automobilisten bedreigt verkeersveiligheid
Onverwoestbaar
en onbetaalbaar
6,5
nr i
f
15
Test
doelen, de leerstof, de leermethoden
en de wijze waarop moet worden
geëxamineerd'. „Wellicht dat bij het
samenstellen van dit leerplan de sug
gestie van een verplichte vrachtwa
genrijles overwogen kan worden'',
oppert het CBR.
Roemer wil binnen drie jaar een
nieuwe organisatie opzetten, maar of
het idee daadwerkelijk wordt meege
nomen is niet bekend. Rob Stomp-
horst van Veilig Verkeer Nederland
ziet weinig in een verplichting: ,,Het
kan ook op vrijwillige basis, bijvoor
beeld tijdens evenementen binnen
of buiten de transportbranche of via
moderne rijsimulators.''
Stelletje roofdieren
Vanuit de praktijk wordt met lichte
argwaan gereageerd op een ver
plichte vrachtwagenles. ,,Het is de
vraag of we hiermee het onbegrip
wegnemen'', zegt voorzitter Jos van
Zuylen van Vereniging Rijschool Be
lang. ,,Ik ben bang dat een B-kandi
daat de eerste les erg druk zal zijn
met het voertuig, de vrachtwagen
dus, en nog weinig meekrijgt van wat
zich werkelijk om hem heen afspeelt.
Dan is het beoogde effect weg. Wel
zijn wij voorstander van een pilot om
te kijken wat de effecten zijn.''
Daarnaast hebben mensen 'een
ongelofelijk kort geheugen', stelt rij-
vaardigheidstrainer en vrachtauto
chauffeur Eric de Bree (57) uit Zee-
wolde. ,,De ervaring ebt na een half
jaartje weg en daarna vervallen we
toch weer in oud gedrag. Het pro
bleem is dat we achter het stuur bijna
allemaal veranderen in een stel rep
tielen, die als onrustige roofdieren
elk gaatje dichtrijden en zo dicht
mogelijk op hun voorganger willen
zitten. Daar zit het echte probleem.''
Automobilisten en vrachtwagen
chauffeurs kunnen wel gefrustreerd
naar elkaar wijzen, maar de meeste
'problemen' veroorzaken we zelf,
meent De Bree: ,,Besef nu maar dat
we voor een groot deel op instinct
rijden. Je stuurt je auto met je ogen
zonder dat je het door hebt. Je zoekt
een prooi en daar haak je op aan. Dat
'Het probleem is dat we
achter het stuur bijna
allemaal veranderen in
een stel reptielen'
is heel menselijk, maar daardoor sta
je onvoldoende stil bij de situatie van
andere weggebruikers. Doorbreek dat
patroon en je zult zien dat je veel
relaxter en veiliger rijdt.''
Hoewel De Bree een verplichte rij
les in een vrachtwagen niet dé oplos
sing noemt, vindt ook hij dat de rij
opleiding grondig op de schop moet.
,,Wie heeft ooit leren filerijden? Nie
mand! Laat zien hoe files ontstaan en
hoe je ze kunt oplossen, maar leer je
leerlingen ook om beter te anticipe
ren en zo meer rekening te houden
met - bijvoorbeeld - vrachtauto-
chauffeurs. In de vrachtwagen geldt
dat ook: je wéét dat automobilisten
op het laatste moment uitvoegen,
daar moet je een plan voor hebben.''
Voorsorteren
De 31-jarige Jasper Egberts uit Lange-
raar laat zich niet zo snel gek maken
achter het stuur van zijn DafXF uit
2012. Als 'eigen rijder' vervoert hij
dagelijks zeecontainers door het land.
,,Natuurlijk maak je rare dingen mee:
soms word je er knettergek van, maar
het valt echt mee hoeveel agressie of
gevaarlijke acties ik tegenkom.''
Getoeter of een middelvinger maakt
hij niet elke week mee, maar het
wordt op de weg steeds meer een
'ikke-ikke-cultuur'.
,,Het zou goed zijn als mensen
begrijpen waarom ik bepaalde keuzes
maak in de cabine: als ik een haakse
bocht moet maken, moet ik soms op
twee stroken voorsorteren om te
voorkomen dat ik andere auto's raak
of de vangrail indraai. Dat is niet zon
der reden. Als ik rustig achteruitrij
met mijn combinatie, is het niet
handig als mensen hun auto nog snel
even vol gas door de laatste centime
ters persen.''
