AUTO
Dashcam als getuige geeft gebruikers veilig
'Half miljoen auto's rijdt
nog op winterhanden'
Deze caravan uit de fifties
kost een half miljoen euro
Formeel onderzoek naar
zelfrijdende functie Tesla
A/ft1 DE GROOTSTE
ONAFHANKELIJKE PRIVATI
LEASE VERGELIJKER
GA NAAR AUTOWEEK.NL/PRIVATELEA
Twee op de drie automobilisten zijn
beducht voor het rijgedrag van andere
weggebruikers en overwegen een
dashboardcamera aan te schaffen. Is
dat zinvol? En hoe kies je de juiste?
14
et staat heel zelfverze
kerd op de doos van de
Mio MiVue 866 dash
boardcamera: 'Jouw
ooggetuige voor onder
weg'. Dit type camera, ook wel
dashcam genoemd, wordt steeds
populairder omdat de argwaan op
de weg toeneemt. Tenminste, dat
claimt Mitac, producent van came-
ramerk Mio. ,,Uit ons onderzoek
blijkt dat 64 procent van de Ne
derlandse automobilisten bang is
voor een aanrijding in het ver
keer'', legt een Nederlandse verte
genwoordiger uit. ,,Een derde van
de respondenten gaf zelfs aan zich
ronduit onveilig te voelen op de
weg.''
Daarbij hebben ze vooral weinig
vertrouwen in de rijcapaciteiten
van andere bestuurders. De vrees
om aangereden te worden is voor
steeds meer mensen aanleiding
een dashcam in hun auto plaatsen.
Die kun je bijvoorbeeld op je dash
board plakken, of met een zuignap
aan de voorruit bevestigen.
Op dit moment zijn in Neder
land naar schatting een half mil-
j oen van dit soort wegcamera's in
gebruik. ,,Maar jullie zijn nog maar
beginnelingen als je ziet hoe popu
lair ze hier in Taipei zijn'', zegt
product manager Sam Yang van
Mio. ,,In Taiwan, waar onze pro
ductieafdeling is gevestigd, heeft
zeker tachtig procent van de ver
keersdeelnemers een camera aan
boord.''
Dat heeft alles te maken met
'Liefst hebben we
beelden van mensen
die geen partij in
een ongeval zijn'
verzekeringskwesties: ,,Jullie heb
ben veel fietsers, maar hier rijden
zo veel scooters dwars door elkaar
heen dat we vaak te maken hebben
met blikschade en ongevallen. Dan
wil je kunnen bewijzen wie de
veroorzaker is.''
Rechtszaken
Dat dashcambeelden nuttig kun
nen zijn om de nasleep van schade
of een ongeluk soepel afte hande
len, staat buiten kijf. Bij de nieuw
ste camera's kun je de stukjes vi
deo draadloos overzetten op je te
lefoon of zelfs meteen uploaden op
de site van je verzekeraar. Die zijn
op hun beurt blij met de opkomst
van dashcams, omdat ze het verza
melen van de bewijslast eenvoudi
ger maken. In Nederland leidt dat
vooralsnog niet tot lagere verzeke
ringspremies. In onder meer het
Verenigd Koninkrijk is dat al wel
het geval: daar kan een dashcam
tot twintig procent premiekorting
opleveren.
Ook in de rechtszaal rukken
dashcambeelden op als bewijslast,
beaamt Marloes van Kessel van het
Openbaar Ministerie. Exacte aan
tallen houdt het OM niet bij, en
het bestaan van beelden wil niet
meteen zeggen dat die ook rechts
geldig zijn. Zo moeten rechters er
zeker van zijn dat de beelden au
thentiek en niet gemanipuleerd
zijn. ,,Het liefst hebben we beelden
van onafhankelijke derden, van
mensen die geen partij in het on
geval zijn.''
Het komt overigens ook steeds
vaker voor dat de politie camera
beelden opvraagt bij het publiek.
Dat gebeurde bijvoorbeeld toen
augustus vorig jaar een motorrij
der met bizarre snelheden over de
A16 van Breda naar Rotterdam
raasde. Die halsbrekende toeren
/u^iO
werden op verschillende dashcams
vastgelegd.
Onherkenbaar in beeld
Hoe zit het dan met de privacy?
Het is in Nederland legaal om
beelden te maken en je mag ze ook
op internet zetten, mits mensen
niet herkenbaar in beeld zijn. In
Duitsland zijn de regels een stuk
strenger: daar mocht je tot twee
jaar geleden geen werkende dash-
cam in je auto hebben. Tegenwoor
dig mag dat wel, maar is het verbo
den video's te gebruiken die iets
anders laten zien dan het gedeelte
waar een ongeluk of beschadiging
plaatsvindt. China, ondanks dat
het land zelf vol staat met came
ra's, verbood auto's van Tesla lange
VRIJDAG 20 AUGUSTUS 2021 GO
Een slordige half miljoen
Nederlandse auto's rijdt hartje
zomer nog steeds op winter-
banden. Dat concludeert
Bovag na eigen onderzoek. De
brancheorganisatie inspec
teerde 1491 personenauto's in
de provincies Zuid-Holland,
Utrecht en Limburg. Van die
voertuigen reed 5,4 procent op
winterrubber. Bekeken over
alle 9,1 miljoen personenauto's
in Nederland zou dat volgens
Bovag betekenen dat 491.000
auto's nog op winterbanden
rondrijden, zo'n 16 procent
meer dan vorig jaar. Experts
raden het af om winterbanden
het hele jaar te gebruiken: van
wege de zachtere samenstel
ling van het rubber slijten ze
harder bij warmer weer en is
de remweg doorgaans langer
dan die van zomerbanden.
Een luxueuze caravan uit de
jaren 50 heeft op een Ameri
kaanse veilingsite 630.000
dollar opgebracht. Omgere
kend is dat zo'n 536.000 euro.
De Westcraft Capistrano uit
1950 ziet er vanbuiten uit als
een treinwagon, maar is van
binnen ingericht als een klas
siek penthouse. Volgens de
veilingmeester is er meer dan
tien jaar gewerkt aan de res-
tauratie, die in 2008 begon.
Een deel van het houten interi
eur en de helft van de alumi
nium buitenwanden zijn daarbij
bewaard gebleven.
Aan luxe geen gebrek in de
meer dan 10 meter lange trai
ler: er zitten een nieuwe cv-ke-
tel, airco, twee geluidsinstalla
ties, twee Sony-flatscreens
met Bose-soundbars en
USB-aansluitingen in.
De Amerikaanse organisatie
voor verkeersveiligheid (de
National Highway Traffic Safety
Administration, kortweg
NHTSA) heeft een formeel
onderzoek geopend naar de
zelfrijdende functie van Tesla.
Aanleiding is een reeks
ongelukken waarbij auto's van
dat merk tegen voertuigen van
hulpverleners zouden zijn gere
den. De NHTSA spreekt over
elf ongelukken sinds 2018,
waarbij de zelfrijdende functie
van de auto's was ingescha-
keld. Bij de ongevallen zou één
persoon zijn overleden en zou
den zeventien mensen gewond
zijn geraakt. Het onderzoek
heeft betrekking op ruim
765.000 exemplaren van de
Tesla-modellen Y, X, S en 3 die
vanaf 2014 zijn verkocht in de
Verenigde Staten.
Extra paar ogen
ROLAND TAMELING
13:08:27
De vragenrubriek wordt na de zomervakantie hervat.
Vragen blijven welkom: mail naar auto@dpgmedia.nl
Week
VOL VAN AUTO'S