Zeecontainers schaars, prijzen hoog
in de polder
Bij Kloosterboer Vlissingen worden nauwelijks nog fruitsappen aangevoerd
Gewelddadige
jongeren
Tim Knol treedt
op in Groede
'Opsluiten is het
zwaarste middel dat
je kunt gebruiken.
Geen kind wordt daar
beter van'zeeland 4
'Liedjes moeten mij
raken, anders is het
ongeloofwaardig wat
ik zing'zeeland 9
Frank Balkenende
Vlissingen
Zuid-Amerikaanse producenten
verkopen de fruitsappen uit nood
op het eigen continent, waar die
normaal bij Kloosterboer in Vlis
singen zouden aanlanden voor de
Europese markt. ,,Als een container
inmiddels vier keer zoveel kost als
twee jaar terug moet dat ergens
worden terugverdiend. Ik zie dat op
korte termijn niet leiden tot
enorme prij sstijgingen van voedsel,
maar op de lange termijn kan de
consument het wel gaan merken."
Terminals gesloten
Voor de aanvoer van bananen,
waarvoor Vlissingen het West-Eu-
ropese distributiecentrum is, ziet
Paauwe geen belemmeringen.
,,Onze belangrijkste klant Chiquita
bezit zelf koelcontainers. Het pro
bleem zit bij rederijgebonden con
tainers. Containers zijn beperkt be
schikbaar en de prijzen zijn hoog."
Corona-uitbraken waardoor ter
minals in Aziatische en met name
Chinese havens zijn gesloten, is de
hoofdoorzaak van het wereldwijde
tekort aan zeecontainers. Hoewel
de Zeeuwse en Gentse havens, sa
men North Sea Port, geen contai-
nerterminal hebben, wordt er jaar
lijks toch 2,7 miljoen ton aan goede
ren in containers af- en aangevoerd.
Vooral het overzeese transport van
vis, fruit, aardappelen en uien in
koel- en vriescontainers is de laatste
jaren sterk toegenomen.
Paauwe ziet nu langzaam maar
zeker een verschuiving van contai
ner- naar ouderwets palletvervoer
in zeeschepen. „Fruitproducten in
dozen op pallets is op zich niet erg.
Wel kost stukgoedlading veel meer
handelingen. Je hebt meer mensen
nodig en die zijn nu schaars op de
Zeeuwse arbeidsmarkt."
Ook Verbrugge Terminals signa
leert deze verschuiving. „Rederijen
schakelen over op bulk- en stuk-
goedlading. Verbrugge is bijvoor
beeld sterk in cellulose voor de pa
pierindustrie. Tot voor kort ging dat
Op de lange termijn
kan de consument dit
wel gaan merken
veel weg in containers. De laatste
maanden wordt cellulose vaak los
in zeeschepen vervoerd omdat het
goedkoper is. Dat vraagt inzet van
meer mensen, maar wij kunnen dat
probleemloos afhandelen", zegt
Cor Fieret, bij Verbrugge verant
woordelijk voor de scheepvaart.
De uien staan nog op het land,
maar gaat het tekort aan containers
ook de uienexporteurs binnenkort
parten spelen? Directeur Lijn Moer
dijk van MSP Onions in Nieuw-
dorp: „Makkelijk wordt het niet.
Koelcontainers zijn moeilijk ver
krijgbaar en aan de prijs. Er is ook
sprake van vertraging bij rederijen,
die trouwens momenteel goud geld
verdienen. Voor exportbestemmin
gen in Afrika, Midden-Amerika en
Maleisië moet je alle zeilen bijzet
ten. Als vaste klant heb je een
streepje voor, maar soepel gaat het
niet. Je moet transport soms drie
keer organiseren. Wie nu een uien-
exportbedrijf begint, heeft een uit
daging, want er zijn geen contai
ners en geen schepen."
Als je naar Cadzand rijdt, kun je ineens
tientallen levensgrote dinosaurussen langs de
weg zien staan. De reizende tentoonstelling
Jurassic Expo is er neergestreken. Het was er
druk, hoewel de regen met bakken uit de lucht
kwam. Dinoliefhebbers hebben er graag een
nat pak voor over om met de levensechte
replica's op de foto te gaan.
It
woensdag 18 augustus 2021 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl
Wereldwijd is er een tekort aan
zeecontainers. De prijzen voor
vervoer schieten daardoor als
een raket omhoog. Dat merken
ze niet alleen in containerha
vens als Rotterdam en Antwer
pen, maar ook in de Zeeuwse
havens. Directeur Gerben
Paauwe van logistiek bedrijf
Kloosterboer Vlissingen: ,,Fruit-
sappen uit Zuid-Amerika wor
den nu nauwelijks aangevoerd.
De transportkosten zijn hoger
dan de winst op de fruitsappen."
-Gerben Paauwe, directeur
Kloosterboer Vlissingen
Kolos