Of een verplichte vrachtwagenrij
les voor elke automobilist helpt? ,,Dat
idee hoor ik nu al zo lang, ik vraag me
af of het er ooit nog van komt'', rea
geert Egberts. „Misschien helpt het
wel tegen frustratie en onbegrip. Als
je een keertje vrachtwagen hebt
gereden, weet je misschien beter hoe
het voelt en wat je wel en niet ziet.
Betere voorlichting is sowieso goed,
net als begrip hebben voor elkaar en
rustig blijven.''
Bij Ford kun je een Focus
Active kopen. Dat is een
'avontuurlijk' aangeklede
versie, voorzien van rui
gere bumpers, een extra
grove grille en iets meer
bodemvrijheid. Hij ziet
er stoerder uit, maar op
uitdagend terrein komt
de Active nauwelijks ver
der dan een andere
Focus. Z'n stoerheid zit
er voor de vorm: hij
draagt z'n bergschoenen
naar kantoor, zogezegd.
De Subaru XV daaren
tegen heeft geen kan
toorbaan. Dit is een auto
voor mensen die werken
in een klimbos, hun
boottrailer een drassige
helling op willen sleuren
of, zoals op de foto, erop
uit trekken met een uit
klapbare tent op het dak.
In tegenstelling tot de
genoemde Ford heeft de
Subaru namelijk wél per
manente vierwielaan-
drijving, zodat je ook in
lastige omstandigheden
makkelijker weg kunt
komen. Dat toont aan
welke gedachte er achter
deze meest compacte en
betaalbare Subaru van
het moment zit.
Dat 'betaalbaar' is trou
wens relatief, want hoe
wel de XV iets groter is
dan (bijvoorbeeld) een
Ford Focus Active, zit hij
in een flink hoger prijs
segment. Bij Subaru
betaal je voor de door
dachte techniek en de
bewezen kwaliteit en
betrouwbaarheid, maar
1270 kilo trekgewicht.
Bijzondere techniek.
de hoge prijs wordt ook
veroorzaakt door z'n
hoge CO2-uitstoot.
De nieuwe e-Boxer-
motor krijgt weliswaar
hulp van een 16,7 pk elek
tromotor, maar die zet
nauwelijks zoden aan de
dijk: de XV kan alleen
korte stukken elektrisch
rijden en verbruikt nog
altijd flink meer dan ge
middeld in dit segment.
De cijfers van de test
auto zijn ontegenzegge
lijk beïnvloed door de
daktent, die pakt immers
meer rijwind, maar een
gemiddelde van 1 op 11,6
(8,6 liter per 100 kilome
ter) is niet imposant.
Daarbij moet de 2-liter
viercilinder hard werken
om alle techniek (en dus
kilo's) vooruit te helpen.
GO VRIJDAG 13 AUGUSTUS 2021
Trucker Jasper Egberts: ,,Als je eens in een vrachtwagen rijdt, weet je beter hoe het voelt.'' foto jeanpierre jans
- ERIC DE BREE
Subaru XV 2.0i-S e-Boxer (150 pk/110 kW),
vanaf €47.445
De Subaru XV is vooral geschikt voor rijke avon
turiers. FOTO'S BART HOOGVELD
De Subaru XV ziet eruit
als de zoveelste stoer
der aangeklede hatch
back, maar in dit geval
zit de ruige opsmuk er
niet voor de sier. Een
XV is capabel en ro
buust, maar ondanks
een nieuwe motor ook
duur en dorstig.
I— Veel grip en tractie.
Bewezen betrouw
baar.
Hoog brandstofver
bruik.
Rijdt nauwelijks elektrisch.
Middelmatige prestaties.
Relatief zwaar (1554 kg).
De nieuwe e-Boxer-
motor maakt van de XV
niet het moderne, zuinige
technologiefeest dat het
had kunnen zijn. De stap
voorwaarts is érg voor
zichtig en dat maakt
deze Subaru vooral
geschikt voor avonturiers
die anders willen zijn én
geld hebben.
- Roland Tameling
HKijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities