gevoel Krappe voorsprong op de concurrentie 8,0 p 15 Test tijd om met werkende camera's rond te rijden. Maar dat was uit angst voor spionage. Over Tesla gesproken: dat Ame rikaanse automerk schroeft sinds 2016 niet minder dan negen came ra's in elk model dat de fabriek ver laat. Acht daarvan monitoren de situatie rond de auto, de negende staat op het interieur gericht. Som mige functioneren meteen als dashcam: als je wilt, slaat de auto meteen stukjes video op een USB- stick op, bijvoorbeeld wanneer je toetert of zodra de auto beweging detecteert. Die slimme ontwikkeling vindt opvallend genoeg nog weinig na volging van andere fabrikanten. Die leveren wel steeds meer came- ra's die helpen bij parkeren of ma noeuvreren, maar de beelden daar van kunnen niet worden opgesla gen of zijn nog van relatief matige kwaliteit. Wel wint de af-fabriek gemonteerde dashcam terrein: on der meer Citroën, Lynk&Co en Toyota bouwen ze desgevraagd in of leveren de videosystemen als merkaccessoire. Skoda voorziet de nieuwe Fabia van een extra USB- poort naast de binnenspiegel, zo dat het verbinden van een losse dashcam eenvoudiger gaat. Liever glazen lens De meeste autobezitters zijn voor lopig dus aangewezen op een ex emplaar dat ze los moeten aan schaffen. Het aanbod is overweldi- gend, van spotgoedkope exempla ren van een paar tientjes tot top modellen van ruim 200 euro. De ervaring leert dat het loont om te investeren in kwaliteit. Neem bijvoorbeeld een camera die minimaal in HD-kwaliteit (1080p) opneemt en voorzien is van een glazen lens. ,,Veel voorde lige modellen hebben plastic com ponenten waarop bijvoorbeeld hitte veel invloed heeft'', legt Sam Yang uit. ,,Zo'n camera lijkt in eer ste instantie goed, maar na tien minuten filmen wordt hij zo heet dat de beelden troebel worden. Dan zijn kentekens niet leesbaar en heb je er alsnog niets aan. Zonde van je geld. Let ook op de bevestigingsmaterialen, zoals de zuignap, en op de batterijen. Ook daar zie je grote kwaliteitsver schillen.'' Daarnaast krijgen moderne ca mera's de laatste jaren steeds meer nevenfuncties. Behalve dat je ze met wifi of de cloud kunt verbin den, bieden ze dankzij een gps- verbinding verkeers- en flitsinfor- matie (ook voor trajectcontroles) en 'nachtzicht' voor in donkere omstandigheden. De geteste Mio MiVue 866 (vanaf ca. €150) be schikt daarvoor over een sensor die twee keer groter is dan bij de meeste traditionele camera's. Daardoor is het beeld 's nachts hel derder en meer gedetailleerd. Hoe wel het schermpje van de camera zelf erg klein is, zijn de beelden uitstekend. Nog een aantrekkelijke voorzie ning is de 'passive parking mode', die een oogje in het zeil houdt ter wijl een auto geparkeerd staat. Dankzij een ingebouwde batterij staat hij 48 uur lang paraat zonder dat er stroom van de auto nodig is. Zodra de ingebouwde bewegings sensor wordt geactiveerd (bijvoor beeld door een aanrijding) komt de camera automatisch in actie. Rest tot slot de vraag: hoe vaak heb je een dashcam nu echt nodig? Navraag bij tientallen lezers van deze krant in het bezit van zo'n ca mera leert dat zij vrijwel nooit beelden opslaan omdat het nage noeg altijd goed gaat onderweg. ,,Tot die ene keer, en dan ben je blij dat je er eentje hebt.'' Eind 2019 reden de fon kelnieuwe Tesla's Model 3 met duizenden tegelijk de Amsterdamse haven uit. Nederland viel mas saal voor de compacte Amerikaanse sedan van wege de lage fiscale bij telling. Inmiddels zit er minder belastingvoor deel op elektrische au to's. Én valt er te kiezen uit elektrische modellen die op verschillende vlakken meer bieden. Die ontwikkelingen spe len de Model 3 parten: de eerste zeven maanden van dit jaar vonden am per duizend stuks een ei genaar. Auto's als de Skoda Enyaq, Hyundai Ioniq 5 en Volvo XC40 zijn rui mer en kunnen zwaar dere aanhangers trekken. De Tesla biedt naar ver houding weinig hoofd en beenruimte (met name achterin), terwijl het korte kofferklepje van de Model 3 onhandig is als je grote spullen wilt laden. De geteste Stan dard Range Plus is de voordeligste Tesla van het moment, maar met een prijs vanaf een krappe 49.000 euro kun je moeilijk spreken van een koopje. En toch is deze Tesla als elektrisch model onverminderd briljant. Het laden gaat snel en goedkoop dankzij Tesla's Superchargers, de motor tussen de achterwielen presteert soepel en is efficiënt genoeg om een realistisch bereik van zo'n 400 kilometer uit een relatief compacte 50 kWh-batterij te persen. Het centrale scherm werkt prettig en snel, de stoelen zitten goed, gad gets zoals een digitaal grapje met een 'scheet kussen' zijn vermakelijk en er is een beter ont wikkelde middencon sole: zonder glimmende kunststoffen, maar mét twee draadloze telefoon laders. Het is jammer dat de witte strepen op het dashboard hinderlijk spiegelen in de voorste zijruiten, maar wie dage lijks met een Tesla leeft, kijkt daar al snel om heen. Zelfs als de concur rentie handiger en goed koper is. GO VRIJDAG 20 AUGUSTUS 2021 op de weg De dash- cam rukt op in het auto-inte rieur. Of de beelden bruikbaar zijn, hangt onder meer af van de kwaliteit. FOTOFRANK DE ROO Tesla Model 3 Standard Range Plus (325 pk/239 kW), vanaf €48.980 Met z'n rijbereik en snelle laadtijd doet de Model 3 nog goed mee. Achterin is het krap. fotos r. tameling De Tesla Model 3 krijgt steeds meer concur rentie van andere elektrische auto's die ruimer, goedkoper of (nog) slimmer zijn. Deze nieuwe basisver sie moet de interesse van het grote publiek weer aanwakkeren, maar of dat lukt? Soepele prestaties. Prima rijbereik. Goede laadvoorzienin- gen. Bedieningsgemak. Toegang bagage ruimte krap. Ruimte achterbank. 750 kilo trekgewicht. Niet echt goedkoop. Nog altijd biedt Tesla met de Model 3 een van de best doordachte elektrische auto's, maar je kunt consumenten geen ongelijk geven dat zij tegenwoordig eerder voor goedkopere of ruimere concurrenten kiezen. - Roland Tameling HKijk op de site bij /auto voor extra testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 43