NIEUWS 3
Zeeuwse vrachtwagenchauffeurs komen redelijk door flessenhals
Smallere rijstroken en een 'tijde
lijke' maximumsnelheid 50 kilo
meter zijn de schrik van transport
ondernemers. Ze krijgen er de ko
mende twee jaar mee te maken op
de Haringvlietbrug, die een slag
ader is op de route tussen de Rot
terdam en Antwerpen en ook voor
Zeeland van groot economisch be
lang. Zeeuwse transportbedrijven
keken met angst en beven uit naar
gisteren, de dag waarop de beper
kende maatregelen ingingen. Tot
hun vreugde blijft een verkeersin-
farct uit.
Bosman Transport in Nisse
meldt geen noemenswaardige hin
der. „Chauffeurs kunnen weliswaar
langzamer, maar wel doorrijden.
Het is ook maar een paar kilometer.
Ik ben niet ontevreden over hoe het
vandaag is verlopen, maar dat heeft
vrijwel zeker ook met de vakantie-
tijd te maken. Of we straks stelsel
matig met files te maken krijgen, is
natuurlijk de vraag. Dat is lastig te
voorspellen", zegt een woordvoer
der.
Alternatieve routes
Geuze Transport in Sint-Annaland
is opgelucht. Peter Menheere: ,,Ik
heb negen vrachtwagens rijden op
We zullen enig
oponthoud moeten
accepteren
de route naar Rotterdam. De A4
naar de Haringvlietbrug en vervol
gens de A29 is voor ons de kortste
route. Ik heb van chauffeurs nog
niet gehoord dat ze vast kwamen te
staan. Ik denk dat het door de va
kantie minder druk is op de weg. Na
de vakantie kunnen wel files ont
staan. Het noorden is inmiddels aan
het werk gegaan, dus we moeten af
wachten hoe dit zich ontwikkelt."
Veel alternatieve routes ziet Men-
heere niet. ,,Als de Haringvlietbrug
dagelijks tot files gaat leiden, kun
nen we kiezen om over de A16 via
de Moerdijkbrug te rijden. Maar ja,
als iedereen dat gaat doen, sta je
daar ook snel vast. Over de eilanden
naar Rotterdam is geen optie. Dat
kost tijd en extra brandstof. We zul
len enig oponthoud moeten accep
teren."
Transportbedrijf Van der Wek
ken in Zierikzee dat veel richting
Zuid-Holland rijdt, neemt het ze
kere voor onzekere. Eigenaar Cor
van der Wekken: ,,We zitten niet te
wachten op tijdverlies op de Ha
ringvlietbrug. We rijden de ko
mende jaren via de Brouwersdam
richting Rotterdam. Dat is wel om
slachtiger en kost meer tijd, maar
beter dan lang in de file staan voor
de Haringvlietbrug."
Je hebt nu een
nieuwe weg en een
krakkemikkige brug
Menheere heeft begrip voor de
maatregelen die Rijkswaterstaat ge
dwongen is te nemen. De staat van
de klep is dusdanig slecht dat dat
Rijkswaterstaat de Haringvlietbrug
tot 2023 onder 'technische curatele'
stelt. Zwaar vrachtverkeer zorgt er
voor dat de klemmen los trillen. De
klemmen houden aluminium pla
ten op de klep van de brug op hun
plaats. De snelheidsverlaging moet
voor zorgen dat de klemmen vast
blijven zitten. Menheere: ,,De brug
is versleten. Dit soort maatregelen
komt nooit uit. Het is vervelend,
maar je kunt er weinig aan doen."
50 is een recept voor files
Zwalua Transport in Tholen-stad
ontspringt maandag de dans, om
dat alle vrachtwagens toevallige
zuidelijke bestemmingen hadden.
Eigenaar Gerrit Zwalua is na de va
kantieperiode wel beducht voor fi
levorming op de Haringvlietbrug.
,,We hebben vaak ritten naar de
Maasvlakte. De A4 is dan ideaal.
Het gekke is dat de A4 is doorge
trokken om een betere verbinding
tussen Rotterdam en Antwerpen te
creëren. Ze wisten indertijd na
tuurlijk al dat de Haringvlietbrug er
slecht aan toe was. Je hebt nu een
nieuwe weg en een krakkemikkige
brug met smallere rijstroken en een
snelheidsbeperking. Een maxi
mumsnelheid van 50 kilometer per
uur is een recept voor files. En dat
gebeurt nu de economie op volle
toeren draait en het vrachtaanbod
enorm is. Hoe het dit najaar zal
gaan; ik hou mijn hart vast."
Niet maatgevend
Rijkswaterstaat verwacht dat de
verkeerssituatie deze maandag en
later deze week nog niet maatge
vend is voor 'de nieuwe situatie'.
„Volgende week is de zomervakan
tie in de regio midden afgelopen,
een week daarna zuid. Dan zal er
meer verkeer op de weg zijn, en
verwachten we wel dat er files ont
staan."
Volgens berekeningen van de
wegbeheerder zal in de avondspits
dan rekening gehouden moeten
worden met een halfuur vertraging,
bovenop de reguliere files. De reis
tijd in de ochtendspits en op andere
momenten zal naar verwachting
nauwelijks oplopen. Een woord
voerder van Rijkswaterstaat: ,,We
moeten de werkelijkheid afwach
ten. Een verkeersteam monitort de
situatie, en houdt contact met weg-
beheerders van lokale wegen.
Mocht het nodig zijn, treffen we
maatregelen."
dinsdag 24 augustus 2021
600m
Kijk op de site bij /video
s Files verwacht bij
Haringvlietbrug
De ochtendspits op de Haringvlietbrug tijdens de eerste dag met snelheidsbeperking op de brug viel mee. foto jeffrey groeneweg
Nog geen file bij Haringvlietbrug
Een wegwerker brengt borden aan op de Haringvlietbrug.
FOTO ARIE KIEVIT
Op de Haringvlietbrug is het
vanaf nu rustig rijden. De ko
mende twee jaar gelden voor de
verbinding tussen Brabant,
Zeeland en Zuid-Holland beper
kende maatregelen. De eerste
spits onder dat regime verliep
volgens Rijkswaterstaat zonder
files. Ook Zeeuwse transport
bedrijven zagen gisteren geen
chauffeurs in de flessenhals
vastlopen. ,,Maar na de vakantie
kan dat wel gebeuren."
Frank Balkenende en
Jamaica Vink
Willemstad
-Peter Menheere,
Geuze Tranpsport
-Gerrit Zwalua,
eigenaar Zwalua Transport