Valkuilen na de vakantie 0 Ondernemers vaak oververzekerd tegen aansprakelijkheid ECONOMIE 15 AAN HET WERK Thijs Launspach Je hebt de files op Zwarte Zaterdag over leefd en de koffers staan alweer keurig opgeborgen in de schuur. Kortom: de vakantie is voorbij. Vandaag is voor veel Ne derlanders die tragische dag waarop de vakan tie is afgelopen en het werken weer gaat be ginnen. Best een tricky moment, weet ik uit erva ring. In het verleden gebeurde het me regel matig dat ik na een onspannen vakantie, na amper een week werken, weer dik in de stress zat. Onnodig natuurlijk, en bovendien zonde: het liefst houd je de vakantierust nog even vast. Om te voorkomen dat me dat ditmaal wéér gebeurt, ben ik van plan me aan de vol gende tips te houden. Doe er je voordeel mee, ik heb ze door schade en schande geleerd, zo dat jij niet in dezelfde valkuil hoeft te stappen. Valkuil 1: Meteen je agenda volplannen. Collega's begroeten, inlezen in de ontwikkelingen die je hebt gemist toen je weg was, de laatste roddels horen en - natuurlijk! - achterstallige mails wegwerken. Vergis je niet: het kost enige tijd voor je weer op volle werksnelheid bent. Neem daarom wat tijd om te 'landen', plan niet elk uur vol met ver gaderingen en accepteer dat je de eerste dagen wellicht wat minder productief bent. Vandaag is de tragische dag dat de vakantie stopt en het werk weer begint Valkuil 2: Dubbel zo hard werken. Je bent er weer, fris en wel, dus dit is de tijd om werkelijk alles aan te pakken. Nou nee. Weersta de verlei ding om nu je uitgerust terug bent ineens dub bel zo hard te gaan wer ken. Dit houd je misschien een week vol, en daarna ben je dan weer net zo uitgeblust als voorheen. Valkuil 3: Te veel van jezelf verwachten. Toen je weg was heb je ongetwijfeld allerlei nieuwe voornemens gemaakt voor hoe je het, eenmaal thuis, allemaal anders gaat doen: minder mai len, lunchwandelingetjes maken, aandachtiger werken. Niets mis mee natuurlijk, maar houd er rekening mee dat dat soort voornemens te rug in de hectiek van alledag weer snel ver vliegen. Wees daarover niet al te teleurgesteld: dat is nu eenmaal hoe het gaat. Valkuil 4: Te weinig rust nemen. Dat je net va kantie hebt gehad betekent natuurlijk niet dat je nu de komende paar maanden geen rust meer nodig hebt. Het voelt misschien tegen natuurlijk, maar ook na je vakantie is het ver standig om regelmatig 's avonds en in het weekend pas op de plaats te maken. Nog een laatste tip voor de mensen die écht moeten afkicken: bestel croissants bij de bakker, zet je tent op in de tuin en blijf tegen de rest van je gezin stoïcijns steenkolen- Frans praten. Zo duurt de va kantie nog nét iets langer... 'Yellen voor doorgaan van Powell' Lubach en Facebook Een aannemer die een glazen deur laat vallen op een marmervloer van de klant, een medewerker die tegen een paaltje rijdt met de vrachtwa gen van een opdrachtgever, een ober die een vlek op een blouse ver oorzaakt van de gast. Een ongeluk zit in een klein hoekje maar de kans dat het tot een succesvolle schade claim komt, is best klein, zo valt op te maken uit het onderzoek van Knab. De bank ondervroeg 4500 zake lijke klanten naar hun ervaringen met schadeclaims. Slechts 5 procent van de ondervraagden gaf aan in het verleden één of meerdere keren succesvol aansprakelijk gesteld te zijn voor schade. Zoals de ober die wijn morste op de blouse van de klant of de aannemer die de glas plaat liet vallen. Tegelijkertijd zegt 66 procent van de ondernemers hier wel tegen verzekerd te zijn. De hoogte van het schadebedrag blijkt in veel gevallen mee te vallen. Zo was in 78 procent van de geval len het schadebedrag maximaal één keer de maandomzet. Maar het schadebedrag kan ook flink hoger uitpakken: in 14 procent van de ge vallen ging het om een of twee keer de maandomzet en in 8 procent van de gevallen was het (veel) meer dan twee keer de maandomzet. Omdat nu eenmaal de kans dat een kapper schade veroorzaakt minder groot is dan de zzp'er die een badkamer installeert en ook de hoogte van het schadebedrag an ders zal uitpakken, dook de bank dieper in de materie. Zo