23
Ruiters zonder
Gal naar EK
Vos wint tijdrit
Ladies Tour
Eiking nieuwe
leider Vuelta
Oranje geklopt
door Turkije
Na een break van vier weken schiet het meeslepende F1-
seizoen dit weekeinde in België weer in gang en zet Max
Verstappen de jacht in op WK-leider Lewis Hamilton. Wat was
de laatste decennia de sportieve impact van de zomerstop?
Als de Formule i erin slaagt om het
streefaantal van 23 races te organi
seren, zijn er vanaf komend week
einde in de Ardennen nog liefst 312
WK-punten te verdienen. Zo be
zien is het gaatje tussen Lewis Ha
milton en Max Verstappen van acht
punten natuurlijk verwaarloosbaar.
Maar voor de zomerstop kantelde
het momentum. Verstappen leidde
de strijd om de wereldtitel half juli
nog met 32 punten, maar werd op
Silverstone en de Hungaroring van
de baan gereden door een Mercedes
en zag Hamilton zo langszij komen.
Ondertussen liep ook de verbale
oorlog tussen de teams van Merce
des en Red Bull Racing op. Hoog
ste tijd om even afstand te nemen
voor iedereen. Hoofden leeg ma
ken, batterij opladen en voorberei
den op het loodzware tweede deel
van het seizoen.
Maar wat is precies de invloed
van de zomerstop in de F1? Kij
kend naar alle jaargangen (2000,
zonder zomerstop, niet meegere
kend) deze eeuw was het vijf keer
niet de coureur die in de zomer
aan kop ging die uiteindelijk we
reldkampioen werd. In 2007 en
2010 lukte het respectievelijk Kimi
Raikkönen en Sebastian Vettel om
vanaf de derde plek halverwege op
te rukken en in de slotrace de titel
veilig te stellen.
Vettel poetste in 2012 een achter
stand van 52 punten op Fernando
Alonso weg in negen races na de
zomer. Nico Rosberg zette in 2016
PROGRAMMA^
Resterende GP's
FORMULE 1
met succes een inhaalrace in op
teamgenoot Hamilton. De Brit op
zijn beurt zag het jaar erop Vettel
vanuit leidende positie instorten.
Er is meer dat opvalt. Alonso
won in 2005 nog maar één race na
de break, Jenson Button in 2009
helemaal geen. Beiden hadden
zo'n grote voorsprong opgebouwd
dat ze toch nog kampioen konden
worden. Vettel won in 2013 vanaf
de Grote Prijs van België juist alle
negen races, terwijl hij voor de
stop maar vier keer de beste was.
De zomerstop was geregeld dus
toch een natuurlijk kantelmoment
in het seizoen. Normaal gesproken
is het raceseizoen dan net over de
helft. Door corona was dat vorig
jaar, toen er veel later kon worden
begonnen en er helemaal geen se
rieuze pauze was, al niet zo. Ook
dit jaar zijn er meer punten te ver
dienen na de zomer dan daarvoor,
als de afgelaste Grand Prix's van
Japan en Australië alsnog worden
opgevuld en ook andere races die
mogelijk nog wegvallen worden
vervangen.
De precieze kalender voor het
najaar wordt momenteel in elkaar
gevlochten, maar onder drie triple
headers - drie raceweekeinden op
rij - komen de coureurs vermoede
lijk niet uit. In principe worden
nog twaalf races verreden in een
tijdsbestek van 105 dagen.
Te beginnen zondag in Spa-
Franchorchamps. In de zomerstop
van vier weken mochten teams
twee weken niet op de fabrieken
komen. Dat wil niet zeggen dat er
op de achtergrond niet wordt na-
gedacht over het vinden van een
fractie meer snelheid. Maar in het
laatste jaar van het huidige For
mule i-reglement zijn de auto's
wel goeddeels 'uitontwikkeld'.
Mercedes en Red Bull Racing zul
len in de marge ongetwijfeld nog
iets vinden de komende maanden,
maar het is onlogisch aan te ne
men dat één van beide teams
ineens een serieus gat zal slaan.
