Zeeuwen nog niet erg bezorgd over klimaat
Reacties op het klimaatrapport: van 'bangmakerij' tot 'alle beetjes helpen'
4
Peiling
Opvallend: een meerderheid van de
Zeeuwen zegt zich nog weinig zor
gen te maken over het verande
rende klimaat. Toch proberen veel
mensen klimaatbewust te leven en
hebben ook zelf al maatregelen
genomen. ,,Alle beetjes helpen",
licht een van de deelnemers toe.
De concerten die dit weekend
werden gebracht, waren verschil
lend, maar beantwoordden aan
het thema: 'de opera in de muziek'.
Het Dudok Kwartet putte uit de
Tragédie en musique Castor et Pollux
van Rameau. Ze kozen voor drie
delen uit de suite. De Ouverture
met de vreemde octaafsprongen,
de vrolijke Gavotte met levendige
dalende lijnen en de Chaconne vol
ritmische en dynamische contras
ten. Veel interessanter klonk het
elegante Strijkkwartet in A van
Haydn, met verrassende harmo-
,,Altijd bij jezelf beginnen en niet
denken dat je beter bent of doet
dan je medemens", zegt een andere.
Ruim de helft neemt het schei
den van afval serieus. Bijna de helft
heeft zijn huis duurzamer gemaakt,
door bijvoorbeeld zonnepanelen op
het dak te leggen. Pakweg een op de
drie mensen zegt bewust minder
(of helemaal geen) vlees te eten,
minder kleding en spullen te kopen
en/of vaker de fiets of het openbaar
vervoer te pakken. Het aantal
mensen dat is overgestapt op een
elektrische auto, is nog beperkt,
maar bijna een op de vijf is dat wel
van plan.
Een aanzienlijke groep is scep
tisch. Zij noemen het klimaatrap
port 'bangmakerij' of stellen dat kli-
nieën. Het Menuetto met de speci
ale klankkleuren in het Trio, dat
sotto voce door slechts drie strij
kers werd gespeeld, werd gevolgd
door een pittige Finale in een bril
jante fugavorm, dynamische
sprongen en grillige passages. Het
werk werd sprankelend vertolkt.
Daarna kwam Rossini aan de
beurt en daar zat het publiek blijk
baar op te wachten. Rossini
schreef vanaf 1820 regelmatig op
thema's uit zijn opera's werken
voor twee instrumenten. Het Duo
voor cello en contrabas is er zo een.
Faber en Oesi vulden elkaar per
fect aan, ze beheersten alle techni
sche kneepjes die dit werk vereist:
maatverandering van alle tijden is.
,,Het klimaat doet wat het wil. De
aarde is al sinds het bestaan onder
hevig aan verandering", zegt een
van hen. Bijna 40 procent is niet van
plan zelf (nog meer) maatregelen te
treffen om klimaatverandering te
gen te gaan. ,,Heeft geen enkel nut",
verklaart een respondent kortweg.
'We betalen al genoeg'
De animo om een klimaatheffing te
betalen is ook gering. Twee derde
van de deelnemers voelt daar niets
voor. ,,We betalen al genoeg", zo is
de teneur. Liever legt men de reke
ning neer bij de vervuilers zelf,
waarbij vooral wordt gekeken naar
grote bedrijven en het buitenland.
Windparken kunnen een bijdrage
van glissando tot pizzicato.
De Ouvertures Il Barbiere di Sivi-
glia en La gazza ladra zijn juweel
tjes. In de Barbier zijn veel thema's
uit de opera buffo te horen en in
de stelende ekster met de trippe
lende passages werd het slagwerk,
dat in het begin moet klinken,
knap door de cellist uit zijn klank
kast gehaald. Verfrissende muziek.
leveren aan het tegengaan van kli
maatverandering, maar de vraag is
waar die moeten komen. Drie kwart
van de deelnemers aan de peiling
wil geen windmolens in de achter
tuin.
Er lijkt meer steun te zijn voor
kernenergie. De helft van de onder
vraagden is het ermee eens dat er
meer kerncentrales moeten komen
in Zeeland. ,,Kerncentrale is groen
en levert werkgelegenheid op", zo
als een van hen laat weten. Een klei
nere groep ziet nieuwe centrales het
liefst buiten de provincie verrijzen.
Minder dan een kwart zegt bij voor
baat nee tegen meer kernenergie in
Nederland. ,,We kunnen volgende
generaties niet met dit afval belas
ten."
Het slotconcert was er een van
een totaal ander kaliber. Met de
Siegfried Idyll van Wagner en het
Piano Kwintet in f van Franck kreeg
het publiek muziek van hoge kwa
liteit voorgeschoteld.
Het verjaardagsgeschenk van
Wagner aan zijn tweede vrouw
Cosima, de Siegfried Idyll, is een
poëtisch werk, intiem en met
prachtige vocale lijnen. De
thema's uit een strijkkwartet en
de opera Siegfried werden vloei
end gebracht, de piano verving de
blazerspartijen en de berceuse
kwam innig over. Een Wagner-
compositie die vaker gespeeld
zou moeten worden. Het werk
werd ingetogen en sereen vertolkt,
het deel met sourdine klonk poë
tisch. Een aubade om bij weg te
smelten.
Het Piano Kwintet van Franck is
een monumentaal, gepassioneerd
werk, expressief en met een com
plexe vorm.
Net als bij Wagner is het com
pacte muziek, waar je volledig in
gezogen wordt. Als toehoorder
hoor je regelmatig nerveuse passa
ges, soms levendige en ritmische
flarden en je komt pas tot rust bij
een klagende melodie, vol nostal
gie. De ontspanning komt ten
slotte bij het vreugdevolle dyna
mische slot.
maandag 16 augustus 2021
De mens is 'onmiskenbaar' de
oorzaak van klimaatverandering,
stellen wetenschappers in een
vorige week verschenen rapport.
Hoe kijken Zeeuwen hier zélf te
genaan? Welke maatregelen
nemen ze? De PZC peilde de me
ningen.
Rolf Bosboom
Vlissingen
Wat direct opvalt bij de concer
ten die in het Scaldis Festival
worden verzorgd, is het plezier
waarmee gemusiceerd wordt.
Ook is duidelijk dat het publiek
met volle teugen zit te genieten.
Muziek blijkt dus echt balsem
voor de ziel te zijn.
Jeanette Vergouwen
Recensie
Opera in strijkersformaat- Door
Dudok Kwartet: Judith van Driel
en Marleen Wester (viool), Marie-
Louise de Jong (altviool) en David
Faber (cello) James Oesi (con
trabas). Gehoord zaterdag 14 au
gustus in Grote Kerk Groede.
De PZC hield tussen
woensdag 11 augustus
15.00 uur en zaterdag 14
augustus 12.00 uur een
(niet-representatieve) pei
ling via de website. Hierop
reageerden 439 mensen,
aanzienlijk meer mannen
(bijna 70 procent) dan
vrouwen. Veruit de groot
ste groep respondenten is
tussen de 35 en 64 jaar
oud. De meeste reacties
komen uit de gemeenten
Terneuzen (56) en Middel
burg (53).
Het Dudok
Kwartet en
contrabassist
James Oesi (r)
spelen Rossini
op het Scaldis
Festival. foto
SCALDIS FESTIVAL
Wagner en Franck - Door Mathieu
van Bellen en Maria Milstein
(viool), Sofie van der Schalie
(altviool), Ella van Poucke
(cello) en Nicolas van Poucke
(piano). Gehoord zondag 15 au
gustus in Porgy en Bess, Terneu-
zen.
Plezier in musiceren
bij het Scaldis Festival