V
Eieren om te bewaren
9
Corona en veranderde levensstijl transformeren singer-songwriter
De dertiger had al vier albums op
eigen naam met Brits georiënteerde
gitaarpop, een uitgave met een ga
ragerockband en onlangs een
akoestische schijf met The Blue
Grass Boogieman. In zijn repertoire
passeren naast veel eigen nummers
tevens covers van de meest uiteen
lopende artiesten: van Otis Red
ding tot Boudewijn de Groot, maar
ook Badfinger en Brinsley
Schwarz.
Van huis uit
Tim Knol heeft het van geen
vreemde: Hij kreeg het met de
pap(a)lepel ingegoten. ,,Mijn vader
heeft nog steeds een zeer uitge
breide collectie platen. Bij ons thuis
stond altijd muziek op. Ik luisterde
naar alles: veel Amerikaanse roots.
Ik leerde Dylan en Steve Earle, maar
ook soul, blues, gospel, reggae en
folk kennen. De instrumenten
spraken me aan. Het triggerde een
muzikale emotie. Net zoals later
de punkrock van Nick Lowe: au
thenticiteit met een ruw randje.
Het heeft allemaal invloed op mijn
eigen muzikale uitingen, maar daar
moet je niet te veel over nadenken.
Ik verwerkte wellicht meer Euro
pese invloeden en hengel nu vaker
naar de Amerikaanse singer-song
writers.''
Lockdown
De lockdownperiodes, waarin zijn
omzet met 90 procent daalde, ont-
lokten bij Knol nieuwe prikkels, zo
als het oprichten van een wandel
club. Maar het gaf ook een draai aan
zijn muzikale activiteiten. Voor
het sluiten van de zalen en het be
perken van de optreedmogelijkhe-
den stond hij in grote theaters en
op de populaire festivals als Pink
pop, Lowlands en de Zwarte Cross.
Maar massale bijeenkomsten
mochten niet meer. ,,Op een be
paald moment werd het toegestaan
te spelen voor een klein publiek,
zo'n vijftig mensen. Dat is niet te
doen met een hele band, dus dan
maar solo op de planken. Ik
besef dat het bijzonder is, die in
tieme sfeer en kan het zeer waarde
ren. Maar hoe lang zal dat blijven?
Wat als alles weer normaal wordt?
Ik ben bang dat het dan snel over is.
Door de veranderingen, vooral
in mijn persoonlijk levenssfeer, ben
ik helderder gaan functioneren.
Meer gestructureerd vooral, be
wuster nadenken en minder im
pulsief. Zo heb ik voor het eerst
twee weken ingepland om een al
bum op te nemen. Daarvoor was
het 'komt wat komt''', vertelt de
Noord-Hollander.
Poëtisch, maar zinnig
Behalve de singer en uitvoerder -'ik
ben veeleer een podiumdier dan
een componist'- is ook de songwri-
ter Tim Knol in ontwikkeling.
,,Teksten blijven een struggle voor
mij. Liedjes moeten mij raken, an
ders is het ongeloofwaardig wat ik
Teksten blijven een
struggle voor mij.
Liedjes moeten
mij raken
zing. Een mooie poëtische tekst is
niet verkeerd, maar dan wel met
een zinnig iets. Het maakt uit waar
het over gaat: vriendschap, ergernis
voor mijn part, maar ik moet er iets
mee hebben.''
SPOREN IN DE DELTA
Het ecologisch bewustzijn
dat in de negentiende eeuw
ontkiemde, liet ook zijn
sporen na in de collecties van het
Zeeuwsch Genootschap der We
tenschappen. De Middelburgse
arts en oudheidkundige (en wat al
niet) J.C. de Man begon in april
1880 met een eierverzameling
voor het Genootschap. Een merel
nest vormde de start. Een maand
later werd de 'wet tot bescherming
van diersoorten nuttig voor land
bouw of houtteelt' van kracht. Al
in 1881 werd de eierverzameling
geëxposeerd in het stadhuis van
Middelburg en in Goes. Gezien de
nieuwe wet vond het Genoot-
schapsbestuur het 'een nuttige
zaak' om de eieren voor 'een ieder
ter bezichtiging te stellen'.
