'Onze kinderen heten Das, Dit, Zij en Mini. Sommige mensen vinden dat bi na crimineel' De gele badeend waar hij wereldwijd furore mee maakte is 26 meter hoog. Zijn Selfie Panda die de harten in China verovert, nog een halve meter langer. Net als de groene stads- cocon die de komende maanden de Sint Janskerk in Schiedam vult. Toch heeft de studio van Florentijn Hofman in de Arnhemse bossen geen kolossale omvang. Er staan twee computers in de bescheiden ruimte aan huis waar een kat en ridgeback James gebroederlijk snurken. Met bureaus vol kleurige klei, poppetjes, geboetseerde minidinosaurussen en rond slingerende tekeningen lijkt dit eerder een kinderkamer dan het artistieke hoofdkwartier van één van Nederlands succesvolste beeldend kunstenaars. Nog in de maak: acht nieuwe projecten. Waaronder een ontwerp voor de Floriade 2022 (details geheim), een fietssnelweg in Veghel en een prestigieuze grote opdracht in China (details eveneens geheim). 'Sommige mensen verwachten een enorm atelier, maar toch gebeurt het hier. Nadat ik heb gepraat met opdrachtgevers - voor het coronatijdperk altijd op locatie om de omgeving te voelen - begin ik op deze plek met schetsen, klei en, onderzoeken en het maken van constructieberekeningen. Die gegevens shake ik met geschiedenis en sociale achter grond van de plaats van de sculp tuur. En dan opeens heb ik jazz. Een Hofman-cocktail. Die ontstaat soms als ik wandel met de hond, of laatst tijdens het repareren van een rubberbootje in ons natuurbad. Hier valt het kwartje.' Met hier bedoelt Hofman - petje, jeans, sneakers als kano's - het door hem verbouwde bioscoop/ kantinegebouw van 1000 vierkante meter op het voormalige Defensieterrein waar hij woont met partner en ontwerper Kim en hun kinderen Das (13), Dit (12), Zij (8) en Mini (6). Ze verruilden Rotterdam zeven jaar terug voor deze plek. Huize Zeldenrust, zegt hij zelf over de met speelgoed bezaaide strakke ruimtes. Hij biedt er beginnende kunstenaars die een carrièreboost kunnen gebruiken regelmatig een paar maanden onderdak. Evenals collega's die verdieping zoeken. Buurkinderen lopen in en uit. Net als de beton- en staalman met wie hij samenwerkt. In de grote zaal, waar eens Hazes sr., de Dolly Dots en Willeke Alberti optraden voor onze bierdrinkende militairen, organiseert hij filmavonden voor bewoners van de culturele enclave die zich heeft geves tigd in gerenoveerde bunkerboerderijen en een vliegtuighangar. Onder hen architecten, een meubelmaker, een galeriehouder en designer Hella Jongerius. 'Omdat iedereen daar rijker van wordt. Omdat wij als gezin en als buurt ons daardoor kunnen verwonderen. Ons kunnen laten inspireren door kunstenaars, studenten en elkaar. Op die manier heb je samen plezier en word je wijzer. Ik wil mijn kinderen laten zien dat er meer is dan 9-to-5-jobs, dat ze straks met hun hart moeten kiezen. Dat noem ik rijkdom. Ik vind het vreemd als organisaties voor bepaalde gelegenheden en openingen selecte groepjes uitnodigen. Om het exclusiever en dus inte ressanter te maken. Ik ben daar niet van. Dan denk ik: doe iets beter je best, dan kun je dit moment met veel meer mensen delen.' Heb je die instelling van thuis meegekregen? 'Het interesseert mij niet waar het precies vandaan komt. Het zit in elk geval in mij. Zo heb ik altijd gevoetbald omdat ik wilde sporten in teamverband. Je moet het met z'n allen doen. Ik werk veel in buitenruimtes omdat die voor iedereen toegankelijk zijn en ook dan betrek ik er zoveel mogelijk mensen bij. Ik overleg met de gemeente, de bouwers, de wijk agent en de eigenaren van het café ertegenover. Voor een geslaagd project moet ik in contact staan met anderen, stel ik me als een soort alien op dan lukt dat niet. Ik kan niet zomaar vanuit mijn atelier ergens werk neerknallen. Mensen willen erbij betrokken worden, zoals bij de Rotterdamse Bospoldervos. Ik praat over de plek, de bouw, de afwerking. De bewoners zijn trots, het is nu hün vos. Ik houd van dergelijke grote projecten. Heb ik het ene gemaakt, dan wil ik door naar het volgende. Dat is het enige dat boeit.' 'Mijn werk verschaft ons vrijheid en deze plek waar we wonen. En de mogelijkheid ervaringen te delen met onze kinderen, vrienden en buren. Dat interesseert mij. Ik verkoop niets van mijn werk. Ook niet de kleine beeldjes of schaal modellen. Ik heb een archief vol, maar hecht daar nul waarde aan. Zou het ook niet willen exposeren. Wat ik wel leuk vind: met mijn gezin naar de opening van mijn werk gaan. Samen reizen kunnen maken naar plekken waar ik aan de slag ga. Rugzakjes op en rond kijken. Ze hebben Japan gezien. Net als China, Taiwan, en Nieuw- Zeeland. Kijken, kijken, kijken. Het maximale eruit halen van wat op ons pad komt, zoveel mogelijk beleven. En dat kan ook dichterbij. Straks gaan we kamperen. Niet bij een zwembad met chloor, maar bij water in de natuur. In de aarde wroeten, vuurtje stoken, lekker simpel. Dan doe ik om de twee 14 Je deelt je huis en ervaringen graag met anderen. Het geld dat het oplevert is toch ook aantrekkelijk?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 86