kiel zog van KLM en Air France sloegen de twee luchthavenbedrijven de handen ineen. Door nauw samen te werken bespaarden zij sindsdien miljoenen euro's door de gezamen lijke inkoop van luchthavenmateri aal, zoals sneeuwschuivers en vliegtuigslurven. Ook werden de twee internationaal actief, keken ze flink bij elkaar in de keuken en deelden ze in elkanders winst. De partners namen ook een aan- delenbelang van 8 procent in elkaar. Door het verschil in omvang be taalde Schiphol destijds 530 mil joen euro voor zijn aandeel in ADP, terwijl de Fransen 370 miljoen voor hun aandeel in Schiphol neerleg den. Het Franse belang kwam niet van de toenmalige aandeelhouders (de Nederlandse Staat en de gemeentes Amsterdam en Schiphol). Om de eigen statuten te omzeilen - waarin staat dat alleen Nederlandse over heden aandeelhouder kunnen zijn - gaf Schiphol nieuwe, speciale aandelen aan ADP uit. Daardoor verwaterden de belangen van het Rijk (van 74,8 naar 69,77 procent), Amsterdam (van 22,8 naar 20,03 procent) en Rotterdam van 2,4 naar 2,2 procent), zonder dat deze daar voor werden gecompenseerd. Deze zomer overviel ADP Schip hol met de mededeling dat het het huwelijk ontbindt. ,,Wp wilden de samenwerking verlengen'', zegt Schiphol-topman Dick Benschop. ,,Het was een goede deal voor ons, maar we zijn er niet uitgekomen." De Fransen zijn volgens ingewij den ontevreden over de internatio nale prestaties van de Nederlan ders. Waar ADP tal van belangen in andere vliegvelden verwierf, bleef Schiphol daarin nagenoeg stilstaan. Was ADP bij de deal in 2008 op pa pier 30 procent meer waard dan Schiphol, nu is dat bijna 55 procent. 'Te veel voordeel' Volgens Benschop vindt ADP dat Schiphol de afgelopen jaren te veel voordeel uit de samenwerking ge noot. „De Franse kant wilde een nieuwe overeenkomst, inclusief een afrekening over het verleden. Dat was voor ons niet aantrek kelijk." De scheiding bete kent dat de bedrijven de be langen in elkaar weer afsto- ten. Dat is gunstig voor Schiphol: het belang in het beursgenoteerde ADP staat nu voor 639 miljoen euro in de boeken. Andersom is het Schipholbelang in de Franse boek houding 370 miljoen waard, het oorspronkelijke aankoopbedrag. Een aandeel ADP kost op de beurs van Parijs 100,15 euro. Schip hol kocht deze aandelen destijds voor 67 euro per stuk. Alhoewel de beurswaarde van ADP vorig jaar door corona kelderde, is het Schip- holbelang nog altijd bijna 795 mil joen euro waard - 265 miljoen meer dan Schiphol in 2008 betaalde en ruim boven de boekwaarde. Omdat de partijen in 2008 voor nieuwe aandelen kozen, zullen de staat, Amsterdam en Rot terdam niets van die opbrengst zien. „Deze ontbinding betekent dat een aanzien lijk bedrag onze kant zaterdag 28 augustus 2021 +21% Bouwer van windmolenfun deringen zag winst stijgen. +1,5% Aandeel profi teerde van ho gere olieprijs. KAASMAKER 41% Winstgroei viel de beleggers tegen. w LAADPALENFABRIKANT New York be perkt commissie op maaltijdbezor ging. Aandelenverkoop levert Schiphol miljoenen euro's op Herman Stil Amsterdam Schiphol-directeur Dick Benschop. FOTO ANP BETALINGSVERKEER

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 14