Slechtlopend Reebok-merk in nieuwe handen ECONOMIE 15 ders er massaal uit principe niet meer boeken. ,,Er zijn weinig al ternatieven voor Booking.com. Het bedrijf heeft in tien jaar tijd wereldwijd een dominante positie bemachtigd. En daarbij heeft de consument een vrij beperkt ge heugen", verklaart de bijzonder hoogleraar van de Erasmus Uni versiteit. Gewoontedieren De reiziger wil volgens hem een handig overzicht van verschil lende accommodaties en prijzen én dat is wat Booking biedt. ,,Bo- vendien zijn mensen gewoonte dieren en komen ze graag terug als het ze goed is bevallen.'' Molenaar wijst erop dat Booking eerder slecht in het nieuws is geweest en dat het toen ook niet bleef kleven aan het bedrijf. Door Brussel werd het ooit op de vingers getikt, om dat aanbiedingen geen echte aan biedingen waren en het bedrijf moest onder druk van de consu mentenautoriteit ACM stoppen met het oneigenlijk gebruik van 'schaarste'. Mensen zullen denken: 'Ach, dat met de NOW en bonussen is nu toch opgelost' Retail- en marketingexpert Kitty Koelemeijer kan zich ook niet voorstellen dat Nederlandse reis- consumenten vanwege alle heisa rondom de NOW en de bonussen het platform links laten liggen. ,,Misschien wel mensen die heel principieel zijn", denkt zij. Maar de meeste mensen letten volgens de hoogleraar marketing aan Ny- enrode Business Universiteit vooral op de prijs. En als zij er een voordeel uit kunnen halen, dan gaat dat boven de maatschappe lijke verantwoordelijkheid. ,,Dat wil overigens niet zeggen Booking geen reputatieschade heeft opgelopen, hoor. Maar het hoeft persoonlijke boekingen niet Deukje Goof Lukken, docent toerisme en vrije tijd aan de Breda University, denkt dat het imago van Booking wel een deukje heeft opgelopen, maar geen blijvende imagoschade. „Mensen zullen denken: 'Ach, dat met de NOW en bonussen is nu toch opgelost' en gaan er gewoon weer boeken.'' Sterker, hij denkt dat door alle onzekerheid rond corona en reis beperkingen Booking nog vaker dan voorheen gebruikt gaat wor den. Een aspect waar reisconsu- menten volgens hem erg gevoelig voor zijn, is flexibiliteit. Juist Boo king speelt daarop in met de mo gelijkheid om tot een paar uur van tevoren te annuleren. Hij denkt dat Booking er boven dien van zal profiteren dat de animo om groepsreizen te maken of pakketreizen te boeken, wat ta nende is. ,,Je ziet dat mensen nu liever zelf de regie houden. Ze gaan vaker met de auto op vakan tie en willen kunnen kiezen. Dan is het handig als je op een plek kunt zoeken, boeken en vergelij ken. Dat is waar Booking beroemd mee is geworden'', zegt ook hij. Hosanna Het valt retailexpert Cor Molenaar wel op dat Booking de laatste we ken volop aan het adverteren is. Hij denkt dat, nu het reizen weer op gang komt, het reisbedrijf ervoor wil zorgen dat ze weer helemaal top of mind bij de consumenten zijn. Door veel te adverteren zorgt het bedrijf ervoor dat mensen zon der veel na te denken meteen naar Booking gaan als ze een hotelover nachting willen boeken. Overigens zijn de cijfers nu ook weer niet helemaal hosanna: de omzet is gestegen van 630 miljoen dollar vorig jaar naar nu ruim 2 miljard dollar, maar in de zelfde periode in 2019 noteerde het nog 3,8 miljard dollar. Ceo Glenn Fogel ziet de toekomst hoopvol tegemoet, zei hij bij de presentatie van de kwartaalcij fers. De eerste tekenen van het herstel zijn in elk geval al goed zichtbaar: „We zijn blij dat de boekingen weer stijgen en dan vooral in Europa en de VS." Recent meldde de sectoral dat er veel boekingen binnenko men, vooral van toeris ten met vertrek op korte termijn. De verwachting is dat de zakelijke reis- markt zich ook, wel wat langzamer, zal herstellen. I Iet lijkt er dus op dat Booking zich weinig zorgen hoeft te maken over het smetje. in de weg te staan", vult de hoog leraar aan. Ze gaat ervan uit dat, als de reismarkt eenmaal weer op het oude niveau zit, Booking en an dere onlinereisplatforms, zoals Airbnb, weer op volle toeren zul