MEDIA CULTUUR 25
Hits op
Spotify
lukkig had ik de tape laten meelopen,
want soms weet je echt niet meer
wat je zojuist precies deed.''
De rode draad van het gesprek is
Blijven slapen, de
samenwerking tussen
Snelle en Maan, die na
een eerste sessie thuis
bij Snelle (met mede
componisten Okke I pp
Punt en Jimmy
Huru) een basis had.
„Daarna lieten ze
het mij horen,
mocht ik er over
heen plassen. Ik
was eigenlijk de
consument die er voor het eerst
naar luisterde. Want dat blijft de
kunst: bedenken hoe de eerste reactie
van de luisteraars zal zijn.''
Blijven slapen had potentie, maar of
het 'de eindstreep' zou halen wist
niemand zeker. ,,We hebben aan de
melodie gesleuteld, de zang opnieuw
opgenomen, een funky Nile Rod-
gers-gitaartje toegevoegd, maar bij
het luisteren was ik er steeds na twee
Mijn werk? Een beetje
rommelen met elkaar
en iets leuks maken.
Het is teamsport
derde van het liedje wel klaar mee.''
De oplossing vond hij toen hij de
zang wegliet en alleen het instru
mentale deel overhield. ,,Ik luisterde
in de auto en kreeg de zanglijn in
mijn hoofd die je nu
na twee minuten in
het lied hoort. Nog
steeds was dat niet ge
noeg. Het liedje voelde
als een feestje, maar ik
hoorde dat niet terug.
Toen hebben we hier
samen in de studio let
terlijk een feestje ge
maakt door een paar
microfoons neer te zet
ten en gewoon lekker te
klappen en te roepen: 'Heee! Hooo!
Heee!' Dat is mijn functie, herkennen
waar in het nummer iets zit dat er
niet uitkomt.''
Energie
Krabman, die begin deze eeuw in
Diemen-Zuid zijn eerste muziek-
ervaringen opdeed met Lange Frans
en Baas B, spreekt honderduit en met
een grote geestdrift. Geen moment
valt hij stil. ,,Ik zal wel een vorm van
ADHD hebben, ja'', zegt hij met een
brede lach wanneer zijn energieke
voorkomen benoemd wordt. ,,Los
van het muzikale zijn mijn sociale
vaardigheden net zo belangrijk. Ik
zorg voor de juiste sfeer en energie
om de artiest te laten stralen. En ge
lijkwaardigheid is belangrijk, er moet
geen ego zijn in de ruimte.''
Wat zijn werk nu precies inhoudt?
Krabman heeft er geen kant en klare
omschrijving voor. ,,Een beetje rom
melen met elkaar en iets leuks ma-
ken. Het is teamsport.'' En waarom
hij nu zoveel hits heeft voortge
bracht? ,,Ja, dat is maf, hè'', zegt hij
met verwondering. ,,Dat vraag ik me
Ik zorg voor de
juiste sfeer en
energie om de
artiest te laten
stralen
ook weleens af. Het is echt niet zo dat
ik het allemaal even fix. Vaak is het
een beetje touwtrekken met ideeën
en als die er niet zijn, zoeken we naar
een manier om ze te krijgen. Ik ga
wel altijd voor een goed refrein. Hoor
ik dat niet, dan produceer ik het lie
ver niet. Als coach zeg ik dan: leuk
liedje, maar waar is het
refrein? Daar duw en trek ik
heel erg aan. Ga maar na:
Leef, Frans Duits, Als het
avond is, Blijven slapen,
allemaal hebben ze een
groot refrein. Mijn zusje
zei afgelopen weekend:
'Als het in mijn hoofd
blijft hangen, is het van
jou.' Dat is wel een goed
teken."
Krabman speelt zelf
gitaar en werd als jongetje net zo
goed geïnspireerd door Metallica als
door Me, myself and I van De La Soul.
,,Ik leerde mezelf alles aan, begon
met beats maken in de computer. Ik
ben als 18-jarige wel naar het conser
vatorium gegaan, maar dat was meer
om te voorkomen dat ik als alterna
tief een of andere shitstudie moest
gaan volgen. Ik ben van het ene in het
andere gerold, ben nooit bezig
geweest met een carrière, hou op
man. Er is niet zoveel veranderd
sinds ik begin 20 was. We doen maar
wat, en dat vind ik heel prettig.''
Hitpotentie
Wanneer de liedjes de studio verla
ten en de wijde wereld
ingaan, heeft Krabman nog
geen idee van de hitpoten
tie. „Meestal heb ik het ver
keerd, als ik iets 'wel oké'
vind, kan het zomaar ont
ploffen. De eer van mijn
werk zit hem niet in de
streams, maar of het vak
manschap erin zit. Men
sen die weten hoe dit
werkt, herkennen dat.
Het is heel makkelijk om
te zeggen: daar is weer zo'n hitje.
Doe het maar eens. En daarna nog
eens en nog eens. Makkelijk, met ar
tiesten als Snelle en Suzan Freek?
Van hen wordt ook meer verwacht
en zij beginnen ook elke keer weer op
nul. Toen Als het avond is zo'n
enorme hit was geweest, zat ik hier
ook met Suzan en Freek: En nu? Wat
wordt de volgende dan? Ik heb echt
geen formule, hoor. Dat mocht ik
willen. Dan had ik hem elke dag
gebruikt.''
woensdag 25 augustus 2021
GO
A Arno Krabman
in zijn studio.
FOTO MARCO OKHUIZEN
Als het avond is
(Suzan Freek) -
65 miljoen streams
Leef (André
Hazes) - 52 miljoen
Smoorverliefd
(Snelle) - 50 mil
joen
Blauwe dag
(Suzan Freek) -
47 miljoen
Blijven slapen
(Maan en Snelle) -
36 miljoen
Nu wij niet meer
praten (Jaap Rees-
ema en Pommelien
Thijs) - 35 miljoen
De overkant
(Suzan Freek en
Snelle) - 35 miljoen
In de schuur
(Snelle en Ronnie
Flex) - 28 miljoen
Kleur (Snelle) -
28 miljoen
Goud (Suzan
Freek) - 26 miljoen
Als ik je weer zie
(Maan, Typhoon,
Thomas Acda en
Paul de Munnik) -
23 miljoen
44
—Arno Krabman, producer
44
—Arno Krabman, producer
AT De hoezen van
enkele van Krab-
mans talloze hits.
T ^/oNtys