Formule 1-fan
Trajectcontrole
blijkt lucratief
2
MARLEEN BLOMMAERT
Column
Ik las in een buitenlandse krant
over een volwassen kind dat aan
het vragen en klagen was over
haar moeder in een 'lezers vra-
gen'-rubriek. Het antwoord dat ze
kreeg kwam erop neer dat ze zich
moest voorstellen dat zij de moe
der was. Goed advies, maar ook in
gewikkeld omdat het gaat om ou-
der-kindrollen. Ik nam me dan
ook meteen voor bij de eerste de
beste ergernis dit instrument toe
te passen.
Ik ben een groot fan van For
mule 1 en kan niet wachten (nog
twaalf dagen!) tot ik naar Zand-
voort mag om de geur van ver
brand rubber en het zweet van
drommen mensenmassa's einde
lijk weer eens op te snuiven. Ik ben
een van de gelukkigen die ingeloot
is. 33.000 mensen kregen een be
richt dat hun kaart is vervallen.
Wat een mazzelaar ben ik toch. Ik
heb me ook ingeschreven voor vi-
deobellen met Lewis Hamilton, ik
mag hem live een vraag stellen!
Geen probleem: na anderhalfjaar
thuiswerken ben ik daar immers
uiterst bedreven in. Ik krijg zelfs
een gesigneerde cap van hem. Ik
overnacht op de Formule i cam
ping en samen met 5000 anderen
beschik ik over 7,5 vierkante meter
want kamperen is gewoon toege
staan. Festivals mopperen, maar
dit is echt anders. Wij zullen 1,5
meter afstand houden, alhoewel
dat op de camping misschien wel
een uitdaging wordt. We zullen op
onze stoelen blijven zitten en be
schaafd applaudisseren bij een
overwinning van de coureur van
onze voorkeur.
Ieder woord is natuurlijk gelo
gen. Ik zit heerlijk aan de westkust
van Ierland als het feest losbarst.
Het is ook niet uit te leggen
waarom een evenement van deze
omvang kan doorgaan. Er kan
maar één reden zijn: grote financi
ële belangen. Voeg daar nog wat
koninklijk cachet aan toe en het
evenement is net iets gelijker dan
alle andere. Ik weet overigens wel
wat mijn moeder zou zeggen hier
over. Maar dit is een nette krant,
dus dat vertel ik wel als ik u een
keer spreek.
Ik heb me ook
ingeschreven voor
videobellen met
Lewis Hamilton
DE STELLING
Vandaag: Laat die meeuwen toch met rust
Eens
Oneens
Toos en Henk
MCDONALD'S SO JAAR IN NEfeEBLANfe
m S* r**3
Oranjevrouwen
vierde in vis-WK
m
Witflankdolfijn
aangespoeld
GENT
Anna de Bruyckere
grijpt naast prijs
Op de Zeelandbrug, onderdeel van
de N256, geldt een maximumsnel
heid van 80 kilometer per uur. Die
werd volgens het Openbaar Minis
terie (OM) te vaak overschreden en
door het ontbreken van een vlucht
strook zorgen hoge snelheden voor
een extra risico en oponthoud als
het misgaat. Reden om de traject
controle in te voeren, met een hon
derd procent pakkans.
In de eerste vier maanden van dit
jaar registreerde het systeem ruim
5200 overtreders, wat neerkomt op
43 bekeuringen per dag. Dat is meer
dan op welke andere plek ook in
Zeeland. De trajectcontrole op de
Zeelandbrug, die volgende maand
een jaar in bedrijf is, lijkt voorals
nog dus nog niet het beoogde effect
te hebben, maar intussen wél de
staatskas te spekken. Uit het ver
strekte overzicht blijkt dat van de
5200 overtreders het overgrote deel,
namelijk 4275 bestuurders, 'slechts'
4 tot 9 kilometer te hard reed. Ge
middeld (afgerond) 7 kilometer,
wat neerkomt op een boete van 46
euro exclusief 9 euro administratie
kosten. Alleen zij al leverden de
schatkist ruim 235.000 euro op.
Echt nodig
Vijfentwintig bestuurders maakten
het wel écht bont, zij jakkerden met
snelheden van tussen de 26 en 40
kilometer te hard over de brug. Dat
laatste gebeurde in twee gevallen.
Zo'n 900 mensen reden tussen de
10 en 25 kilometer te hard, wat neer
komt op een gemiddelde over
schrijding van 17,5 kilometer per
uur. Ook opvallend in het boete
overzicht is dat de overtredingen op
alle momenten van de dag zijn be
gaan: zowel 's ochtends, 's middags,
's avonds en 's nachts.