Aantekeningen
Bij de geschonken eieren zaten
vaak interessante aantekeningen.
Een van de verworven ooievaars
eieren kwam van een boerderij bij
Meliskerke (1894). Ooievaars wa
ren zeer zeldzaam geworden, werd
erbij opgetekend. Misschien om
dat de daken van de boerenschu
ren waren veranderd. Of 'doordat
door de Arnemuijdenaars minder
visch naar Middelburg wordt ge
bracht en zij den afval niet meer
werpen op het Arnemuidse padje'.
Anderen, zo vervolgt de beschou
wing, schreven het aan de komst
van de spoorweg toe, 'en doordat
er vóór een twintigtal jaren eens
zeer velen in het Zuiden door een
storm verongelukt zijn'.
Maar de ooievaar was altijd al
een vrij zeldzaam dier in het gras-
landarme Zeeland. De Avifauna
Zeelandica, die onder redactie van
Peter Meininger eind dit jaar ver
schijnt, verzamelde er heel wat ge
gevens over. Sinds 2012 broeden
weer jaarlijks ooievaars op Wal
cheren, nadat deze vogel lange tijd
afwezig was. In de zeventiende en
achttiende eeuw zag je hun karak-
teristieke nesten nog op kastelen,
kerken en boerenschuren. Hooguit
enkele tientallen paren waren het.
In de negentiende eeuw gingen de
aantallen inderdaad hard achter-
uit. Elders lezen we dat de waar
neming van twee ooievaars boven
Middelburg in 1982 als zeldzaam
werd beschouwd.
In de kinderfolklore is de ooi
evaar vanouds de brenger van ba
by's. Misschien heeft een afwij
kende versie van dit verhaal wel te
maken met de zeldzaamheid van
dit statige dier op Walcheren. Op
dit eiland vervulden de mysteri
euze vliedbergen immers de rol
van babybrenger: 'Eigenaardig is
het, dat men den oorsprong der
pasgeborenen toeschrijft aan den
boer, die ze uit de bergjes zou ha
len, terwijl men elders dit privi
lege aan de koolen toeschrijft of
aan de ooievaars.' En jawel, ook die
aantekening hebben we te danken
aan de onvermoeibare J.C. de Man.
woensdag 18 augustus 2021
GO
Herboren Tim Knol in Groede
Tim Knol klinkt als herboren. De
Noord-Hollandse singer-song
writer noemt 2019 zelfs het
startpunt van zijn nieuwe leven.
Hij zette een stop op alcoholge
bruik, reduceerde zijn gewicht
met vele kilo's tot twee derde
van de oude massa en voert fy
sieke activiteiten als wandelen
en hardlopen uit. De 'make-over'
bracht ook muzikale alteraties,
al zijn die mede door andere om
standigheden - zoals de lock-
down - beïnvloed. Belangrijk:
Tim Knol geniet weer!
Marius Roeting
Groede
-
m
4tk
Tim Knol zegt dat hij door alle veranderingen in zijn leven bewuster en minder impulsief leeft. foto tim knol
-Tim Knol
Het concert in de kerk van
Groede belooft een nieuwe Tim
Knol. Een muzikant die op di
verse manieren een stuk vrijheid
vond, die de directe relatie met zijn
publiek tijdens een optreden
hoogst weet te waarderen. ,,Ik maak
geen speellijst meer. Ik kan doen
waar ik zin in heb. Ik laat me lei
den door de inspiratie en de reactie
tussen artiest en publiek''.
Tim Knol speelt solo in de Grote
kerk in Groede voor Groede live
op zaterdag 21 augustus
2021, aanvang 20:30 uur.
Een tweewekelijkse rubriek
over Zeeuwse vondsten, histori
sche sporen en verhalen
Jan J.B. Kuipers
Pijp met Zeeuws wapen en
ooievaar, 1775-1800.
FOTO JAN J.B. KUIPERS