EUWS 11 ARCHEOLOGIE FLEVOPOLDERS Flevoland is geen saai en rechtlijnig gebied, zegt maritiem archeoloog Yftinus van Popta. De IJsselmeerpolders zijn een scheepswrakkenkerkhof waar zich bijzondere verhalen hebben afgespeeld. Bijna een eeuw geleden voeren schippers nog dwars door de gebie den die nu de IJssel meerpolders heten. Sommigen bestuurden zwaarbe wapende schepen, anderen ver voerden grote ladingen grind en zand over de Zuiderzee. Die reizen verliepen niet altijd voorspoedig, blijkt uit het grote aantal scheeps wrakken dat bij het droogleggen van de polders tevoorschijn is ge komen. Tegenwoordig zijn we niet goed op de hoogte van alle scheepsram pen die zich op de Zuiderzee heb ben voltrokken. Maritiem archeo loog Yftinus van Popta van de Rijksuniversiteit Groningen brengt daar verandering in. Hij onderzoekt scheepswrakken die in de bodem van Flevoland zijn gevonden, zoals dat van de Queen Anne, een 18de-eeuws Engels koopvaardijschip. Allerlei spullen waren hier aan boord aanwezig, vertelt Van Popta. „Kanonnen, pis tolen, wijnflessen, bierkruiken, koninklijke lepels, noem maar op. En veel is nog intact." Dat laatste is niet vaak het geval. Soms is er van de scheepswrakken bijna niets terug te vinden, maar Van Popta laat zich daardoor niet ontmoedigen. Hij spit oude arche ologische opgravingsdocumenta- ties door, op zoek naar aanwijzin gen die hem verder kunnen bren gen. Zo kwam hij terecht bij een schip met de naam Drie Gebroe ders. Hinderlijk ,,Een arbeider was in de jaren 40 in de Noordoostpolder het land ge reed aan het maken voor boeren die zich daar zouden gaan vesti gen. Samen met andere arbeiders was hij sloten aan het graven op een kavel bij het huidige Rutten toen ze op twee scheepswrakken stuitten. Hij meldde dat bij zijn voorman en vroeg of hij de arche oloog op de hoogte moest stellen, Zijn baas vond dat geen goed idee. Hij zei letterlijk: 'Houd op met het vinden van schepen.' Ze liepen na melijk behoorlijk achter met hun werk. Een wrak was in dat opzicht heel hinderlijk. Toch besloot de arbeider de archeoloog een brief te sturen." Die brief vond Van Popta in de database die gevuld is met oude documentatie van archeologen. ,,De arbeider schrijft dat hij twee wrakken heeft gevonden, waar ze ongeveer liggen en wat voor soort schepen het zijn. Verder vertelt hij dat een van de twee schepen Drie Gebroeders heet. In 1955 ging de archeoloog kijken op de plek waar over de arbeider had geschreven. Hij constateerde dat er geen wrak ken lagen." De zaak leek daarmee afgedaan, tot de vondst van Van Popta. ,,Ik kreeg het idee dat die wrakken waarschijnlijk ergens voor 1955 door de opzichter van het land zijn weggehaald. Stiekem, zonder met de archeoloog te overleggen." Van Popta had een aankno pingspunt waardoor hij een zoek tocht kon starten. ,,Op basis van de naam had ik het vermoeden dat het om een schip uit de 19de of 20ste eeuw moest gaan. Ook wist ik wat voor lading er aan boord was; dat had die arbeider opge- schreven: bakken met zand en grind. Verder was bekend dat het wrak had gelegen in het oostelijke deel van de Zuiderzee, in de omge ving van Lemmer." Hij ging speuren in de histori sche krantenarchieven om te kij ken of de Drie Gebroeders in de 19de en 20ste eeuw een keer voor kwam in het gebied van de hui dige Noordoostpolder. Dat bleek het geval te zijn. ,,In een krant uit 1909 staat dat het schip Drie Gebroeders - met aan boord zand en grind - gezon ken was. Dit was ten zuiden van Lemmer. Er wordt zelfs een locatie aangegeven, in oude coördinaten, dus in noorderbreedte en ooster lengte. Die kan ik met een formule omrekenen naar moderne coördi naten en dan kom je op die kavel bij Rutten in de Noordoostpolder uit." Het bericht van de tragedie bereikte zelfs koningin Wilhelmina Van Popta nam contact op met de mensen die op de kavel wonen. Zij vertelden dat ze op het land resten aardewerk, ander materiaal, zoals kleine pijpjes en netverzwaarder, en mogelijk scheepshout hadden gevonden. Deze locatie klopte dus, maar hoe zit het met dat andere wrak dat vlak bij de Drie Gebroeders lag? Van Popta: ,,Het is best bijzon der als twee scheepswrakken op dezelfde plek liggen. Meestal lig gen wrakken in Flevoland enkele kilometers uit elkaar. Ik dacht daarom dat er een verband tussen die twee rampen moest zijn. In de krant van 1909, waarin over de ramp van de Drie Gebroeders werd bericht, las ik al dat deze ramp waarschijnlijk iets te maken had met een schipbreuk van een paar maanden eerder. Dat was op nagenoeg dezelfde plek." Lek ,,De schipper van de Drie Gebroe ders vertelde in een artikel dat hij onder goed weer voer en dat het schip lek was gestoten op een ob stakel. De bodem van de Zuider zee was heel zacht. Daarom dacht hij dat iets anders dan de bodem de oorzaak moest zijn geweest." Van Popta onderzocht wat zich een paar maanden eerder op die zelfde plek had afgespeeld. Het bleek dat een ander schip, De Hoop, er tijdens slecht weer was vergaan. ,,Dat was in 1909 groot nieuws; er verdronken zes kinde ren, een vrouw en een knecht. Al leen de schipper overleefde het. Het bericht van de tragedie be reikte zelfs koningin Wilhelmina. Zij heeft geld gedoneerd aan de schipper en de nabestaanden van de knecht." Van Popta had in één keer twee scheepswrakken geïdentificeerd. De speurtocht maakt deel uit van een groter onderzoek van de mari tiem archeoloog naar de oorzaak van scheepsrampen op de Zuider zee. woensdag 11 augustus 2021 GO Het wrak van de Queen Anne bij Rutten, enkele jaren geleden. FOTO'S FREDDY SCHINKEL Speurtocht leidt tot verhaal achter twee scheepswrakken Marleen Hoebe Amsterdam Maritiem archeoloog Yftinus van Popta. foto freddy schinkel -Yftinus van Popta, archeoloog

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2021 | | pagina 11