a m m 9 ii mMi mjt& Bedrijven die duurzaam ondernemen, moeten meer investeren dan bedrijven die dit niet doen. Dat is de wereld op z'n kop, stelt Anna Chojnacka. Aan de formatietafel moet de kringloopeconomie centraal staan. OPINIE ANNA CHOJNACKA rf:-m iedereen weet dat de produc tie van chocolade meestal niet vrij is van slavenarbeid. Die kennis hebben we te danken aan Tony Chocolo- nely, een merk dat zich sterk maakt voor slaafvrije chocolade. En zo zijn er meer voorbeelden van duurzame bedrijven die con sumenten via storytelling informe ren over het belang van duur zaamheid. Om consumenten uit te leggen waarom ze het anders doen, zijn duurzame ondernemers veel geld kwijt aan marketing. Bovendien moet je als duurzaam bedrijf alle claims die je doet ook hard maken. Dat zorgt voor rapportagedruk en nóg meer extra kosten. Dat leidt tot een ongelijk speel veld voor duurzame bedrijven. Absurd in een tijd waarin de ge volgen van de klimaatcrisis pijnlijk duidelijk zijn. Ook consumenten willen overstappen op duurzame producten, maar je kunt niet van hen verwachten dat zij voor elk product uitzoeken wat de meest duurzame oplossing is. Zo zitten mensen niet in elkaar. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat mensen slechts een beperkt aantal beslis singen kunnen nemen dat afwijkt van hun gewoontes. De overheid moet consumenten helpen bij het maken van bewuste en duurzame keuzes. Energietransitie Van links tot rechts buitelen poli tici over elkaar heen om het belang van duurzaamheid te onderstre pen. Maar in de praktijk blijft daadkrachtig beleid uit. Sterker nog: met talloze subsidieregelin gen en fiscale voordeeltjes voor niet-duurzame bedrijven werkt de Nederlandse overheid de transitie naar een duurzame economie eer der tegen. Fossiele en vervuilende industrieën strijken jaarlijks net zo veel subsidie op als er wordt geïnvesteerd in de hele energie transitie. Bizarre vormen En dat terwijl de schaarste aan grondstoffen nu bizarre vormen begint aan te nemen. De prijzen rijzen de pan uit. Dus dit is hét Mensen kunnen slechts een beperkt aantal beslissingen nemen dat afwijkt van hun gewoontes moment voor de overheid om duurzaamheid tot norm te maken. Kies bijvoorbeeld voor een sys teem van zero waste, waarbij grondstoffen worden hergebruikt en mensen eerlijk betaald krijgen. In zo'n kringloopeconomie zijn duurzame bedrijven in het voor deel. Zij zijn gewend om transpa rant te werken en dat is één van de voorwaarden voor een succesvolle circulaire economie. Duurzame bedrijven hebben geen klanten, maar fans. Die betrokkenheid van consumenten is nodig om het sys teem te veranderen. Nu de échte crisis Nu de coronacrisis langzamerhand bedwongen lijkt, moeten we de échte crisis aanpakken. Dus dames en heren politici aan de formatie tafels, laat de oude systemen los en kies voor een duurzame kring loopeconomie. Duurzame bedrijven laten zien dat het kan. Als de rest van het be drijfsleven die omslag ook maakt, is dat een eerste stap naar een duurzame toekomst. donderdag 12 augustus 2021 GO De op deze pagina geplaatste opinie stukken vindt u ook op onze website onder het kopje Opinie Duurzaamheid moet nu heel snel norm worden •u. Camping Weltevreden in Zoutelande, Adriaan Wisse bij een put waar regenwa ter opgevan gen wordt. FOTO DIRK-JAN GJEL- -Anna Chojnacka, sociaal ondernemer Sociaal ondernemer Anna Chojnacka is één van de oprichters van ScaleUp Impact, een methode voor bedrijven om meer duurzame impact te genere ren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 37