MEDIA CULTUUR 25 Al die poppetjes... Er komt geen eind aan. Klaar met de één, wachten er nog tien Wiersma dan naar het eeuwenoude exemplaar aan de overkant. Hij is voor het eerst van zijn leven in het Rijksmuseum. ,,Vijf maanden? Wit een geduld heb jij'', complimenteert hij. De schilder glimlacht. Ze werkt vier dagen per week, zes uur per keer. Licht ongeduldig is ze inmiddels wel, bekent ze. ,,Ik wil graag op vakantie, maar tegelijkertijd wil ik niet dat het project uitloopt. Dus ik blijf door werken en tegen mezelf zeggen: dit is leuk werk, niet zeuren.'' Ze heeft geen last van de nieuwsgierige blik ken. ,,Het grappige is dat ik - na vijf maanden - nu vaak hoor: wat moet je nog veel doen! Terwijl ik juist best ver ben.'' De leken-opmerking is begrijpe lijk. Wie naar de vorderingen van Wiersma kijkt, ziet nog veel bruine vlakken en donkere kostuums. Het belangrijkste duo - kapitein Frans Banninck Cocq en luitenant Willem van Ruytenburch - die in het origi nele schilderij letterlijk in het stra lende middelpunt staan, lijken nu één van de vele schutters. De drama tische licht-donker effecten waar Rembrandt om wordt geroemd, vol gen nog, belooft ze. Het moeilijkste deel heeft de schil der achter de rug. Dat zat 'm in de ge zichtsexpressies van de ruim twintig figuren op het doek. „Wanneer een verfstreek in het gezicht niet klopt, zie je dat meteen. Bij de kostuums, waar we nu aan werken, kan ik iets losser schilderen. Omdat we in het begin zoveel vertraging hadden, heb ik losgelaten dat elke lijn precies het zelfde moet zijn. Dan ben ik volgend jaar nog niet klaar.'' Dat klinkt alsof ze uit de losse pols de kostuums inkleurt, maar zo is het ook weer niet. Wiersma doet zeker een uur over de witte plooikraag van een schutter. Ze werkt met de pen seel in haar rechterhand en haar mo biel in de linkerhand. Op het scherm pje van haar telefoon zoomt ze in op een foto van De Nachtwacht. ,,Die heeft zo'n hoge resolutie dat ik zelfs alle barstjes in de verf kan zien. Soms loop ik ook even naar de overkant, maar de details zie ik op de foto ei genlijk beter.'' Het geheim van de meester zal waar schijnlijk in januari op televisie ko men. Daarin is te zien dat Wiersma hulp krijgt van haar zusje Maria - ook schilder en illustrator -, vier collega schilders, restaurateur, materiaaldes- kundige en wetenschapshistoricus. ,,Ik hoop dat Rembrandt ook hulp heeft gehad. Het geheel is prachtig, maar al die poppetjes.Er komt geen eind aan. Ben je met de één klaar, wachten er nog tien. En ze hebben al lemaal een speer, helm of vlag. Dat maakt het schilderen eentonig.'' dat ondoenlijk voor alle kleuren. ,,Verf uit tubes is lekker smeuïg. Dat schildert heel soepel, maar geeft niet dezelfde effecten en structuren als bij De Nachtwacht. Ik hoop dat het vanaf afstand straks lijkt op het origineel.'' Eind september, als dit megapro ject eindelijk klaar is, zal het schilde rij worden verouderd door een res taurator zodat de kleuren beter over eenkomen met Rembrandts werk uit 1642. Ook wordt er aan alle kanten een stuk van het doek gesneden. Dat gebeurde met het origineel namelijk Die twee schutters en dat kindje op links zullen het niet overleven. Ik protesteer al weken ook. 46 jaar na de dood van de groot meester werd zijn werk verplaatst naar het toenmalige stadhuis, het huidige Paleis op de Dam. Daar bleek het doek te groot voor zijn nieuwe plek, tussen twee deuren in, waarop het werd ingekort. ,,Die twee schut ters en dat kindje op links zullen het niet overleven'', wijst ze. Wiersma weet dat het pijnlijke moment gaat komen. ,,Ik protesteer al weken.'' Mest en urine Op haar verstelbare werkplek staat alleen een kleine tafel met daarop een schilderspalet en verschillende tubes verf. In de zeventiende eeuw kwam er uiteraard nog geen verf uit de fabriek. Er werden de gekste stoffen gebruikt om pigment te ver krijgen, zoals mest, urine en botten van dieren. Net als de eerdere edities van het AvroTrospro- gramma was aanvankelijk het idee om de verf zelf te maken, maar gezien de werkplek-in het 1 Rijksmuseum kan je niet naar hartenlust poeder tjes mengen - en de geringe tijd was woensdag 18 augustus 2021 GO 44 Lisa Wiersma In de eerste maan den werkte Wiersma - witte schildersjas - vanwege corona in stilte op de stellage. Inmiddels kunnen be zoekers toekijken. FOTO'S JEAN-PIERRE JANS 44

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 25