automobilisten bedreigt verkeersveiligheid Onverwoestbaar en onbetaalbaar 6,5 nr i f 15 Test doelen, de leerstof, de leermethoden en de wijze waarop moet worden geëxamineerd'. „Wellicht dat bij het samenstellen van dit leerplan de sug gestie van een verplichte vrachtwa genrijles overwogen kan worden'', oppert het CBR. Roemer wil binnen drie jaar een nieuwe organisatie opzetten, maar of het idee daadwerkelijk wordt meege nomen is niet bekend. Rob Stomp- horst van Veilig Verkeer Nederland ziet weinig in een verplichting: ,,Het kan ook op vrijwillige basis, bijvoor beeld tijdens evenementen binnen of buiten de transportbranche of via moderne rijsimulators.'' Stelletje roofdieren Vanuit de praktijk wordt met lichte argwaan gereageerd op een ver plichte vrachtwagenles. ,,Het is de vraag of we hiermee het onbegrip wegnemen'', zegt voorzitter Jos van Zuylen van Vereniging Rijschool Be lang. ,,Ik ben bang dat een B-kandi daat de eerste les erg druk zal zijn met het voertuig, de vrachtwagen dus, en nog weinig meekrijgt van wat zich werkelijk om hem heen afspeelt. Dan is het beoogde effect weg. Wel zijn wij voorstander van een pilot om te kijken wat de effecten zijn.'' Daarnaast hebben mensen 'een ongelofelijk kort geheugen', stelt rij- vaardigheidstrainer en vrachtauto chauffeur Eric de Bree (57) uit Zee- wolde. ,,De ervaring ebt na een half jaartje weg en daarna vervallen we toch weer in oud gedrag. Het pro bleem is dat we achter het stuur bijna allemaal veranderen in een stel rep tielen, die als onrustige roofdieren elk gaatje dichtrijden en zo dicht mogelijk op hun voorganger willen zitten. Daar zit het echte probleem.'' Automobilisten en vrachtwagen chauffeurs kunnen wel gefrustreerd naar elkaar wijzen, maar de meeste 'problemen' veroorzaken we zelf, meent De Bree: ,,Besef nu maar dat we voor een groot deel op instinct rijden. Je stuurt je auto met je ogen zonder dat je het door hebt. Je zoekt een prooi en daar haak je op aan. Dat 'Het probleem is dat we achter het stuur bijna allemaal veranderen in een stel reptielen' is heel menselijk, maar daardoor sta je onvoldoende stil bij de situatie van andere weggebruikers. Doorbreek dat patroon en je zult zien dat je veel relaxter en veiliger rijdt.'' Hoewel De Bree een verplichte rij les in een vrachtwagen niet dé oplos sing noemt, vindt ook hij dat de rij opleiding grondig op de schop moet. ,,Wie heeft ooit leren filerijden? Nie mand! Laat zien hoe files ontstaan en hoe je ze kunt oplossen, maar leer je leerlingen ook om beter te anticipe ren en zo meer rekening te houden met - bijvoorbeeld - vrachtauto- chauffeurs. In de vrachtwagen geldt dat ook: je wéét dat automobilisten op het laatste moment uitvoegen, daar moet je een plan voor hebben.'' Voorsorteren De 31-jarige Jasper Egberts uit Lange- raar laat zich niet zo snel gek maken achter het stuur van zijn DafXF uit 2012. Als 'eigen rijder' vervoert hij dagelijks zeecontainers door het land. ,,Natuurlijk maak je rare dingen mee: soms word je er knettergek van, maar het valt echt mee hoeveel agressie of gevaarlijke acties ik tegenkom.'' Getoeter of een middelvinger maakt hij niet elke week mee, maar het wordt op de weg steeds meer een 'ikke-ikke-cultuur'. ,,Het zou goed zijn als mensen begrijpen waarom ik bepaalde keuzes maak in de cabine: als ik een haakse bocht moet maken, moet ik soms op twee stroken voorsorteren om te voorkomen dat ik andere auto's raak