mS:-- MM
ZEELAND 3
Vrienden en kennissen pakken
vrijwel allemaal de auto als ze
langskomen. Nas: ,,Ik kom uit Bra
bant. Als mensen daar vandaan met
het openbaar vervoer komen, raad
ik ze aan tot Vlissingen in de trein
te blijven zitten en dan de pont te
nemen naar Breskens. Haal ik ze
daar op. Anders moeten ze in Goes
uitstappen, daar de bus nemen naar
Terneuzen en dan overstappen op
lijn 1 naar Waterlandkerkje. Dat
kost ze een uur extra."
Vuurwerkbom
Niet verwonderlijk dus dat Robert
de Jaeger zelden mensen bij de
bushalte ziet, afgezien van schui
lende fietsers. Die kunnen nog
maar aan één kant van de straat te
recht. Sinds een maand staat er
voor reizigers richting Waterland
kerkje geen hokje meer. ,,Een Jeep
Waarom laat je
dan zo'n grote
bus rijden?
heeft er een keer zijn kont in ge
zet", vertelt De Jaeger. ,,En daarna
vloog er een vrouwtje uit de bocht,
zo de sloot in. Toen hebben ze hem
niet meer teruggezet. Het kotje aan
de andere kant is ook wel eens ver
nield. Met oud en nieuw werd er
vanuit een langsrijdende auto een
vuurwerkbom in gegooid."
Niet opgeheven
Ook al wordt de bushalte in Tur
keye nauwelijks gebruikt, hij wordt
voorlopig niet opgeheven. Dat is
een afspraak tussen de provincie en
busvervoerder Connexxion. Die
hebben een contract gesloten dat
pas eind 2024 afloopt. Tot die tijd
verdwijnen er geen haltes, zeker
niet als ze op de route van een lijn
bus liggen. „Hoeveel man zit er in?",
roept De Jaeger naar de fotograaf
die de nauwelijks vaart minde
rende bus 1 vastlegt. „Eentje? Dat
snap je toch niet? Ik zie er zo vaak
helemaal niemand in zitten.
Waarom laat je dan zo'n grote bus
rijden?"
Dat is simpel te verklaren. De
halte in Turkeye maakt deel uit van
het kernnet, waarop grote bussen
BUSHALTES
Gemiddeld nul tot
vijf reizigers per dag
rijden. Lijn 1, tussen Terneuzen en
Oostburg, is niet overal zo slecht
gevuld.
Vanaf december 2024 gaat het
systeem wel veranderen, laat de
provincie weten. Grote bussen
worden dan duurzamer ingezet op
verbindingen waar ze met minder
tussenstops van hub naar hub rij
den. Dat is een luxere oversta-
phalte, waar reizigers comfortabel
kunnen wachten. Bijvoorbeeld op
een kleinere bus, een deeltaxi of
een buurtbus, die de dorpen in gaat,
vaak tot voor de deur. De bedoeling
is dat iedereen straks vervoer dicht
bij heeft, aldus de provinciewoord
voerster. ,,De kleinere vervoermid
delen rijden straks door dorpen en
bieden daardoor mobiliteit dichter
aan huis. Voor kwetsbare groepen is
daarmee gegarandeerd vervoer be
schikbaar. Tegelijk blijven we wan
delen en fietsen stimuleren, omdat
dit juist ook een gezonde manier
van verplaatsen is."
Nas vindt het wel een geruststel
lende gedachte. ,,Stel dat we een
leeftijd bereiken waarop we niet
meer zelf auto kunnen rijden, dan
kunnen we toch nog naar Oost
burg. Ik merk wel wat het wordt,
een belbus of een taxi."
De Jaeger heeft zijn hele leven
nog nooit in een bus gezeten, zegt
hij. ,,Ik heb er een hekel aan." Toch
zou hij het jammer vinden als de
halte ver
dwijnt. ,,Van
mij mag hij
blijven. Ik word ook
ouder."
Ook Sturm heeft
liever dat de halte
blijft. ,,Het is een
beetje zoals de ker
nen waar de banken
worden opgeheven.
Senioren worden
daar toch het
slachtoffer van. Die
kunnen niet meer
naar een loket. Het
belangrijk dat
bepaalde voorzie
ningen op het
platteland blij
ven."
doorZeeland
donderdag 12 augustus 2021
nooit een opstapper'
'Zeeland
Monique Sturm: ,,Een auto is hier een noodzaak."
maar één kant op, geloof ik. Scho
lieren zitten hier niet en kleine kin
deren worden door hun ouders
naar school gebracht."
Eric Nas: „Gasten haal ik op in Breskens."
- Robert de Jaeger, inwoner
Lijn 1 passeert Turkeye:
„Hoeveel man zit er in? Eentje?"
FOTO'S CAMILE SCHELSTRAETE
Brijdorpe, halte Schenders-
weg (lijn 134)
Kerkwerve, halte dorp (lijn
134)
Domburg, halte Egelantier
(lijn 52)
Westkapelle, halte Dominees
hofweg (lijn 53)
IJzendijke, halte Turkeye (lijn
1)
Oostburg, halte Klein Brabant
(lijn 1)
Vogelwaarde, Stoppeldijk-
Veer(lijn 10)
's-Heerenhoek, Beeldhoeve-
weg (lijn 23)
connexxion Z 5343