Zeeuwen nog niet erg bezorgd over klimaat Reacties op het klimaatrapport: van 'bangmakerij' tot 'alle beetjes helpen' 4 Peiling Opvallend: een meerderheid van de Zeeuwen zegt zich nog weinig zor gen te maken over het verande rende klimaat. Toch proberen veel mensen klimaatbewust te leven en hebben ook zelf al maatregelen genomen. ,,Alle beetjes helpen", licht een van de deelnemers toe. De concerten die dit weekend werden gebracht, waren verschil lend, maar beantwoordden aan het thema: 'de opera in de muziek'. Het Dudok Kwartet putte uit de Tragédie en musique Castor et Pollux van Rameau. Ze kozen voor drie delen uit de suite. De Ouverture met de vreemde octaafsprongen, de vrolijke Gavotte met levendige dalende lijnen en de Chaconne vol ritmische en dynamische contras ten. Veel interessanter klonk het elegante Strijkkwartet in A van Haydn, met verrassende harmo- ,,Altijd bij jezelf beginnen en niet denken dat je beter bent of doet dan je medemens", zegt een andere. Ruim de helft neemt het schei den van afval serieus. Bijna de helft heeft zijn huis duurzamer gemaakt, door bijvoorbeeld zonnepanelen op het dak te leggen. Pakweg een op de drie mensen zegt bewust minder (of helemaal geen) vlees te eten, minder kleding en spullen te kopen en/of vaker de fiets of het openbaar vervoer te pakken. Het aantal mensen dat is overgestapt op een elektrische auto, is nog beperkt, maar bijna een op de vijf is dat wel van plan. Een aanzienlijke groep is scep tisch. Zij noemen het klimaatrap port 'bangmakerij' of stellen dat kli- nieën. Het Menuetto met de speci ale klankkleuren in het Trio, dat sotto voce door slechts drie strij kers werd gespeeld, werd gevolgd door een pittige Finale in een bril jante fugavorm, dynamische sprongen en grillige passages. Het werk werd sprankelend vertolkt. Daarna kwam Rossini aan de beurt en daar zat het publiek blijk baar op te wachten. Rossini schreef vanaf 1820 regelmatig op thema's uit zijn opera's werken voor twee instrumenten. Het Duo voor cello en contrabas is er zo een. Faber en Oesi vulden elkaar per fect aan, ze beheersten alle techni sche kneepjes die dit werk vereist: maatverandering van alle tijden is. ,,Het klimaat doet wat het wil. De aarde is al sinds het bestaan onder hevig aan verandering", zegt een van hen. Bijna 40 procent is niet van plan zelf (nog meer) maatregelen te treffen om klimaatverandering te gen te gaan. ,,Heeft geen enkel nut", verklaart een respondent kortweg. 'We betalen al genoeg' De animo om een klimaatheffing te betalen is ook gering. Twee derde van de deelnemers voelt daar niets voor. ,,We betalen al genoeg", zo is de teneur. Liever legt men de reke ning neer bij de vervuilers zelf, waarbij vooral wordt gekeken naar grote bedrijven en het buitenland. Windparken kunnen een bijdrage van glissando tot pizzicato. De Ouvertures Il Barbiere di Sivi- glia en La gazza ladra zijn juweel tjes. In de Barbier zijn veel thema's uit de opera buffo te horen en in de stelende ekster met de trippe lende passages werd het slagwerk, dat in het begin moet klinken, knap door de cellist uit zijn klank kast gehaald. Verfrissende muziek. leveren aan het tegengaan van kli maatverandering, maar de vraag is waar die moeten komen. Drie kwart van de deelnemers aan de peiling wil geen windmolens in de achter tuin. Er lijkt meer steun te zijn voor kernenergie. De helft van de onder vraagden is het ermee eens dat er meer kerncentrales moeten komen in Zeeland. ,,Kerncentrale is groen en levert werkgelegenheid op", zo als een van hen laat weten. Een klei nere groep ziet nieuwe centrales het liefst buiten de provincie verrijzen. Minder dan een kwart zegt bij voor baat nee tegen meer kernenergie in Nederland. ,,We kunnen volgende generaties niet met dit afval belas ten." Het slotconcert was er een van een totaal ander kaliber. Met de Siegfried Idyll van Wagner en het Piano Kwintet in f van Franck kreeg het publiek muziek van hoge kwa liteit voorgeschoteld. Het verjaardagsgeschenk van Wagner aan zijn tweede vrouw Cosima, de Siegfried Idyll, is een poëtisch werk, intiem en met prachtige vocale lijnen. De thema's uit een strijkkwartet en de opera Siegfried werden vloei end gebracht, de piano verving de blazerspartijen en de berceuse kwam innig over. Een Wagner- compositie die vaker gespeeld zou moeten worden. Het werk werd ingetogen en sereen vertolkt, het deel met sourdine klonk poë tisch. Een aubade om bij weg te smelten. Het Piano Kwintet van Franck is een monumentaal, gepassioneerd werk, expressief en met een com plexe vorm. Net als bij Wagner is het com pacte muziek, waar je volledig in gezogen wordt. Als toehoorder hoor je regelmatig nerveuse passa ges, soms levendige en ritmische flarden en je komt pas tot rust bij een klagende melodie, vol nostal gie. De ontspanning komt ten slotte bij het vreugdevolle dyna mische slot. maandag 16 augustus 2021 De mens is 'onmiskenbaar' de oorzaak van klimaatverandering, stellen wetenschappers in een vorige week verschenen rapport. Hoe kijken Zeeuwen hier zélf te genaan? Welke maatregelen nemen ze? De PZC peilde de me ningen. Rolf Bosboom Vlissingen Wat direct opvalt bij de concer ten die in het Scaldis Festival worden verzorgd, is het plezier waarmee gemusiceerd wordt. Ook is duidelijk dat het publiek met volle teugen zit te genieten. Muziek blijkt dus echt balsem voor de ziel te zijn. Jeanette Vergouwen Recensie Opera in strijkersformaat- Door Dudok Kwartet: Judith van Driel en Marleen Wester (viool), Marie- Louise de Jong (altviool) en David Faber (cello) James Oesi (con trabas). Gehoord zaterdag 14 au gustus in Grote Kerk Groede. De PZC hield tussen woensdag 11 augustus 15.00 uur en zaterdag 14 augustus 12.00 uur een (niet-representatieve) pei ling via de website. Hierop reageerden 439 mensen, aanzienlijk meer mannen (bijna 70 procent) dan vrouwen. Veruit de groot ste groep respondenten is tussen de 35 en 64 jaar oud. De meeste reacties komen uit de gemeenten Terneuzen (56) en Middel burg (53). Het Dudok Kwartet en contrabassist James Oesi (r) spelen Rossini op het Scaldis Festival. foto SCALDIS FESTIVAL Wagner en Franck - Door Mathieu van Bellen en Maria Milstein (viool), Sofie van der Schalie (altviool), Ella van Poucke (cello) en Nicolas van Poucke (piano). Gehoord zondag 15 au gustus in Porgy en Bess, Terneu- zen. Plezier in musiceren bij het Scaldis Festival

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 24