Extra geld leraar 'uitdagende' school
'Extra geld?
7
Maatregel moet tekort aan gediplomeerde onderwijzers terugdringen
Het kabinet wil personeel op
achterstandsscholen extra
belonen, zodat het lerarentekort
daar niet nog verder oploopt.
Juf Jessie (35) heeft liever extra
gediplomeerde collega's dan geld
Het gaat om gemiddeld 8 procent
extra loon voor personeel op scho
len die te maken hebben met veel
'uitdagende' leerlingen, maakt de
missionair minister van Onderwijs
Slob vandaag bekend. Zij lopen een
extra groot risico op achterstanden,
mede door de coronacrisis.
De bedragen zullen per schaal en
trede verschillen en zijn bruto,
maar gemiddeld krijgt een leraar op
een basisschool 350 euro per maand
extra en een schoolleider 490 euro.
In het primair onderwijs komen
1058 van de 6660 vestigingen in
aanmerking voor de beloning.
In het voortgezet onderwijs
krijgt een fulltimedocent er de ko
mende twee jaar gemiddeld 430
euro per maand bruto bij en een
schoolleider gemiddeld 600 euro.
In het voortgezet onderwijs komen
259 van de 1450 vestigingen in aan
merking voor de zak geld voor hun
personeel. In totaal gaat het om zo'n
15 procent van alle schoolvestigin-
gen.
Demissionair minister Slob (Ba
sis- en Voortgezet Onderwijs) over
de stap: „Scholen met veel uitda
gende leerlingen hebben de meeste
moeite met het lerarentekort: het
verloop van personeel is hoger en
zij krijgen vacatures moeilijker ver
vuld. Terwijl goed personeel juist
nu hard nodig is om alle leerlingen
een kans op een volwaardige toe
komst te geven.''
De scholen worden de komende
dagen geïnformeerd over de extra
beloning. Het bedrag kan per vesti
ging verschillen, omdat dat mede
afhankelijk is van het aantal leerlin
gen. Het deel van het onderwijsper
soneel dat in de medezeggen
schapsraad zit, moet instemmen
met de toelage.
Nationaal programma
Het geld voor deze tweejarige belo
ning (375 miljoen euro) komt uit
het Nationaal Programma Onder
wijs ter aanpak van corona-achter
standen, waarin 8,5 miljard euro
omgaat. De minister had de toelage
liever via een cao-afspraak bij het
onderwijs terecht laten komen,
schrijft hij. De sociale partners ga
ven hem echter nul op het rekest.
Daarom komt het geld nu via een
'complexere' route alsnog bij het
personeel aan.
Wethouders van Den Haag, Rot
terdam en Amsterdam spraken
eind juni de vrees uit dat vooral
scholen in de randgemeenten van
de coronagelden zullen profiteren.
Met al dat geld voor mooie onder
wijsprojecten zouden zij leraren
wegtrekken bij scholen in achter
standswijken, die al een nijpend le
rarentekort hebben.
f e oudere kinderen
zijn redelijk goed uit
de crisis gekomen'',
vertelt Jessie Böh-
mers, leerkracht op
de Haagse basisschool Jeroen. ,,In
groep 3 en 4 is er wellicht sprake van
wat meer corona-achterstanden, want
de leerlingen daar zijn onderbroken in
het proces van leren lezen en de basis
aanleren van rekenen. Het was ook
lastiger om deze lagere groepen online
te bedienen. Daar komt nog bij dat
onze kinderen lang niet altijd ouders
hebben die heel goed kunnen helpen,
vanwege de taalbarrière. Of omdat ze
simpelweg keihard aan het werk zijn.''
De katholieke basisschool Jeroen
ligt in het hart van de Haagse Spoor-
wijk en omschrijft zichzelf online als
'een kleurrijke basisschool', met
vooral veel Poolse leerlingen. De
school kent relatief veel kinderen met
leerachterstanden. Die worden vaak
veroorzaakt doordat ze op latere leef
tijd meekomen met hun ouders uit
het buitenland, en zijn versterkt tij
dens de coronacrisis.
