NIEUWS 3 Zeeuwse vrachtwagenchauffeurs komen redelijk door flessenhals Smallere rijstroken en een 'tijde lijke' maximumsnelheid 50 kilo meter zijn de schrik van transport ondernemers. Ze krijgen er de ko mende twee jaar mee te maken op de Haringvlietbrug, die een slag ader is op de route tussen de Rot terdam en Antwerpen en ook voor Zeeland van groot economisch be lang. Zeeuwse transportbedrijven keken met angst en beven uit naar gisteren, de dag waarop de beper kende maatregelen ingingen. Tot hun vreugde blijft een verkeersin- farct uit. Bosman Transport in Nisse meldt geen noemenswaardige hin der. „Chauffeurs kunnen weliswaar langzamer, maar wel doorrijden. Het is ook maar een paar kilometer. Ik ben niet ontevreden over hoe het vandaag is verlopen, maar dat heeft vrijwel zeker ook met de vakantie- tijd te maken. Of we straks stelsel matig met files te maken krijgen, is natuurlijk de vraag. Dat is lastig te voorspellen", zegt een woordvoer der. Alternatieve routes Geuze Transport in Sint-Annaland is opgelucht. Peter Menheere: ,,Ik heb negen vrachtwagens rijden op We zullen enig oponthoud moeten accepteren de route naar Rotterdam. De A4 naar de Haringvlietbrug en vervol gens de A29 is voor ons de kortste route. Ik heb van chauffeurs nog niet gehoord dat ze vast kwamen te staan. Ik denk dat het door de va kantie minder druk is op de weg. Na de vakantie kunnen wel files ont staan. Het noorden is inmiddels aan het werk gegaan, dus we moeten af wachten hoe dit zich ontwikkelt." Veel alternatieve routes ziet Men- heere niet. ,,Als de Haringvlietbrug dagelijks tot files gaat leiden, kun nen we kiezen om over de A16 via de Moerdijkbrug te rijden. Maar ja, als iedereen dat gaat doen, sta je daar ook snel vast. Over de eilanden naar Rotterdam is geen optie. Dat kost tijd en extra brandstof. We zul len enig oponthoud moeten accep teren." Transportbedrijf Van der Wek ken in Zierikzee dat veel richting Zuid-Holland rijdt, neemt het ze kere voor onzekere. Eigenaar Cor van der Wekken: ,,We zitten niet te wachten op tijdverlies op de Ha ringvlietbrug. We rijden de ko mende jaren via de Brouwersdam richting Rotterdam. Dat is wel om slachtiger en kost meer tijd, maar beter dan lang in de file staan voor de Haringvlietbrug." Je hebt nu een nieuwe weg en een krakkemikkige brug Menheere heeft begrip voor de maatregelen die Rijkswaterstaat ge dwongen is te nemen. De staat van de klep is dusdanig slecht dat dat Rijkswaterstaat de Haringvlietbrug tot 2023 onder 'technische curatele' stelt. Zwaar vrachtverkeer zorgt er voor dat de klemmen los trillen. De klemmen houden aluminium pla ten op de klep van de brug op hun plaats. De snelheidsverlaging moet voor zorgen dat de klemmen vast blijven zitten. Menheere: ,,De brug is versleten. Dit soort maatregelen komt nooit uit. Het is vervelend, maar je kunt er weinig aan doen." 50 is een recept voor files Zwalua Transport in Tholen-stad ontspringt maandag de dans, om dat alle vrachtwagens toevallige zuidelijke bestemmingen hadden. Eigenaar Gerrit Zwalua is na de va kantieperiode wel beducht voor fi levorming op de Haringvlietbrug. ,,We hebben vaak ritten naar de Maasvlakte. De A4 is dan ideaal. Het gekke is dat de A4 is doorge trokken om een betere verbinding tussen Rotterdam en Antwerpen te creëren. Ze wisten indertijd na tuurlijk al dat de Haringvlietbrug er slecht aan toe was. Je hebt nu een nieuwe weg en een krakkemikkige brug met smallere rijstroken en een snelheidsbeperking. Een maxi mumsnelheid van 50 kilometer per uur is een recept voor files. En dat gebeurt nu de economie op volle toeren draait en het vrachtaanbod enorm is. Hoe het dit najaar zal gaan; ik hou mijn hart vast." Niet maatgevend Rijkswaterstaat verwacht dat de verkeerssituatie deze maandag en later deze week nog niet maatge vend is voor 'de nieuwe situatie'. „Volgende week is de zomervakan tie in de regio midden afgelopen, een week daarna zuid. Dan zal er meer verkeer op de weg zijn, en verwachten we wel dat er files ont staan." Volgens berekeningen van de wegbeheerder zal in de avondspits dan rekening gehouden moeten worden met een halfuur vertraging, bovenop de reguliere files. De reis tijd in de ochtendspits en op andere momenten zal naar verwachting nauwelijks oplopen. Een woord voerder van Rijkswaterstaat: ,,We moeten de werkelijkheid afwach ten. Een verkeersteam monitort de situatie, en houdt contact met weg- beheerders van lokale wegen. Mocht het nodig zijn, treffen we maatregelen." dinsdag 24 augustus 2021 600m Kijk op de site bij /video s Files verwacht bij Haringvlietbrug De ochtendspits op de Haringvlietbrug tijdens de eerste dag met snelheidsbeperking op de brug viel mee. foto jeffrey groeneweg Nog geen file bij Haringvlietbrug Een wegwerker brengt borden aan op de Haringvlietbrug. FOTO ARIE KIEVIT Op de Haringvlietbrug is het vanaf nu rustig rijden. De ko mende twee jaar gelden voor de verbinding tussen Brabant, Zeeland en Zuid-Holland beper kende maatregelen. De eerste spits onder dat regime verliep volgens Rijkswaterstaat zonder files. Ook Zeeuwse transport bedrijven zagen gisteren geen chauffeurs in de flessenhals vastlopen. ,,Maar na de vakantie kan dat wel gebeuren." Frank Balkenende en Jamaica Vink Willemstad -Peter Menheere, Geuze Tranpsport -Gerrit Zwalua, eigenaar Zwalua Transport

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 3