Formule 1-fan Trajectcontrole blijkt lucratief 2 MARLEEN BLOMMAERT Column Ik las in een buitenlandse krant over een volwassen kind dat aan het vragen en klagen was over haar moeder in een 'lezers vra- gen'-rubriek. Het antwoord dat ze kreeg kwam erop neer dat ze zich moest voorstellen dat zij de moe der was. Goed advies, maar ook in gewikkeld omdat het gaat om ou- der-kindrollen. Ik nam me dan ook meteen voor bij de eerste de beste ergernis dit instrument toe te passen. Ik ben een groot fan van For mule 1 en kan niet wachten (nog twaalf dagen!) tot ik naar Zand- voort mag om de geur van ver brand rubber en het zweet van drommen mensenmassa's einde lijk weer eens op te snuiven. Ik ben een van de gelukkigen die ingeloot is. 33.000 mensen kregen een be richt dat hun kaart is vervallen. Wat een mazzelaar ben ik toch. Ik heb me ook ingeschreven voor vi- deobellen met Lewis Hamilton, ik mag hem live een vraag stellen! Geen probleem: na anderhalfjaar thuiswerken ben ik daar immers uiterst bedreven in. Ik krijg zelfs een gesigneerde cap van hem. Ik overnacht op de Formule i cam ping en samen met 5000 anderen beschik ik over 7,5 vierkante meter want kamperen is gewoon toege staan. Festivals mopperen, maar dit is echt anders. Wij zullen 1,5 meter afstand houden, alhoewel dat op de camping misschien wel een uitdaging wordt. We zullen op onze stoelen blijven zitten en be schaafd applaudisseren bij een overwinning van de coureur van onze voorkeur. Ieder woord is natuurlijk gelo gen. Ik zit heerlijk aan de westkust van Ierland als het feest losbarst. Het is ook niet uit te leggen waarom een evenement van deze omvang kan doorgaan. Er kan maar één reden zijn: grote financi ële belangen. Voeg daar nog wat koninklijk cachet aan toe en het evenement is net iets gelijker dan alle andere. Ik weet overigens wel wat mijn moeder zou zeggen hier over. Maar dit is een nette krant, dus dat vertel ik wel als ik u een keer spreek. Ik heb me ook ingeschreven voor videobellen met Lewis Hamilton DE STELLING Vandaag: Laat die meeuwen toch met rust Eens Oneens Toos en Henk MCDONALD'S SO JAAR IN NEfeEBLANfe m S* r**3 Oranjevrouwen vierde in vis-WK m Witflankdolfijn aangespoeld GENT Anna de Bruyckere grijpt naast prijs Op de Zeelandbrug, onderdeel van de N256, geldt een maximumsnel heid van 80 kilometer per uur. Die werd volgens het Openbaar Minis terie (OM) te vaak overschreden en door het ontbreken van een vlucht strook zorgen hoge snelheden voor een extra risico en oponthoud als het misgaat. Reden om de traject controle in te voeren, met een hon derd procent pakkans. In de eerste vier maanden van dit jaar registreerde het systeem ruim 5200 overtreders, wat neerkomt op 43 bekeuringen per dag. Dat is meer dan op welke andere plek ook in Zeeland. De trajectcontrole op de Zeelandbrug, die volgende maand een jaar in bedrijf is, lijkt voorals nog dus nog niet het beoogde effect te hebben, maar intussen wél de staatskas te spekken. Uit het ver strekte overzicht blijkt dat van de 5200 overtreders het overgrote deel, namelijk 4275 bestuurders, 'slechts' 4 tot 9 kilometer te hard reed. Ge middeld (afgerond) 7 kilometer, wat neerkomt op een boete van 46 euro exclusief 9 euro administratie kosten. Alleen zij al leverden de schatkist ruim 235.000 euro op. Echt nodig Vijfentwintig bestuurders maakten het wel écht bont, zij jakkerden met snelheden van tussen de 26 en 40 kilometer te hard over de brug. Dat laatste gebeurde in twee gevallen. Zo'n 900 mensen reden tussen de 10 en 25 kilometer te hard, wat neer komt op een gemiddelde over schrijding van 17,5 kilometer per uur. Ook opvallend in het boete overzicht is dat de overtredingen op alle momenten van de dag zijn be gaan: zowel 's ochtends, 's middags, 's avonds en 's nachts. Het hoge aantal overtredingen verbaast ook woordvoerster Mar- loes van Kessel van het