MEDIA CULTUUR 27 Schone schijn Chain en Yorks spelen twee ar tiesten die ieder op hun eigen manier worstelen met het fe nomeen roem. De een heeft succes en is een superster, maar zucht onder kritische re acties, de druk te moeten presteren en de schone schijn cept van Forever Young, dat aller minst theater in de traditionele zin van het woord moet worden. Steffens: „Het is al heel veel jaar hetzelfde: er is een zaal, de mensen gaan zitten, ze moeten hun telefoon uitzetten en hun mond houden. Halverwege krijg je een kopje koffie en na afloop gaat het licht aan en moet iedereen weer naar bui ten." Dat kan anders, dacht het team van producent Van Schooten. Bij Forever Young moeten de bezoekers met hulp van 'immersive storytelling' zelf ook een - bescheiden - onder deel van het verhaal worden. Een traditionele scheiding tussen ar tiesten en publiek door middel van een podium ontbreekt, de voorstel ling vindt op de vloer plaats, tussen de bezoekers. De bezoekers zitten niet, maar staan. Er zullen interactieve elemen ten zijn, maar hoe die precies wer ken, blijft nog geheim. De muzikale verschillen met de ge kende musical zijn ook levensgroot, belooft Don Diablo. Geen zoete bal lades, maar elektronische beats. „En als de voorstelling voorbij is, hoefje niet meteen naar huis, er is nog een afterparty. Zo heb je een mooi ver teld verhaal en een avond stappen in- Als de voorstelling voorbij is, hoef je niet meteen naar huis, er is nog een afterparty van sociale media. De ander bulkt juist van het talent, maar is gefrus treerd omdat het succes uitblijft. De vraag die het publiek zelf mag beantwoorden: wie is er eigenlijk be ter af? Don Diablo: ,,Toen ik de basis van het verhaal hoorde, dacht ik meteen: dit raakt ontzettend aan mijn eigen leven. Ook ik worstel mentaal soms met de schaduwkanten van bekend heid en succes, die een sociaal leven opbouwen erg in de weg kunnen zit ten.'' Steffens: „Jongeren krijgen op sociale media een beeld van constant succes te zien. Maar hoe realistisch is het dat na te streven?'' Don Diablo: ,,99 procent zal zijn zoektocht naar roem zien stranden. Dit stuk werpt de vraag op: is dat zo erg?'' Ambitie De voertaal wordt Engels, want het is overal in de loods voelbaar: rondom Forever Young bruist het van de ambi tie. ,,Daar mogen we best voor uitko men, ja", zegt Steffens. ,,We zijn am bitieus, bekijken dit project interna tionaal. Het is niet voor niets in het Engels geschreven.'' Staan we aan de vooravond van de geboorte van een mondiale theater hit? Don Diablo zegt zijn verwach tingen bewust uit te schakelen. ,,Ik doe het puur vanuit een creatieve drive. Als ik me op die manier heb kunnen uitdrukken, is het voor mij al een succes.'' Ook Steffens wil de voorstelling voor zichzelf laten spreken: ,,Een goed product verkoopt zichzelf. Als mensen deze voorstelling goed ge noeg vinden, gaat het vanzelf lopen.'' dinsdag 24 augustus 2021 'Het is logisch om een nieuwe generatie een kans te geven' M A Scenes uit de voorstelling Forever Young. fotos ruud baan —Don Diablo, dj Forever Young gaat in november in première. Kaarten en informatie: www.foreveryoungtheshow.com

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 27