Het hoge aantal overtredingen
verbaast ook woordvoerster Mar-
loes van Kessel van het OM. ,,De
controle is dus niet voor niks ge
plaatst. Het is ook echt nodig, want
als het misgaat heb je meteen veel
ellende." Het forse aantal bekeurin
gen lijkt te zeggen dat veel automo
bilisten niet weten dat er traject
controle actief is of dat ze domweg
hun kilometerteller niet in de
smiezen houden. Het is natuurlijk
speculeren, maar dat zou dan weer
het gevolg kunnen zijn van het
fraaie uitzicht dat je vanaf de brug
over de Oosterschelde hebt. Daar
naast speelde de coronacrisis en het
daarmee gepaard gaande thuiswer
ken vermoedelijk een rol: minder
verkeer betekent meer gelegenheid
om harder te rijden.
Derde entree
Trajectcontrole op de Zeelandbrug
is overigens niet nieuw. Bijna 17 jaar
geleden deed het voor het eerst zijn
intrede op het ruim vijf kilometer
lange iconische bouwwerk tussen
Noord-Beveland en Schouwen-
Duiveland, maar de camera's heb
ben vaker niet gewerkt dan wel. Tot
Veruit de meeste
boetes op de
Zeelandbrug zijn voor
een paar kilometer te
hard rijden
twee keer toe botste een automobi
list tegen een van de portalen. Ook
hebben er jarenlang helemaal geen
camera's gehangen. Op 21 septem
ber vorig jaar maakte de controle
zijn derde entree na een afwezig
heid van ruim zeven jaar. Reden
voor de ontmanteling in 2014 was
dat het systeem te vaak kapot was
en, opmerkelijk genoeg, het onder
houd meer kostte dan het ople
verde.
Het laatste ernstige auto-ongeluk
op de brug dateert inmiddels al van
ruim vier jaar geleden. Het laatste
dodelijke ongeluk vond vorig jaar
op het fietspad plaats, toen twee
wielrenners met elkaar in botsing
kwamen.
maandag 23 augustus 2021
Reageer op pzc.nl
Weekeinde:
Je kunt van voet
balsupporters
niet vragen te
blijven zitten in
het stadion
920 reacties
Paul Kusters
IN HET BEGIN MET
MAGER SUCCES
MAAR INMIDDELS ZtUN 'ER TOCH Al- EEN
PAAR GENERATIES NEDERLANDERS
MEE DICHTGEGROEID
SAS VAN GENT
De Zeeuws-Vlaamse In
geborg Audenaerd is gis
termiddag met het Ne
derlands team vierde ge
worden bij het het WK
vissen voor vrouwen.
Polen ging er met de
winst vandoor. Het WK
werd gehouden in de
Lage Vaart bij Lelystad.
Ingeborg Audenaerd (39)
uit Sas van Gent maakte
deel uit van team Oranje.
Ze doet sinds 1999 mee
aan internationale wed
strijden en werd in 2011
individueel wereldkampi
oen. Floor Verhoeven van
team Oranje werd dit
weekend individueel we
reldkampioen zoetwater
vissen.
ELLEWOUTSDIJK
Het was een bijzonder
zicht vrijdagmiddag: op
de plaat van Baarland,
een gebied tussen Elle-
woutsdijk en Schelde-
oord, was een dode dol
fijn te zien. Medewerkers
van het Reddingsteam
Zeedieren Nederland
RTZ Zeeland identificeer
den het dier als een 2,5
meter lange witflankdol
fijn. De laatste keer dat er
een aanspoelde was in
2008. In Zeeland in 1973
bij Breskens. Het zijn vrij
schuwe dieren die door
gaans leven in groepen
die kunnen uitgroeien tot
tientallen dieren De RTZ
heeft het dier gedocu
menteerd en geborgen.
Anna de Bruyckere uit
Serooskerke heeft
naast de debuutprijs van
het Poëziecentrum in
Gent gegrepen. „Jam
mer, maar de competitie
was sterk. Er zaten
goede dichtbundels bij",
reageert ze. De Poëzie-
debuutprijs 2021 ging
zaterdag naar J. V. Ney-
len met En niet bij
machte. De Bruyckere
was genomineerd voor
haar dichtbundel Voor
permanente bewoning
die vorig jaar verscheen.
Elly Stolwijk met Liefde
de vluchtige holte en
Meity Völke met Aan het
licht waren de andere
genomineerden.
Veruit de meeste van de duizen
den bestuurders die in de eerste
vier maanden van dit jaar zijn
betrapt door de trajectcontrole
op de Zeelandbrug, reden
slechts enkele kilometers te
hard. Dat blijkt uit een overzicht
van alle overtredingen dat deze
krant heeft opgevraagd bij het
Centraal Justitieel Incasso Bu
reau (CJIB).
Luc Oggel
Goes
Het trajectcontroleportaal bij de Zeelandbrug. foto dirkjan gjeltema