Jessie Böhmers geeft aankomend
schooljaar twee dagen in de week les
aan groep 7 en daarnaast is ze verant
woordelijk voor de automatisering op
de school. Jeroen was begin dit jaar al
in het nieuws omdat er tijdens de
lockdown noodbegeleiding werd ge
geven aan kwetsbare kinderen.
De afgelopen maanden is op de
school extra ondersteuning gegeven
om de kinderen weer wat bij te spij
keren, vertelt de juf. ,,Alleen speelde
het lerarentekort ons daarin parten.
Veel mensen moesten, door ziekte of
verlof, dagelijks voor de klas staan
waardoor er weinig tijd overbleef
voor aanvullende hulp." Sowieso
heeft basisschool Jeroen in de Spoor-
wijk een structureel tekort aan gedi
plomeerde docenten. ,,Volgens mij is
bekend dat leraren zich minder aan
getrokken voelen tot scholen in ach
terstandswijken zoals in Den Haag.''
Het moet
ook echt
wel bij je
passen om
op een
school als
de mijne te
werken
Dus staan er zij-instromers voor de
klas en worden onderwijsassistenten
ingezet om gaten op te vullen. ,,Het
moet ook echt wel bij je passen om
op een school als de mijne te wer
ken", geeft Jessie toe. ,,Ik ervaar het
niet als zwaar, maar iedereen ervaart
werkdruk anders. Toch komt er veel
op ons af, dag in dag uit. Zeker in co-
ronatijd, waarin we steeds alle leer
lingen moesten bereiken en aan het
werk moesten krijgen."
Uitdaging
Is het dan niet veel makkelijker om
over te stappen naar een school met
minder achterstandsleerlingen in
een randgemeente? Jessie moet
daarom lachen. ,,Ik ga gewoon niet zo
snel een uitdaging uit de weg, ik
werkte hiervoor jarenlang op een
vergelijkbare school in Voorburg met
veel leerlingen uit andere landen. Ik
wil die kinderen gewoon verder hel
pen en wij zijn voor hen van grote
waarde. School is hun veilige haven."
Jessie zit vooral te springen om ex
tra goed opgeleide collega's, geeft ze
mee aan het kabinet. ,,Maar ik begrijp
dat dit niet zomaar is geregeld. De
opleiding moet aantrekkelijker wor
den voor mensen die het onderwijs
als hun roeping zien. Daarnaast voelt
het weleens of leerkrachten niet zo
belangrijk zijn, terwijl veel ouders
deze crisis thuis hebben kunnen er
varen hoe lastig het is om kinderen
de stof goed bij te brengen."
Overigens vraagt deze juf zich af of
een hoger salaris er wél voor gaat zor
gen dat gediplomeerde leraren scho
len in achterstandswijken weten te
vinden. ,,Het zou fijn zijn als het zo
werkt." Hooguit vindt ze dat leraren
in het primair onderwijs gelijk be
loond moeten worden aan die in het
voortgezet onderwijs. Dat is nu niet
het geval.
Voor zichzelf hoeft Jessie er niet nu
extra geld bij, zegt ze, dat is volgens
haar 'niet noodzakelijk'. ,,Want ik
heb plezier in mijn werk en vind dat
ik op dit moment een keurig salaris
verdien.''
dinsdag 24 augustus 2021
GO
Leraren, schoolleiders en ander
personeel op scholen met veel
achterstanden krijgen de ko
mende twee schooljaren meer
geld. Zo moet het voor hen aan
trekkelijker zijn om te werken op
deze scholen in het primair,
voortgezet en speciaal onder
wijs.
Edwin van der Aa
Den Haag
kinderen
gewoon t
helpen'
Edwin Van Der Aa
Den Haag
Jessie
Böhmers werkt
op een school
waarop vooral
veel Poolse leer
lingen zitten.
FOTO ANP
- Jessie
Böhmers, lerares