Zeecontainers schaars, prijzen hoog in de polder Bij Kloosterboer Vlissingen worden nauwelijks nog fruitsappen aangevoerd Gewelddadige jongeren Tim Knol treedt op in Groede 'Opsluiten is het zwaarste middel dat je kunt gebruiken. Geen kind wordt daar beter van'zeeland 4 'Liedjes moeten mij raken, anders is het ongeloofwaardig wat ik zing'zeeland 9 Frank Balkenende Vlissingen Zuid-Amerikaanse producenten verkopen de fruitsappen uit nood op het eigen continent, waar die normaal bij Kloosterboer in Vlis singen zouden aanlanden voor de Europese markt. ,,Als een container inmiddels vier keer zoveel kost als twee jaar terug moet dat ergens worden terugverdiend. Ik zie dat op korte termijn niet leiden tot enorme prij sstijgingen van voedsel, maar op de lange termijn kan de consument het wel gaan merken." Terminals gesloten Voor de aanvoer van bananen, waarvoor Vlissingen het West-Eu- ropese distributiecentrum is, ziet Paauwe geen belemmeringen. ,,Onze belangrijkste klant Chiquita bezit zelf koelcontainers. Het pro bleem zit bij rederijgebonden con tainers. Containers zijn beperkt be schikbaar en de prijzen zijn hoog." Corona-uitbraken waardoor ter minals in Aziatische en met name Chinese havens zijn gesloten, is de hoofdoorzaak van het wereldwijde tekort aan zeecontainers. Hoewel de Zeeuwse en Gentse havens, sa men North Sea Port, geen contai- nerterminal hebben, wordt er jaar lijks toch 2,7 miljoen ton aan goede ren in containers af- en aangevoerd. Vooral het overzeese transport van vis, fruit, aardappelen en uien in koel- en vriescontainers is de laatste jaren sterk toegenomen. Paauwe ziet nu langzaam maar zeker een verschuiving van contai ner- naar ouderwets palletvervoer in zeeschepen. „Fruitproducten in dozen op pallets is op zich niet erg. Wel kost stukgoedlading veel meer handelingen. Je hebt meer mensen nodig en die zijn nu schaars op de Zeeuwse arbeidsmarkt." Ook Verbrugge Terminals signa leert deze verschuiving. „Rederijen schakelen over op bulk- en stuk- goedlading. Verbrugge is bijvoor beeld sterk in cellulose voor de pa pierindustrie. Tot voor kort ging dat Op de lange termijn kan de consument dit wel gaan merken veel weg in containers. De laatste maanden wordt cellulose vaak los in zeeschepen vervoerd omdat het goedkoper is. Dat vraagt inzet van meer mensen, maar wij kunnen dat probleemloos afhandelen", zegt Cor Fieret, bij Verbrugge verant woordelijk voor de scheepvaart. De uien staan nog op het land, maar gaat het tekort aan containers ook de uienexporteurs binnenkort parten spelen? Directeur Lijn Moer dijk van MSP Onions in Nieuw- dorp: „Makkelijk wordt het niet. Koelcontainers zijn moeilijk ver krijgbaar en aan de prijs. Er is ook sprake van vertraging bij rederijen, die trouwens momenteel goud geld verdienen. Voor exportbestemmin gen in Afrika, Midden-Amerika en Maleisië moet je alle zeilen bijzet ten. Als vaste klant heb je een streepje voor, maar soepel gaat het niet. Je moet transport soms drie keer organiseren. Wie nu een uien- exportbedrijf begint, heeft een uit daging, want er zijn geen contai ners en geen schepen." Als je naar Cadzand rijdt, kun je ineens tientallen levensgrote dinosaurussen langs de weg zien staan. De reizende tentoonstelling Jurassic Expo is er neergestreken. Het was er druk, hoewel de regen met bakken uit de lucht kwam. Dinoliefhebbers hebben er graag een nat pak voor over om met de levensechte replica's op de foto te gaan. It woensdag 18 augustus 2021 pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl Wereldwijd is er een tekort aan zeecontainers. De prijzen voor vervoer schieten daardoor als een raket omhoog. Dat merken ze niet alleen in containerha vens als Rotterdam en Antwer pen, maar ook in de Zeeuwse havens. Directeur Gerben Paauwe van logistiek bedrijf Kloosterboer Vlissingen: ,,Fruit- sappen uit Zuid-Amerika wor den nu nauwelijks aangevoerd. De transportkosten zijn hoger dan de winst op de fruitsappen." -Gerben Paauwe, directeur Kloosterboer Vlissingen Kolos

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 33