Red Bull staat bekend als de ren
stal die gedurende het seizoen de
meeste progressie boekt. Van 2015
tot 2018 behaalde Verstappen ge
middeld genomen beduidend
meer punten per race na de zomer
dan ervoor. De afgelopen twee jaar
was dat niet het geval.
Bij Hamilton zijn de verschillen
tussen de eerste en tweede sei
zoenshelft al jaren verwaarloos
baar. Ook hier is geen aanleiding
te verwachten dat één van beiden
in september of oktober ineens af
haakt. Het verschil tussen deze
twee, en hun materiaal, is zo klein
dat het reëler is ervan uit te gaan
dat het enerverende seizoen ge
woon verdergaat waar het vier we
ken geleden is gebleven. Zomer
stop of niet.
woensdag 25 augustus 2021
GO
PAARDENSPORT Edward
Gal neemt niet deel aan het
Europees kampioenschap
dressuur, komende maand
in Duitsland. Zijn paard
GLOCK's Total U.S. krijgt
rust na de zesde plek in
Tokio. Zijn troef GLOCK's
Toto Jr. heeft niet de vorm
voor een groot kampioen
schap. Marlies van Baalen,
Adelinde Cornelissen, Dinja
van Liere en Hans Peter
Minderhoud gaan wel. Tha-
mar Zweistra kan zich als
vijfde ruiter binnenkort op
een trainingskamp alsnog
in de equipe rijden.
WIELRENNEN Marianne
Vos (34, foto) is winnares
geworden van de proloog
van de Simac Ladies Tour,
de Ronde van Nederland
voor vrouwen. Ze was de
snelste in een korte indivi
duele tijdrit over 2,4 kilo
meter. Vos legde het par
cours in de bochtige stra
ten van Ede af in een tijd
van 3 minuten en 1 se
conde. Vandaag is de eer
ste etappe, van Zwolle naar
Hardenberg.
WIELRENNEN Michael
Storer heeft zijn tweede
ritzege gepakt in de Ronde
van Spanje. De Australiër
van Team DSM won de
tiende etappe in de Vuelta
na 189 kilometer tussen
Roquetas de Mar en Rin-
cón de la Victoria. Primoz
Roglic heeft na een val in
de afdaling van de slotklim
de leiderstrui overgedra
gen aan de Noor Odd
Christian Eiking.
VOLLEYBAL De Neder
landse volleybalsters heb
ben op het EK de eerste
nederlaag geïncasseerd.
Oranje was in Roemenië in
de vierde groepswedstrijd
niet opgewassen tegen het
sterke Turkije: 3-0 (25-21,
25-21, 25-20). Nederland
was al zeker van een plaats
in de achtste finales. Van
daag sluit Oranje de
groepsfase af met de wed
strijd tegen Zweden.
o
n
seizoen? Meestal niet
Verstappen (links) en Hamilton geven elkaar geen meter toe, zoals hier in de GP van Frankrijk in juni van dit jaar. fotos reuters
Rik Spekenbrink
Rotterdam
FORMULE 1-SEIZOEN
29 aug.
België
Spa-Francor.
5 sept.
Nederland
Zandvoort
12 sept.
Italië
Monza
26 sept. Rusland
Sochi
3 okt.
Turkije
Istanbul
24 okt.
Verenigde Staten Austin
31 okt.
Mexico
Mexico-Stad
7 nov.
Brazilië
Sao Paulo
21 nov.
nnb
nnb
5 dec.
Saudi-Arabië
Jeddah
12 dec.
Abu Dhabi
Yas Island
GRAND PRIX BELGIE
SPA-FRANCORCHAMPS
WK-stand (na 11 van de 23 GP's)
Coureurs Constructeurs
1.
Hamilton
195
1.
Mercedes 303
2.
Verstappen
187
2.
Red Bull 291
3.
Norris
113
3.
Ferrari 163
4.
Bottas
108
4.
McLaren 163
5.
Pérez
104
5.
Alpine 77
6.
Sainz
83
6.
AlphaTauri 68
7.
Leclerc
80
7.
Aston Martin 48
8. Gasly
50
8.
Williams 10
9.
Ricciardo
50
9.
Alfa Romeo 3
10. Ocon
33 10. Haas
Verstappen moet acht punten
goedmaken op zijn rivaal Hamil
ton.