V Eieren om te bewaren 9 Corona en veranderde levensstijl transformeren singer-songwriter De dertiger had al vier albums op eigen naam met Brits georiënteerde gitaarpop, een uitgave met een ga ragerockband en onlangs een akoestische schijf met The Blue Grass Boogieman. In zijn repertoire passeren naast veel eigen nummers tevens covers van de meest uiteen lopende artiesten: van Otis Red ding tot Boudewijn de Groot, maar ook Badfinger en Brinsley Schwarz. Van huis uit Tim Knol heeft het van geen vreemde: Hij kreeg het met de pap(a)lepel ingegoten. ,,Mijn vader heeft nog steeds een zeer uitge breide collectie platen. Bij ons thuis stond altijd muziek op. Ik luisterde naar alles: veel Amerikaanse roots. Ik leerde Dylan en Steve Earle, maar ook soul, blues, gospel, reggae en folk kennen. De instrumenten spraken me aan. Het triggerde een muzikale emotie. Net zoals later de punkrock van Nick Lowe: au thenticiteit met een ruw randje. Het heeft allemaal invloed op mijn eigen muzikale uitingen, maar daar moet je niet te veel over nadenken. Ik verwerkte wellicht meer Euro pese invloeden en hengel nu vaker naar de Amerikaanse singer-song writers.'' Lockdown De lockdownperiodes, waarin zijn omzet met 90 procent daalde, ont- lokten bij Knol nieuwe prikkels, zo als het oprichten van een wandel club. Maar het gaf ook een draai aan zijn muzikale activiteiten. Voor het sluiten van de zalen en het be perken van de optreedmogelijkhe- den stond hij in grote theaters en op de populaire festivals als Pink pop, Lowlands en de Zwarte Cross. Maar massale bijeenkomsten mochten niet meer. ,,Op een be paald moment werd het toegestaan te spelen voor een klein publiek, zo'n vijftig mensen. Dat is niet te doen met een hele band, dus dan maar solo op de planken. Ik besef dat het bijzonder is, die in tieme sfeer en kan het zeer waarde ren. Maar hoe lang zal dat blijven? Wat als alles weer normaal wordt? Ik ben bang dat het dan snel over is. Door de veranderingen, vooral in mijn persoonlijk levenssfeer, ben ik helderder gaan functioneren. Meer gestructureerd vooral, be wuster nadenken en minder im pulsief. Zo heb ik voor het eerst twee weken ingepland om een al bum op te nemen. Daarvoor was het 'komt wat komt''', vertelt de Noord-Hollander. Poëtisch, maar zinnig Behalve de singer en uitvoerder -'ik ben veeleer een podiumdier dan een componist'- is ook de songwri- ter Tim Knol in ontwikkeling. ,,Teksten blijven een struggle voor mij. Liedjes moeten mij raken, an ders is het ongeloofwaardig wat ik Teksten blijven een struggle voor mij. Liedjes moeten mij raken zing. Een mooie poëtische tekst is niet verkeerd, maar dan wel met een zinnig iets. Het maakt uit waar het over gaat: vriendschap, ergernis voor mijn part, maar ik moet er iets mee hebben.'' SPOREN IN DE DELTA Het ecologisch bewustzijn dat in de negentiende eeuw ontkiemde, liet ook zijn sporen na in de collecties van het Zeeuwsch Genootschap der We tenschappen. De Middelburgse arts en oudheidkundige (en wat al niet) J.C. de Man begon in april 1880 met een eierverzameling voor het Genootschap. Een merel nest vormde de start. Een maand later werd de 'wet tot bescherming van diersoorten nuttig voor land bouw of houtteelt' van kracht. Al in 1881 werd de eierverzameling geëxposeerd in het stadhuis van Middelburg en in Goes. Gezien de nieuwe wet vond het Genoot- schapsbestuur het 'een nuttige zaak' om de eieren voor 'een ieder ter bezichtiging te stellen'. Aantekeningen Bij de geschonken eieren zaten vaak interessante aantekeningen. Een van de verworven ooievaars eieren kwam van een boerderij bij Meliskerke (1894). Ooievaars wa ren zeer zeldzaam geworden, werd erbij opgetekend. Misschien om dat de daken van de boerenschu ren waren veranderd. Of 'doordat door de Arnemuijdenaars minder visch naar Middelburg wordt ge bracht en zij den afval niet meer werpen op het Arnemuidse padje'. Anderen, zo vervolgt de beschou wing, schreven het aan de komst van de spoorweg toe, 'en doordat er vóór een twintigtal jaren eens zeer velen in het Zuiden door een storm verongelukt zijn'. Maar de ooievaar was altijd al een vrij zeldzaam dier in het gras- landarme Zeeland. De Avifauna Zeelandica, die onder redactie van Peter Meininger eind dit jaar ver schijnt, verzamelde er heel wat ge gevens over. Sinds 2012 broeden weer jaarlijks ooievaars op Wal cheren, nadat deze vogel lange tijd afwezig was. In de zeventiende en achttiende eeuw zag je hun karak- teristieke nesten nog op kastelen, kerken en boerenschuren. Hooguit enkele tientallen paren waren het. In de negentiende eeuw gingen de aantallen inderdaad hard achter- uit. Elders lezen we dat de waar neming van twee ooievaars boven Middelburg in 1982 als zeldzaam werd beschouwd. In de kinderfolklore is de ooi evaar vanouds de brenger van ba by's. Misschien heeft een afwij kende versie van dit verhaal wel te maken met de zeldzaamheid van dit statige dier op Walcheren. Op dit eiland vervulden de mysteri euze vliedbergen immers de rol van babybrenger: 'Eigenaardig is het, dat men den oorsprong der pasgeborenen toeschrijft aan den boer, die ze uit de bergjes zou ha len, terwijl men elders dit privi lege aan de koolen toeschrijft of aan de ooievaars.' En jawel, ook die aantekening hebben we te danken aan de onvermoeibare J.C. de Man. woensdag 18 augustus 2021 GO Herboren Tim Knol in Groede Tim Knol klinkt als herboren. De Noord-Hollandse singer-song writer noemt 2019 zelfs het startpunt van zijn nieuwe leven. Hij zette een stop op alcoholge bruik, reduceerde zijn gewicht met vele kilo's tot twee derde van de oude massa en voert fy sieke activiteiten als wandelen en hardlopen uit. De 'make-over' bracht ook muzikale alteraties, al zijn die mede door andere om standigheden - zoals de lock- down - beïnvloed. Belangrijk: Tim Knol geniet weer! Marius Roeting Groede - m 4tk Tim Knol zegt dat hij door alle veranderingen in zijn leven bewuster en minder impulsief leeft. foto tim knol -Tim Knol Het concert in de kerk van Groede belooft een nieuwe Tim Knol. Een muzikant die op di verse manieren een stuk vrijheid vond, die de directe relatie met zijn publiek tijdens een optreden hoogst weet te waarderen. ,,Ik maak geen speellijst meer. Ik kan doen waar ik zin in heb. Ik laat me lei den door de inspiratie en de reactie tussen artiest en publiek''. Tim Knol speelt solo in de Grote kerk in Groede voor Groede live op zaterdag 21 augustus 2021, aanvang 20:30 uur. Een tweewekelijkse rubriek over Zeeuwse vondsten, histori sche sporen en verhalen Jan J.B. Kuipers Pijp met Zeeuws wapen en ooievaar, 1775-1800. FOTO JAN J.B. KUIPERS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 41