len draaien. En de platforms zul len, gezien hun omvang, dan ook een onevenredig groot deel van de markt naar zich toetrekken. Adidas zette Reebok begin dit jaar al formeel in de verkoop, na dat het jarenlang tevergeefs heeft geprobeerd Reebok beter in de markt te zetten. Met de deal is tot 2,5 miljard dollar gemoeid. De Duitse sportkledingfabri- kant kocht Reebok in 2006 voor 3,8 miljard dollar om zo beter de concurrentie aan te kunnen gaan met de Amerikaanse aartsrivaal Nike. Maar dat plan slaagde niet en de prestaties van Reebok vie len zwaar tegen. Authentic Brands, dat onlangs een beursnotering heeft aange vraagd in de VS, heeft al tiental len merken ingelijfd en ziet wel kansen in Reebok. Het merken- bedrijf heeft niet alleen kleding bedrijven in handen, maar ook de rechten op beeltenissen van iconen als Elvis Presley, Muham mad Ali en Marilyn Monroe. Kleinzoons Het van oorsprong Britse Ree bok werd in 1958 opgezet door twee kleinzoons van de oprich ter van het Britse sportkleding- merk J.W. Foster and Sons, be kend van de atletiekschoenen met punten, waardoor atleten beter konden presteren. De naam verwijst naar een antilope. Eind jaren 70 werd een deal gesloten, zodat Reebok ook in de VS verkocht kon worden. In de jaren 80, toen het bedrijf inzette op de aerobics-trend en met da messchoenen kwam, ontsteeg Reebok zelfs concurrent Nike en ontplofte de omzet. Maar toen Nike daarna basketballer Mi chael Jordan aan zich wist te bin den, kon Reebok zijn concurrent niet meer bijbenen. Ook de overname door Adidas kon het tij niet keren. Ondanks uitbouw naar meer kleding en accessoires haalde Reebok nooit de successen die Adidas ervan had verwacht. Volgens merken- deskundige Richard Otto is het zeer de vraag of nieuwe eigenaar, ABG, Reebok weer kan laten meetellen. ,,Nike en Adidas zijn tegenwoordig zo dominant in sportkleding, dan moet je wel heel veel geld investeren om mee te kunnen doen. Ik weet natuur lijk nog niet wat de plannen zijn van ABG, maar het wordt hoe dan ook een lastig karwei. Ze kunnen ervoor kiezen een sub cultuur aan te spreken, maar ook daar is hevige concurrentie. En voor je het weet haalt Nike je weer in. Kijk bijvoorbeeld hoe veel dat merk nu investeert in skaten. Onder meer met dank aan de Olympische Spelen een subcultuur die qua populariteit enorm groeit. Voor Nike een welkome nieuwe markt.'' Adidas wilde Reebok gebruiken in strijd met Nike, maar dat mislukte Marketingtechnisch loont het om een bekende sporter aan je merk te binden, maar ook dat kost volgens Otto enorm veel geld. ,,In de voetbalwereld zijn het ook weer diezelfde Adidas en Nike die de dienst uitmaken met sponsorcontracten. Reebok had wel een naam hoog te houden in de atletiek, dus wellicht ligt daar nog een kans. En ze hebben MMA-vechter Conor McGregor onder contract staan, maar die zorgt niet altijd voor positieve publiciteit.'' Kortom, het wordt volgens Otto nog een flinke kluif om Reebok weer groot te maken. ,,Eigenlijk is het al een vergeten merk. In de regel is het dan moeilijk om een comeback te maken. Daar zijn behoorlijk wat voorbeelden van. In Nederland had je vroeger het kinderdrankje Tjolk. Tot twee keer toe is gepro beerd dat opnieuw in de markt te zetten, maar het is twee keer mislukt. Of denk aan telecom- aanbieder Ben, die werd overge nomen door T-Mobile en sinds dien in de luwte is beland als sublabel.'' zaterdag 14 augustus 2021 "•««liHInii 1 asbucnt Het hoofdkantoor van Booking.com in Amsterdam. foto hh/anp - Goof Lukken, docent toerisme I OIOI III Sll IN 111! I I/GI I IYIM/,GI s Twee mannen werken aan een gigantische Reebok-billboard in Manhattan. foto hh/afp Komt het nog goed met sportmerk Reebok? Dat is de vraag nu Adidas zijn slecht presterende dochtermerk heeft verkocht aan de Ameri kaanse Authentic Brands Group (ABG). Dat bedrijf heeft onder meer al kleding merken Forever 21 en Juicy Couture in handen. Sanne Schelfaut Amsterdam

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 15