gevoel
Krappe voorsprong
op de concurrentie
8,0
p
15
Test
tijd om met werkende camera's
rond te rijden. Maar dat was uit
angst voor spionage.
Over Tesla gesproken: dat Ame
rikaanse automerk schroeft sinds
2016 niet minder dan negen came
ra's in elk model dat de fabriek ver
laat. Acht daarvan monitoren de
situatie rond de auto, de negende
staat op het interieur gericht. Som
mige functioneren meteen als
dashcam: als je wilt, slaat de auto
meteen stukjes video op een USB-
stick op, bijvoorbeeld wanneer je
toetert of zodra de auto beweging
detecteert.
Die slimme ontwikkeling vindt
opvallend genoeg nog weinig na
volging van andere fabrikanten.
Die leveren wel steeds meer came-
ra's die helpen bij parkeren of ma
noeuvreren, maar de beelden daar
van kunnen niet worden opgesla
gen of zijn nog van relatief matige
kwaliteit. Wel wint de af-fabriek
gemonteerde dashcam terrein: on
der meer Citroën, Lynk&Co en
Toyota bouwen ze desgevraagd in
of leveren de videosystemen als
merkaccessoire. Skoda voorziet de
nieuwe Fabia van een extra USB-
poort naast de binnenspiegel, zo
dat het verbinden van een losse
dashcam eenvoudiger gaat.
Liever glazen lens
De meeste autobezitters zijn voor
lopig dus aangewezen op een ex
emplaar dat ze los moeten aan
schaffen. Het aanbod is overweldi-
gend, van spotgoedkope exempla
ren van een paar tientjes tot top
modellen van ruim 200 euro. De
ervaring leert dat het loont om te
investeren in kwaliteit.
Neem bijvoorbeeld een camera
die minimaal in HD-kwaliteit
(1080p) opneemt en voorzien is
van een glazen lens. ,,Veel voorde
lige modellen hebben plastic com
ponenten waarop bijvoorbeeld
hitte veel invloed heeft'', legt Sam
Yang uit. ,,Zo'n camera lijkt in eer
ste instantie goed, maar na tien
minuten filmen wordt hij zo heet
dat de beelden troebel worden.
Dan zijn kentekens niet leesbaar
en heb je er alsnog niets aan.
Zonde van je geld. Let ook op de
bevestigingsmaterialen, zoals de
zuignap, en op de batterijen. Ook
daar zie je grote kwaliteitsver
schillen.''
Daarnaast krijgen moderne ca
mera's de laatste jaren steeds meer
nevenfuncties. Behalve dat je ze
met wifi of de cloud kunt verbin
den, bieden ze dankzij een gps-
verbinding verkeers- en flitsinfor-
matie (ook voor trajectcontroles)
en 'nachtzicht' voor in donkere
omstandigheden. De geteste Mio
MiVue 866 (vanaf ca. €150) be
schikt daarvoor over een sensor
die twee keer groter is dan bij de
meeste traditionele camera's.
Daardoor is het beeld 's nachts hel
derder en meer gedetailleerd. Hoe
wel het schermpje van de camera
zelf erg klein is, zijn de beelden
uitstekend.
Nog een aantrekkelijke voorzie
ning is de 'passive parking mode',
die een oogje in het zeil houdt ter
wijl een auto geparkeerd staat.
Dankzij een ingebouwde batterij
staat hij 48 uur lang paraat zonder
dat er stroom van de auto nodig is.
Zodra de ingebouwde bewegings
sensor wordt geactiveerd (bijvoor
beeld door een aanrijding) komt
de camera automatisch in actie.
Rest tot slot de vraag: hoe vaak
heb je een dashcam nu echt nodig?
Navraag bij tientallen lezers van
deze krant in het bezit van zo'n ca
mera leert dat zij vrijwel nooit
beelden opslaan omdat het nage
noeg altijd goed gaat onderweg.
,,Tot die ene keer, en dan ben je blij
dat je er eentje hebt.''
Eind 2019 reden de fon
kelnieuwe Tesla's Model
3 met duizenden tegelijk
de Amsterdamse haven
uit. Nederland viel mas
saal voor de compacte
Amerikaanse sedan van
wege de lage fiscale bij
telling. Inmiddels zit er
minder belastingvoor
deel op elektrische au
to's. Én valt er te kiezen
uit elektrische modellen
die op verschillende
vlakken meer bieden.
Die ontwikkelingen spe
len de Model 3 parten: de
eerste zeven maanden
van dit jaar vonden am
per duizend stuks een ei
genaar.
Auto's als de Skoda
Enyaq, Hyundai Ioniq 5
en Volvo XC40 zijn rui
mer en kunnen zwaar
dere aanhangers trekken.
De Tesla biedt naar ver
houding weinig hoofd
en beenruimte (met
name achterin), terwijl
het korte kofferklepje
van de Model 3 onhandig
is als je grote spullen wilt
laden. De geteste Stan
dard Range Plus is de
voordeligste Tesla van
het moment, maar met
een prijs vanaf een
krappe 49.000 euro kun
je moeilijk spreken van
een koopje.
En toch is deze Tesla
als elektrisch model
onverminderd briljant.
Het laden gaat snel en
goedkoop dankzij Tesla's
Superchargers, de motor
tussen de achterwielen
presteert soepel en is
efficiënt genoeg om een
realistisch bereik van
zo'n 400 kilometer uit
een relatief compacte 50
kWh-batterij te persen.
Het centrale scherm
werkt prettig en snel, de
stoelen zitten goed, gad
gets zoals een digitaal
grapje met een 'scheet
kussen' zijn vermakelijk
en er is een beter ont
wikkelde middencon
sole: zonder glimmende
kunststoffen, maar mét
twee draadloze telefoon
laders. Het is jammer dat
de witte strepen op het
dashboard hinderlijk
spiegelen in de voorste
zijruiten, maar wie dage
lijks met een Tesla leeft,
kijkt daar al snel om
heen. Zelfs als de concur
rentie handiger en goed
koper is.
GO VRIJDAG 20 AUGUSTUS 2021
op de weg
De dash-
cam rukt
op in het
auto-inte
rieur. Of de
beelden
bruikbaar
zijn, hangt
onder meer
af van de
kwaliteit.
FOTOFRANK
DE ROO
Tesla Model 3 Standard Range Plus (325 pk/239 kW),
vanaf €48.980
Met z'n rijbereik en snelle laadtijd doet de Model
3 nog goed mee. Achterin is het krap. fotos r. tameling
De Tesla Model 3 krijgt
steeds meer concur
rentie van andere
elektrische auto's die
ruimer, goedkoper of
(nog) slimmer zijn.
Deze nieuwe basisver
sie moet de interesse
van het grote publiek
weer aanwakkeren,
maar of dat lukt?
Soepele prestaties.
Prima rijbereik.
Goede laadvoorzienin-
gen. Bedieningsgemak.
Toegang bagage
ruimte krap. Ruimte
achterbank. 750 kilo
trekgewicht. Niet echt
goedkoop.
Nog altijd biedt Tesla
met de Model 3 een van
de best doordachte
elektrische auto's, maar
je kunt consumenten
geen ongelijk geven dat
zij tegenwoordig eerder
voor goedkopere of
ruimere concurrenten
kiezen.
- Roland Tameling
HKijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities