Trouwe klanten stuwen winst van Adyen op ECONOMIE 19 SAMEN ALLEEN meer mogen noemen. Russische mousserende wijnen daarente gen mogen juist wél champagne gaan heten. De wet regelt dat via taaleisen op de etiketten. Een Franse champagneprodu cent mag op de fles zetten dat de inhoud 'champagne' is - als dat geschreven wordt in het Frans. Maar in het cyrillische schrift, dat in Rusland wordt gebruikt, mag dat niet meer. In het Russisch- cyrillisch mag er alleen nog maar 'mousserende wijn' op het Franse etiket staan. Voor de doorsneedrinker in Rusland wordt de dure Franse champagne dus voorgesteld als een 'gewone' prikwijn, net als bijvoorbeeld een Spaanse cava van een paar euro per fles. Maar het meest pikante is dat Russische mousserende wijnen nu juist wèl - in het cyrillisch - op hun etiket mogen zetten dat ze 'champagne' zijn; oftewel, Russische prikwijn is gepromo veerd tot dure champagne. 'Schandaal' ,,Het is een schandaal'', liet de Franse champagnebranchever eniging CIVC meteen weten. ,,De naam champagne is beschermd in meer dan 120 landen.'' Ook minister Julien Denor- mandie (Landbouw) uittte zijn woede hierover. „champagne wordt gemaakt in Frankrijk en komt uit de streek Champagne. Punt uit.'' De Franse brancheorganisaties besloten uit protest de complete export naar Rusland op te schor ten. De wijnboeren voelen zich in hun eer aangetast, want de ene bubbel is de andere niet. „Champagne is een be schermde benaming'', zegt voor zitter Maxime Toubart van de Vereniging van Wijnboeren in de Champagne. ,,Die benaming, de 'appellation', slaat niet op de pro- ductiewijze of op de bubbels in de wijn. Die betreft de regio waar champagne vandaan komt, de grond waarop onze druiven groeien. Een consument die een glas drinkt, moet weten waar hij of zij aan toe is als er champagne op de fles staat.'' O Uit protest is de complete export van champagne naar Rusland opgeschort Daarom mag die benaming niet zomaar worden overgenomen. „Wat de Russen doen, is onze naam stelen. Het is onrechtmatig gebruik van een kwaliteitsmerk.'' Dat is het algehele gevoel. Slechts een enkeling, zoals cham pagnehuis Moët Hennessy, paste zich aan de nieuwe regels aan en veranderde zijn etiketten voor de Russische markt. De Franse regering startte een diplomatiek bubbeloffensief. Twee ministers reisden af naar de champagnewijnboeren om hun steun te betuigen. De Franse re gering bestookt Moskou met brieven en mails. De Europese Commissie is gevraagd bij te springen. Als het allemaal niet helpt, gaat Parijs een stap verder. Dan stapt Frankrijk met een klacht naar de Wereld Handels Organisatie, zei minister Jean-Yves Le Drian (Buitenlandse Zaken) tegen een bezorgd parlement. ,,Deze wet past binnen het Russische pro tectionistische beleid om de ei gen wijnboeren te beschermen.'' Rusland is geen grote afnemer van Franse champagne. Van de 131 miljoen flesse champagne die Frankrijk in 2020 exporteerde, gingen er 1,9 miljoen naar Rus land, 1,4 procent. Ter vergelijking: Nederland importeerde 2,9 mil joen flessen. 'Sovjetchampagne' En de Russen zijn niet gek. „Ie dere Rus weet heus wel dat échte champagne uit Frankrijk komt'', zei de Franse oud-ambassadeur in Moskou, Jean de Gliniatsy, in de Franse pers. ,,Die wordt ge dronken door de elite. De meeste Russen drinken gewoon de sov jetchampagne.'' De boosheid van de Fransen heeft dan ook een hoog symbo lisch gehalte. „Commercieel ge zien zijn de belangen in Rusland niet heel groot'', beaamt Maxime Toubart. ,,Maar we willen een sig naal afgeven. Het gaat om onze naam en kwaliteit. En het gaat wel om zo'n honderd wijnboeren in de Champagne die aan Rus land leveren.'' Xavier Muller is er daar een van, met zijn Mailly Grand Cru. ,,De Russische markt is niet heel groot, maar groeit wel. En nu ligt dus alle export stil. Dat moet niet te lang gaan duren, want dat is slecht voor onze handel. Als Franse champagnes langdurig uit de Russische schappen verdwij nen, zouden producenten van mousserende wijnen wel eens in het gat kunnen springen.'' trend van minder cash is er na tuurlijk al langer, evenals de groei van onlinebetalingen. Maar die hebben wel rugwind gekregen door corona'', aldus Van der Does. Adyen kon het afgelopen half jaar opnieuw een gestage stroom nieuwe klanten verwelkomen. Die 'pijplijn', zoals Van der Does het noemt, levert op termijn weer nieuwe groei op. Ook hier geldt voor Adyen: klein beginnen en op termijn steeds meer betalingsver keer uitvoeren voor de klant. De groei komt niet alleen door dat klanten meer van de be staande diensten van het bedrijf gebruikmaken. Adyen zet ook in op nieuwe producten en trends. Steeds meer bedrijven maken bij voorbeeld gebruik van dubbele klantidentificatie bij aankopen. Al met al verwerkte de aanbieder van betaaldiensten voor 216 mil jard euro aan transacties. Dat was twee derde meer dan in de eerste helft van 2020. De netto-omzet steeg met bijna de helft tot 445 miljoen euro, de nettowinst ver dubbelde ruimschoots tot 205 miljoen euro, zo maakte het be drijf gisteren bekend. Met de resultaten overtrof Adyen de toch al hooggespannen verwachtingen van analisten en beleggers. Op een roodgekleurde beurs was het aandeel gisteren een van de weinige stijgers. De groei kwam voor meer dan 80 procent door bestaande klan ten. Die lieten een steeds groter deel van hun betalingsverkeer door Adyen afhandelen. ,,Dat is een bekend patroon'', zegt be stuursvoorzitter Pieter van der Does. ,,Nieuwe klanten beginnen klein. Als het vertrouwen in onze producten groeit, geven de klan ten ons meer volume.'' Vertrouwen McDonald's is daarvan een voor beeld. Aanvankelijk verzorgde Adyen het betalingsverkeer van de hamburgergigant in het Ver enigd Koninkrijk. Inmiddels zijn daar een flink aantal landen bijge komen. En Adyen heeft het ver trouwen van grote bedrijven. On der andere Facebook, Spotify en Netflix behoren tot de clientèle. Daarnaast nemen de klanten ook meer diensten af. Naast de onlinebetalingen verzorgt Adyen steeds vaker de betalingen in win kels met de betaalterminals. En klanten van die winkels betaalden steeds vaker contactloos. ,,De Dat betekent dat klanten naast hun gegevens ook een pincode, die ze per sms krijgen, moeten in voeren voor een bestelling. Dat voorkomt dat iemand die klantge gevens gehackt heeft, op kosten van een ander bestellingen kan doen. In de praktijk blijkt dat als consumenten meer handelingen moeten verrichten tijdens het be stelproces, ze vaker afhaken. Adyen heeft nu hiervoor een klantvriendelijk systeem ontwik keld, dat maakt dat minder klan ten afhaken. En minder afhakers betekent voor een bedrijf meer omzet. Adyen breidt zijn activiteiten ook internationaal steeds meer uit. Inmiddels is de VS al goed voor 22 procent van de omzet van het bedrijf. Daarnaast zijn Europa, Latijns-Amerika en landen als Australië en Japan grote klanten. ADVERTENTIE Deze gloednieuwe PREMIUM-pocket staat bol van de verrassende samenwerkingen. Everett Ducklair gaat bijvoorbeeld vrijwillig met Angus Fangus én Lyla Lay op pad! En zelfs rechercheur Spader, die geen fan van SuperDonald is, slaat de handen ineen met onze dappere superheld. EVEN LEKKER DONALD DUCKEN vrijdag 20 augustus 2021 PC champagne Franse champagne te koop in een supermarkt in Moskou. FOTO GETTY IMAGES 2ÜÉ Betalingsbedrijf Adyen heeft een sterk half jaar achter de rug. Dankzij de coronapande- mie groeiden de onlineverko- pen harder dan gebruikelijk. Ook werd in winkels meer con tactloos betaald. Peet Vogels Amsterdam De nettowinst van Adyen ver dubbelde tot 205 miljoen euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 19