OM. ,,De controle is dus niet voor niks ge plaatst. Het is ook echt nodig, want als het misgaat heb je meteen veel ellende." Het forse aantal bekeurin gen lijkt te zeggen dat veel automo bilisten niet weten dat er traject controle actief is of dat ze domweg hun kilometerteller niet in de smiezen houden. Het is natuurlijk speculeren, maar dat zou dan weer het gevolg kunnen zijn van het fraaie uitzicht dat je vanaf de brug over de Oosterschelde hebt. Daar naast speelde de coronacrisis en het daarmee gepaard gaande thuiswer ken vermoedelijk een rol: minder verkeer betekent meer gelegenheid om harder te rijden. Derde entree Trajectcontrole op de Zeelandbrug is overigens niet nieuw. Bijna 17 jaar geleden deed het voor het eerst zijn intrede op het ruim vijf kilometer lange iconische bouwwerk tussen Noord-Beveland en Schouwen- Duiveland, maar de camera's heb ben vaker niet gewerkt dan wel. Tot Veruit de meeste boetes op de Zeelandbrug zijn voor een paar kilometer te hard rijden twee keer toe botste een automobi list tegen een van de portalen. Ook hebben er jarenlang helemaal geen camera's gehangen. Op 21 septem ber vorig jaar maakte de controle zijn derde entree na een afwezig heid van ruim zeven jaar. Reden voor de ontmanteling in 2014 was dat het systeem te vaak kapot was en, opmerkelijk genoeg, het onder houd meer kostte dan het ople verde. Het laatste ernstige auto-ongeluk op de brug dateert inmiddels al van ruim vier jaar geleden. Het laatste dodelijke ongeluk vond vorig jaar op het fietspad plaats, toen twee wielrenners met elkaar in botsing kwamen. maandag 23 augustus 2021 Reageer op pzc.nl Weekeinde: Je kunt van voet balsupporters niet vragen te blijven zitten in het stadion 920 reacties Paul Kusters IN HET BEGIN MET MAGER SUCCES MAAR INMIDDELS ZtUN 'ER TOCH Al- EEN PAAR GENERATIES NEDERLANDERS MEE DICHTGEGROEID SAS VAN GENT De Zeeuws-Vlaamse In geborg Audenaerd is gis termiddag met het Ne derlands team vierde ge worden bij het het WK vissen voor vrouwen. Polen ging er met de winst vandoor. Het WK werd gehouden in de Lage Vaart bij Lelystad. Ingeborg Audenaerd (39) uit Sas van Gent maakte deel uit van team Oranje. Ze doet sinds 1999 mee aan internationale wed strijden en werd in 2011 individueel wereldkampi oen. Floor Verhoeven van team Oranje werd dit weekend individueel we reldkampioen zoetwater vissen. ELLEWOUTSDIJK Het was een bijzonder zicht vrijdagmiddag: op de plaat van Baarland, een gebied tussen Elle- woutsdijk en Schelde- oord, was een dode dol fijn te zien. Medewerkers van het Reddingsteam Zeedieren Nederland RTZ Zeeland identificeer den het dier als een 2,5 meter lange witflankdol fijn. De laatste keer dat er een aanspoelde was in 2008. In Zeeland in 1973 bij Breskens. Het zijn vrij schuwe dieren die door gaans leven in groepen die kunnen uitgroeien tot tientallen dieren De RTZ heeft het dier gedocu menteerd en geborgen. Anna de Bruyckere uit Serooskerke heeft naast de debuutprijs van het Poëziecentrum in Gent gegrepen. „Jam mer, maar de competitie was sterk. Er zaten goede dichtbundels bij", reageert ze. De Poëzie- debuutprijs 2021 ging zaterdag naar J. V. Ney- len met En niet bij machte. De Bruyckere was genomineerd voor haar dichtbundel Voor permanente bewoning die vorig jaar verscheen. Elly Stolwijk met Liefde de vluchtige holte en Meity Völke met Aan het licht waren de andere genomineerden. Veruit de meeste van de duizen den bestuurders die in de eerste vier maanden van dit jaar zijn betrapt door de trajectcontrole op de Zeelandbrug, reden slechts enkele kilometers te hard. Dat blijkt uit een overzicht van alle overtredingen dat deze krant heeft opgevraagd bij het Centraal Justitieel Incasso Bu reau (CJIB). Luc Oggel Goes Het trajectcontroleportaal bij de Zeelandbrug. foto dirkjan gjeltema

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 2