keek het hoe vaak ondernemers in tien grote sectoren een schadeclaim aan hun broek hebben gekregen en legde dat naast het percentage ondernemers dat binnen die sectoren een zake lijke aansprakelijkheidsverzekering heeft. Opvallend is onder andere dat in de persoonlijke dienstverlening (denk bijvoorbeeld aan kappers en schoonheidssalons) 67 procent een aansprakelijkheidsverzekering heeft, terwijl daar minder dan 1 procent ooit te maken heeft gehad met een claim. Het omgekeerde geldt voor horeca-, agro- en bouw ondernemers: die krijgen juist rela tief vaak te maken met schade claims. Bouwondernemers span nen de kroon met 15 procent, daar van heeft 81 procent een aansprake lijkheidsverzekering. In de zakelijke dienstverlening daarentegen krijgt 3 procent van de ondernemers een schadeclaim, maar daar geldt dat 22 procent van de succesvolle schadeclaims (veel) hoger is dan twee keer de maand- omzet. ,,Binnen de zakelijke dienstverle- ning werken veel consultants die bedrijven adviseren. Als de omzet van het bedrijf bijvoorbeeld daalt door een verkeerd advies, dan kan een claim heel hoog uitpakken. Dan ben je blij als je goed verzekerd bent", reageert financieel expert Oskar Barendse van Knab. Maar, zegt hij: ,,Als de kans dat je schade veroorzaakt klein is en je het even tuele schadebedrag makkelijk zelf kunt betalen, kun je je wel afvragen of je je ervoor moet verzekeren." Risico Zo zouden ondernemers in beroe pen waar het risico op een schade klein is en de schadelast beperkt volgens Barendse er ook voor kun nen kiezen om het eigen risico te verhogen, om zo de verzekerings premie laag te houden. De premie voor minder risicovolle beroepen ligt overigens sowieso al lager dan de premie voor beroepen in de 'ge vaarlijkere sectoren' zoals bouw en industrie. Voor de zelfstandig ondernemers zijn er twee smaken qua aansprake lijkheidsverzekering: de bedrijfs- aansprakelijkheidsverzekering (AVB) en de beroepsaansprakelijk heidsverzekering (BAV). De eerste beschermt de onderne mer tegen claims voor schade aan andermans spullen, wanneer hij li chamelijk letsel veroorzaakt en als hij bijvoorbeeld een gebrekkig fy siek product levert. Dat kan handig zijn voor zelfstandigen in de bouw, horeca en detailhandel. De tweede verzekert de onderne mer tegen vermogensschade die hij veroorzaakt bij uitoefening van zijn werk, bijvoorbeeld als hij verkeerd advies levert, of foute software ont wikkelt waardoor een bedrijf om zet verliest. Die polis kan praktisch zijn voor zelfstandigen in de zorg, advocatuur en financiële dienstver lening. maandag 23 augustus 2021 GO Als psycholoog verwondert Thijs Launspach zich over het moderne werken. Hij geeft elke week tips voor meer geluk en minder stress op het werk. Vandaag: terug van vakantie. Thijs Launspach is stressexpert. Hij schreef hierover onder meer het boek Werk kan ook uit (2020). FED De Ameri kaanse minister van Financiën Janet Yellen steunt een her benoeming van Jerome Powell als voorzitter van de Federal Reserve, de koepel van cen trale banken. Volgens bron nen van persbu reau Bloomberg heeft Yellen dat gezegd. De eer ste termijn van Powell loopt in februari af. CORRECTIE In de krant van zaterdag stond in het verhaal over tien jaar Facebook in Nederland dat Arjen Lubach weer gebruik maakt van Fa- cebook. Deze stelling klopt niet. Alle ac counts die onder de naam van Lubach te vinden zijn, zijn fake-, dan wel fanaccounts. a> o 1 Van de bouwondernemers heeft 81 procent een aansprakelijkheidsverzekering, 15 procent heeft we- leens te maken gehad met een claim. foto getty images Ondernemers zijn oververze- kerd tegen mogelijke schade claims van klanten of opdracht gevers. Twee derde van de on dernemers heeft zo'n verzeke ring, maar slechts 5 procent is ooit aansprakelijk gesteld voor schade. Als het al tot een claim komt, valt het schadebedrag vaak mee, blijkt onderzoek van online bank Knab. Natasja de Groot Amsterdam Knab ondervroeg 4500 zake lijke klanten naar hun ervaringen, slechts 5 procent was wel eens aansprakelijk gesteld.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 15