LINDA AKKERMANS Na bijna tien jaar strijd is het over en uit met plofkip Als ondernemer 6 ©NDERNEMER ACADEMY l Column Die gouden medaille in Rio was knap. Toen zaten ze waar schijnlijk nog juichend voor de tv: wéér een plak erbij. Lekker voor de medaillespiegel ook, wat een topper die Elis Ligtlee! Hulde! Al les! Vijfjaar later kreeg de oud-baan- wielrenster na haar (uitstekende!) optreden als commentator bij de NOS tijdens de Olympische Spelen in Tokio echter nogal wat negatieve kritiek te verstouwen. Niet over haar deskundigheid, maar over haar gewicht. Dat doet zeer, schreef ze openhartig op Instagram en: 'laten we een beetje lief zijn voor elkaar'. Ze is helaas niet de enige die zulke reac ties krijgt. Dat weet elke vrouw die niet in maatje s of m past. Je zal ze de kost moeten geven, de mensen die anoniem vanaf zolder kamertjes of gewoon met naam en toe naam ongegeneerd bakken bagger over zulke vrouwen (en vooruit: een enkele man) heen storten. Zelf hebben ze echter nooit iets briljants gepres- sSssssi teerd en dat zal waarschijnlijk nooit gebeuren ook. als Kate Moss of Brad Pitt in hun be ste dagen, en dat geeft niks want niet iedereen kan nu eenmaal vooraan staan als Onze Lieve Heer de looks uitdeelt en bovendien: daar gaat het in het leven ook helemaal niet om. Maar zodra er een vrouw met een maatje meer verschijnt, staan ze in rijen van drie klaar om klote-op merkingen af te vuren. Ze tikken woorden als 'wanstaltig', 'vetklep' en 'lelijk' en dingen als dat 'ze hun hond nog niet op je los zouden laten'. ik heb het al druk genoeg om de sneuneuzen te negeren die na elke column over mijn vetrollen be ginnen. Maar toch één ding: dank nog voor Rio. Dank voor je fijne commentaar bij de NOS. En dank dat je dit bespreekbaar maakt. Je bent nog altijd een voorbeeld voor velen. Zelf hebben ze nooit iets briljants gepresteerd Waarom het zolang duurde voordat alle supermarkten be loofden het Beter Leven-keur merk van de Dierenbescher ming te omarmen voor verse kip? Anne Hilhorst, campagne strateeg van Wakker Dier heeft wel een verklaring. ,,We zijn eer der geneigd koeien en varkens zielig te vinden dan kippen. Het knuffelgehalte van een kip lijkt minder groot. De leefomstan digheden van deze dieren waren zeker tien jaar geleden behoor lijk slecht. Voor ons reden de druk richting supermarkten op te voeren om vlees in te kopen van kippen die een beter leven hebben gehad. We wisten dat het een project van lange adem zou worden, maar we zijn in middels een eind gekomen. Het begrip plofkip hebben we op de kaart gezet, als supermarktketen wil je daar niet mee worden ge associeerd.'' Vooruit Hilhorst benadrukt dat de plof- kippen van tien jaar terug niet meer bestaan. ,,In die zin is het leven van vleeskippen wel iets verbeterd, maar nog lang niet genoeg. De meeste kip die mo menteel langs de kassa gaat, heeft nog geen keurmerk. Bijna elke supermarkt hanteert andere welzijnseisen en gebruikt een andere naam voor deze keur- merkloze kip. Alleen daarom al is het goed dat alle supermarkten hebben beloofd met hetzelfde keurmerk van de Dierenbe scherming te gaan werken. Het welzijn van tientallen miljoenen kippen, elk jaar worden er in ons land 350 miljoen geslacht, gaat hierdoor stappen vooruit.'' Bart-Jan Oplaat, voorzitter van de Nederlandse Vakbond Pluim veehouders (NVP), vindt de in steek van het keurmerk prima, maar plaatst de nodige kantteke ningen bij de uitvoerbaarheid. ,,Vanuit milieutechnisch per spectief is deze stap zelfs belab berd. Het klinkt cru, maar voor het klimaat is een plofkip beter. Als al die kippen straks naar bui ten moeten, gaat de stikstofuit- stoot behoorlijk omhoog. En vol gens mij is het de bedoeling dat de uitstoot juist omlaag gaat. Ik moet dus nog zien of onze boe ren vergunningen krijgen om dit mogelijk te maken en ook om hun stalruimten uit te breiden.'' Ook vraagt Oplaat zich af of de supermarkten bereid zijn voor langere tijd extra geld op tafel te leggen voor het keurmerkvlees. ,,Boeren investeren, dan mag het niet zo zijn dat supermarkten straks vanwege de prijs hun kip uit bijvoorbeeld Polen halen.'' woensdag 11 augustus 2021 GO Maat e meer Zelf zien ze er ook niet bepaald uit Beste Elis, een advies heb ik niet, Bijna tien jaar lang voert Stichting Wakker Dier cam pagne om kippenleed uit de supermarkt te krijgen. Met talloze reclamespotjes, pagi nagrote advertenties en handtekeningenacties pro beert de dierenrechtenorga nisatie zowel supermarkt als consument te bewegen om kritisch naar de herkomst van kippenvlees te kijken. Met succes, de plofkip is zo goed als dood. Sanne Schelfaut Amsterdam De kip is straks beter af. FOTO STICHTING WAKKER DIER BOEKEN I TRAININGEN I SEMINARS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 6