Extra geld leraar 'uitdagende' school 'Extra geld? 7 Maatregel moet tekort aan gediplomeerde onderwijzers terugdringen Het kabinet wil personeel op achterstandsscholen extra belonen, zodat het lerarentekort daar niet nog verder oploopt. Juf Jessie (35) heeft liever extra gediplomeerde collega's dan geld Het gaat om gemiddeld 8 procent extra loon voor personeel op scho len die te maken hebben met veel 'uitdagende' leerlingen, maakt de missionair minister van Onderwijs Slob vandaag bekend. Zij lopen een extra groot risico op achterstanden, mede door de coronacrisis. De bedragen zullen per schaal en trede verschillen en zijn bruto, maar gemiddeld krijgt een leraar op een basisschool 350 euro per maand extra en een schoolleider 490 euro. In het primair onderwijs komen 1058 van de 6660 vestigingen in aanmerking voor de beloning. In het voortgezet onderwijs krijgt een fulltimedocent er de ko mende twee jaar gemiddeld 430 euro per maand bruto bij en een schoolleider gemiddeld 600 euro. In het voortgezet onderwijs komen 259 van de 1450 vestigingen in aan merking voor de zak geld voor hun personeel. In totaal gaat het om zo'n 15 procent van alle schoolvestigin- gen. Demissionair minister Slob (Ba sis- en Voortgezet Onderwijs) over de stap: „Scholen met veel uitda gende leerlingen hebben de meeste moeite met het lerarentekort: het verloop van personeel is hoger en zij krijgen vacatures moeilijker ver vuld. Terwijl goed personeel juist nu hard nodig is om alle leerlingen een kans op een volwaardige toe komst te geven.'' De scholen worden de komende dagen geïnformeerd over de extra beloning. Het bedrag kan per vesti ging verschillen, omdat dat mede afhankelijk is van het aantal leerlin gen. Het deel van het onderwijsper soneel dat in de medezeggen schapsraad zit, moet instemmen met de toelage. Nationaal programma Het geld voor deze tweejarige belo ning (375 miljoen euro) komt uit het Nationaal Programma Onder wijs ter aanpak van corona-achter standen, waarin 8,5 miljard euro omgaat. De minister had de toelage liever via een cao-afspraak bij het onderwijs terecht laten komen, schrijft hij. De sociale partners ga ven hem echter nul op het rekest. Daarom komt het geld nu via een 'complexere' route alsnog bij het personeel aan. Wethouders van Den Haag, Rot terdam en Amsterdam spraken eind juni de vrees uit dat vooral scholen in de randgemeenten van de coronagelden zullen profiteren. Met al dat geld voor mooie onder wijsprojecten zouden zij leraren wegtrekken bij scholen in achter standswijken, die al een nijpend le rarentekort hebben. f e oudere kinderen zijn redelijk goed uit de crisis gekomen'', vertelt Jessie Böh- mers, leerkracht op de Haagse basisschool Jeroen. ,,In groep 3 en 4 is er wellicht sprake van wat meer corona-achterstanden, want de leerlingen daar zijn onderbroken in het proces van leren lezen en de basis aanleren van rekenen. Het was ook lastiger om deze lagere groepen online te bedienen. Daar komt nog bij dat onze kinderen lang niet altijd ouders hebben die heel goed kunnen helpen, vanwege de taalbarrière. Of omdat ze simpelweg keihard aan het werk zijn.'' De katholieke basisschool Jeroen ligt in het hart van de Haagse Spoor- wijk en omschrijft zichzelf online als 'een kleurrijke basisschool', met vooral veel Poolse leerlingen. De school kent relatief veel kinderen met leerachterstanden. Die worden vaak veroorzaakt doordat ze op latere leef tijd meekomen met hun ouders uit het buitenland, en zijn versterkt tij dens de coronacrisis. Jessie Böhmers geeft aankomend schooljaar twee dagen in de week les aan groep 7 en daarnaast is ze verant woordelijk voor de automatisering op de school. Jeroen was begin dit jaar al in het nieuws omdat er tijdens de lockdown noodbegeleiding werd ge geven aan kwetsbare kinderen. De afgelopen maanden is op de school extra ondersteuning gegeven om de kinderen weer wat bij te spij keren, vertelt de juf. ,,Alleen speelde het lerarentekort ons daarin parten. Veel mensen moesten, door ziekte of verlof, dagelijks voor de klas staan waardoor er weinig tijd overbleef voor aanvullende hulp." Sowieso heeft basisschool Jeroen in de Spoor- wijk een structureel tekort aan gedi plomeerde docenten. ,,Volgens mij is bekend dat leraren zich minder aan getrokken voelen tot scholen in ach terstandswijken zoals in Den Haag.'' Het moet ook echt wel bij je passen om op een school als de mijne te werken Dus staan er zij-instromers voor de klas en worden onderwijsassistenten ingezet om gaten op te vullen. ,,Het moet ook echt wel bij je passen om op een school als de mijne te wer ken", geeft Jessie toe. ,,Ik ervaar het niet als zwaar, maar iedereen ervaart werkdruk anders. Toch komt er veel op ons af, dag in dag uit. Zeker in co- ronatijd, waarin we steeds alle leer lingen moesten bereiken en aan het werk moesten krijgen." Uitdaging Is het dan niet veel makkelijker om over te stappen naar een school met minder achterstandsleerlingen in een randgemeente? Jessie moet daarom lachen. ,,Ik ga gewoon niet zo snel een uitdaging uit de weg, ik werkte hiervoor jarenlang op een vergelijkbare school in Voorburg met veel leerlingen uit andere landen. Ik wil die kinderen gewoon verder hel pen en wij zijn voor hen van grote waarde. School is hun veilige haven." Jessie zit vooral te springen om ex tra goed opgeleide collega's, geeft ze mee aan het kabinet. ,,Maar ik begrijp dat dit niet zomaar is geregeld. De opleiding moet aantrekkelijker wor den voor mensen die het onderwijs als hun roeping zien. Daarnaast voelt het weleens of leerkrachten niet zo belangrijk zijn, terwijl veel ouders deze crisis thuis hebben kunnen er varen hoe lastig het is om kinderen de stof goed bij te brengen." Overigens vraagt deze juf zich af of een hoger salaris er wél voor gaat zor gen dat gediplomeerde leraren scho len in achterstandswijken weten te vinden. ,,Het zou fijn zijn als het zo werkt." Hooguit vindt ze dat leraren in het primair onderwijs gelijk be loond moeten worden aan die in het voortgezet onderwijs. Dat is nu niet het geval. Voor zichzelf hoeft Jessie er niet nu extra geld bij, zegt ze, dat is volgens haar 'niet noodzakelijk'. ,,Want ik heb plezier in mijn werk en vind dat ik op dit moment een keurig salaris verdien.'' dinsdag 24 augustus 2021 GO Leraren, schoolleiders en ander personeel op scholen met veel achterstanden krijgen de ko mende twee schooljaren meer geld. Zo moet het voor hen aan trekkelijker zijn om te werken op deze scholen in het primair, voortgezet en speciaal onder wijs. Edwin van der Aa Den Haag kinderen gewoon t helpen' Edwin Van Der Aa Den Haag Jessie Böhmers werkt op een school waarop vooral veel Poolse leer lingen zitten. FOTO ANP - Jessie Böhmers, lerares

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 7