of de vangrail indraai. Dat is niet zon der reden. Als ik rustig achteruitrij met mijn combinatie, is het niet handig als mensen hun auto nog snel even vol gas door de laatste centime ters persen.'' Of een verplichte vrachtwagenrij les voor elke automobilist helpt? ,,Dat idee hoor ik nu al zo lang, ik vraag me af of het er ooit nog van komt'', rea geert Egberts. „Misschien helpt het wel tegen frustratie en onbegrip. Als je een keertje vrachtwagen hebt gereden, weet je misschien beter hoe het voelt en wat je wel en niet ziet. Betere voorlichting is sowieso goed, net als begrip hebben voor elkaar en rustig blijven.'' Bij Ford kun je een Focus Active kopen. Dat is een 'avontuurlijk' aangeklede versie, voorzien van rui gere bumpers, een extra grove grille en iets meer bodemvrijheid. Hij ziet er stoerder uit, maar op uitdagend terrein komt de Active nauwelijks ver der dan een andere Focus. Z'n stoerheid zit er voor de vorm: hij draagt z'n bergschoenen naar kantoor, zogezegd. De Subaru XV daaren tegen heeft geen kan toorbaan. Dit is een auto voor mensen die werken in een klimbos, hun boottrailer een drassige helling op willen sleuren of, zoals op de foto, erop uit trekken met een uit klapbare tent op het dak. In tegenstelling tot de genoemde Ford heeft de Subaru namelijk wél per manente vierwielaan- drijving, zodat je ook in lastige omstandigheden makkelijker weg kunt komen. Dat toont aan welke gedachte er achter deze meest compacte en betaalbare Subaru van het moment zit. Dat 'betaalbaar' is trou wens relatief, want hoe wel de XV iets groter is dan (bijvoorbeeld) een Ford Focus Active, zit hij in een flink hoger prijs segment. Bij Subaru betaal je voor de door dachte techniek en de bewezen kwaliteit en betrouwbaarheid, maar 1270 kilo trekgewicht. Bijzondere techniek. de hoge prijs wordt ook veroorzaakt door z'n hoge CO2-uitstoot. De nieuwe e-Boxer- motor krijgt weliswaar hulp van een 16,7 pk elek tromotor, maar die zet nauwelijks zoden aan de dijk: de XV kan alleen korte stukken elektrisch rijden en verbruikt nog altijd flink meer dan ge middeld in dit segment. De cijfers van de test auto zijn ontegenzegge lijk beïnvloed door de daktent, die pakt immers meer rijwind, maar een gemiddelde van 1 op 11,6 (8,6 liter per 100 kilome ter) is niet imposant. Daarbij moet de 2-liter viercilinder hard werken om alle techniek (en dus kilo's) vooruit te helpen. GO VRIJDAG 13 AUGUSTUS 2021 Trucker Jasper Egberts: ,,Als je eens in een vrachtwagen rijdt, weet je beter hoe het voelt.'' foto jeanpierre jans - ERIC DE BREE Subaru XV 2.0i-S e-Boxer (150 pk/110 kW), vanaf €47.445 De Subaru XV is vooral geschikt voor rijke avon turiers. FOTO'S BART HOOGVELD De Subaru XV ziet eruit als de zoveelste stoer der aangeklede hatch back, maar in dit geval zit de ruige opsmuk er niet voor de sier. Een XV is capabel en ro buust, maar ondanks een nieuwe motor ook duur en dorstig. I— Veel grip en tractie. Bewezen betrouw baar. Hoog brandstofver bruik. Rijdt nauwelijks elektrisch. Middelmatige prestaties. Relatief zwaar (1554 kg). De nieuwe e-Boxer- motor maakt van de XV niet het moderne, zuinige technologiefeest dat het had kunnen zijn. De stap voorwaarts is érg voor zichtig en dat maakt deze Subaru vooral geschikt voor avonturiers die anders willen zijn én geld hebben. - Roland Tameling HKijk op de site bij /auto voor extra testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 43