'Beangstigend dat ik ooit moet stoppen met werken. Wat moet ik dan de hele dag doen?' Maria Idske van der Weij Soms maakt beeldspraak opeens duidelijk wat je allang wist. Dat gebeurde toen Mieke van der Weij sprak met de 70-jarige rechter Frank Wieland voor haar podcast Dor Hout. Wieland vertelde dat met pensioen gaan voor hem voelde als een dikke stalen deur die achter hem werd dichtgeslagen. Bam, in één klap afgesloten van die oude wereld. Maar, zo zei hij, na die dikke deur kom je in een nieuwe ruimte en dan kijk je daar wat er allemaal te ontdekken valt. Een filosofie vanuit het boeddhisme, waar hij veel mee bezig is. 'Toen hij dat zo formuleerde, dacht ik: o ja, natüürlijk! Misschien hoef ik daar helemaal niet zo bang voor te zijn,' zegt Van der Weij, zelf net 68 geworden. 'Frank Wieland had zich van tevoren afgevraagd: als ik met pensioen ga, doe ik er dan nog toe in het leven? Wat heeft het dan nog voor zin? Dat is een beeld dat ik herken en waar ik ook wel voor vrees, als ik eerlijk ben. Maar door zijn verhaal denk ik nu vaker: weet je, in die nieuwe ruimte valt vast ook weer van alles te ontdekken. Ja, het is een cliché van heb ik jou daar, maar toch kwam het bij me binnen.' 'Ja, gewoon. Dat ik me afvraag: wat moet ik dan de hele dag dóen? Het liefst zou ik sterven in het harnas, maar dat heb je niet zelf in de hand. Je bent altijd afeankelijk van of iemand je een programma gunt en of de manager het ziet zitten met jou. Ik merk dat ik het belangrijk vind als ik kan zeggen: ik doe nu dit en dat project. Dat geeft me een goed en trots gevoel. Als ik met pensioen zou zijn en mensen vragen: 'Wat doe je?' en ik zeg: 'Nou, niks...' Korte stilte. 'Als het moment daar is dat Hilversum het genoeg geweest vindt met mij, denk ik dat ik het nog knap lastig krijg.' 'Ja, maar dan hoeft niet het hele gesprek daarover te gaan. Nu lijkt het alsof het een afscheidsinterview is, maar ik ben op dit moment een vrouw die nog hartstikke veel werkt. Nieuwsweekend is nog steeds het best beluisterde programma van Radio 1. Ik bedoel maar. Bovendien zijn mannen als Philip Freriks en Paul Witteman nog hartstikke populair en ouder dan ik. Dus ik zie wel hoe het gaat. Misschien zou ik meer willen schrijven; dat heb ik vroeger gedaan en zou ik best weer kunnen oppakken. Ik heb ook wel weer voldoende vertrouwen in mezelf dat het goed komt. Als ik dan in die nieuwe kamer terechtkom, dan kijk ik daar gewoon eens rond hoe alles eruitziet, welke plantjes er in de hoeken groeien.' GEBOREN op 2 augustus 1953 in Rotterdam GROEIDE OP in een gereformeerd onderwijzersgezin in Genderen STUDEERDE Nederlandse taal- en letterkunde. PRESENTEERT voor NPO Radiol, Met het oog op morgen, voor Omroep MAX Nieuwsweekend INTERVIEWT in de podcast Dor Hout. OP TV De Rijdende Rechter, Jules Unlimited en De Nationale Bijbeltest WOONT in Amsterdam met echtgenoot Sijbolt Noorda. Wat beangstigt je zo in dat beeld dat je moet stoppen met werken? Kun je daar echt over tobben, over hoe dat zou gaan? Opeens resoluut: 'Neeee, nee zeg. Dat gaat te ver. Je hoeft nou ook weer niet té lang door te gaan op dit thema. Ik kan er namelijk niet veel meer over zeggen dan dat ik nu gedaan heb.' Nou ja, als dat stoppen zo'n schrikbeeld is en het door je leettijd best reëel is dat dat misschien binnen een paar jaar gebeurt, dan is dat toch een dingetje. 34

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 106