14
SCHIPHOL ADP
Schiphol zit door het wegblijven van reizigers dieper
in de malaise dan verwacht. Maar er gloort hoop; het
vliegveldbedrijf kan miljoenen euro's opstrijken nu de Franse
partner ADP van zijn belang in de Nederlandse
luchthavengroep af wil.
Sif
Shell
Weg vrij voor Franse
overname van Leerdammer
Het grote Franse zuivelconcern Lactalis mag
Leerdammer inlijven. De Europese Com
missie heeft toestemming gegeven voor de
overname van de Nederlandse kaasmaker.
Het Nederlandse Leerdammer was sinds
2002 in Franse handen, als onderdeel van
zuivelbedrijf Bel. Dat maakt bijvoorbeeld de
Babybel-kaasjes, maar richt zich meer en
meer op toetjes. Het veel grotere Lactalis,
onder meer bekend van de Président-brie,
koopt met Leerdammer 'een opening naar
de Nederlandse kaasmarkt', liet het eerder al
weten. Lactalis lijft al een jaar of vijftien het
ene na het andere bedrijf in en is uitge
groeid tot een wereldspeler.
Alfen
JustEat
Takeaway
Gebrek aan onderdelen
groeiend probleem bij Alfen
Laadpalenfabrikant Alfen heeft steeds meer
te kampen met 'uitdagingen' in de toeleve
ringsketen. Vooral op het gebied van elek
tronische componenten is er wereldwijd
schaarste. Alfen sloot de eerste helft van het
jaar af met meer winst bij een hogere omzet.
Vooral de groeiende vraag naar laadpalen
voor elektrische auto's zorgde ervoor dat de
onderneming meer geld verdiende. Alfen
realiseerde een omzet van 115,3 miljoen
euro, een stijging met 28 procent ten op
zichte van een jaar eerder. Het bedrijfsresul
taat kwam uit op 16,9 miljoen euro.
Koopgolf na versoepelingen
lockdown loopt ten einde
Nederlanders hebben deze maand nog altijd
meer uitgegeven dan ze in dezelfde periode
voor de coronapandemie deden. Maar de in
haalslag die consumenten na de heropening
maken, lijkt wel op zijn einde te lopen. Dat
maakt ING op uit het betaalgedrag in augus
tus. Het totaalbedrag aan betalingen via pin,
contant en online sinds het begin van au
gustus lag 5 procent boven het niveau van
voor de coronapandemie. Online geven con
sumenten nog altijd 20 procent meer uit dan
gemiddeld in de jaren voor 2020.
'Hublink', de combinatie van
Schiphol en Aéroports de Paris
(ADP) - uitbater van de vliegvelden
Orly en Charles de Gaulle - maakte
in 2008 een droomstart. In het kiel
zog van KLM en Air France sloegen
de twee luchthavenbedrijven de
handen ineen. Door nauw samen te
werken bespaarden zij sindsdien
miljoenen euro's door de gezamen
lijke inkoop van luchthavenmateri
aal, zoals sneeuwschuivers en
vliegtuigslurven. Ook werden de
twee internationaal actief, keken ze
flink bij elkaar in de keuken en
deelden ze in elkanders winst.
De partners namen ook een aan-
delenbelang van 8 procent in elkaar.
Door het verschil in omvang be
taalde Schiphol destijds 530 mil
joen euro voor zijn aandeel in ADP,
terwijl de Fransen 370 miljoen voor
hun aandeel in Schiphol neerleg
den.
Het Franse belang kwam niet van
de toenmalige aandeelhouders (de
Nederlandse Staat en de gemeentes
Amsterdam en Schiphol). Om de
eigen statuten te omzeilen - waarin
staat dat alleen Nederlandse over
heden aandeelhouder kunnen zijn
- gaf Schiphol nieuwe, speciale
aandelen aan ADP uit. Daardoor
verwaterden de belangen van het
Rijk (van 74,8 naar 69,77 procent),
Amsterdam (van 22,8 naar 20,03
procent) en Rotterdam van 2,4 naar
2,2 procent), zonder dat deze daar
voor werden gecompenseerd.
Deze zomer overviel ADP Schip
hol met de mededeling dat het het
huwelijk ontbindt. ,,Wp wilden de
samenwerking verlengen'', zegt
Schiphol-topman Dick Benschop.
,,Het was een goede deal voor ons,
maar we zijn er niet uitgekomen."
De Fransen zijn volgens ingewij
den ontevreden over de internatio
nale prestaties van de Nederlan
ders. Waar ADP tal van belangen in
andere vliegvelden verwierf, bleef
Schiphol daarin nagenoeg stilstaan.
Was ADP bij de deal in 2008 op pa
pier 30 procent meer waard dan
Schiphol, nu is dat bijna 55 procent.
'Te veel voordeel'
Volgens Benschop vindt ADP dat
Schiphol de afgelopen jaren te veel
voordeel uit de samenwerking ge
noot. „De Franse kant wilde een
nieuwe overeenkomst, inclusief
een afrekening over het verleden.
Dat was voor ons niet aantrek
kelijk." De scheiding bete
kent dat de bedrijven de be
langen in elkaar weer afsto-
ten. Dat is gunstig voor Schiphol:
het belang in het beursgenoteerde
ADP staat nu voor 639 miljoen euro
in de boeken. Andersom is het
Schipholbelang in de Franse boek
houding 370 miljoen waard, het
oorspronkelijke aankoopbedrag.
Een aandeel ADP kost op de
beurs van Parijs 100,15 euro. Schip
hol kocht deze aandelen destijds
voor 67 euro per stuk. Alhoewel de
beurswaarde van ADP vorig jaar
door corona kelderde, is het Schip-
holbelang nog altijd bijna 795 mil
joen euro waard - 265 miljoen meer
dan Schiphol in 2008 betaalde en
ruim boven de boekwaarde. Omdat
de partijen in 2008 voor nieuwe
aandelen kozen, zullen de staat,
Amsterdam en Rot
terdam niets van
die opbrengst
zien. „Deze
ontbinding
betekent dat
een aanzien
lijk bedrag
onze kant
zaterdag 28 augustus 2021
+21%
Bouwer van
windmolenfun
deringen zag
winst stijgen.
+1,5%
Aandeel profi
teerde van ho
gere olieprijs.
KAASMAKER
41%
Winstgroei viel
de beleggers
tegen.
w
LAADPALENFABRIKANT
New York be
perkt commissie
op maaltijdbezor
ging.
Aandelenverkoop
levert Schiphol
miljoenen euro's op
Herman Stil
Amsterdam
Schiphol-directeur
Dick Benschop.
FOTO ANP
BETALINGSVERKEER